Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju

Vierailija
03.01.2016 |

Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!

Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.

Kommentit (1143)

Vierailija
401/1143 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi juhlien järjestäjältä kohteliasta, että juhlissa olisi sekä kasvis- että lihavaihtoehtoja. Sekasyöjä voisi ihan hyvin tarjota liharuokien lisäksi ainakin yhden kasvisvaihtoehdon, olipa se sitten ruokaisa salaatti, uunijuurekset tai voileipäkakku. Varmasti maistuisi monelle sekasyöjällekin, ja mahdollisilla kasvissyöjillä olisi muutakin suuhunpantavaa kuin leipä. Sama toisin päin myös, eli kasvissyöjä voisi tarjota järjestämissään juhlissa kasvisruokien lisäksi edes yhtä lihavaihtoehtoa. Jos punainen liha on jotenkin ehdoton no-no, niin miten olisi vaikka kanasalaatti tai lohipiirakka. Toki näiden lisäksi pitäisi ottaa huomioon muut mahdolliset erityisruokavaliot.

Vierailija
402/1143 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.

No jos oletetaan, että kutsuisit meidän perheen, olemme sekasyöjäperhe ja syömme harvoin pelkkää kasvisruokaa. Minä tykkäisin todennäköisesti kaikista tarjoiluista, lapset yleensä syövät ainakin kalaa ja perunaa, mutta mieheni ei välttämättä löytäisi mitään kovin mieleistä. Hän on nirso mies, ei juuri pidä kasvis- tai kalaruuista. Toisaalta hän on kohtelias ihminen, eikä tekisi asiasta mitään numeroa, kyllähän sitä illan jaksaa aikuinen mies leivällä ja perunallakin. Luulisin, että kasvissyöjänä olet ollut vastaavassa tilanteessa joskus. Eli että juhlilla ei oikein löydy syötävää. Eihän se hauskaa ole, mutta turha siitä on numeroa tehdä. Ja toisaalta sekä kasvissyönti että nirsoilu on omia valintoja, eikä näitä voi aina ottaa huomioon. (paitsi että minusta kyllä kasvissyönti on nykyään niin yleistä, että jos juhliini tulee kasvissyöjä, niin hän saa kyllä aina meiltä kasvisruuan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1143 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt törppöä, mutta ajattelematonta anopilta. Oli miehen sisarukset puolisoineen ja vanhemmat syömässä erään joulun alla, tarkoittaa lähemmäs 20 henkeä. Olin siis kattanut noutopöydän ruoalle ja juomat ja lasit omallaan. Anoppi yritti avata yhdellä kädellä vissypulloa (korkki jo avattu, löyhästi päällä) ja väänteli ja kikkaili, vaikka useampikin tarjosi apuaan ja pari kehotti viemään lautasen ensin paikalleen. Hän pystyy kyllä ja aukeaa justiinsa... Niin aukesi. Ja keilasi pöydältä ala kaikki lasit ja melkein kaikki juomat. Lähemmäs neljäkymmentä Riedelin lasia meni rikki (lähemmäs tonnilla) ja avatut viinipullot kaatuivat ja osa meni rikki. Pahoittelujen ja anteeksipyyntöjen sijaan saatiin haukut turhaan rahan haaskaamisesta niin turhaan kuin laseihin ja kalliisiin viineihin. Tai ainakaan käyttämästä niitä hienoja laseja vieraisiin (miksi niitä ei käytettäisi, kun kerran on hankittu? Jos lapsia olisi ollut paikalla olisi viinilasit olleet sijoitettu muualle; nyt paikalla olijat olivat yli 20 vuotiaita)

Vierailija
404/1143 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähemmäs neljäkymmentä Riedelin lasia meni rikki (lähemmäs tonnilla) ja avatut viinipullot kaatuivat ja osa meni rikki. Pahoittelujen ja anteeksipyyntöjen sijaan saatiin haukut turhaan rahan haaskaamisesta niin turhaan kuin laseihin ja kalliisiin viineihin.

