Voi vittu! 4 tuntia ajoa mökille ja KAIKKI TARJOILUT VEGAANISIA.
Koko vitun viikonlopun. kyllä tuli kysely onko ruoka rajoitteita , ei vain tullut mieleen että pitää kertoa erikseen jos haluaa kunnon ruokaa. Täällä sitä sitten näännytään kolmepäivää tai lähdetään liian aikaisin pois. Voi vittu saatana.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Veljesi kavereineen eivät ilmeisesti sitten ole kovinkaan hyviä kokkeja, jos sinulla on vegaaniruuasta tuollainen kuva? Nimittäin aivan helvetin hyvää sapuskaahan sitä saa vegaanisestikin tehtyä, jos osaa tehdä. Ei lihaa tarvita siihen, että ruoka on hyvää.
Itsekin olen sekasyöjä ja mieluummin söisin liharuokia, jos itse saisin päättää. Mutta se ei tarkoita, ettenkö vegeruuasta nauttisi myöskin. Valittamaan en nyt kehtaisi ruveta, todellakaan. Saa kyllä aika nirso olla, jos mikään vegeruoka ei maistu ollenkaan.
No en ole samaa mieltä ollenkaan. Olen syönyt erilaisia vegaaniruokia ja ne ovat joko täysin mauttomia tai niissä on ällöttävä sivumaku. Joko kitkerä tai sit sellanen... Vaikea selittää, mutta paha.
Syön kasvispainotteisesti itsekin, joten kyse on varmaan näistä millä maitotuotteet ja muna korvataan. Ei maistu. Ne vaniljakastikkeetkin on niin esanssisen makuisia et hyi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä noin pitkälle vierailulle menit ruokakassin kanssa (juustoa, leipää, kinkkua, kahvia, makkaraa..), syö siitä.
Selitin jo,suvun mökki ja ne luoasi tehdä ruuat KAIKILLE oletin siis et ne myös SOPIVAT KAIKILLE. Tiedän että veljen avovaimo ja niiden kaverit ja velikim on ilmeisesti noita kasviksia mutta en sitten yhtään voi käsittää miksei ne voi joustaa jotain kolmea päivää ja ostaa edes jotain kunnon ruokaa. Olisin tyytyväinen jos olisi vaikka niin että laittaisi jotain helppoa vaikka oikeaa nakkia tai oikeaa pihviä tai oikeaa voita ja maitoa ei ole vaikeaa. jääkaappi ja kaikki pursuaa ruokaa ja kaikki on outoa ja äklöä kakkaa.
APMikset sinä voi joustaa kolmea päivää ja kokeilla uusia ruokia? Voisit vaikka vahingossa pitääkin joistakin vegeruoista :)
Miksi vegaanien ei koskaan tarvitse joustaa mistään? Aina muiden pitää joustaa ja järjestää vaikka erikseen vegaaniset pöperöt vegaaneille, mutta koskaan ei vegaanien tarvitsisi joustaa vastaavalla tavalla? Mistä tämä uskomaton itsekeskeisyys ja omahyväisyys vegaaneissa oikein kumpuaa?
Tämä. En vaan tajua. Jos vegaani menee kylään, kaiken tarjottavan pitää olla vegaanista, tai vegaani pahoittaa mielensä ja se on ihan ok. Taviksen pitää vääntää vegaanista mössöä (hei netti on täynnä upeita vegaanisia ohjeita) kaikeksi tarjottavaksi. Mutta jos vegaani kutsuu tavallisen ihmisen kylään, niin tottakai sen sekasyöjän pitää hymyssäsuin nauttia näistä vegaanisista makuelämyksistä, jotka - newsflash - todellakaan eivät aina ole elämyksiä, koska myös vegaaneihin mahtuu surkeita kokkeja ja osa vegaanien käyttämistä korvikkeista on yksinkertaisesti pahoja. Joku ihme oletus on, ettei sekasyöjä koskaan söisi kasvisruokaa ja hänelle tulisi aivan uutena elämyksenä että hei, tää seitankinkkuhan on aivan IHANAA, en enää koskaan syö lihaa! Kiitos tästä herätyksestä, en ikinä olisi uskonut
On ihan järkyttävää, jos vieras kaipaa kahviinsa oikeaa maitoa, leivällensä juustoa eikä pidä soijasta, tofusta tai linsseistä, eikä vegaanin nyt tietenkään tarvitse kaupassa koskea siihen maitotölkkiin, koska hän on vegaani. Vieraan makuelämyksistä viis. "Siis tää kauramaito on just niin ihanaa!"
