Pitääkö täysi-ikäisen ilmoittaa, jos ei tule yöksi kotiin?
Olen yrittänyt taitella ja toivoa, mutten vaatinut. Huomasin, että kaverikaan ei ilmoita, kuitenkin kyseltiin perään.
Pitäisikö aikuisen antaa olla aikuinen, vaikkei sitä kyllä oikeasti aina ole?
Kommentit (29)
Ei tuota mikään laki määrää, mutta olisihan se hyvien tapojen mukaista läheisille ilmoittaa, etteivät huolestu.
Minusta pitää ottaa asuinkumppani huomioon, on sitten kuinka vanha hyvänsä. Eli pitää ilmoittaa, vaikkei lupaa kysyisikään.
Minusta vanhemmilla on oikeus asettaa sääntöjä kohtuullisuuden rajoissa niin kauan, kuin lapsi asuu kotona. On ihan kohtuullista pyytää lasta ilmoittamaan menoistaan. Kohtuutonta olisi kieltää menot.
Ei ole pakko, mutta olisihan se hyvä, ettei turhaan huolehdi. Pyydä vaikka laittamaan tekstiviesti, että on ok, ettet turhaan valvo. Jotkut täällä huutavat, ettei tarvitse vaikka olisi päiväkausia pois, mutta sitten kun joku katoaa, ihmetellään, miksei etsitä heti. Ristiriitaista. Pakko ei ole, kuuluu hyviin tapoihin, ettei vanhemmat turhaan huolehdi.
Onko se tieto tärkeä sinulle käytännön syistä?
Tyttö 19v. asuu vielä kotona. Ja kyllä haluan tietää jos ei tule yöksi kotiin niin ei tarvitse murehtia kun tiedän missä on.
Meillä täytyy ilmoittaa ja se on nimenomaan ilmoitusasia, ei tarvitse kertoa, minne menee ja kenen kanssa vaan riittää se, että ei tule yöksi kotiin.
Tai voidaan sopia yhteisesti, että silloin tällöin voi olla ilmoittamatta poissa öitä, jos sellainen yleisesti kuuluu kyseisen täysi-ikäisen elämänmenoon.
Sopimusasia. Ilmoitan itsekin, jos en tulekaan yöksi kotiin, vaikka olen jo yli 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt taitella ja toivoa, mutten vaatinut. Huomasin, että kaverikaan ei ilmoita, kuitenkin kyseltiin perään.
Pitäisikö aikuisen antaa olla aikuinen, vaikkei sitä kyllä oikeasti aina ole?
Jos täysi-ikäinen asuu vanhempiensa luona,onhan se nyt ainakin huomaavaista ilmoittaa,että ei tule yöksi kotiin,ettei kotona olla huolissaan onko sattunut jotain tai muuta.Kyllä aikuistenkin pitää ottaa toiset huomioon,sehän juuri on sitä kypsää käytöstä.
Ei se mikään laki tai määräys ole. Mutta onhan se huomaavaista, että ilmoittaa vanhemmille tai puolisolle ettei tule yöksi. Turha huolestuttaa toista, joka saattaa odottaa tai huolestuu aamulla herätessään kun sitä täysi-ikäistä ei näy. Tuli mieleen, että on aika itsekeskeistä jättää ilmoittamatta, varsinkin kun se on niin helppoa nykyään, tekstarilla.
Kämppikselle ei tarvitse ilmoittaa.
Jos tietää, että joku kotona odottaa tai huolestuu, niin pitää. Tai vaihtoehtoisesti pitää tehdä sopimus kotiväen kanssa, että ei tarvitse aina ilmoittaa. Jos sellainen sopimus ei muille passaa, niin sitten pitää muuttaa omilleen asumaan.
Ainahan ei voi etukäteen tietää tarkalleen, milloin tulee kotiin. Itse hoidin nämä tilanteet lukiolaisena niin, että sanoin, etten ole varma milloin tulen kotiin. Kun perjantaina lähdin, en ollut varma palaanko lauantaina tai sunnuntaina. Sitten jos tiesin etukäteen, että palaan sunnuntaina, niin toki kerroin sen.
Mistään kännireissuista ei ollut kyse vaan seurustelukumppanin luona yöpymisestä. Veljeni harrastivat puolestaan sitä kännäämistä ja äiti valvoi yöllä myöhään huolissaan heidän vuokseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä täytyy ilmoittaa ja se on nimenomaan ilmoitusasia, ei tarvitse kertoa, minne menee ja kenen kanssa vaan riittää se, että ei tule yöksi kotiin.
Kuulustelut siitä missä ja kenen kanssa ja mitä tehtiin ehtii hoitamaan seuraavanakin päivänä.
Jos ei lapsi ilmoita niin eikö se ole merkki siitä ettei hän kotia enää kaipaa, ei tukea, ei rahallista apua, eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lapsi ilmoita niin eikö se ole merkki siitä ettei hän kotia enää kaipaa, ei tukea, ei rahallista apua, eikä mitään.
Tai sitä, että on sattunut jotain, kuten sille Porin tytölle, joka tosin taisi olla vasta 17.
Äiti ei edes huomannut etten ole kotona jos en lähettänyt viestiä.
Tai sitten katto eteisestä onko kengät lattialla
ja huivi rumasti lipaston päällä. Sitten lähetti viestiä tuunko syömään.
No minun omistamassani asunnossa on se sääntö, että kaikki siellä ilmaiseksi asuvat ilmoittavat, jos eivät tule yöksi kotiin. Ihan siksi että tiedän ettei tartte olla huolissaan. Kenenkään täysi-ikäisyys ei ole mikään pointti jos asuu ilmaiseksi; se joka maksaa saa määritellä asumisehdot.
Kyllä minä odotan ja vaadin että mieheni ilmoittaa jos jää reissulta johonkin yöksi.