Kai kuitenkin laitoitte hänet korvaamaan nuo vahingot? Ei hemmetti mikä tyyppi tuo anoppi.

Vierailija
405/1143 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisen kouluikäiset lapset ruokapöydässä. 8-vuotias poika mättää lautaselleen kolme broilerinreittä ja haukkaa jokaisesta palan ennen kuin isä ehtii reagoida. Tämän jälkeen huutaa kovalla äänellä että nää on nyt mun kun ehdin jo merkata! Hotkimisen jälkeen konttaa pöydän alla röyhtäillen ja kurkistelee naisten hameiden alle. Nauraa kun kiellän ja nipistelee reisistä ja potkii nilkoille. 7-vuotias pikkuveli ei suostu syömään mitään, valittaa, kikattaa hysteerisesti, viskoo ruokaa haarukalla pöytäliinalle ja roikkuu äidissä, välillä kuristaen tätä "leikkimielisesti" kaulasta. Vanhemmat tai isovanhemmat joiden pöydässä ollaan eivät häädä poikia toiseen huoneeseen vaan koko pöytäseurue joutuu keskittymään näihin kahteen kauhukakaraan.

Päivällinen päättyy siihen että isoveli vetäisee pöydän alta noustessaan liinasta niin että astiat ryskää, pyörätuolissa istuvan isoisän syliin putoaa lasi punaviiniä ja kaatunut kynttelikkö meinaa sytyttää siskoni hiukset. Tästä hermostuneena siskoni ilmoittaa menevänsä nyt tupakalle johon lasten isä kommentoi ettei heidän lastensa kuullen saa puhua tupakoinnista etteivät saa huonoja vaikutteita. En itse normaalisti polta mutta lähdin siskon kanssa solidaarisuusröökille.

Terkut serkuille, nyt tiedätte miksemme kesällä tulleet rippijuhliinne!

Vierailija
406/1143 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.

No jos oletetaan, että kutsuisit meidän perheen, olemme sekasyöjäperhe ja syömme harvoin pelkkää kasvisruokaa. Minä tykkäisin todennäköisesti kaikista tarjoiluista, lapset yleensä syövät ainakin kalaa ja perunaa, mutta mieheni ei välttämättä löytäisi mitään kovin mieleistä. Hän on nirso mies, ei juuri pidä kasvis- tai kalaruuista. Toisaalta hän on kohtelias ihminen, eikä tekisi asiasta mitään numeroa, kyllähän sitä illan jaksaa aikuinen mies leivällä ja perunallakin. Luulisin, että kasvissyöjänä olet ollut vastaavassa tilanteessa joskus. Eli että juhlilla ei oikein löydy syötävää. Eihän se hauskaa ole, mutta turha siitä on numeroa tehdä. Ja toisaalta sekä kasvissyönti että nirsoilu on omia valintoja, eikä näitä voi aina ottaa huomioon. (paitsi että minusta kyllä kasvissyönti on nykyään niin yleistä, että jos juhliini tulee kasvissyöjä, niin hän saa kyllä aina meiltä kasvisruuan)

Kasvissyöjä/vegaani ei yleensä syö lihaa, koska se on hänestä moraalisesti väärin. Nirso ei syö asiaa x, koska ei huvita. Musta perusteltu eettinen vakaumus on aika eri asia kuin "hyi yök en tykkää" ja siks nirsoudella ja kasvissyönnillä/vegaaniudella on ainakin mulle vissi ero. (Toki on myös niitä, jotka ovat kasvissyöjiä tai vegaaneja ilman mitään aatteellista taustaa, mutta väittäisin, että vähemmistönä.)

Kasvissyöjän (tai vegaanin) juhlissa voi musta ihan hyvin olla pelkkää kasvis- tai vegaaniruokaa. Toki allergiat ja erikoisruokavaliot huomioiden. Oon ollut yksissä kasvishäissä ja yksissä vegaanisissa valmistujaisissa ja kaksilla vegevuosijuhlilla ja kaikissa ruoka oli oikein hyvää. Sekasyöjän ruokavalioon kasvikset kuitenkin kuuluvat siinä missä lihakin, eli ei se lihan tarjoaminen ole musta mitenkään välttämättömyys sen enempääkuin se, että tarjolla pitäisi olla nimenomaan perunoita tai punajuurta.

Liikaa en kuitenkaan painottaisi sitä, että tarjolla on nimenomaan kasvisruokaa. Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä tarjoiluista. Osalla on kuitenkin aika vahvoja ennakkoasenteita kasvistuokaa kohtaan. Hyvä esimerkki ovat Helsingin koulujen kasvisruokapäivät. Pinaattiletut ja riisipuuro ovat ollleet Helsingin oppilaiden mielestä suosituimpien kouluruokien top kympissä ainakin siitä saakka, kun minä olen ollut lapsi. Nyt kun pinaattilettupäiviä kutsutaankin kasvisruokapäiviksi, aikuiset rummuttavat, kuinka lapset kasvavat kieroon kun niille ei tarjota kunnon ruokaa ja lapset menevät mäkkäriin kun on sitä pahaa kasvisruokaa.

Olen itse siis sekasyöjä. Kerma- ja juustokastikkeita lukuunottamatta aika kaikkiruokainen sellainen.

Vierailija
407/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä.

Vierailija
408/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli todella kova nälkä. Aivan ihanat tarjottavat, ootte huippuja!

Vierailija
409/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli todella kova nälkä. Aivan ihanat tarjottavat, ootte huippuja!

Tämä siis viestiin 106

Vierailija
410/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppini laittaa aina, huom AINA liian vähän ruokaa. Pohjanmaalta kotoisin. Mielestäni sielläpäin nimenomaan pidetään kunnian asiana ettei ruoka lopu kesken??

Onkohan meillä sama anoppi :D Oltiin heillä syömässä joku aika sitten. Rouva oli laittanut kuudelle aikuiselle ja neljälle lapselle kattilallisen lihakeittoa. Kolmen litran kattilallisen.

On muuten juuri kohtuullinen annos, 300g per ruokailija.

Se kyllä riippuu vähän siitäkin, onko tuo 300g pelkkää lientä.... keitossa se on hyvin äkkiä niin..

Vierailija
411/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin 70-vuotisjuhlat ravintolassa. Veljensä eli enoni oli juuri käynyt hammaslääkärillä, jossa viimeisetkin kamalat hampaantyngät oli vedetty pois tekohampaiden laittoa varten. Seisovassa pöydässä hän lappasi lautasen laitoja myöten täyteen, ja vasta pöydässä karmea totuus valkeni; ilman hampaita on aika vaikea syödä. Muutama mössöksi muussattu haarukallinenkin onnistui. Tämän tiedän siitä, koska eno halusi jakaa tämän karmaisevan tiedon tasapuolisesti kaikille ja kävi jokaisen luona näyttämässä verisiä ikeniään ja mössöksi muussattua ruokaa suussaan. Oikein mukavaa ruokapöytäkeskustelua siinä omaa ruokaa syödessä. ........Jollei eno olisi käynyt sillä samalla suuvärkillä sössöttämässä itselleen keittiön puolelta dogibägiä lähtiessään, odottamaan niitä tekareita, niin olisivat varmaan luulleet että ruoka on huonoa, kun kaikilta jäi syöminen puolitiehen.

