Törpöt vieraat ruokapöydässä - vertaistukiketju
Pakko päästä purkamaan kiukutusta ja mielellään kuulisin myös samankaltaisia kertomuksia hieman pölvästeistä ruokavieraista? Kuka kaatoi punaviinipullon pitkin perintötuukia ilman anteeksipyyntöä, kuka antoi lapsensa närppiä koristeet kakun päältä, kuka tyhjensi suolapurkin lautaselleen ennen maistamista? Kaikki mehevimmät ja vähemmänkin mehevät tarinat jakoon vain!
Minun tämänpäiväinen vierasärsytykseni syntyi serkkuni perheen vierailtua meillä ohikulkumatkallaan. Tapaaminen oli sovittu ja olin myös kysellyt etukäteen, onko jotain ruokarajoitteita tai erityismieltymyksiä. Ei kuulemma ole. No minä sitten tein keittiöremontin keskellä (lue liesi vaatehuoneessa, jääkaappi olohuoneessa yms.) mahdollisimman helppoa eli perheemme suosikkilaatikkoruokaa janssoninkiusausta ja mahdollisista mieltymyseroista johtuen myös kinkkukiusausta tarjolle. Salaatti ja muut lisukkeet päälle.
Janssoninkiusaus oli lastemme herkkua. Ei kuulemma ole enää. Syynä ei varmaan ole laisinkaan se, että vähän vanhemmat (lastemme ihailemat) pikkuserkut yököttelivät koko ruokailun ajan tarjoiluille. Eikä siinä vielä mitään, mutta heidän vanhempansa ei kertaakaan sanoneet, ettei ole kovin sopivaa yökötellä tarjotulle ruualle, etenkään, kun itse ei ollut pakko olla inhokkiaan metriä lähempänä.
Kommentit (1143)
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa tulee miettineeksi, että pidetäänköhän minua törkeänä vieraana, kun harvoin juhlissa syön. Syynä kasvisruokavalio ja herkkä vatsa, en kestä maitotuotteita juurikaan, joten jätän kermakakut väliin. Kaukaisemmilta sukulaisilta tulee juhlissa ihmetystä ja kommenttia, että ota ota nyt, oli niin hyvää, eikä tuossa pastasalaatissa ollut lihaa, tonnikalaa vain! Kakkukin niin hyvää, oikein kunnon kermaa, ota nyt ota!
Onneksi omani ja mieheni lähisuku tietävät kasvissyönnistäni, joten eivät ainakaan tuputa. Päinvastoin, ennen suuria sukulounaita anoppikin varmistelee, että onhan varmasti miniälle syötävää, tarjolla tätä ja tätä...Minulle tulee vähän paha mieli niiden vieraiden puolesta, joiden emäntä toteaa, että kasvissyöjät olkoot sitten ilman. Äitini syö vain kanaa ja kalaa, joten meidän suvussa on tullut ihan tavaksi se, että esim. pastasalaatista on lihatonkin versio/liha on erillisessä kulhossa tmv. Itse yritän aina huomioida vieraani tekemällä ruokia, joista he luultavasti pitävät, vaikken liharuokaa teekään (en yksinkertaisesti osaa). On tosi inhottavaa olla esim. pitkissä häissä, joissa saa lautaselleen vain vihersalaattia ja patonkia. Tiedän, että kaikki eivät tiedä ruokavaliostani enkä tietenkään serkunkaimansiskon häissä odota saavani erityiskohtelua, mutta ottaisin kyllä vittuiluna, jos vaikka anoppi vuosien jälkeen jättäisi minut kokonaan huomioimatta.
Tämä viesti näyttää sen, miksen itse koskaa huomioi kasvisruokailijoita. He eivät koskaan vastavuoroisesti huomioi minua eli tee liharuokaa. Aina väitetään ettei osata tms. Miten surkea kokki pitää olla, jos ei osaa ruskistaa jauhelihaa pannulla, joka on varmaan helpoin mahdollinen liharuoka?