Itse olen aloitteleva vegaani ja ystäväpiirissäni on vuosien ajan ollut paljon vegaaneja muutenkin. Kyllä minä nyt ymmärrän, että en käristä lihaa vegaanin kotona kuten en myöskään keliaakikon luo tuo omia vehnäisiä jälkkäreitä. Maassa maan tavalla ja talossa talon tavalla. Itse kyllä sanon etukäteen, jos kaikki tarjoilut ovat vegaanisia, niin ihmiset saavat halutessaan tuoda esimerkiksi salaattijuustoja, joita he voivat erikseen lisätä salaatin joukkoon.
Itse en kuitenkaan tunne yhtäkään vegaania, joka vaatii kylässä vegaaniset tarjoilut. Päinvastoin ystäväni ovat niitä, jotka tarjoutuvat tekemään osan ruoista tai ottavat varmuudeksi omia eväitä mukaan, joita he voivat syödä ja sama minulla. Jännä vaan, ettei esim. gluteeniton ruoka herätä näin paljon närää kuin vegaaninen.
Itse olin tuo joka aiemmin kommentoi tehneensä tuota tomaatti-cashewpastaa. Mitähän vikaa siinä on sekasyöjien mielestä? Perinteisestä perunasalaatista taas en ole koskaan pitänyt, joten olen tuunannut sitä vuosikausia tahattomasti vegaaniseksi.
No on musta aika lailla eroa siinä, odottaako lihansyöjän nauttivan kasvusruuasta vastoin tahtoaan vai kasvissyöjän liharuusta. Lihansyönti ja lihan ostaminen on harvoin eettinen valinta, mutta en mä odottaisi kasvissyöjäystövieni minun takiani joutuvan tukemaan omilla pennosillaan epäeettiseksi katsomaansa luhan tehotuotantoa tai yleensäkään lihaan perustuvaa ravintoa. Minä joustan ihan mielelläni heidän eettisten valintojensa takia. Yök, en syö -tyyliset reaktiot olen muutenkin jättänyt jo hiekkalaatikkoiässä.
Olen vege, en vegaani, ja olen kyllä huomannut näiden trendivegaanien keskuudessa ongelmana sen, että kokkaillessa yritetään liikaa ja saadaan aikaan tosi kummallisia pöperöitä. Ihan normiruokaa saa tehtyä ilman lihaa, ja sen soijarouheen saa maistumaan jos osaa kokata. Vihanneksista saa hyviä, tuoreita makuja.
Vegaanijuustot ja vastaavat inhottaa minuakin. Raakakakutkin on yleensä pahoja. Anteeksi raakakakkuilijat, kyllä minä luomuksianne syön, mutta ei ne hyviä ole koskaan olleet... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä noin pitkälle vierailulle menit ruokakassin kanssa (juustoa, leipää, kinkkua, kahvia, makkaraa..), syö siitä.
Selitin jo,suvun mökki ja ne luoasi tehdä ruuat KAIKILLE oletin siis et ne myös SOPIVAT KAIKILLE. Tiedän että veljen avovaimo ja niiden kaverit ja velikim on ilmeisesti noita kasviksia mutta en sitten yhtään voi käsittää miksei ne voi joustaa jotain kolmea päivää ja ostaa edes jotain kunnon ruokaa. Olisin tyytyväinen jos olisi vaikka niin että laittaisi jotain helppoa vaikka oikeaa nakkia tai oikeaa pihviä tai oikeaa voita ja maitoa ei ole vaikeaa. jääkaappi ja kaikki pursuaa ruokaa ja kaikki on outoa ja äklöä kakkaa.
APMikset sinä voi joustaa kolmea päivää ja kokeilla uusia ruokia? Voisit vaikka vahingossa pitääkin joistakin vegeruoista :)
Miksi vegaanien ei koskaan tarvitse joustaa mistään? Aina muiden pitää joustaa ja järjestää vaikka erikseen vegaaniset pöperöt vegaaneille, mutta koskaan ei vegaanien tarvitsisi joustaa vastaavalla tavalla? Mistä tämä uskomaton itsekeskeisyys ja omahyväisyys vegaaneissa oikein kumpuaa?