Vierailija
412/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siskonmakkarakeittoa ja kasviskeittoa vieraille. Eräs sukulaispariskunta, minua oli varoitettu heistä mutta pidin sitä liioitteluna. Vähän ennen heidän tuloaan laitoin itse leivotun patongin uuniin että saisivat sen lämpimänä. No, he tulivat ja pariskunnan nainen otti itselleen siskonmakkarakeittoa, istui pöytään, ilmoitti olevansa kasvissyöjä. Mies taas lappasi molempia keittoja samalle lautaselle. Sitten alkoivat sormin närppiä niitä makkaroita miehen lautaselle ja miehen lautaselta persiljat naisen lautaselle. Katsoin vähän kysymysmerkkinä että mitä he touhuavat mutten sanonut mitään, en halunnut sotaa aikaiseksi. Laitoin lämpimän patongin tarjolle ja kun olin menossa hakemaan levitteet ja veitset, tällä miehellä oli koko patonki kourassaan ja haukkaili paloja sen päästä. (ei käynyt mielessä että minäkin olin liittymässä ruokaseuraan?) kertoi kaksimielisiä ällöttäviä "vitsejä" joihin liittyi mm.rintojeni koko. Esim. " jos tuonne nyt makkara putoaisi väliin niin sen kyllä mielellään kielellä sieltä litkisi" siinä vaiheessa meni ruokahalu lopullisesti. Nauroivat röhkien jutulle niin että leivänmurut roiskuivat. Mies antoi vaimolleen sen osaksi syödyn patongin jolloin vaimo puraisi siitä, huomasi leivässä olevat seesaminsiemenet ja juoksi lavuaariin sylkemään ja kakomaan. Pelästyin ja kysyin ette hän vain ole allerginen ja hän tiuskaisi että ei mutta hyi vit** ällöttää jos leivässä on siemeniä. Vetivät viinipullon puoliksi suoraan pullosta ja lähtivät.

Vierailija
413/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi luulin että kirjottajalle sattunu kirjotusvirhe ja tarkottaa magnumpulloa, mut totaalinen repeeminen ku tosiaan oli kyse mangohedelmästä.

Vierailija
414/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edellinen oli siihen juttuun ku pyydetty skumppaa jne..

Vierailija
415/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein siskonmakkarakeittoa ja kasviskeittoa vieraille. Eräs sukulaispariskunta, minua oli varoitettu heistä mutta pidin sitä liioitteluna. Vähän ennen heidän tuloaan laitoin itse leivotun patongin uuniin että saisivat sen lämpimänä. No, he tulivat ja pariskunnan nainen otti itselleen siskonmakkarakeittoa, istui pöytään, ilmoitti olevansa kasvissyöjä. Mies taas lappasi molempia keittoja samalle lautaselle. Sitten alkoivat sormin närppiä niitä makkaroita miehen lautaselle ja miehen lautaselta persiljat naisen lautaselle. Katsoin vähän kysymysmerkkinä että mitä he touhuavat mutten sanonut mitään, en halunnut sotaa aikaiseksi. Laitoin lämpimän patongin tarjolle ja kun olin menossa hakemaan levitteet ja veitset, tällä miehellä oli koko patonki kourassaan ja haukkaili paloja sen päästä. (ei käynyt mielessä että minäkin olin liittymässä ruokaseuraan?) kertoi kaksimielisiä ällöttäviä "vitsejä" joihin liittyi mm.rintojeni koko. Esim. " jos tuonne nyt makkara putoaisi väliin niin sen kyllä mielellään kielellä sieltä litkisi" siinä vaiheessa meni ruokahalu lopullisesti. Nauroivat röhkien jutulle niin että leivänmurut roiskuivat. Mies antoi vaimolleen sen osaksi syödyn patongin jolloin vaimo puraisi siitä, huomasi leivässä olevat seesaminsiemenet ja juoksi lavuaariin sylkemään ja kakomaan. Pelästyin ja kysyin ette hän vain ole allerginen ja hän tiuskaisi että ei mutta hyi vit** ällöttää jos leivässä on siemeniä. Vetivät viinipullon puoliksi suoraan pullosta ja lähtivät.

Ihan rehellisesti, keksitkö jutun? Ei tuollaisia ihmisiä voi olla!

Vierailija
416/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis edellinen oli siihen juttuun ku pyydetty skumppaa jne..

Olisko mahdollista lainata sitä kirjoitusta, jota kommentoi? Vähän hankalaa ymmärtää mistä on kyse, kun tässäkin keskustelussa kuitenkin on satoja viestejä.