Ei ole onneksi ketään noin pahaa tuttua tai sitten en vaan oo kiinnittäny huomiota, mutta parasystäväni on sellainen että syö millon sattuu ja tuntuu aina olevan nälissään kun tulee kylään tms. Sitten jos on kahville kutsuttu nii saattaa vaikka joulunaikaan ottaa lähemmäs kymmenen piparia, joulutortun,pari pullaa ja suklaata päälle. Niin kauan kun pöydässä olevat tarjottavat riittää nii onhan se ihan ok sitä varten ne on pöytään laitettu mut joo kun itselle ei hänen luona koskaan sellaisia tarjoiluja ole..
Ja pietettiin meillä pienet illanistujaiset ja käytiin sitä ennen kaupassa, hän osti osan ruuista. Mä sit otin juoman ja ajattelin et se riittää mutta hän halus ottaa myös toisenlaista juomaa vertailun vuoksi, ja oli toki siis ihan positiivinen ylläys että hänkin osallistuu kuluihin itsekkun olen köyhä opiskelija. Sitten meillä kuitenkin ensimmäisenä otti sen mun ostaman pullon "mä haluan maistaa tätä" ja otti siitä kokoajan lisää ja loppujen lopuksi meillä ei ollu aikaa juodakkaan hänen ostamaa ollenkaan joten vei sen kotiinsa, mun pullo oli jo tyhjä. Ei nyt ollu mistään kalliista kyse mutta ihan niinku periaatteesta..Muutenki vie aina loput omista ostoksista kotia, se on mulle toki ok kun on ne ostanut, mutta vähän hymyilyttää kun alkaa pakkaamaan sämpyläpussia tms. takasi kassiin. Kyllä itsellä on tapana jättää jämät kyläpaikkaan ellei pyydetä ottamaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä lukiessa tulee miettineeksi, että pidetäänköhän minua törkeänä vieraana, kun harvoin juhlissa syön. Syynä kasvisruokavalio ja herkkä vatsa, en kestä maitotuotteita juurikaan, joten jätän kermakakut väliin. Kaukaisemmilta sukulaisilta tulee juhlissa ihmetystä ja kommenttia, että ota ota nyt, oli niin hyvää, eikä tuossa pastasalaatissa ollut lihaa, tonnikalaa vain! Kakkukin niin hyvää, oikein kunnon kermaa, ota nyt ota!
Onneksi omani ja mieheni lähisuku tietävät kasvissyönnistäni, joten eivät ainakaan tuputa. Päinvastoin, ennen suuria sukulounaita anoppikin varmistelee, että onhan varmasti miniälle syötävää, tarjolla tätä ja tätä...Minulle tulee vähän paha mieli niiden vieraiden puolesta, joiden emäntä toteaa, että kasvissyöjät olkoot sitten ilman. Äitini syö vain kanaa ja kalaa, joten meidän suvussa on tullut ihan tavaksi se, että esim. pastasalaatista on lihatonkin versio/liha on erillisessä kulhossa tmv. Itse yritän aina huomioida vieraani tekemällä ruokia, joista he luultavasti pitävät, vaikken liharuokaa teekään (en yksinkertaisesti osaa). On tosi inhottavaa olla esim. pitkissä häissä, joissa saa lautaselleen vain vihersalaattia ja patonkia. Tiedän, että kaikki eivät tiedä ruokavaliostani enkä tietenkään serkunkaimansiskon häissä odota saavani erityiskohtelua, mutta ottaisin kyllä vittuiluna, jos vaikka anoppi vuosien jälkeen jättäisi minut kokonaan huomioimatta.
Tämä viesti näyttää sen, miksen itse koskaa huomioi kasvisruokailijoita. He eivät koskaan vastavuoroisesti huomioi minua eli tee liharuokaa. Aina väitetään ettei osata tms. Miten surkea kokki pitää olla, jos ei osaa ruskistaa jauhelihaa pannulla, joka on varmaan helpoin mahdollinen liharuoka?
Ei tartte laittaa mausteita...?
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt. Miten moukkia ihmisiä onkaan, ja moni isäntäväki vain hiljaa möllöttää. Jotenkin sitten vielä samoja röyhkeitä ihmisiä kutsutaan uudelleen ja uudelleen kotiinsa. En ikinä ole tuollaiseen törmännyt, että rohmutaan pöydät tyhjiksi tai mennään pöytään kutsumatta tai kaivetaan toisten jääkaappia tai ihmetellään ja arvostellaan ruokia.
En ole minäkään törmännyt! Ihan ihmeissäni ja kauhuissani luen näitä kuvauksia. :DDD Voiko tällaisia ihmisiä oikeasti olla olemassa?! Rohmuavat ja nuolevat astiat ja voirasiat ja leikkaavat hääkakun ennen hääparia ja arvostelevat kakut... siis missä tällaisiin törmää irl??
Vierailija kirjoitti:
Eikö sekasyönnin idea ole se, että syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita? Vai oletko lihansyöjä, niin ettet koskaan syö mitään kasviperäistä? Edes mausteita sen jauhelihasi kanssa?
Kasvissyöjä ei syystä tai toisesta voi syödä eläinten lihaa. Useimmilla syy on aateperäinen, harvemmilla allergiaperäinen. Joillakuilla voi taas olla vaikka niin herkkä vatsa, ettei kestä syödä eläinten lihaa. Sekasyöjillä taas ei useinkaan ole tällaisia syitä siihen, mikseivät voisi syödä kasvisruokaa. Aateperäisiksi syiksi voisi kyllä kai sanoa kasvissyöntivihan, niin että kasvissyöntiä halveksuva ihminen ei suostu (ainakaan toisten nähden) syömään ateriaa, joka ei sisällä eläimen lihaa. Ja onhan tuokin sallittua, mutta ei vain välttämättä kovin kunnioitettavaa. Aatteita saa olla, mutta on hieman kyseenalaista alkaa elää vihaperäisten aatteitten pohjalta näpäyttääkseen niitä, joiden ajattelee ajattelevan väärin. Eikä silloin välttämättä ole ystäviäkään, jotka ruokia tarjoaisivat.
Ja ettei kukaan nyt tule vääntämään pilkkua allergioista, niin mainitsen vielä, että allergiat ovat luonnollisesti asia erikseen. Esimerkiksi minä olen porkkana-allerginen sekasyöjä, enkä mielelläni syö porkkanaa sisältäviä kasvisruokia, vaikka usein syönkin vegetaristisia ja vegaanisia ruokia. Minusta allergiat olisi kohteliasta ottaa huomioon niin kasvis- kuin sekasyöjiltäkin (eli ei ole kasvissyöjältä kivaa painostaa vilja-allergista sekasyöjää syömään leipää).
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta tää on varmaan hyvä ketju kysäistä.. Olen itse kasvissyöjä aatteellisista syistä ja järkkäämässä häitä. En haluaisi omissa häissäni tarjota liharuokaa ollenkaan, vaan todistaa, että myös kasvissafka on todella hyvää ja täyttävää. Pääruokana olen ajatellut kuitenkin tarjota kalaa, vaikken itse sitä hirveästi syö. Jos tarjoilut ovat monipuoliset ja herkullliset, niin vetääkö joku kuitenkin herneen nenukkaan, jos tarjolla ei ole sitä perus naudanpaistia? Ahdistaa muutenkin kun tuntuu, että lähes kaikissa häissä on aina ne samat tarjottavat, huh.
No ihan varmasti vetää, mutta toinen kysymys on sitten se, kannattaako moisista junteista välittää. Jos ei yhtä päivää pysty olemaan ilman lihaa - etenkin, jos tarjolla on kalaa - niin on syytä katsoa peiliin ja miettiä omien ruokailutottumustensa järkevyyttä. Ja tämä siis sekasyöjän suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti vetää, mutta toinen kysymys on sitten se, kannattaako moisista junteista välittää. Jos ei yhtä päivää pysty olemaan ilman lihaa - etenkin, jos tarjolla on kalaa - niin on syytä katsoa peiliin ja miettiä omien ruokailutottumustensa järkevyyttä. Ja tämä siis sekasyöjän suusta.
Of topic, mutta mun mielestäni voisit tarjota kalan sijasta häissäsi sitä lihaa, vaikka hirveä tai kotimaista lammasta tai highland cattle-lihaa tai ruoholla kasvanutta nautaa. Muuten tulee vannoutuneiden lihansyöjien kesken murinoita. Ainakin hirvi on elänyt onnellisen ja villin vapaan elämän metsässä ennenkuin metsästäjän koira ja luoti löysi sen. Sitä ei ole kidutettu lihan takia. Lammaskin laiduntaa, ennenkuin teurastamolle päätyy. Sen päästämisessä laitumelle on järkeä. Voit siis tehdä pointin onnellisten eläinten puolesta, vaikka itse et lihaa syökään.
Meriä ryöstökalastetaan, ja itse en siksi syö kalaa ollenkaan.
Kuka meriä suojelee?
Oma törppövieraani on appiukko. Tein todella hyvää mariannekakkua juhliin, keksipohja ja päällä rahkakermatäyte. Näitähän nimitetään monesti juustokakuiksi. No appi veteli hyvällä ruokahalulla, oli syönyt jo puoli lautasellista, kunnes joku tiedusteli kakun reseptiä ja appi kuuli samalla kuuli kakun nimityksen "Ja minähän en mitään juustoa kakussa syö!"ja sylki roskikseen. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Oikein pelkään tehdä hänelle mitään tarjottavaa, kun lihapullissakaan ei saa olla mausteena kuin suolaa ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 6-vuotias poika voi syödä yksin kokonaisen Saarioisten makaronilaatikon jos on kova nälkä.
Kuulostaa aika erikoiselta. En tiedä söisikö meidän 6-vuotias, kun meille ei eineslaatikkoja osteta.
No niiinpä! Kuulostaa munkin korvaan ihan hirrrrrveen erikoiselta, että 6-vuotias voi syödä lautasellisen makaronilaatikkoa, ehkä jopa santsata. Siis aivan käsittämätöntä, tulen päivittelemään tätä loppuviikon. Hienoa, ettei teille osteta eineslaatikkoja koskaan, ikinä, missään tilanteessa. Toivottavasti muistat opettaa myös lapsillesi, kuinka paljon Parempia Ihmisiä olette meihin tavallisiin pulliaisiin verrattuna tämän vuoksi.
Ensi kerralla, kun minun 6-vuotiallaani on nälkä, koirat odottavat lenkitystään, pyykit pitäisi ripustaa, paperityöt hoitaa ja kaupassa käydä ennen kuin hypätään bussiin, joka kuljettaa meidät lapsen hoitopaikalle, josta kävelen työpaikalleni (oma fima) painaakseni illan ja yön ratoksi 13 tuntia töitä, jonka jälkeen vien koirat uudestaan ulos, nukun neljä tuntia ja lähden hakemaan lapseni hoidosta, muistan kertoa hänelle, että EI, valmismakaronilaatikko on Beelsebubin keksintö, joko otat ravitsevan hedelmän tai olet syömättä. Tai sitten äiti ei nuku ensi yönä ollenkaan, vaan hauduttaa sinulle terveellistä itsetehtyä kasvismuhennosta.
Kyllä. Valmisruoat ovat saatanasta, eivät missään nimessä hyvä apu silloin, kun ei ehdi laittaa itse ruokaa, tai on vaikka reissussa. Hienoa, että kerroit meille tämän. Kirjoituksestasi oikeen huokuu ylemmyydentunto.
Pakko kysyä, mikä tässä nyt on ongelma? Eihän noissa viesteissä ollut mitään loukkaavaa. Toisille ostetaan eineksiä ja toisille ei. Onko tämä eines-homma sinulle vähän vaikea asia kun noin suutahdat kun toinen ilmoittaa että heille ei einestä osteta?
Anoppi ja appiukko. Aina jos on jotkin kutsut mies juttelee vanhempiensa kanssa etukäteen syömisestä: tarjoiltavia otetaan sille lautaselle joka katettu, kaapeista ei mennä penkomaan isointa vatia joka lapataan täyteen. Tuoleja ei missään nimessä siirretä noutopöydän ääreen ja siinä syödä (pahimmillaan) sormineen tarjoiltavia ja mulkoilla kiukkuisesti toisia vieraita. Näistä kahdesta sivistyneestä ihmisestä tulee herkkujen äärellä kaksi järjetöntä sikaa. Miehen tädin mukaan tämä alkoi sen jälkeen kun heidän esikoisensa syntyi: Tuolit siirretään noutopöydän viereen ja siinä istutaan vaikka tunti ja mätetään herkkuja. Meidän häissäkin tätä yrittivät mutta kun ei onnistunut, ottivat kumpainenkin kaksi lautasellista ruokaa pöytään ja tottakai santsikierros(eivät jonottaneet vaan tunkivat välistä). Kaikkea myös syödään samaan aikaan, eli pullat ja karjalanpiirakat, lohileivät ja kakku ovat samaan aikaan suussa. Välissä ryystetään kahvia/mehua että saadaan huuhdeltua ruuat alas. Todella, todella kamalaa katsottavaa ja tämän vuoksi heitä ei kutsuta kylään kuin vasta viimeisten joukossa. Mies ei suostu vanhempiensa kanssa ravintolaan syömään eikä kyllä heilläkään syö. Mies kun tuntuu olevan jopa hiukan vihainen vanhemmilleen tuosta, käyttäytyihän hän itsekin samalla tavalla teini-ikään asti kunnes tajusi ettei tuo ole ok. Ja olihan siinä itselläkin alkuun kestämistä. Varsinkin ristiäisissä hormonihuuruissa oli todella rasittavaa etukäteen stressata tuleeko appivanhemmat vain tuhoamaan kattaukset ja tarjoiltavat. Onneksi käyttäytyivät suht kauniisti, mutta tyttärensä lapsen ristiäisissä taasen eivät.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystävä pariskuntä törttöilee pöydässä, sotkee, valittaa, röyhtäilee, ei kiitä yms.
Kerran päätimme lähteä ryhmänä ravintolaan. Minä ja mieheni, eräs toinen ystävä pariskunta ja tuo törttö-pari. Ajattelimme toisen pariskunnan kanssa, että törttö-pari ei uskaltaisi tai kehtaisi valittaa ravintolassa.
Voitta varmaan arvata? Tarjoilijoille huitomista napsutellen, menusta valittamista, ähkimistä kun ruoka oli liian "fäntsyy" ja tarjoilija oli koko ajan häiritsemässä. Kallistakin oli muka. Eivät ole köyhiä perus palkkaisia ilman lapsia tai lainoja ja ravintola oli normaali hintainen. Annos 15-30€.
Kävin toisen ystäväni kanssa illan päätteeksi vielä pahoittelemassa törttö-pariskunnan puolesta (unohdin muka hanskani ja lähdimme niitä hakemaan ovelta). Paikka kun nyt kuitenkin on vakio paikkojamme.
Eipä ole tullut enää käytyä heidän kanssaa syömässä tai tullut kutsutuksi syömään meille.
Hyvä, että pahoittelit junttien käytöstä.Kunnon tippi tarjoilijalle olisi varmasti paras kiitos (ja pahoittelu) kyseisiltä junteilta, jotka eivät takuuvarmasti jätä missään tippiä tai edes ymmärrä käyttäytyvänsä ala-arvoisesti...
Vierailija kirjoitti:
Minua ottaa päähän, kun tullaan työttömän luo viikonlopuksi , kaksi suursyömäriä, ja syödään ja sotketaan ja tuliaista ei tule. Lähtiessä ei edes kiitetä. Seuraavat kaksi viikkoa joudun miettimään, kuinka ruokin itseni. Syödään, hotkitaan, maataan, taas syödään. Toinen jopa vähän väliä hakee jääkaapista pikkupurtavaa. Koko ajan kahvia keittämässä, eikö nyt oo sitä ja tätä kahvin kanssa. Lautasia ei osata nostaa altaaseen, ruuan jämät pitkin pöytää, leivän murustellaan pitkin poikin, suu täynnä ruokaa kovaan ääneen huudetaan pöydässä ja kimitetään. Sitten lähtiessä seistään ja ootetaan, että tuleeko mitään mukaan. Itse olen ylipainoinen joten en haluaisi niitä pullia ja kakkuja säilyttää jos jotain sattuu jäämään. Mutta mukaan en anna. Jos edes joskus sen kahvipaketin tai pari toisivat. Juustoa viipaloidaan paljaaltaan kuin hullut, sekin ois joskus mukava tuliainen kun sitä sitten menee. He ovat molemmat hyvätuloisia ja minä työtön. Mä en kohta jaksa, mutta en voi kieltääkään.
Kyllä voit kieltää. Et sinä pidä ravintolaa tai kahvilaa ja tutuillasi ei ole mitään tapoja.
Pitäisi varmaan muina miehinä huomauttaa ennen kuin syöminen alkaa, että ' onkos siinä yksi liha jokaiselle'. Silloin jokainen osaa jättää vasta santsaamiselle tilaa jos ruokaa jää. On ehkä vain nälkäinen ja ajattelematon jos ottaa useamman kerralla.
Etkö voi sanoa että työttömyskorvaukset eivät ole nyt tulleet, voisivatko tuoda ruuat tullessaan, ainakin mitä itse syövät viikonloppuna ja kahvit. Ehkä siitä vähän heräävät. Tolloja jos eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko tuo lapsensa meille aina kun mahdollista syömään. Eivät lähde ennenkuin olen laittanut ruuan.
Pyytävät lisää häikäilemättömästi.huutavat että NÄLKÄ! Ym.
Tarjoan mielelläni sillointällöin, mutta tällainen röyhkeä hyväksikäyttö vituttaa.
Syövät myös vanhemmillamme aina kun mahdollista. Eivät ole köyhiä.
Säälittävää.Älä laita ruokaa. Totea, että olet sopinut menon (keksi sopiva kohde etukäteen) ja lähdette yhtä matkaa ulos. Älä suostu olemaan kupattavana koko ajan, kun siskosi on ahne ja röyhkeä.
Ilmotat et ruokaa ei ole tulossa ja että olet jo syönyt :) Ja muista kysyä, et paljoko suostuvat maksamaan ruuasta ja ilmoitat että et ole ravintola :)
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti-setä tulee yhteiselle kesämökille ja on törkeän juovuksissa koko ajan. Hän syö kaikkien muiden ruoat yöllä, kun muut nukkuvat. Kitaat katoavat muiden ostamat juustot, leikkeleet, oluet ja siiderit.
Ennätyksen kyseinen mies teki, kun sukulainen toi poikaystävänsä mukaan mökille. Isokokoinen ja lihava setä huojui heitä vastaan ulosteet housuissaan - ja sammui pihamaalle.
Useampi sukulainen ei mene mökille ollenkaan hänen takiaan.
Hommatkaa munalukolliset jääkaapit tai muut missä pidätte ruokaa ja avain piiloon niin ei pääse ruuille. Tai sit piilotatte ne!
Menettekö mökille autolla? Miksi ette laittaisi ruokia autoon kylmälaukuissa ja käytte välillä laittamassa vaikka kylmäkalleja sinne?
Vierailija kirjoitti:
Luciano kirjoitti:
Kannattaisko tehdä sitä ruokaa vähän lisää jos ne ahneet syö aina paljon? Ahdistavaa sekin kun kylässä on välillä liian vähän ruokaa ja kukaan ei kehtaa syödä vatsaansa täyteen. Meillä tehdään aina vähän "liikaa" ja syödään jämät sitten seuraavana pvänä.
Meillä on aina tehty niin että lasketaan paljonko ruokaa tehdään ja että jokainen voi ottaa sen 2-3 palaa ja että kaikille riittää.
Näissä ahneissa on kyse sellaisista jotka EIVÄT odota että kaikki olisivat saaneet sen ENSIMMÄISEN KIERROKSEN vaan santsaavat puolet kaikesta itselleen (vähän liioiteltu joo, mutta pointin ymmärtävät) ja sitten vielä käyvät hakemassa TOISEN SAMANLAISEN annoksen vaikka kaikki eivät ole saaneet sitä ensimmäistäkään annosta!
Ei ole mitään järkeä, että pitää YHDELLE vieraalle tehdään esim. oma täytekakku, oma 3litran kulhollinen keittoa jne. Teetkö itse niin, että niille ahneille teet jokaiselle oman täytkakun, isot määrät ruokaa ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää aina aikuiset, jotka sanovat suoraan, että hyi en tykkää. :o
Törmänsin tähän (etenkin nuorempana) ehkä hieman turhan usein jos yritin tarjota toisen kotimaani tyypillisiä ruokia, sanottiin vaan suoraan maistamatta, että en tykkää, liian outoo tai höhö eihän tollanen oo mitään oikeeta ruokaa. Ja tosiaan, ei ole edes mitään matoja tai heinäsirkkoja kyseessä, vaan ihan normaaleja eurooppalaisia ruokia.Onneksi enää vanhemmiten tähän en ole törmännyt, lähinnä vaan kysytään reseptejä. :)
Asuin vuosia Ranskassa ja tätä tapahtui myös tosi usein siellä, kun yritin tarjota silloin tällöin suomalaisia ruokia. Kyse ei aina ollut edes mistään maalaisjunteista, vaan pariisilaisista korkeakoulutetuista ihmisistä. Outoudet, joista valitettiin mm. lakkahillo ja leipäjuusto, karjalanpiirakat ja mustamakkara puolukkahillolla (verimakkarat ovat ihan tavallinen, pidetty ruoka myös Ranskassa, ei siis pitäisi olla mitenkään outo, paitsi tuo puolukkahillo sivussa) + piparkakut sinihomejuustolla.
Tästä tuli muuten mieleen, että ystäväni asui pari vuotta Etelä-Koreassa ja palasi sieltä takaisin Suomeen mukanaan liuta paikallisia reseptejä ja järjesti meille muille sitten illanistujaiset, jossa tarjoili näitä ruokia. Yksi vieraista saapui paikalle, tutkaili hetken nyrpeällä ilmeellä tarjottavia ja totesi, että 'yäk emmä kyl tost voi mitää syyä' ja keskittyi sen sijaan pelkästään ryyppäämään (soju siis kuitenkin kyllä kelpasi oikein hyvin). :)
Itse olen sitä mieltä että kaikkea pitää maistaa ja jos jokin näyttää ettei voi syödä, ottaa jotain muuta! Siis, ihan päiväkodeissakin opettavat lapselle, että kaikkea pitää maistaa! Itselle ei tulisi mieleenkään katsoa tarjoilua ja sanoa yök!! Ja jos epäilen, että onko siinä jtn mitä en voi syödä kysyn ja sitten nypin ne pois. Ihan ihmeellistä touhua...
Minkä ihmeen takia kaikkea pitäisi maistaa? Ei tietenkään tarvitse yök sanoa, mutta ei kenelläkään pitäisi olla velvollisuutta syödä. Jos ei maistu, on syömättä.
Meillä yksi ihmeellisimmistä ruokavieraista on ollut eräs, joka oli kasvatettu maistamaan kaikkea ja tätä sitten julisti opettavaiseen sävyyn. Kertoi vielä, että saa kyseisestä ruuasta vatsavaivoja, mutta maistaa kuitenkin kun on niin kohtelias ihminen. Vaihtoehtoja pöydässä olisi kyllä löytynyt. Meillä ei todellakaan toivota, että vieraat maistelevat itselleen sopimattomia tai epäilyttäviä ruokia, vaan toivotaan että he ottaisivat jotain muuta ja kaikki voisivat nauttia illasta.
Siis tuossahan oli kyse, että on kutsuttu syömään ja on emäntä/isäntä tehnyt ruuat ja sitten sitä EI EDES SUOSTUTA MAISTAMAAN! Se, että on kahvipöytä tai isommat juhlat, silloin voi valikoida mitä syö koska on enemmän tarjottavaa. Vai teetkö itse niin, että kun kutsut ihmisiä syömään teet vähintään 5 eri ruokaa että varmasti jokin maistuisi? Kahvipöytä on eri asia kuin ruokapöytä: kahvipöydässä on vähän enemmän tarjottavaa ja ruokapöydässä on vähän vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Of topic, mutta mun mielestäni voisit tarjota kalan sijasta häissäsi sitä lihaa, vaikka hirveä tai kotimaista lammasta tai highland cattle-lihaa tai ruoholla kasvanutta nautaa. Muuten tulee vannoutuneiden lihansyöjien kesken murinoita. Ainakin hirvi on elänyt onnellisen ja villin vapaan elämän metsässä ennenkuin metsästäjän koira ja luoti löysi sen. Sitä ei ole kidutettu lihan takia. Lammaskin laiduntaa, ennenkuin teurastamolle päätyy. Sen päästämisessä laitumelle on järkeä. Voit siis tehdä pointin onnellisten eläinten puolesta, vaikka itse et lihaa syökään.
Meriä ryöstökalastetaan, ja itse en siksi syö kalaa ollenkaan.
Kuka meriä suojelee?
Oma törppövieraani on appiukko. Tein todella hyvää mariannekakkua juhliin, keksipohja ja päällä rahkakermatäyte. Näitähän nimitetään monesti juustokakuiksi. No appi veteli hyvällä ruokahalulla, oli syönyt jo puoli lautasellista, kunnes joku tiedusteli kakun reseptiä ja appi kuuli samalla kuuli kakun nimityksen "Ja minähän en mitään juustoa kakussa syö!"ja sylki roskikseen. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Oikein pelkään tehdä hänelle mitään tarjottavaa, kun lihapullissakaan ei saa olla mausteena kuin suolaa ja sipulia.
No ei tietenkään tarvitse tarjota lihaa, jos huolehdit että ruoka on laadukasta ja sitä riittää kaikille, niin yhdenkään lihansyöjän on turha valittaa kuinka ei nyt tällä yhdellä aterialla saanut sitä lihaa, ihan kuin se olisi jokin elinehto ja ainoa ravinnoksi kelpaava tuote. Syökööt iltapalaksi sitten vaikka puolikkaan lehmän, eiköhän sillä tule lihantarve tyydytetyksi.
Terveisin tyytyväinen sekasyöjä joka säilyy päivän hengissä kasvisruoallakin
Eräs keski-iän ylittänyt rouva oli mukana kuuskymppis synttäreillä. Hän kahmaisi lusikallaan täytekakun täytettä, pisti lusikan suuhunsa ja totesi: - hyi rahkaa, en tykkää. :D