Tämä. En vaan tajua. Jos vegaani menee kylään, kaiken tarjottavan pitää olla vegaanista, tai vegaani pahoittaa mielensä ja se on ihan ok. Taviksen pitää vääntää vegaanista mössöä (hei netti on täynnä upeita vegaanisia ohjeita) kaikeksi tarjottavaksi. Mutta jos vegaani kutsuu tavallisen ihmisen kylään, niin tottakai sen sekasyöjän pitää hymyssäsuin nauttia näistä vegaanisista makuelämyksistä, jotka - newsflash - todellakaan eivät aina ole elämyksiä, koska myös vegaaneihin mahtuu surkeita kokkeja ja osa vegaanien käyttämistä korvikkeista on yksinkertaisesti pahoja. Joku ihme oletus on, ettei sekasyöjä koskaan söisi kasvisruokaa ja hänelle tulisi aivan uutena elämyksenä että hei, tää seitankinkkuhan on aivan IHANAA, en enää koskaan syö lihaa! Kiitos tästä herätyksestä, en ikinä olisi uskonut
On ihan järkyttävää, jos vieras kaipaa kahviinsa oikeaa maitoa, leivällensä juustoa eikä pidä soijasta, tofusta tai linsseistä, eikä vegaanin nyt tietenkään tarvitse kaupassa koskea siihen maitotölkkiin, koska hän on vegaani. Vieraan makuelämyksistä viis. "Siis tää kauramaito on just niin ihanaa!"
Itse olen aloitteleva vegaani ja ystäväpiirissäni on vuosien ajan ollut paljon vegaaneja muutenkin. Kyllä minä nyt ymmärrän, että en käristä lihaa vegaanin kotona kuten en myöskään keliaakikon luo tuo omia vehnäisiä jälkkäreitä. Maassa maan tavalla ja talossa talon tavalla. Itse kyllä sanon etukäteen, jos kaikki tarjoilut ovat vegaanisia, niin ihmiset saavat halutessaan tuoda esimerkiksi salaattijuustoja, joita he voivat erikseen lisätä salaatin joukkoon.
Itse en kuitenkaan tunne yhtäkään vegaania, joka vaatii kylässä vegaaniset tarjoilut. Päinvastoin ystäväni ovat niitä, jotka tarjoutuvat tekemään osan ruoista tai ottavat varmuudeksi omia eväitä mukaan, joita he voivat syödä ja sama minulla. Jännä vaan, ettei esim. gluteeniton ruoka herätä näin paljon närää kuin vegaaninen.
Itse olin tuo joka aiemmin kommentoi tehneensä tuota tomaatti-cashewpastaa. Mitähän vikaa siinä on sekasyöjien mielestä? Perinteisestä perunasalaatista taas en ole koskaan pitänyt, joten olen tuunannut sitä vuosikausia tahattomasti vegaaniseksi.
Gluteeniton ei ole yleensä vapaaehtoinen valinta. Enkä tunne niin vaativia glut. kun mitä vegaaneja. Jos leivän murut polttelee mahaa, niin on ihan eri asia kun se, et saan kuulla jotain saarnaa omasta elämäntavasta.
Tottahan tuo voi olla ettei kukaan "vaadi" mitään, mut toki on hyvä kohteliasuussyistä olla erityisruokavalioisillekin tarjolla jotain. Sen sijaan tosiaan sama ei päde toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
No on musta aika lailla eroa siinä, odottaako lihansyöjän nauttivan kasvusruuasta vastoin tahtoaan vai kasvissyöjän liharuusta. Lihansyönti ja lihan ostaminen on harvoin eettinen valinta, mutta en mä odottaisi kasvissyöjäystövieni minun takiani joutuvan tukemaan omilla pennosillaan epäeettiseksi katsomaansa luhan tehotuotantoa tai yleensäkään lihaan perustuvaa ravintoa. Minä joustan ihan mielelläni heidän eettisten valintojensa takia. Yök, en syö -tyyliset reaktiot olen muutenkin jättänyt jo hiekkalaatikkoiässä.
