Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi vittu! 4 tuntia ajoa mökille ja KAIKKI TARJOILUT VEGAANISIA.

Vierailija
31.12.2015 |

Koko vitun viikonlopun. kyllä tuli kysely onko ruoka rajoitteita , ei vain tullut mieleen että pitää kertoa erikseen jos haluaa kunnon ruokaa. Täällä sitä sitten näännytään kolmepäivää tai lähdetään liian aikaisin pois. Voi vittu saatana.

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko siellä tofuvartaita, avokadopastaa ja Oreoita sekä vegaanipannareita. Hirveää!

Vierailija
162/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tämä on provo, mutta pakko vastata silti sinulle ap:n provoilusta huolimatta, että totta kai miehellä pitää olla ja on mahdollisuus syödä mökillä sitä mitä haluaa. Herra on hyvä ja vie tuomisina sinne mökille ruokia, joita hän haluaa syödä, niin hänellä on kaikki vapaus niitä syödäkin.

Eihän nyt todellisessa elämässä kuitenkaan kukaan mene lompakkoloisimaan toisten mökille moneksi päiväksi viemättä mitään ruokaa mukanaan, joten eipä siitä sen enempää.

Myönnän, että tuossa olet täysin oikeassa. Mutta jos lähisukulaiset kysyy tuollaista niin kai ne vois käydä vähän karitsaa hakemassa pakkaseen tai veranalle. Jos mennään tuntemattomien luokse niin ei puhettakaan etteikö veisi omia ruokia ja vielä kohteliaasti tuliaisia.

No, sukulaissuhteita on tietty monenlaisia, mutta usein juuri nämä kommunistit tykkäävät loisia toisten ruoilla ja hyödykkeillä, nimimerkillä kokemusta on. Tuo koko jupakka olisi vältetty, jos AP:n veli tai sukulainen olisi käynyt citymarketista hakemassa kunnon rusakkoa ja vaaleaa leipää...

T. ylempi mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

"Taisin vähän ylireakoida eilen sillä uusi vuosi on minulle ollut perinteisesti tärkeä juhla ja olen tottunut että on paljon sipsejä, kermaisia dippejä , nakkeja ja juustoleipiä ja sellaista mättöä."

Ja sitten joku toinen lihaani väittää että se on juuri vegaani joka on tasapaksu, riutunut ja huonohiuksinen :)

tai että just vegaaniruoka on pöllönoksennusta. 

lol vai miten se nyt nykyisin sanotaankaan...

Vierailija
164/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee sullekin hyvää hyytyä, jos ruuasta on varanirsoilla. Ihmettelen, mikset tunne veljeäsi ja hänen hippejään ollenkaan. 

Porvoossako niin tehdään, ettei ole suku ollenkaan tuttu?

Vierailija
165/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä viihdettä kerrakseen, kun luin koko 11-sivuisen ketjun läpi ja luin parhaat palat kavereille, joiden kanssa oltu mökillä täällä 12-tuntisen ajomatkan päässä. Kaikki osallistuneet ruokien suunnitteluun, hankkimiseen ja tekemiseen. Itse sain tyytyä pizzaan, jossa ei ollut minulle mieleisiä täytteitä, mutten valittanut ilmaisesta ruuasta ja hyväähän se lopulta oli. Asennekysymys. Allergiat tosiaan asia erikseen, mutta tuommoinen "taatusti pahaa" -asenne on sellainen, mikä pitäisi kitkeä ihmiseltä pois jo lapsena. Tässä aikuisiällä alkaneet maistua monet sellaisetkin asiat, mistä ei lapsena niin tykännyt, esim. oliivit..

Mutta juu. Kandee opetella olemaan avoimemmin mielin ja jos haluaa eri ruokaa kuin mitä muut syö niin hankkii itse omat safkansa. Niin moni vegekin tekee lihistiporukassa, jossei hänelle erikseen osata tai pystytä ruokia tekemään.

Meidän kaveriporukan kasvissyöjä järkkäsi taannoin pikkujoulut, ei tarjonnut mitään eläinperäistä ja hyvin maistui myös porukan pahimmille lihisteille ja moniallergikoillekin löytyi syötävää. Ilmoitti toki siitä etukäteen, mikä on minusta ihan kohteliasta, tarjosipa liha- tai kasvisruokaa. Vegaaniruuan ennakkoasenteinen kammoksuminen kuulostaa kyllä jotenkin pöhköltä aikuisen ihmisen suusta..

Vierailija
166/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan aikuinen toisten safkoja syö noin monta päivää, vaan toki osallistuu ruokiin. Jos nelihenkinen perhe, niin 100-200 eurolla voi ostaa ruokaa mennessään.

Vierailija
167/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä on puhunut mitään valehtelusta? Ap selvästi tiesi, että kaikki seuralaiset ovat vegaaneja, joten kuinka hän voi sokeasti kysymättä olettaa, että he tekevät hänelle liharuokaa? Ap:lle vastattiin, että teeme kaikille ruokaa ja koska hänellä ei luultavasti ole kaikkiin maailman vegeruokiin allergiaa, oletettiin tämän ruoan kelpaavan. "Huijaus" olisi sitä, että hänelle olisi väitetty, että tehdään myös liharuokaa. Tässä nimenomaan oli jo selvillä, että hän on ainut sekasyöjä.

Vierailija
168/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahaha, tämä on ehdottomasti paras tämän vuoden paras ketju! Iso käsi myös AP:lle siitä, miten on sanansa valinnut, oli se sitten provo tai jopa mahdollisesti ei ja se taas tekee jutusta vielä maukkaamman (no pun int.)

Olen hieman vanhempi mies mitä ap, mutta nähnyt myös yhtä jos toista mikä liittyy orgaaniseen ja luomuun ja aurinkoenergiaan. Suorastaan harmittaa, että tänä päivänä tuosta ruoasta on tullut uskontoon verrattavissa oleva ilmiö! On se nyt kun tämmösessä vapaassa maailmassa asutaan ja eletään niin eikö miehellä pidä mökillä edes olla mahdollisuus syödä sitä mitä haluaa! Eli kunnon nautaa, lammasta, hirveä, ahventa...ja mieluusti niitä kotimaisia juureksia ja marjoja ja sieniä. Mieluusti tuo kaikki huuhdotaan alas takkatulen ääressä (alhaalta sytytetty) kotimaisella väkijuomalla, eurooppalaisella viinillä tai jos tykkää niin oluella.

Ei kaikki näe noita urugualaysia pöllönoksennuksia eksoottisina, ruoka on iso ja merkittävä tekijä ja siinä on hyvä ottaa kaikki ruokailijat tarpeineen huomioon, jotta kaikilla voi olla mukavaa yhteisellä mökkireissulla.

Kielsikö joku aloittajaa valmistamasta lihaa ja kalaa mökillä itse viemistään aineksista ja tarjoamasta lihaa, kalaa, marjoja ja sieniä kaikille?

Vierailija
169/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meikä vapettaa

Vierailija
170/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vegaanillakin pitäisi sen verran olla tapoja ja älyä että tekee sellaiset tarjoilut että kaikille maistuu. 

Vierailija
171/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä noin pitkälle vierailulle menit ruokakassin kanssa (juustoa, leipää, kinkkua, kahvia, makkaraa..), syö siitä.

Selitin jo,suvun mökki ja ne luoasi tehdä ruuat KAIKILLE oletin siis et ne myös SOPIVAT KAIKILLE. Tiedän että veljen avovaimo ja niiden kaverit ja velikim on ilmeisesti noita kasviksia mutta en sitten yhtään voi käsittää miksei ne voi joustaa jotain kolmea päivää ja ostaa edes jotain kunnon ruokaa. Olisin tyytyväinen jos olisi vaikka niin että laittaisi jotain helppoa vaikka oikeaa nakkia tai oikeaa pihviä tai oikeaa voita ja maitoa ei ole vaikeaa. jääkaappi ja kaikki pursuaa ruokaa ja kaikki on outoa ja äklöä kakkaa.

AP

Mikset sinä voi joustaa kolmea päivää ja kokeilla uusia ruokia? Voisit vaikka vahingossa pitääkin joistakin vegeruoista :)

Miksi vegaanien ei koskaan tarvitse joustaa mistään? Aina muiden pitää joustaa ja järjestää vaikka erikseen vegaaniset pöperöt vegaaneille, mutta koskaan ei vegaanien tarvitsisi joustaa vastaavalla tavalla? Mistä tämä uskomaton itsekeskeisyys ja omahyväisyys vegaaneissa oikein kumpuaa?

Koska vegaani ei välttämättä enää kykene joustamaan. Jos on ollut riittävän monta vuotta ilman lihatuotteita, niin on aikamoinen ummetus kun keho yrittää niitä sulattaa. Itse olin vuosia ovo-lakto-kasvissyöjä, sittemmin diagnosoitu muun muassa keliakia ja maitoproteiiniallergia, eli kananmunia vielä syön mutta muuten olen pääasiassa gluteeniton vegaani ja refluksin ja toiminnallisten suolisto-ongelmien takia, ruokavalioini on myös hyvin rajoittunut. Lääkärini on minulle sanonut, että älä ainakaan nyt aloita lihaa tai edes kalaa uudestaan syömään nimenomaan suoliston takia. Ottaen huomioon kuinka yleisiä toiminnalliset suolisto-ongelmat ovat suomalaisten keskuudessa, niin en ihmettelisi jos useampi vegaani olisi saanut saman ohjeistuksen lääkäriltään. Minä en koe, että olisin itsekeskeinen tai omahyväinen, kun en todellakaan tarjoa omassa kodissani ruokaa, jota en itse pysty syömään, jos ei minun tekemät kelpaa, niin voi tuoda omat eväät. Itsekin joudun aina raahaamaan omia eväitä joka paikkaan ja jos haluan sipsejä ja dippiä, niin joudun käymään kolmessa eri suuressa kaupassa saadakseni tuotteet joita voin syödä, niin omaan korvaan tuo vegaaniruoasta valittaminen kuulostaa tosi lapselliselta, jos ei oikeasti ole syytä miksi ei jotakin voi syödä, niin sitä voi syödä vaikka se maistuisi kuinka pahalta. 

Terv. 

Sen verran ruokarajoitteinen, että hyvin harvoissa juhlissa saa yhtään mitään hyvää

172/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai surkea kokki. 

173/207 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ja mun kokkailut nyt yleensä maistuvatkin kaikille, paitsi joillekin patterin välissä kasvaneille, jotka eivät ole eläissään chiliä maistaneet. 

Uutena vuotena syötiin kesärullia (alkuilta) ja tex-mexiä (Illallinen) salsoineen ja juustokastikkeineen kaikkineen, tänään tein samosat ja dipin alkupalaksi ja thai-keittoa pääruoaksi. Kaikki vegaanista eikä kukaan valittanut vaan pikemminkin päinvastoin. 

Jouluna vegaaniset pöperöni olivat niin paljon parempia, että sekaanien kinkku jäi koirille. 

Se on meinaan helppoa, kun osaa. Aloittaja voisi opetella asennetta tai vaihtoehtoisesti kokkaamaan itse. 

Vierailija
174/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä noin pitkälle vierailulle menit ruokakassin kanssa (juustoa, leipää, kinkkua, kahvia, makkaraa..), syö siitä.

Selitin jo,suvun mökki ja ne luoasi tehdä ruuat KAIKILLE oletin siis et ne myös SOPIVAT KAIKILLE. Tiedän että veljen avovaimo ja niiden kaverit ja velikim on ilmeisesti noita kasviksia mutta en sitten yhtään voi käsittää miksei ne voi joustaa jotain kolmea päivää ja ostaa edes jotain kunnon ruokaa. Olisin tyytyväinen jos olisi vaikka niin että laittaisi jotain helppoa vaikka oikeaa nakkia tai oikeaa pihviä tai oikeaa voita ja maitoa ei ole vaikeaa. jääkaappi ja kaikki pursuaa ruokaa ja kaikki on outoa ja äklöä kakkaa.

AP

Mikset sinä voi joustaa kolmea päivää ja kokeilla uusia ruokia? Voisit vaikka vahingossa pitääkin joistakin vegeruoista :)

Miksi vegaanien ei koskaan tarvitse joustaa mistään? Aina muiden pitää joustaa ja järjestää vaikka erikseen vegaaniset pöperöt vegaaneille, mutta koskaan ei vegaanien tarvitsisi joustaa vastaavalla tavalla? Mistä tämä uskomaton itsekeskeisyys ja omahyväisyys vegaaneissa oikein kumpuaa?

Koska vegaani ei välttämättä enää kykene joustamaan. Jos on ollut riittävän monta vuotta ilman lihatuotteita, niin on aikamoinen ummetus kun keho yrittää niitä sulattaa. Itse olin vuosia ovo-lakto-kasvissyöjä, sittemmin diagnosoitu muun muassa keliakia ja maitoproteiiniallergia, eli kananmunia vielä syön mutta muuten olen pääasiassa gluteeniton vegaani ja refluksin ja toiminnallisten suolisto-ongelmien takia, ruokavalioini on myös hyvin rajoittunut. Lääkärini on minulle sanonut, että älä ainakaan nyt aloita lihaa tai edes kalaa uudestaan syömään nimenomaan suoliston takia. Ottaen huomioon kuinka yleisiä toiminnalliset suolisto-ongelmat ovat suomalaisten keskuudessa, niin en ihmettelisi jos useampi vegaani olisi saanut saman ohjeistuksen lääkäriltään. Minä en koe, että olisin itsekeskeinen tai omahyväinen, kun en todellakaan tarjoa omassa kodissani ruokaa, jota en itse pysty syömään, jos ei minun tekemät kelpaa, niin voi tuoda omat eväät. Itsekin joudun aina raahaamaan omia eväitä joka paikkaan ja jos haluan sipsejä ja dippiä, niin joudun käymään kolmessa eri suuressa kaupassa saadakseni tuotteet joita voin syödä, niin omaan korvaan tuo vegaaniruoasta valittaminen kuulostaa tosi lapselliselta, jos ei oikeasti ole syytä miksi ei jotakin voi syödä, niin sitä voi syödä vaikka se maistuisi kuinka pahalta. 

Terv. 

Sen verran ruokarajoitteinen, että hyvin harvoissa juhlissa saa yhtään mitään hyvää

Eli saat suolisto-ongelmia ostamalla pienen tölkin maitoa vieraallesi?

Sorry, en ole ikinä ymmärtänyt enkä tule ikinä ymmärtämäänkään tällaista MINÄMINÄ-kulttuuria, jos kuitenkin näkee sen vaivan, että ihan vartavasten kutsuu ihmisen kylään ja ap:n tapauksessa jopa kysyy ruokarajoitteet ja veli varmaan tietää ettei sisko /veli ole vegaani.

En jättäisi vegaania huomioimatta tarjoilussa, vaikka se todella vaatisi minulta isoa vaivannäköä. Jotenkin haluaisin, että vieraani nauttisivat tarjoiluistani ja tähän asti kokemukset vegaanisesta ruoasta ovat aika kamalia.Jos vegaani sattuu juhliimme tulemaan, näen todellakin sen vaivan, että hankin ja valmistan hänelle oman tarjoilun. Mutta elämäni ei kaatuisi siihen, että ostaisin sekasyöjälle viikonlopukis esim. litran maitoa ja palan juustoa.Tai sitten sanoisin rehellisesti, että kaikki tarjolla oleva on nyt vegaania, en pysty ostamaan muuta  ja jos jotain muuta haluat, tuo tullessasi. Sehän on ihan ok. Mutta miksi pitää ehdoin tahdoin kiusata ilmoittamalla että me tehdään kaikki ruoat ja sitten tarjolla on pelkkää vegaania monta päivää, uuden vuoden juhlissa.

Vierailija
175/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vaan niin on, että vieraanvarainen pitää olla. Jos allergioita ei ilmoiteta, niin sitten mennään isäntäperheen mukaan.

Sekasyöjänä olisin varmasti viihtynyt tuolla mökkireissulla, perheeni myös.

Vierailija
176/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tyhmää provoilua, mutta en kyllä itsekään kestäisi vegaanisia tarjottavia kolmea päivää. Tosin, olisi outo tilanne mennä viemättä edes aamupalatarvikkeita, jotain naposteltavaa jne. noinkin pitkäksi aikaa. Edes sinne meidän omalle mökille. Ja sitä suuremmalla syyllä todellakin veisin omia ruokia just sen verran kuin itsestä hyvältä tuntuu.

Vaikka päivän pääateriat olisivat vegaanisia, ihan ok, mutta kaipaan maitotuotteita ja myös lihaa edes joillain aterioilla. Liha voi hyvin olla myös kalaa. 

Itse inhoan esim. papuja ja kuvottaisi ajatellakin syödä jotain seitania tai soijarouhetta. Kyllä, olen maistanut ja kamalaa kuraa. 

Mutta kai sitä voisi kompromissina olla sekasyöjillekin niiden neljän päivän aikana ajateltu edes mahdollisuus tuoda pöytään jotain itselle maistuvaa. Jos ei eettinen ajatusmaailma kestä lihaa, niin sitten vaikka noita maitotuotteita, kananmunia jne.

No, välttämättä maito ja munat eivät ole kyllä yhtään sen eettisesti kestävämmin tuotettua kuin lihakaan. 

http://www.onegreenplanet.org/animalsandnature/facts-about-the-dairy-in…

http://vegaaniliitto.fi/www/fi/tietoa/miksi-veganismi/elainten-olot

Vierailija
177/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen seka syöjä, mutta melkeen kaikessa syömässäni on aina jotain eläinperäistä mukana. En sano että vegaanin ruoka on automaattisesti mun mielestä pahaa, mutta tähän menessä ei oo vastaan tullut mitään mistä oikeesti tykännyt.

Jos mun luokse tulee vegaani kylään, niin huolehdin kyllä että on jotain tarjottavaa, vaikka en varmaan itse mitään kovin hienoja vegaaniruokia osaa kokatakkaan. Itse taas jos menen vegaanin luokse kylään, en odota saavani mitään liharuokia, koska heitä monesti jopa oksettaa lihan haju, niin yritä paistaa sitä siinä.. jne. Mutta odottaisin kyllä, et olis huomioitu edes jollain kahvimaidolla/kermalla tai sillä juustolle leivän päälle.

Ja jos kyse olisi ap:n kaltaisesta tilanteesta, niin odottaisin kyllä, että ilmotettais ainakin kyseessä olevan täysvegaaninen ruoka. Tällöin voisin itse varautua ostamalla lihaa. Mun mielestä tää on vaan vieraan huomioimista. Kuten aikasemmin sanoin, ei oo automaattisesti pahaa mutta, itse en vaan ole pitänyt siitä juurikaan. Jos ei ilmottaisi etukäteen tuosta, eikä olisi mahdollisuutta päästä kauppaan, niin olis kyllä mieli vähän maassa uutena vuotena.

Vierailija
178/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismin ideahan on boikotoida epäeettisenä pitämäänsä eläintuotantoa. Olen itse sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin syyt, miksei vegaani halua ostaa tölkillistä maitoa kaupasta. Se on vähän sama kuin sinulla olisi ystävä, joka ei halua ostaa mitään lapsityövoimalla teetettyä ja vetäisit herneen nenään, kun et saakaan häneltä joululahjaksi niitä Kiinassa valmistettuja halpislenkkareita, joita niin kovasti toivoit.

Suosittelen ihan totta perehtymään niihin syihin, miksi toiset ihmiset vegaanisen elämäntavan valitsemaan. Ja ei pitäisi aikuiselle tai nuorelle olla liian iso vaiva pysähtyä mökkimatkalla huoltoasemalle ja ostaa litra maitoa.

Vegaanisuus tarkoittaa siis sitä, ettei ihminen käytä mitään eläinperäisiä tuotteita, ei edes maitoa, munia, yms. Vegaanin ihmisen täytyy syödä B12-vitamiinia purkista, mutta muutoin oikein ja monipuolisesti koostetusta kasvispohjaisesta ruokavaliosta saa samat proteiinit (aminohapot), vitamiinit, kivennäiset ja hivenaineet kuin sekaravinnostakin. Toki kasviravinnon sulattaminen vaatii elimistöltä enemmän kuin eläinperäisen, ruoka on pureskeltava hyvin ja tietyt aineet kypsennettävä paremmin sulavuuden takaamiseksi.. Vaikka ei ihminen kyllä lihaakaan isoina raakoina kimpaleina niele.

Sitten on olemassa erilaisia veganismin ja sekanismin välisiä ruokavalioita, lakto-ovot sun muut, jotka voivat jotain eläinperäistä syödä. Lievin muoto lienee punaisen lihan pois jättäminen ympäristön ja oman terveyden vuoksi (eläinsuojelullisesti nurinkurista, koska broilereilla on paljon lyhyempi ja paskempi elämä kuin lehmillä) ja sitten on semivegaaneja, jotka saattavat jotain yksittäisiä eläinperäisiä tuotteita käyttää.

Mielestäni jokaisella ihmisellä on oikeus tällaisiin moraalisiin valintoihin ja sitä oikeutta voi kunnioittaa sen verran, ettei oleta kenenkään ostavan oman moraalinsa vastaisia tuotteita.

Jos on nirso ja toisten tekemät pöperöt ei maistu, kannattaa opetella itse kokkaamaan. Ja turhat ennakkoluulot pois, tulee omasta elämästä paljon mukavampaa! :)

Vierailija
179/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei keliaakikon luo voi tuoda omia vehnäisiä jälkkäreitä? Ei me mitään fanaatikoita olla :D

180/207 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajua, mistä te löydätte tuollaisia ystäviä ja tuttuja (kuten nyt vaikka tämä aloittaja). Mulla ei ole yhden yhtä tuollaista urpoa ei sukulaisissa eikä ystävissä. Minulle järjestetään aina vegaaniset vaihtoehdot, vaikka sanon, että tuon mielelläni mukanani. Jengi tykkää haasteesta ja haluavat syödä mun ruokiani. 

En ole kertaakaan joutunut ruokavaliotani koskevaan väittelyyn tai riitaan läheisteni kanssa. Töissä saan kuulla ne samat kuluneet fraasit pupuista ja muista aina välillä, mutta mä en syö töissä mitään niin olen saanut minimoitua pilkan kohteena olemisen. Sitäpaitsi henkilöstöravintolan ruoka on järkyttävää. 

Mutta olen siis joko hyvin onnekas tai olen valinnut kaverini oikein. 

Ketju on lukittu.