Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Jos lapset ei syö eri ruokia, on syy vanhempien eivät ole opettannet makuja ja tekstuuria riittävän nuorena. Kun lapselle antaa vaikka kraavia kalaa, silliä, vihanneksia yms. kyllä oppii nauttiin ruuasta. Vamhempien käytös ohjaa lapsia, se säilyy vanhuuteen saakka. "Makkaraa ja lihapullia kun ei vaan oo sipulia" niin pilalle menee ihminen.
Vieras, josta ei koskaan tiedä mikä sille kelpaa. Ei kelpuuttanut mehuja, ei kuplajuomia, ei suolaisia snackseja, ei sämpylöitä, ei tietyn lajikkeen hedelmiä jne. Ravintolaruuissakin aina joku pielessä. Konditoriosta ostettu jälkkäri ei sopinut, eikä tekemäni laatikkoruoka. Jotain sentään löytyi mikä hänellekin kelpasi, mutta tekisi mieli välillä heittää ulos tuollainen vieras tai käskeä tuomaan omat eväät.