Enpä tiedä kuinka eettistä tämä riisi-ja soijatuontato nykypäivänä on... Eikä kyse ole aina siitä lihasta, vaan kaikesta lihasta, vaikka se hirvi olis ammuttu elämänsä onnellisimpana päivänä, vapaalta jalalta kivuttomasti. Silti ei ole onnellisen hirven paistia heillä koskaan. Ei ole aina kyse tästä eettisyydestäkään. Koska on monia asioita, joissa ne ovat ristiriidassa.
Kyllä mun mielestä on hyvä huomioida puolin ja toisin. Ei kukaan pidä yksipuolisesta suhteesta. Mitä väliä hakeeko sen kahvimaidon se vegaani, joka asuu vieressä vai vieras itse jos se lopulta kahviin päätyy kuitenkin.. Mut ei. He eivät jousta missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ei ole yleensä vapaaehtoinen valinta. Enkä tunne niin vaativia glut. kun mitä vegaaneja. Jos leivän murut polttelee mahaa, niin on ihan eri asia kun se, et saan kuulla jotain saarnaa omasta elämäntavasta.
Tottahan tuo voi olla ettei kukaan "vaadi" mitään, mut toki on hyvä kohteliasuussyistä olla erityisruokavalioisillekin tarjolla jotain. Sen sijaan tosiaan sama ei päde toisinpäin.
Otin gluteenittoman vain esimerkiksi. On ikävää joutua haistamaan, säilyttämään ja kokkaamaan omilla keittiövälineillään mitään ruoka-ainesta, josta ei pidä, jonka kokee eettisesti vääräksi ja ympäristösyistä huonoksi. Yhtä lailla on gluteenittomalle ikävää, jos joku tuo vain omaa mielettömyyttään vain itselle sopivia ruokia tullessaan, kun jotkut toiset ruoat voisi sopia myös kaikille. Kokkaisitko sinä nautaa hinduperheessä, vaikka se olisi vastoin heidän uskonnollisia, moraalisia ja eettisiä periaatteita?
Sekasyöjät kuitenkin ovat nimensä mukaisesti sekaruokavaliolla eläviä, millä nimellä kutsutaan sitten niitä, joita häiritsee vegaaniset tai vegeruoat? Siis itse olen ollut vuosikausia sekasyöjä ja en ole kertaakaan elävässä elämässä kohdannut ihmistä, jota häiritsee lihan tai maitotuotteiden puute jossain ruoassa. Mistä tämä oikein johtuu?
Kuten aiemmin sanoin, niin itse (kuten kaikki muutkin tuntemani vegaanit) eivät vaadi itselleen mitään erityisruokaa kylässä. Minä tuon omani, ellei emäntä/isäntä halua tehdä ruokaa, joka on vegaanista. Mikä vikaa on talossa talon tavalla -periaatteessa? Vastaavaa maassa maan tavalla -tapaa on taas pidetty ihan yleisenä totuutena.
Hirveä ulina siitä, että kun vegaaninen elämäntapa nyt on vähän erilainen, "yhyy en kestä". Olen itse sekasyöjä ja teen kasvisruokiakin, osa on vegaanisia, osa ei. Ap voi ihan hyvin ainakin maistaa, eikä päättää valmiiksi että pahaa on. Lapsellista käytöstä, mene johonki kasvatuslaitokseen tai hanki tapoja.
Tosin en tajua näitä "kauhee ku vegaanit saarnaa" samalla kun Suomi on edelleen täynnä kirkkoon kuuluvaa sakkia, ja sitähän asiaa ilmeisesti saa tuputtaa ihan missä vaan ja miten päin, eikä siinä ole mitään verrattavaa tällaiseen saarnaamistuputtamiseen. Antakaas nyt niiden muiden elää tavallaan ja keskittykää enemmän omaan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo voi olla ettei kukaan "vaadi" mitään, mut toki on hyvä kohteliasuussyistä olla erityisruokavalioisillekin tarjolla jotain. Sen sijaan tosiaan sama ei päde toisinpäin.Otin gluteenittoman vain esimerkiksi. On ikävää joutua haistamaan, säilyttämään ja kokkaamaan omilla keittiövälineillään mitään ruoka-ainesta, josta ei pidä, jonka kokee eettisesti vääräksi ja ympäristösyistä huonoksi. Yhtä lailla on gluteenittomalle ikävää, jos joku tuo vain omaa mielettömyyttään vain itselle sopivia ruokia tullessaan, kun jotkut toiset ruoat voisi sopia myös kaikille. Kokkaisitko sinä nautaa hinduperheessä, vaikka se olisi vastoin heidän uskonnollisia, moraalisia ja eettisiä periaatteita?
