Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju

Vierailija
03.01.2016 |

Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!

Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.

Kommentit (1143)

Vierailija
481/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein poikamme ristiäisiin täytekakun ja koska en ole mikään mestarileipuri sanoin etten tiedä millaista on, mutta toivottavasti maistuu. Anoppi katsoi nokkaansa nyrpistäen ja tokaisi että ehkä säkin sitten 1v synttäreille osaat tehdä paremman. Mieheni mummo (jonka näin toista kertaa) tokaisi tylysti että "helvettiäkö rupeat sitte leipomaan kun et kerta osaa?". Kumpikaan ei koskenut koko kakkuun, joka osoittautui lopulta ihan hyväksi. En edes osannut sanoa mitään, kun silmät ymmyrkäisinä tuijotin ja mietin miten kenellekään tulee mieleenkään laukoa moisia kommentteja juhlien järjestäjälle saatikka sitten vieraalle ihmiselle. 1v synttäreille ostinkin sitten pakaste täytekakun kun miehen puolen sukulaiset tulivat, omani kahvitin omatekoisen kakun kanssa. Ehkä lapsellista, mutta täytyy myöntää että hiukan otin nokkiini moisista kommenteista vaikkakin päälimmäisenä olikin myötähäpeä moisesta tilannetajuttomuudesta ja olemattomista käytöstavoista...

Ymmärrän että lopputulos jännittää, kun ei voi kamalasti valmista tuotosta maistella. Tää on vaan tämmöistä, voi voi -henkinen kommentointi on kuitenkin on vähän törppöä siinä kohtaa kun vieraat ovat astumassa pöytään. Siinä jätetään vieraiden tehtäväksi kehua ruoka hyväksi.

No tässä tapauksessa törppöä oli ainoastaan noiden mummojen nyrpistelyt ja kiroamiset. Todella huonoa käytöstä.

Vierailija
482/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin tulee aina pitkämatkalaisia. Osa jopa jää yöksi mökille. Ruuaksi vihannespataa, perunoita ja makkaroita ja lihapullia erikseen. Raikasta salaattia ja leivät yms. Riittää, on hyvää ja halpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhliin tulee aina pitkämatkalaisia. Osa jopa jää yöksi mökille. Ruuaksi vihannespataa, perunoita ja makkaroita ja lihapullia erikseen. Raikasta salaattia ja leivät yms. Riittää, on hyvää ja halpaa.

Liittyy aloitukseen miten?

Vierailija
484/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokunen vuosi sitten vietin yo-lakkiaisiani. En saanut ketään auttamaan, joten väsäsin itse kaiken tarjottavan, koristelin pöydän jne. Tein itse kovalla vaivalla vielä korean kakun juhlapöytään. Ensin istuttiin pihalla grillaamassa ja kun kaikki vieraat olivat saapuneet paikalle, ilmoitin että nyt mennään sisälle kakkukahvipöytään. Kun pääsin pöydän luo, oli siskoni leikannut jo itselleen kakkua, siis aikuinen ihminen ja kehtasi hönkiä ensimmäisenä siihen ja nauroi vielä päälle että kun tekee niin kovasti mieli makeaa! Olin järkyttynyt ja sanaton ja niin olivat muut vieraatkin. Tätini kanssa vieläkin joskus muistellaan ja ihmetellään siskon käytöstä. Joillakin ei vaan ole käytöstapoja.

Makeanhimoiset ihmiset ovat juhlien yksi röyhkeimmistä ihmistyypeistä. Näitä löytyy miehissä, naisissa, vanhoissa ja nuorissa.

Miten on pokkaa kehdata aloittaa toisen juhlissa kakun leikkaaminen! Tällaista ihmistä en ikinä enää kutsuisi minnekään! Tuo on niin käsittämättömän itsekeskeistä ja häijyä toimintaa.

Mä olen näissä röyhkeissä törmännyt eniten miehiin. Kerrankin töissä, kun minulla oli jälkiruoaksi sellainen pieni suklaapatukka, niin yksi työkaveri äijä alkoi ihan pokalla ruinaamaan sitä itselleen. Kun vastasin kieltävästi, niin ruinaus vain jatkui. En todellakaan antanut.

Voin kuvitella millainen unelmavieras tämä yksilö on juhlissa.

Vierailija
485/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan työmatkalla ja piipahdin samalla paikkakunnalla asuvan ystäväni luona. Olin soitellut jo paria päivää aikaisemmin, että olen liikkeellä heidän suunnallaan ja piipahtaisin kahvilla, jos heille sopii.

Sopi mainiosti, mutta syömiset jäi kyllä kahvikuppin juontiin, kun ilmeni että heillä on lapsilla todettu kihomatoja ja lapset toki kävivät ottamassa keksejä pöydästä suoraan omin sormin. Itse olisin tuossa vaiheessa tehnyt lapsille omat erilliset tarjoilut.

Vierailija
486/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjän ruokavalio:

Aamupala: 5 kanankoipea, juomaksi kananverta

Lounas: porsaan ribsejä ilman kastiketta ja possunverta

Päivällinen: 5 naudanfilettä ja naudanverta

Iltapala: 2 purkillista tonnikalaa

Tätähän se tarkoittaa jos lihansyöjä sanoo ettei voi syödä kasvisruokaa. Kasvisruokia ovat mm. kahvi, mehu, perunat, mausteet, leipä. Vettä ehkä ei lasketa kasvikseksi, vaikka ei se eläimestäkään tule. Munat ja maito eivät ole kasviksia, mutta kasvis- ja vegaaniruokavalio mainitaan yleensä erikseen toisistaan, joten AV-lihansyöjän ruokavalioon nämäkään eivät kuulu.

Vierailija
487/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä!! Minulla sumenisi silmissä välittömästi ja saattaisin jopa läpsäistä vierasta kakaraa kämmenelle jos tunkisi sormeensa ruokaan tms. Samaten ihmettelisin kuuluvasti kaikkien kuullen näitä muita eläimellisiä tapoja. En voi käsittää että joku puree hammasta tai menee sanomaan tyyliin miehelleen että sano sinä noille vieraille :OO

Vierailija
488/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat, jotka kursailevat ts kahville tai ruokapöytään pitää kutsua monta kertaa ja tulemista aikaillaan, ovat superärsyttäviä. Haluaisin korjata antimet samantien pois. Sama koskee perheenjäseniä.

Vierailija
489/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ystäväni soitti myöhään yöllä, oli tullut vanhempien kanssa riitaa eikä junia tai busseja kotikaupunkiinsa enää kulkenut. Voisiko tulla yöksi? Lupasin mutta varoitin ettei minulla ole juuri mitään ruokaa kun silloin olin köyhä työtön, ystäväni vakuutteli syöneensä vanhempien luona. No ei ilmeisesti ollut syönyt kun kun kohta aukoi keittiön kaappeja naama nurinpäin "eikö täällä oo mitään".  Toistin olevani köyhä ja että voisin keittää makaroneja ja tarjota niitä ketsupin kanssa tai sitten kaurapuuroa. Vaati sitten kahvia ja joi puoli pannullista minkä jälkeen ei  nukkunut vaan katsoi telkkaa  koko yön äänet niin kovalla että piti pari kertaa huomauttaa (sänkyni oli verhon takana käytännössä olohuoneessa). 

Aamulla keitin  teetä ja puuroa, ei kalvannut ja valitti vielä miten sohvani oli rikkonut selän.

Vierailija
490/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on törppöä alkaa vierailulla ollessaan ruokapöydässä nyrpistelemään nenää ja paljastelemaan, mistä ruoka-aineesta tykkää ja mistä ei.

Kysyn aina samalla kun kutsun vieraita, onko näillä allergioita tai jotain muuta mitä olisi hyvä ottaa huomioon. Kehotan kertomaan myös sen, mistä ei pidä, etten juuri sitä valmista. Kehotan kertomaan myös ne inhokit. Sitten itsenikin on helpompi suunnitella tarjottavat.

Siitä huolimatta monesti on käynyt niin, että vasta ruokapöydässä paljastuu, että Meidän Erkki ei tykkää mansikoista tai Liisa ei syö koskaan tomaattia missään muodossa ja Pikku-Pekka ei tykkää suklaasta.

Sori vaan, kysytty on. Ette kertoneet. Voitte siis syödä tai olla syömättä.

Vierailija
491/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin aina ollessani lähisukulaisellani vierailemassani, esim lasten syntymäpäivät ym. Kaikista tarjolla olevista kakuista ym oli jo otettu pala, me olimme aina ensimmäiset vieraat, kun kummeja olimme. Kaunista ja hyvää oli tarjolla,mutta jokaisesta oli pala pois. Kakut avattu, piirakka avattu ym.

Itse olin tarkkana omien kuullemme kanssa, aina kielsin lasten ottamasta, ennen vieraita. On kohteliaampaa, mielestäni. Vasta omilla pyöreillä juhlillani huomasin, että se olikin perheen isä, joka närkki ja rohmusi kaikkea, hän otti heti tarjoiluvadilta pipparin suuhunsa, vaikka seisoi vielä pöydän äärellä.

Minkälaista käytöstä diplomi-insinööriltä. Ja rouvansa vaan katselee luomottuna vieressä. Käsittämätöntä.

Itseasiassa aika hyvä idea.. sitten ei kukaan vieras kursaile, että "enhän MÄ nyt voi tota kakkua aloitta tjsp"

Kakun aloittaa aina päivänsankari. Tämän pitäisi olla selvä, oli sankari sitten lapsi tai aikuinen.

Vierailija
492/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ystäväni soitti myöhään yöllä, oli tullut vanhempien kanssa riitaa eikä junia tai busseja kotikaupunkiinsa enää kulkenut. Voisiko tulla yöksi? Lupasin mutta varoitin ettei minulla ole juuri mitään ruokaa kun silloin olin köyhä työtön, ystäväni vakuutteli syöneensä vanhempien luona. No ei ilmeisesti ollut syönyt kun kun kohta aukoi keittiön kaappeja naama nurinpäin "eikö täällä oo mitään".  Toistin olevani köyhä ja että voisin keittää makaroneja ja tarjota niitä ketsupin kanssa tai sitten kaurapuuroa. Vaati sitten kahvia ja joi puoli pannullista minkä jälkeen ei  nukkunut vaan katsoi telkkaa  koko yön äänet niin kovalla että piti pari kertaa huomauttaa (sänkyni oli verhon takana käytännössä olohuoneessa). 

Aamulla keitin  teetä ja puuroa, ei kalvannut ja valitti vielä miten sohvani oli rikkonut selän.

No siinä on kiittämättömyyden huippu! Kai heivasit pois elämästäsi!

Vierailija
493/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.

Mites se tämän liiton toinen puolisko? Onko hänkin vegaani?

Häät ei ehkä ole se paras paikka todistella kasvisruuan täyttävyydestä ja maukkaudesta. Jos häävieraita on 100 ja vain esim. 10 on kasvisyöjiä, niin älä pakota niitä vanhoja sukulaisia kasvisruualle. Vaikka häät ovat kuinka sinun, niin huomioi ne vieraasi ja todista kasvisruuan maukkaus jossain muussa yhteydessä.

Vierailija
494/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on perintötuuki???????

Vierailija
495/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on perintötuuki???????

Pöytäliina, joka on kulkenut suvussa kauan.

Vierailija
496/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin VIP-aitiossa yhden yrityksen vieraina festareilla. Yksi rouva siinä sitten aloitti ruokailun syömällä ensi jälkiruuan ja kun muut siirtyivät jälkiruokavaiheeseen, huuteli kovaan ääneen tarjoilijalle, että häneltä puuttuu jälkkäri. Lisäksi hän omi yhden viinipullon kokonaan itselleen eikä todellakaan kaatanut siitä vieruskaverilleen, joka ojensi lasiaan kohti. 

Vierailija
497/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole näin mehukkaita juttuja. Oma ikävin ruokaseuralaiseni on yksi ystävä, joka ei osaa syödä suu kiinni ja maiskuttelee ruokaansa, sekä nuolee aina aterian lopuksi veitsen. Ikävä kyllä kyseinen kaveri haluaa aina tavata nimenomaan niin, että mennään yhdessä jonnekin syömään. Olen alkanut vältellä hänen tapaamistaan, koska en kestä tuollaisen porsastelun katsomista ja varsinkaan sen kuuntelemista.

Muutaman kerran olen ehdottanut, että käydään drinkeillä, mutta joka kerta kaverin on kuitenkin pitänyt päästä syömään jossain vaiheessa iltaa. Niinpä en uskalla ehdottaa enää oikein mitään.

Vierailija
498/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on pokkaa kehdata aloittaa toisen juhlissa kakun leikkaaminen! Tällaista ihmistä en ikinä enää kutsuisi minnekään! Tuo on niin käsittämättömän itsekeskeistä ja häijyä toimintaa.

Samaa mieltä, mutta ai että inhoan niitä juhlakaluja jotka kursailevat OMIEN tarjottaviensa kanssa. Istutaan pöydässä, komea kakku keskellä pöytää ja siinä sitten vaa ryystetään kahvia ja teetä puoli tuntia ja koitetaan katseella vältellä kakkua kun päivänsankari ei leikkaa sitä.

Itse aloitan aina oman kakun reippaasti, jotta sitä ei tarvitse kierrellä ja kaarrella ja kaikki pääsevät herkuttelemaan.

Vierailija
499/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmilla ikävuosina oli parikin poikaystävää, joista toinen söi mielellään aina suoraan kattilasta ettei tule tiskiä. Yksi nuoli paistinpannun niin että kulmakarvat olivat kermasoossin jämien peitossa. Eivät päässeet jatkoon.

Vierailija
500/1143 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut ison perheen äitinä järjestettyä monia juhlia ja tarjoilut niihin. Itse olen huolehtinut aina että tarjottavia on sen verran ettei tarvitse stressata että loppuu kesken, meillä ei todellakaan lasketa. On ihan sama syökö joku viisi palaa kakkua tai ei yhtään, jaetaan sitten loput juhlien jälkeen vieraille mukaan jos jää.

Ongelma on huonot käytöstavat, ei emännän laittama liian pieni ruokamäärä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän