Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö täysi-ikäisen ilmoittaa, jos ei tule yöksi kotiin?

Vierailija
06.01.2016 |

Olen yrittänyt taitella ja toivoa, mutten vaatinut. Huomasin, että kaverikaan ei ilmoita, kuitenkin kyseltiin perään.
Pitäisikö aikuisen antaa olla aikuinen, vaikkei sitä kyllä oikeasti aina ole?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun lapset on täyttäneet 18, olen sanonut, että tästä lähinkin pitää ilmoittaa, jos ei tule yöksi kotiin, mutta lupaa ei tarvi kysellä eikä kertoa, missä ja kenen kanssa on. Tosin mun 19-vuotias tyttö kertoo edelleen, minne menee yöksi, jos ei kotiin tule.

Vierailija
22/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär on vasta pieni ja itsekkin muutin kotoa heti 18-vuotiaana mutta mun 19v pikkuveli asuu vielä meidän vanhemmilla ja hänen pitää kyllä ilmottaa, tajuaa kyllä itsekkin, en usko että porukat on koskaan joutuneet kyselemään perään. Mun mielestä toi on oikee systeemi ja aijon vaatia sitä omalta tyttäreltänikin kunhan siihen ikään tulee. Niin kauan kun asuu kotona niin ilmoitus, muuten saa mennä ja tulla miten haluaa. Se ei ole siksi että haluaisin kontrolloida vaan siksi ettei mun tarvi huolestua, mielestäni ihan yleistä muiden huomioon ottamista. Itse ilmoitin nuorena myös kämppikselle jos en tullut yöksi kotiin ja hän ilmoitti mulle. Se oli kiva kun tiesi että toinen on kunnossa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun omistamassani asunnossa on se sääntö, että kaikki siellä ilmaiseksi asuvat ilmoittavat, jos eivät tule yöksi kotiin. Ihan siksi että tiedän ettei tartte olla huolissaan. Kenenkään täysi-ikäisyys ei ole mikään pointti jos asuu ilmaiseksi; se joka maksaa saa määritellä asumisehdot.

Eli jos lapsesi alkaa maksamaan sulle muutaman satasen kuussa "vuokraa" ja ruoka yms kuluja niin ei tarvi enää ilmoittaa?

Vierailija
24/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se riittää, että huomauttaa jälkikasvulle, että valvottaa ja huolestuttaa, jos ei tiedä koska odottaa paluuta... Arvioidun ajan ilmottaminen olisi kiva. Nykyisinhän puhelin keksitty aikalailla ;)

Oma äiti taisi joskus menoja kieltää kun olin 18, se oli turhaa ja ahdistavaa sekä kiusallista kun saattoi alkaa soitteleen kavereillekin kun en saapunut "ajoissa" kotiin :D saattaapa toi vieläkin soitella aikuisille kavereilleni, jos ei saa minua esim kuuteen tuntiin kiinni ja olen 35vuotias. Napanuora saatana. :) kaiken VOI vetää överiksi. Mielellään ei.

Vierailija
25/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh, tottakai. Kotonahan on ihmisiä, jotka ovat huolissaan, jos ei ilmoita. Nykyyäänhän se ei vie kuin tekstiviestin verran.

Kuvitelkaapa toisinpäin: 18-vuotais lukiolainen tulee koulupäivänsä jälkeen kotiin, tekee läksyt, menee harrastuksiinsa ja tulee kotiin. Äiti/isä/molemmat puuttuvat eivätkä ilmoita ollenkaan, että tulevatko kotiin ja ovat siis pois yön, kaksi. Huolestuisiko lukiolainen? Riittäisikö perusteluksi se, että kun vanhemmat ovat täysi-ikäisiä niin ei tarvitse ilmoittaa...

Vierailija
26/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joutuvat täysi-ikäiset perheelliset lapset ilmoittamaan reissuun mennessään tekstarilla perille saapumisestaan ja sitten myös kotiin saapumisestaan. Ihan vain siksi, että minun ei tarvitse huolestua. Eivät nuo ole sitä pahakseen panneet, mutta vaativat sitä myös meiltä:)

t. mummo

Vierailija
27/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen lapsemme asuu loma-ajat kotona (ulkomailla opiskelu) ja edellytämme, että ilmoittaa, tuleeko  vai ei kotiin yöksi. Jos suunnitelmat muuttuvat, niin niistäkin sitten viestiä odotetaan. Hankimme hänelle hälyttimen, jota pitää  mukana. Elo on muuttunut täällä niin turvattomaksi, vaikka lähellä ei asukaan näitä kunniakansalaisia.

Vierailija
28/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen voi olla kuin aikuinen omassa taloudessaan. Se kenen leipää syöt, sen lauluja lautat, jos tiedätte mitä tarkoitan.

Vierailija
29/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun omistamassani asunnossa on se sääntö, että kaikki siellä ilmaiseksi asuvat ilmoittavat, jos eivät tule yöksi kotiin. Ihan siksi että tiedän ettei tartte olla huolissaan. Kenenkään täysi-ikäisyys ei ole mikään pointti jos asuu ilmaiseksi; se joka maksaa saa määritellä asumisehdot.

Eli jos lapsesi alkaa maksamaan sulle muutaman satasen kuussa "vuokraa" ja ruoka yms kuluja niin ei tarvi enää ilmoittaa?

Ei, koska lapsi ei sanele niitä ehtoja, joilla meillä asuu. Eihän se vapailta markkinoiltakaan haluamaansa asuntoa saa itse päättämällään "muutamalla satasella". Meillä asumisen hinta on se, että tekee tietyt asiat niin kuin minä haluan, esim. ilmoittaa jos ei tule yöksi kotiin. Olennaista siis se, etten ymmärrä miksi ihmiset kyselee täällä, mitä saavat täysi-ikäisiltä lapsiltaan odottaa ja mitä eivät. ihan samalla tavalla saa täysi-ikäiselle lapselleen asettaa asumisen ehdot kuin jos ottaisi asumaan naapurin Repen. Huolestuttavaa, jos on niin tallukoita vanhempia että uskovat lapsen täysi-ikäisyyden tuovan lapselle pelkkiä oikeuksia ilman velvollisuuksia.