Sekasyöjät kuitenkin ovat nimensä mukaisesti sekaruokavaliolla eläviä, millä nimellä kutsutaan sitten niitä, joita häiritsee vegaaniset tai vegeruoat? Siis itse olen ollut vuosikausia sekasyöjä ja en ole kertaakaan elävässä elämässä kohdannut ihmistä, jota häiritsee lihan tai maitotuotteiden puute jossain ruoassa. Mistä tämä oikein johtuu?
Kuten aiemmin sanoin, niin itse (kuten kaikki muutkin tuntemani vegaanit) eivät vaadi itselleen mitään erityisruokaa kylässä. Minä tuon omani, ellei emäntä/isäntä halua tehdä ruokaa, joka on vegaanista. Mikä vikaa on talossa talon tavalla -periaatteessa? Vastaavaa maassa maan tavalla -tapaa on taas pidetty ihan yleisenä totuutena.
Sekasyöjä ei tarkoita mulle sitä, että syön mitä tahansa vaikka en siitä pidä. Vegaaniruoat maistuu yleisesti ottaen pahalla mielestäni. Jotain hyviä voi olla, mutta se onkin arpapeliä mitä millonkin sattuu tulemaan. Sekasyöjä ei tarkoita ettenkö halua myös nauttia ruoanmausta ja nimenomaan ne ainekset, joilla korvataan maito, muna ja juusto on just niitä ällöimpiä. Et ole varmana kohdamnut sen takia, kun kukaan ei sano sulle päin naamaa ettei ne ruoat niin hyviä ole. Näinhän moni vegaani luulee.. Et kaikki rakastaa niitä ruokia.
Ja miten tuo talon tapa voi edes toimia, jos pelkkä HAJU kielletystä ruoka-aineesta saa sut voimaan pahoin? Näitä on nähty kans... Sitä toisen osapuolen käyttämää ravintoa pidetään suoraan saastana. Et joo, tosi helppoa tulla toimeen tällaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä ulina siitä, että kun vegaaninen elämäntapa nyt on vähän erilainen, "yhyy en kestä". Olen itse sekasyöjä ja teen kasvisruokiakin, osa on vegaanisia, osa ei. Ap voi ihan hyvin ainakin maistaa, eikä päättää valmiiksi että pahaa on. Lapsellista käytöstä, mene johonki kasvatuslaitokseen tai hanki tapoja.
Tosin en tajua näitä "kauhee ku vegaanit saarnaa" samalla kun Suomi on edelleen täynnä kirkkoon kuuluvaa sakkia, ja sitähän asiaa ilmeisesti saa tuputtaa ihan missä vaan ja miten päin, eikä siinä ole mitään verrattavaa tällaiseen saarnaamistuputtamiseen. Antakaas nyt niiden muiden elää tavallaan ja keskittykää enemmän omaan hyvinvointiin.
Siis eikö tuo ole ristiriitaista...? Tulisko nyt siis ihmisten antaa elää tavallaan? Vai sallia se puuttuminen (saarnaaminen)?
Vai oliko niin et vegaanit saa saarnata muille ja elää muiden taholta rauhassa.
Se vaatii samoja sääntöjä molempiin suuntiin, niin se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Sääli ap:ta. Itselläni olin eilen iltaa istumassa yllätysvieraita ja kaikki söivät hyvällä ruokahalulla tomaatti-cashewpastaa, perunasalaattia ja vihreää salaattia. Oli muuten tosi hyvää! Noiden jälkeen kalja napsui ja skumppa paukahteli ja sipsipussit rapisi. Kaikki oli vegaanista ja tästä lähtikin kuukauden pituinen vegaanihaaste käyntiin!
No niinhän sä luulet et oli kaikkien mielestä hyvää. Eihän ole kohteliasta haukkua tarjottua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Sekoa! Ja syö yksi tai useampi niistä vegaaneista!
Söihän se yks nainen rakkaan hevosensa, joten voit sinäkin muutaman vieraan vegaanin syödä. Molemmat ovat heinällä kasvatettuja.
Ääliö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo voi olla ettei kukaan "vaadi" mitään, mut toki on hyvä kohteliasuussyistä olla erityisruokavalioisillekin tarjolla jotain. Sen sijaan tosiaan sama ei päde toisinpäin.Otin gluteenittoman vain esimerkiksi. On ikävää joutua haistamaan, säilyttämään ja kokkaamaan omilla keittiövälineillään mitään ruoka-ainesta, josta ei pidä, jonka kokee eettisesti vääräksi ja ympäristösyistä huonoksi. Yhtä lailla on gluteenittomalle ikävää, jos joku tuo vain omaa mielettömyyttään vain itselle sopivia ruokia tullessaan, kun jotkut toiset ruoat voisi sopia myös kaikille. Kokkaisitko sinä nautaa hinduperheessä, vaikka se olisi vastoin heidän uskonnollisia, moraalisia ja eettisiä periaatteita?
Sekasyöjä ei tarkoita mulle sitä, että syön mitä tahansa vaikka en siitä pidä. Vegaaniruoat maistuu yleisesti ottaen pahalla mielestäni. Jotain hyviä voi olla, mutta se onkin arpapeliä mitä millonkin sattuu tulemaan. Sekasyöjä ei tarkoita ettenkö halua myös nauttia ruoanmausta ja nimenomaan ne ainekset, joilla korvataan maito, muna ja juusto on just niitä ällöimpiä. Et ole varmana kohdamnut sen takia, kun kukaan ei sano sulle päin naamaa ettei ne ruoat niin hyviä ole. Näinhän moni vegaani luulee.. Et kaikki rakastaa niitä ruokia.
Ja miten tuo talon tapa voi edes toimia, jos pelkkä HAJU kielletystä ruoka-aineesta saa sut voimaan pahoin? Näitä on nähty kans... Sitä toisen osapuolen käyttämää ravintoa pidetään suoraan saastana. Et joo, tosi helppoa tulla toimeen tällaisten kanssa.
Jos tarjoan ruokaa, niin aina yhdessä suunnittelen/kysyn osallistujilta, että miktä tällainen kuulostaisi. En minäkään pidä jokaisesta ruoka-aineesta maailmassa eikä kenenkään tarvitse. Itse usein teen vegaanista ruokaa ilman mitään "korvikkeita" ja soijatuotteita. Samalla tavalla sekasyöjätkin syö niitä omia suosikkejaan, eikö? Ei se vegaanius ole sitä, että keitellään jatkuvasti outoja intialaisia patoja tai vastaavaa. Mua ei lihan haju häiritse (ellei ole kyseessä pekoni, uunimakkara tms, joiden hajua olen inhonnut pienestä pitäen), mutta mua ällöttää esim. homejuustot. Silloin en kokkaa niitä ja pyydän, ettei sellaisia tuoda mun nenän allekaan. Kylässä ollessani en tietenkään tuollaisesta sanoisi sanaakaan, koska toisen talossa talon omistajat saavat tarjoilla just sitä mitä haluavat.
Yleensä minne tahansa suunnitellusti meen/kuka tulee mun luo syömään niin saa etukäteen tietää, että mitä on ruokana. Esimerkiksi mun luo tulleet yllätysvieraat tasan tarkkaan tiesi mun tarjoilujen sisällöt, vaikka tämän ketjun ap:n isäntä ei näemmä valitettavasti näin tehnyt. Minusta hyviin tapoihin kuuluu huomioida vieraat ja kestijät. Olen pahoillani, jos sun elämässä eteen vain arpoontuu outoja ruokia, se taitaa olla sitten erilaisia tapoja eri piireissä.
