13 -vuotias ei saa lääkettä otettua!
Onko olemassa jotain pillerifobiaa?
Naurettavaa kun iso lapsi itkee ja sylkee lääkkeen sadannen kerran suustaan lautaselle!
En kestä enää katsoa.
Kommentit (44)
Lääkäriltä pyydät nestemäiset/liukenevat vaihtoehdot. Apteekeista saa pillereiden kalvopäällisiä, mutta myös tabletin tunkeminen esim viinirypäleen sisälle voi auttaa. Ei mitään piikkejä saati suppoja, haloo, toisilla nyt on herkempi nielu kuin toisilla eikä taatusti tahallaan ole nielemättä. Onneksi vaihtoehtoja on!
Tuntemani perheen 15-vuotias poika joutui sairaalaan jonkin infektion vuoksi. Osastolla kävi ilmi, ettei poika pysty nielemään tabletteja (aina oli lääkärissä pyydetty antibioottikuurit mikstuurana). No mitä tästä seurasi: nuorisopsykiatri tuli tapaamaan poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen aamulla otin särkylääkkeen (Panadol) ja se jäi jälleen kerran jonnekin ruokatorveen kiinni. Siis minä aikuinen en osaa niellä lääkkeitä niin, ette ne päätyisivät siististi mahalaukkuun.
Onneksi minulla ei ole äitiä, joka olisi vieressä huutamassa ja raivoamassa.
Onneksi!
En kyllä saanut ap:n viestistäkään kuvaa, että hän olisi huutanut ja raivonnut, jos siihen vihjaat.
Huh, äiti yrittää saada lapsestaan pillerinarkkaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä pakottaa. Ota itse se lääke ja katso mikä olo sinulle tulee siitä. Monille yliherkkyys tuntuu jo suussa kihelmöintinä. Vatsa saattaa mennä sekaisin kramppeineen, tulla oksettava olo, huimaus, paine päähän...
No keuhkokuume tai aivokalvontulehdus ei ole mielestäni pienempi paha, puhumattakaan reumasta tai sydänlihastulehduksesta.
Nämä ovat nimittäin hoitamattoman angiinan jälkitauteja joihin ihan oikeasti kuollaan.
ap
Et puhunut mitään angiinasta. Lietsot muutenkin kauhua. Eikä reumaan muutenkaan kuole.
Wtf?
Minä, joka olen joutunut lapsesta asti lääkkeitä syömään harjoittelin tablettien nielemistä pienien karkkien avulla (esim. tictac tai eukalyptys kurkkupastillit). Ei tuntunut niin "pakkopullalta", kun nieli karkkeja ja äkkiä siihen lääkkeen ottoonkin tottui.
Minä en ole koskaan pystynyt nielemään pillereitä paljaaltaan tai nesteen kanssa. Parhaiten toimii, jos ottaa ruoan kanssa niin, että pureskelee normisatsin ruokaa (esim. voileipää tai banaania) suuhun, sitten lääke mukaan, joka menee alas massan mukana.
Ennen tablettia pitää hörpätä nestettä, tabletti heti perään ja lisää nestettä päälle. Neste kastelee sen reitin sinne vatsalaukkuun eikä tabletti jää mihinkään kiinni.
Työkaverini joutuu ottamaan pari kertaa päivässä 5-6 tablettia kerralla. Kerää ne kämmenelle ja heittää kurkkuun ja juo kulauksen vettä päälle. Itse en pystyisi. Ei puhuta mistään pienistä vaan joukossa on myös noita buranan kokoisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 v. enkä saa pillereitä nieltyä normaalisti. Käytän sellaista tekniikkaa, että ennen lääkkeen ottoa haukkaan palasen leipää, pureskelen sen, sitten otan lääkkeen ja pyörittelen lääkkeen kielellä leipämössön sisään ja sitten nielen. Näin lääkkeen otto onnistuu useimmiten, muuten ei. Osanottoni kaikille vaivasta kärsiville, erityisesti ap:n lapselle. Ihan hirveä vaiva, eikä auta yhtään kun joku nauraa ja pilkkaa. Muutaman kerran olen itsekin meinannut ihan oikeasti tukehtua lääkkeeseen, se on ihan hirveä tilanne.
Olisi kiva tietää mistä miinuspeukku. Siksikö että olen oppinut itselleni toimivan tekniikan ottaa lääkkeet? Vai koska en tukehtunut? Te olette kyllä kummallisia, pakko sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen aamulla otin särkylääkkeen (Panadol) ja se jäi jälleen kerran jonnekin ruokatorveen kiinni. Siis minä aikuinen en osaa niellä lääkkeitä niin, ette ne päätyisivät siististi mahalaukkuun.
No ei ne pikeasti ole "päätyneet jonnekin ruokatorveen kiinni". Susta voi tuntua siltä js kurkussa voi olla selvä pala, mutta se on psyykkistä: kuvittelet vain. (Tai vaihtoehtoisesti sulla on refluksiongelma, joka aiheuttaa palan tunnetta kurkussa aina, mutta huomaat sen vsin pillereitä syödessä). Ruokatorvi nimittäin rakentuu niin, että sinne ei voi jäädä tablettia kiinni, se on täynnä lihaksia, jotka kuljettaa sisällään olevan eteenpäin. Myös ne tabletit rakentuu niin, että ne ei voi jäädä kiinni, vaan sulaa kosteassa ympäristössä. Kaksi kertainen varmistus sille, että mitään ei jää kiinni. Mutta toki susta silti voi tuntua siltä, kuin jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne pikeasti ole "päätyneet jonnekin ruokatorveen kiinni". Susta voi tuntua siltä js kurkussa voi olla selvä pala, mutta se on psyykkistä: kuvittelet vain. (Tai vaihtoehtoisesti sulla on refluksiongelma, joka aiheuttaa palan tunnetta kurkussa aina, mutta huomaat sen vsin pillereitä syödessä). Ruokatorvi nimittäin rakentuu niin, että sinne ei voi jäädä tablettia kiinni, se on täynnä lihaksia, jotka kuljettaa sisällään olevan eteenpäin. Myös ne tabletit rakentuu niin, että ne ei voi jäädä kiinni, vaan sulaa kosteassa ympäristössä. Kaksi kertainen varmistus sille, että mitään ei jää kiinni. Mutta toki susta silti voi tuntua siltä, kuin jäisi.
Totta, tuohon heti psyykelääkkeitä. Heti, heti, heti!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut työskennellä mahantähystystutkimusten parissa. Kerran jos toisenkin on tehty gastroskopia, kun ihmisellä on jäänyt jotain ruokatorveen kiinni.
Minulla oli sama ongelma nuorena ja muistan myös itkeskelleeni sitä. Opin sitten oikean nielemistekniikan joskus lukiossa ja nyt menee isotkin tabletit. Harjoitelkaa nielemistä vaikka vitamiinipillereillä? Ja ihan rauhassa ilman ahdistavaa ilmapiiriä.
Ja lääkkeethän voi myös murskata, ainakin jotkut.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa. Pilko lääke vaikka neljään osaan tai liota veteen. Tunnen muutaman tuollaisen ihmisen.
Kaikkia lääkkeitä ei saa murskata ja esim vain sellaiset lääkkeet joissa on se katkaisu-ura saa katkaista. Se vaikuttaa niiden imeytymiseen ja sitä myöten siihen miten lääke vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko samaa lääkettä nestemäisessä muodossa? Sen luulisin solahtavan ongelmitta alas. Päälle vettä tai jotain hyvänmakuista juomaa. Pikkulapsillehan annetaan esim. antibiootit usein siirappina, johon on sekoitettu lääkkeen maun peittävä hyvä maku.
Se vaan on ongelma, että kun ne siirapit määrätään painokilojen mukaan, niin teinillä pruukaa olla kiloja jo niin paljon että saa ostaa pullon jos toisenkin - ja juoda myös ne siirapit. Eikä nekään niin häävin makuisia oo, hajukin kuvottaa. Kalliiksi tulee myös.
Jos 14 v ei saa nieltyä pilleriä on se kyllä ihan tahallista pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 v. enkä saa pillereitä nieltyä normaalisti. Käytän sellaista tekniikkaa, että ennen lääkkeen ottoa haukkaan palasen leipää, pureskelen sen, sitten otan lääkkeen ja pyörittelen lääkkeen kielellä leipämössön sisään ja sitten nielen. Näin lääkkeen otto onnistuu useimmiten, muuten ei. Osanottoni kaikille vaivasta kärsiville, erityisesti ap:n lapselle. Ihan hirveä vaiva, eikä auta yhtään kun joku nauraa ja pilkkaa. Muutaman kerran olen itsekin meinannut ihan oikeasti tukehtua lääkkeeseen, se on ihan hirveä tilanne.
Olisi kiva tietää mistä miinuspeukku. Siksikö että olen oppinut itselleni toimivan tekniikan ottaa lääkkeet? Vai koska en tukehtunut? Te olette kyllä kummallisia, pakko sanoa.
Miinuspeukku tuosta vihjailevasta sävystä kun "joku nauraa ja pilkkaa".
Terkkuja sun teinille, mä olen kohta 40-vuotias, ja sama vika ollut aina.
Burana on jo aivan liian iso, että saisin sen kurkusta alas veden kanssa. Pilleri jää suuhun pyörimään, vesi menee kurkusta alas, pilleri alkaa liukenemaan ja maistumaan pahalle, sepäs sitten lisäksi yököttää eikä todellakaan auta nielemistä...
Mutta olen keksinyt keinon! Otan isommat pillerit aina mehukeiton kanssa. Kokonaisena tietenkin, koska en tahdo maistaa lääkemakua. Mutta se paksu keitto, mikä kuitenkin on juotavissa, tuuppaa sen pillerin helpommin kurkusta alas, eikä sellaista pyörimisefektiä synny.
Auttaisiko tämä? http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/GLOUP-laeaekkeiden-nielemistae-h…