Näitä juttuja on kyllä hauska lukea! Jotkut ihmiset voivat olla käsittämättömän törppöjä :D Itse olen aina vihannut jo sitä, kun jotkut kommentoivat ruokaa pahaksi tai "hyi en syö", vaikka se ei olisikaan oma tekemääni vaan vaikka ravintolassa. Varsinkin ihmettelen, jos lasten annetaan puhua tuollaisia ilman, että vanhemmat toruvat.

Vierailija
417/1143 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

417, on ihan totta. Muut sukulaiset yrittivät tosiaan varoittaa mutta ajattelin itsekin ettei tuommoinen voi olla totta. :(  Oli se. Enpä ole sen jälkeen kutsunut mihinkään.

t.414

Vierailija
418/1143 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi nyt tuttava pariskunta syömässä luonani. Olin valmistanut illallisen ja kattanut nätisti ja näin. Tarjolla oli viiniä, vettä, kivennäisvettä (maitoa/mehua olisi saanut pyydettäessä). Sanoivat ottavansa pienet lasit viiniä. Lue, joivat melkein koko pullon ja jälkiruuan kanssa maistui likööri ja konjakki. Ilta oli oikein mukava ja se, että heille maistuikin viini, jälkiruoka hörpyt ja avasimme vielä toisen pullon, kun huomasivat hyllyssä ja tarjosin avattavaksi.

Seuraavana päivänä sitten tulikin vihainen soitto, että he olivat olleet tipattomalla ja MINÄ olin sen heiltä pilannut. Yritin siinä kovasti selvittää asiaa ja selittää, että enhän minä ollut tiennyt edes heidän olevan tipattomalla. Eivät siis missään välissä olleet puhuneet siitä ja ruokapöydässäkin kysyin : - Vettä, viiniä vai kivennäisvettä, maitoa ja mehuakin löytyy jääkaapista?

Silti jotenkin onnistuivat minua syyttämään tipattomansa pilaamisesta. Nyt en tiedä enää olemmeko ystäviä vai emme, ja kenen pitäisi pyytää anteeksi.

Vierailija
419/1143 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävi nyt tuttava pariskunta syömässä luonani. Olin valmistanut illallisen ja kattanut nätisti ja näin. Tarjolla oli viiniä, vettä, kivennäisvettä (maitoa/mehua olisi saanut pyydettäessä). Sanoivat ottavansa pienet lasit viiniä. Lue, joivat melkein koko pullon ja jälkiruuan kanssa maistui likööri ja konjakki. Ilta oli oikein mukava ja se, että heille maistuikin viini, jälkiruoka hörpyt ja avasimme vielä toisen pullon, kun huomasivat hyllyssä ja tarjosin avattavaksi.

Seuraavana päivänä sitten tulikin vihainen soitto, että he olivat olleet tipattomalla ja MINÄ olin sen heiltä pilannut. Yritin siinä kovasti selvittää asiaa ja selittää, että enhän minä ollut tiennyt edes heidän olevan tipattomalla. Eivät siis missään välissä olleet puhuneet siitä ja ruokapöydässäkin kysyin : - Vettä, viiniä vai kivennäisvettä, maitoa ja mehuakin löytyy jääkaapista?

Silti jotenkin onnistuivat minua syyttämään tipattomansa pilaamisesta. Nyt en tiedä enää olemmeko ystäviä vai emme, ja kenen pitäisi pyytää anteeksi.

Josko tuo "syyttäminen" oli ihan läppä? Jos kavereista kyse niin itse ainakin ottaisin sen noin.

Mutta jos ihan tosissaan joku omaa morkkistaan valuttaa toisen niskaan niin kai mä vastaisin että mikäs juoppoja voi pitää irti mun pulloistani, olisitte varoittaneet etukäteen että kaikki alkoholijuomat pitää piilottaa. 

Jos siis ihan käsi sydämellä et tiennyt heidän tipattomasta etkä tyrkyttänyt juomia vain saadaksesi itsekin juoda.

Vierailija
420/1143 |
17.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up mahtava ketju

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi