Voi vittu! 4 tuntia ajoa mökille ja KAIKKI TARJOILUT VEGAANISIA.
Koko vitun viikonlopun. kyllä tuli kysely onko ruoka rajoitteita , ei vain tullut mieleen että pitää kertoa erikseen jos haluaa kunnon ruokaa. Täällä sitä sitten näännytään kolmepäivää tai lähdetään liian aikaisin pois. Voi vittu saatana.
Kommentit (207)
Ei nyt varsinaisesti liity keskusteluun, mutta miksi niin moni vegaani on aivan riutuneen ja väsyneen näköinen? Sellainen väritön ja usein muodoton tasapaksu pötkö vartaloltaan? Hiuksetkin usein huonokuntoisen näköiset ja elottomat...
Tuturiina kirjoitti:
Tää on selkeesti linkitetty johonki vegaanifoorumille kun negatiivista palautetta on NIIN paljon. Itse olen sekasyöjä, pidän vegaaniruoasta mutta syön myös eläinperäisiä tuotteita. Ja voin rehellisesti sanoa että muakin vituttaisi jos juhlapyhänä mut olisi kutsuttu jonnekin juhlimaan, luvattu järjestää ruoat ja juhlapöydässä olisi jotain IHAN muuta kun odotin.
Joulupöytään kuuluu tietyt ruoat ja juhannuspöytään toiset. Vaikka pidän falafeleistä, en niitä halua jouluna syödä. Ja samalla lailla kun en kestäisi kenenkään mökillä viikonlopun ylitse pelkällä grillimakkaralla ja perunasalaatilla (hyi!), en myöskään haluisi viettää kokonaista viikonloppua jonkin opiskelijan laatimilla soijamössöillä ellen niitä erityisesti ole odottanut.
Tämä ei siis ole kritiikkiä suoraan vegaaniruokaa kohtaan, se VOI olla erittäin hyvää. Usein se vain ei ole sitä koska ihmiset eivät viitsi vääntää mitään ihmeellistä ja panostaa maustamiseen. Esimerkkinä nyt vaikka maustamaton tofu. Ja vaikka ystäväpiirissänikin on loistavia vegaanikokkeja, on siinä myös yhtä paljon tumpelovegaaneja jotka vetelevät todella vaatimatonta skeidaa suuhunsa.
Ja koska joku kuitenkin urputtaa tähän vielä että niinhän moni lihansyöjäkin tekee pahaa ruokaa - joo niin tekeekin. Esimerkkinä vaikka grillimakkaraa makkaran päälle. Hrr.
AP:n ystäväpiiristä en tiedä minkätasoisia kokkeja sieltä löytyy mutta vähän tökeröä yrittää "väkisinkäännyttää" ihmistä vegaaniksi ilmoittamatta etukäteen. Ei siitä seuraa kuin vastareaktio. Olisivat edes ilmoittaneet että "tarjoavat ruoan mutta jos haluaa lihaa yms niin pitää tuoda itse"...
Mä olen lihansyöjä, vielä allerginenkin monille vihanneksille ja etenkin pähkinöille ja herneille, mutta jos mä luovutan ruuanlaittovastuun kokonaan joillekin jotka on vegaaneja niin mainitsen allergiat ja oletan että ne huomioidaan jotenkin, siis juttelen hyvässä hengessä että miten tomitaan, mutta en mitenkään oleta saavani lihaa. En, vaikka en itse voisi olla vegaani, koska en voi allergioiden takia syödä just niitä ruoka-aineita, joilla korvataan lihasta saatavia aineita. Koska enhän mä nyt VITTU KUOLE PUUTOKSIIN vaikken pariin päivään sitä lihaa saisikaan. Mielenkiintoista vaihtelua, pääasia että maha tulee täyteen, saa maistella uusia ruokia ja ehkä jostain tykkääkin.
Vaan provohan tämä ap:n juttu oli. Kiroilut, just tuolla jo mainitut Tallinan kaljanhakumatkat ja hipittelyt samoin kuin ne liiat yhdyssanavirheet. Tårta på tårta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen heikko neiti pitää olla, että ulisee vegaanisesta ruoasta? Sotiemme veteraanit olisivat iloinneet jokapäiväisestä runsaasta vegaaniruoasta, mutta ei nykysuomivässykkä, ei!
voi jumalauta pitääkö ne veteraanit vetää joka asiaan mukaan?! joo kyllähän ne nälkään kuolevat afrikkalaisetin olisi onnellisia jos saisivat edes kerran viikossa vegaaniruokaa! nyt olikin kyse juhlista joissa olettaa saavansa kunnon juhlaruokaa eikä pelkästään rehuja
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti liity keskusteluun, mutta miksi niin moni vegaani on aivan riutuneen ja väsyneen näköinen? Sellainen väritön ja usein muodoton tasapaksu pötkö vartaloltaan? Hiuksetkin usein huonokuntoisen näköiset ja elottomat...
Montako vegaania tiedät ja prosentuaalisesti moniko heistä on riutuneen näköinen?
Eli oletat heidän laittavan ja tarjoilevan ruokaa, jota eivät itse voi syödä mutta jota yksi tyyppi joukosta haluaisi? huoh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen heikko neiti pitää olla, että ulisee vegaanisesta ruoasta? Sotiemme veteraanit olisivat iloinneet jokapäiväisestä runsaasta vegaaniruoasta, mutta ei nykysuomivässykkä, ei!
voi jumalauta pitääkö ne veteraanit vetää joka asiaan mukaan?! joo kyllähän ne nälkään kuolevat afrikkalaisetin olisi onnellisia jos saisivat edes kerran viikossa vegaaniruokaa! nyt olikin kyse juhlista joissa olettaa saavansa kunnon juhlaruokaa eikä pelkästään rehuja
Jos luulet että vegaaniruoka on pelkkää rehua niin olet hyvin hakoteillä.
Meillä oli oikein kunnon juhlasapuskat jouluna - seitankinkkua, laatikkoja, rosollia, riisipuurot sopalla, pipareita erinomaisen vegaanijuuston kera, glögikakkua, suklaita, marmelaadia, nougaata... Vaikka olikin eka joulu "ituhippi-rehunpurijana" niin sai syötyä vatsan hyvin täyteen. :)
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut yhtäkään riutuneen näköistä vegaania. Katso vaikka vegaanihaaste.fi vegaanituutoreita. Montako riutuneen näköistä vegaania näet siellä?
Tiedän monta henkilöä jotka ovat olleet vuosikymmeniä tai ellei jopa koko elämänsä ajan vegaaneja ja ovat hyvinkin terveitä. Vegaanit elävät pidempään ja heillä esiintyy paljon vähemmän puutostiloja kuin sekasyöjillä. Esimerkiksi maitotuotteet estävät raudan imeytymistä ja moni on kertonut kuinka alhaiset rauta-arvot nousivat hyviin lukemiin vegaaniruokavaliolla. Myös kolesteriarvot ovat hyvin pienet vegaaneilla. Syövän ja sydän- sekä verisuonitautien riski vähenee huomattavasti vegaanisapuskalla.
Ja mun kurvit ovat ainakin pysyneet kuosissa vegaanina, mikään tasapaksu pötkö en ole, haha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä noin pitkälle vierailulle menit ruokakassin kanssa (juustoa, leipää, kinkkua, kahvia, makkaraa..), syö siitä.
Selitin jo,suvun mökki ja ne luoasi tehdä ruuat KAIKILLE oletin siis et ne myös SOPIVAT KAIKILLE. Tiedän että veljen avovaimo ja niiden kaverit ja velikim on ilmeisesti noita kasviksia mutta en sitten yhtään voi käsittää miksei ne voi joustaa jotain kolmea päivää ja ostaa edes jotain kunnon ruokaa. Olisin tyytyväinen jos olisi vaikka niin että laittaisi jotain helppoa vaikka oikeaa nakkia tai oikeaa pihviä tai oikeaa voita ja maitoa ei ole vaikeaa. jääkaappi ja kaikki pursuaa ruokaa ja kaikki on outoa ja äklöä kakkaa.
APMikset sinä voi joustaa kolmea päivää ja kokeilla uusia ruokia? Voisit vaikka vahingossa pitääkin joistakin vegeruoista :)
Jännä miten tätä aina oletetaan sekasyöjiltä, mutta ei koskaan vegaaneilta "jos vaikka joustasitte ja söisitte pihvejä kiltisti tän kolme päivää, ties vaikka tykkäisittekin".
Vierailija kirjoitti:
Miksi vegaanien ei koskaan tarvitse joustaa mistään? Aina muiden pitää joustaa ja järjestää vaikka erikseen vegaaniset pöperöt vegaaneille, mutta koskaan ei vegaanien tarvitsisi joustaa vastaavalla tavalla? Mistä tämä uskomaton itsekeskeisyys ja omahyväisyys vegaaneissa oikein kumpuaa?
Koska ketään ei voi vaatia tekemään jotain mikä on niin räikeästi heidän moraaliaan vastaan.
Ihan vertailuksi, kuvitellaas yksi tilanne: Sulla olisi tuttava, joka kaiken muun ruuan lisäksi söisi murhattujen ihmisvauvojen lihaa. Kuvitellaan, että tätä vauvojen lihaa olisi helposti saatavilla ilman, että siitä joutuisi itse vaikeuksiin. (ei oteta lakeja yms huomioon, ainoastaan moraali.) Tää tuttava söisi myös muitakin lihoja. naudanlihaa, sikaa yms, mutta kotona ollessaan ja itse kokatessaan tekisi aina vauvanliharuokia.
Sä menet tän tuttavan luokse syömään, joten hän laittaisi ruuan naudanlihasta, sillä vauvanliha on sun mielestä moraalisesti väärin etkä suostu syömään sitä. (Tai näin ainakin toivon, mutta mistä mä voin tietää :D )
Mutta entä jos sä oletkin se joka laittaa ruokaa? Pitääkö sun ostaa vauvanlihaa ja tehdä ruokaa siitä, ihan vain koska sun tuttavasti syö myös vauvanlihaa, monen muun ruoka-aineen ohella? Vai laittaisitko sä ruuan jostain sellaisesta, mikä ei vaadi kumpaakaan teistä tekemään jotain niin räikeesti moraalinsa vastaista?
Vastaukseksi ei kelpaa et ei eläintä ja ihmistä voi verrata toisiinsa: Monen vegaanin mielestä eroa ihmisen ja muiden eläinten välillä ei nimenomaan ole. Ja vaikka ihmisvauvan syöminen oliskin pahempaa kuin vaikka naudan syöminen, niin esimerkissäni ongelma on silti ihan sama: Pitääkö toimia omaa moraliaan vastaan vaikka vaihtoehtojakin on?
Jos lähtee vetoamaan siihen että vegaaninen ruoka on outoa tms. niin siitä nyt ei voi kokkia syyttää. Se taas olis samaasia kuin jos sekasyöjä valittaa et tarjolla on sika-nautajauhelihan sijaan kanasuikaleita.
Älä ole idiootti. Vegaani joutuu itseasiassa tässä lihaanien maailmassa joustamaan aika paljonkin. Lihaanit eivät ymmärrä, että vegaanit syövät muutakin kuin pelkkää salaattia. Harvempi lihaani jaksaa tai osaa panostaa muuhun kun vegaani on tulossa kylään. Onhan se sinällään aika noloa mielestäni ja epäasiallista.
Onneksi minulla ja muilla vegaaneilla on mahdollisuus ottaa omat eväät useimpiin paikkoihin mukaan. On ne lihaanien suut loksahtanu aika monesti auki kun omat "mössöni" tuon grillattavaksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Eli oletat heidän laittavan ja tarjoilevan ruokaa, jota eivät itse voi syödä mutta jota yksi tyyppi joukosta haluaisi? huoh...
No, mä ajattelisin olevan kohteliasta, että sille yhdellekin varattaisiin vaikka kahvimaito, jos tiedossa on, että hän pitää kahvista maidon kanssa. Tai aamupalalle edes muutama siivu juustoa? Voiko olla niin vaikeaa?
Mun mummi pitää kermasta kahvin kanssa ja en voisi kuvitella, etten varaisi kermaa, kun mummi tulee meille vierailulle, vaikka emme kermaa itse juurikaan käytä.
Olisko tää siis oikeasti ok toisinpäin, että jos vegaanille ei olisi MITÄÄN tarjottavaa vain siksi, että on yksi joukosta? Kun vegaanihan yleensä kyllä voi syödä myös mm. maitotuotteita sisältävää ruokaa. Mutta itselle ei tulisi mieleenkään olla huomioimatta sitä vegaania yhtälailla kuin sitä kermasta pitävää mummia. En ikinä myöskään tarjoaisi pelkästään vegaanista ruokaa,jos tietäisin joukossa olevan sekasyöjän. Ovo-lakto on niin tosi paljon erilainen kuin vegaaninen. Eli ei kyseessä ole se, että sitä lihaa olisi pakko mättää jokaisella aterialla vaan että vegaaninen ruoka on monesti aika kamalan makuista (ja tottakai sitä syö kohteliaana sen yhden tarjoilun, mutta kolme päivää kaikki ateriat). Vegaanisessa ruoassa usein on ällöttävintä se mössömäinen koostumus ja jotenkin kitkerä maku.
Kolme päivää mökillä ilman esim. maitoa, jos sitä on tottunut juomaan tai mitään omaan makuun sopivia leivänpäällisiä (ei tarvitse olla lihaa, mutta esim. juustoa), on kuitenkin aika ankeaa - varsinkin jos mennään juhlimaan uutta vuotta.
Mutta ilmeisesti tää menee kuitenkin niin, että vegaanien ei tarvitse välittää muista, koska melkein kaikki pystyvät syömään vegaanista ruokaa, sama se, vaikka se olisi kuinka hemmetin kamalaa.
Ap täällä nyt moi on tullut ihan hirveesti viestjä en kerkee lukemaan.
Taisin vähän ylireakoida eilen sillä uusi vuosi on minulle ollut perinteisesti tärkeä juhla ja olen tottunut että on paljon sipsejä, kermaisia dippejä , nakkeja ja juustoleipiä ja sellaista mättöä ja nyt niitä ei sitten ollutkaan. En tiiä johtuuko se vaan nälästä mut varmaan puolet oli kuitenkin ihan ok vaikka mausteet outoja. Vähän myös rentouduin sain tietää kun siitä kun puolisoni on veljeni kaveri ja he olivat jutelleet jo asiasta ja puolestani oli siis suostuttu tähän. Huomenna käydään kauoassa hakemassa tutumpia ruoka aineksia ja laitetaan kylkeen omaa ruoka. En innosstunut näistä ruuista niinkun jotkut oletti en enään huomisen jälkeen näitä syö. Ei nyt alku järkytyksen tasoisia mutta kun suhtautuu niinku kouluruokaan eikä vaikka ravintolan ruokaan. Mutta hyvää uutta vuotaa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä ajattelisin olevan kohteliasta, että sille yhdellekin varattaisiin vaikka kahvimaito, jos tiedossa on, että hän pitää kahvista maidon kanssa. Tai aamupalalle edes muutama siivu juustoa? Voiko olla niin vaikeaa?
Mun mummi pitää kermasta kahvin kanssa ja en voisi kuvitella, etten varaisi kermaa, kun mummi tulee meille vierailulle, vaikka emme kermaa itse juurikaan käytä.
Olisko tää siis oikeasti ok toisinpäin, että jos vegaanille ei olisi MITÄÄN tarjottavaa vain siksi, että on yksi joukosta? Kun vegaanihan yleensä kyllä voi syödä myös mm. maitotuotteita sisältävää ruokaa. Mutta itselle ei tulisi mieleenkään olla huomioimatta sitä vegaania yhtälailla kuin sitä kermasta pitävää mummia. En ikinä myöskään tarjoaisi pelkästään vegaanista ruokaa,jos tietäisin joukossa olevan sekasyöjän. Ovo-lakto on niin tosi paljon erilainen kuin vegaaninen. Eli ei kyseessä ole se, että sitä lihaa olisi pakko mättää jokaisella aterialla vaan että vegaaninen ruoka on monesti aika kamalan makuista (ja tottakai sitä syö kohteliaana sen yhden tarjoilun, mutta kolme päivää kaikki ateriat). Vegaanisessa ruoassa usein on ällöttävintä se mössömäinen koostumus ja jotenkin kitkerä maku.
Kolme päivää mökillä ilman esim. maitoa, jos sitä on tottunut juomaan tai mitään omaan makuun sopivia leivänpäällisiä (ei tarvitse olla lihaa, mutta esim. juustoa), on kuitenkin aika ankeaa - varsinkin jos mennään juhlimaan uutta vuotta.
Mutta ilmeisesti tää menee kuitenkin niin, että vegaanien ei tarvitse välittää muista, koska melkein kaikki pystyvät syömään vegaanista ruokaa, sama se, vaikka se olisi kuinka hemmetin kamalaa.
Itse olen vegetaari, en siis vegaani.
Tässä keskustelussa olen pääosaisesti ollut samaa mieltä kuin he jotka ovat puoltaneet veganismia, mutta täytyy myöntää että sinun mielipiteissäsi on monella kohtaa idistä. Peukku ylös.
Onneksi ap siellä on mennyt nyt paremmin ja mukava kuulla, että saatte sinne omia toiveruokiasikin 😊 Mukavaa uutta vuotta!
-Vegaani tomaatti-cashewpastan tekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli ap:ta. Itselläni olin eilen iltaa istumassa yllätysvieraita ja kaikki söivät hyvällä ruokahalulla tomaatti-cashewpastaa, perunasalaattia ja vihreää salaattia. Oli muuten tosi hyvää! Noiden jälkeen kalja napsui ja skumppa paukahteli ja sipsipussit rapisi. Kaikki oli vegaanista ja tästä lähtikin kuukauden pituinen vegaanihaaste käyntiin!
No niinhän sä luulet et oli kaikkien mielestä hyvää. Eihän ole kohteliasta haukkua tarjottua ruokaa.
Onko teidän kaveripiirissä yleistäkin, ettei sanota mitään rehellisesti toisille? Kyllä mun kaverit tietää, että ne saa sanoa mielipiteensä mulle. Jännä jos ne ei tykänneet, kun reseptinkin pyysi. Eikä mua haittaa, jos eivät olisi tykännyt, olisin pyrkinyt antamaan heille jotain muuta ja olisihan tuossa vieressä ollut myös pizzeria auki.
On se kuitenkin ihanaa, miten tämä av on taattu kyynisten palsta!
Määin haluaisin sen tomaatti-cashew-pastan ohjeen :)
About ruokalusikallinen tomaattipyrettä, 1,5dl cashewpähkinöitä ja tarvittava määrä vettä, jotta saat blenderillä tai sauvasekoittimella aineista tasaista tahnaa. Pannulle oliiviöljyä ja pari valkosipulin kynttä oman maun mukaan öljyyn minuutiksi maustumaan. Lisää herkkusieniä, munakoisoa tai vaikka artisokkaa (itse tein tämän herkkusienillä) ja paista pannulla hetken aikaa. Lisää cashewtahna pannulle ja lisää vähitellen 1-1,5dl vettä pannulle samalla, jottei tahna paksuunnu liikaa. Tahnan olla noin vajaa kymmenen minuuttia porisemassa ja lisää 0,5dl kaurakermaa ja mausta esimerkiksi basilikalla, mustapippurilla, suolalla ja timjamilla. Tähän sivuun olet keittänyt haluamaasi pastaa, sekoita pasta kastikkeen joukkoon ja nauti vihreän kirsikkatomaattisalaatin kanssa.
Chocochilin blogista löytyi tämä ohje samalla nimellä ja sieltä löytyy myös muitakin herkullisia vegaaniohjeita. :)
Loistavaa! Suurkiitos. Menee heti kokeiluun, kaapissa kaikki ainekset.
t. Toinen reseptinpyytäjä.
Ei luoja :Ddd jos menet vegaanin luokse voit olettaa et ruoka on vegaanista! Aika harva vegaani alkais lihaa valmistaan. Sama kun pyytäis muslimia tekee possua, juutalaista ei kosheria... jos on noin vaikeeta sopeutua, suosittelen, että sulkeudut pieneen mökkeröön loppuelämäksesi. Ihan nolottaa sun puolesta!
Ja näin vegaanina voin sanoa et mättään tässä samalla nassuuni ranskiksia, vegenugetteja ja jälkkäriks kypsää mangoa. Nam!
yhyyy hei kun mä meen kylään niin siellä tarjotaan kuvottavaa kuolleen eläimen raatoa. mieleeni muistuu kuinka eläimiä on pidetty vankina koko elämänsä ahtaissa oloissa, omissa ulosteissaan, ahdistuneina ja pelokkaina, ilman virikkeitä ja sitten tapettu väkivalloin, kuinka veret on valutettu lattialle ja raajat leikattu irti, sisäelimet revitty ulos, roikkumassa groteskisti ja runneltuna lihakoukuissa ilman päitä ja vatsat leikattuna auki. kaloja joiden suuta lävistävät terävät koukut, haukkomassa happea kuivalla maalla. näen elävästi mielessäni videot, joissa lehmä sätkii kauhuissaan lattialla, kurkku leikattuna auki ja verta on kaikkialla ja joissa yhä elävää eläintä hakataan päähän laatikolla, kun teloitus on epäonnistunut. siellä tarjoillaan maitoa, jota mikään muu nisäkäs ihmisen lisäksi ei juo kuin vauvana. eikä edes oman lajimme äitien maitoa, vaa n lehmänmaitoa, joka on vasikoiden ruokaa.
varsinkin pienemmissä kaupoissa tuskin on kattavaa tuotevalikoimaa kasvisvaihtoehtoja. lähes kaikki ravintolat tarjoilevat pääruokana liharuokia ja kunnollisia kasvisruokapaikkoja tai kasvisvaihtoehtoja on vaikea löytää. ulkona syöminen vaatii miljoona kertaa enemmän suunnittelua. kaupassa jokainen tuoteseloste täytyy tarkistaa huolellisesti, sillä jopa useat irtokarkit sisältää sikaa. usein ne ruoat, joita sekasyöjät saavat valmiina kaupasta tai ravintolasta, täytyy kasvissyöjän tehdä alusta asti itse ja toisinaan hakea ainesosia kaukaakin jostain erikoisliikkeestä. jos se ruoka, jota syötetään tehotuotantoeläimille annettaisiin ihmisille, ei maailmassa olisi nälänhätää. lihansyönti kuluttaa luonnonvaroja ja kuormittaa ympäristöä moninkertaisesti enemmän kuin kasvisruokavalio. kotieläintuotanto vie maailman pinta-alasta neljänneksen.
yhyy tough life kolme päivää kasvisruoalla yhyy säästä sekasyöjän kyyneleesi, mieti joskus jotain muutakin ku itteesi ja kasva aikuiseksi. kasvisruoan luulisi sopivan kaikille, mutta liian monella tuntuu olevan joku ihan käsittämätön asennevamma ja harhakuvitelma aiheeseen liittyen. arrrrghhhahjhjkkjaggfgfsadffdhg
Kumma miten monet lihaa syövät kuuluttavat täällä, että heille pitäisi olla lihaa tarjolla kun menevät vegaanin tai kasvissyöjän luokse syömään. Itse syön lihaa mutta en oleta, että joku joka ei ole kenties koskaan kokannut liharuokia osaisi tehdä niitä kovin hyvin. Mielummin syön hyvää kasvisruokaa kuin paskaa liharuokaa.
Monet valittavat myös vegaanisen ruoan olevan pahan makuista. Eiköhän mistä tahansa ruoasta saa pahaa, jos on huono kokki tai ei viitsi panostaa ruoanlaittoon. En jaksa uskoa, että pelkkä eläinkunnan tuotteiden puute tekee mistään ruoasta pahaa.
Olisko näppisvirhe, nipo
P.s. olitko ap? Provolta kuulostat minunkin mielestäni.
Toinen ohis.