En minä ainakaan kuvittele ketään käännyttäväni tarjotessani vegaanista ruokaa. Minä vain tarjoan apetta. Otan huomioon vieraani selvittämällä heidän toiveitaan. Minä toivon, ettei minulle sekasyöjänä tai vegaanina tarjoilla minusta epämiellyttävää tai pahaa ruokaa. Olen tunnettu kokki ystäväpiirissäni ja ihmiset välillä kutsuvat itsensä luokseni kylään, koska pitävät laittamastani ruoasta. Liha ei ole mielestäni saatanasta, mutta lihan tehotuotanto on mielestäni epäeettistä ja teollinen maitoteollisuus ei vastaa eettisiä arvojani. En kuitenkaan kenellekään näistä sano mitään, ellei asiasta erikseen käydä siinä hetkessä keskustelua.
Sinun ongelmasi vaikuttaa olevan paha ruoka. Paha ruoka on pahaa oli siinä sitten lihaa, viiriäisenmunia, soijaa tai lähiluomuvihanneksia, jos se on tehty huonosti tai omasta mielestä pahoista ruoka-aineksista. Sillä ei ole mitään tekemistä vegaaniruoan kanssa, joka on usein hyvin tavallista kotiruokaa, jota ei ainakaan minun keittiössä tunnistaisi vegaanisti tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli ap:ta. Itselläni olin eilen iltaa istumassa yllätysvieraita ja kaikki söivät hyvällä ruokahalulla tomaatti-cashewpastaa, perunasalaattia ja vihreää salaattia. Oli muuten tosi hyvää! Noiden jälkeen kalja napsui ja skumppa paukahteli ja sipsipussit rapisi. Kaikki oli vegaanista ja tästä lähtikin kuukauden pituinen vegaanihaaste käyntiin!
No niinhän sä luulet et oli kaikkien mielestä hyvää. Eihän ole kohteliasta haukkua tarjottua ruokaa.
Onko teidän kaveripiirissä yleistäkin, ettei sanota mitään rehellisesti toisille? Kyllä mun kaverit tietää, että ne saa sanoa mielipiteensä mulle. Jännä jos ne ei tykänneet, kun reseptinkin pyysi. Eikä mua haittaa, jos eivät olisi tykännyt, olisin pyrkinyt antamaan heille jotain muuta ja olisihan tuossa vieressä ollut myös pizzeria auki.
On se kuitenkin ihanaa, miten tämä av on taattu kyynisten palsta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tapana syödä lautanen tyhjäksi ja ottaa vielä lisääkin ja kehua vuolaasti, kun tarjolla on mielestäsi pahaa ruokaa?
Kaikkinensa ihan käsittämätön keskustelu.?eikö teille jo lapsina opetettu, että ruokaa maistetaan, oli se mitä hyvänsä, ja sitten siitä kiitetään sitä, joka sen tarjosi. Sen ei aina tartte olla herkkua, mutta sen on joku sulle hankkinut ja valmistanut ja siitä kiitetään. Peruskäytöstapoja, jotka näyttää olevan joiltain todella hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Koko vitun viikonlopun. kyllä tuli kysely onko ruoka rajoitteita , ei vain tullut mieleen että pitää kertoa erikseen jos haluaa kunnon ruokaa. Täällä sitä sitten näännytään kolmepäivää tai lähdetään liian aikaisin pois. Voi vittu saatana.
Aivan, kuulosstaa melko törkeältä toiminnalta!!! Jotain vitun heiniä siellä söitte vai? Jos itselle olisi tullut kohdalle, niin olisin lähtenyt ovet paukkuen pois ja kotona suunnannut ensimmäisenä syömään 1kg:n verta tihkuvan pihvin lähimpään ravintolaan. Sen jälkeen olisin lentänyt yksityiskoneellani palmujen alle.
Kerrankin näin päin. Yleensähän se on toisin päin, että vegaani menee jonnekin ja siellä ei ole mitään mitä voisi syödä. Itse vältän lihansyömistä, koska en oikein edes pidä sen mausta. Eli en ole sii vegaani. Kalaa syön ja tykkään kaikesta kalasta. Olen välillä jos olen mennyt johonkin kylään, sanonut ruokatoiveita pyydettäessä, että kaikki kala maistuisi, mutta silti sitä lihapihviä ja makkaraa on ollut pöydässä. Silloin vähän mietin, että ei taida naamani heitä oikein miellyttää, kun ei pienen pientä kalapalaa ole ostettu. No, yleensä olen sitten syönyt pelkkää salaattia tai perunaa ja ikinä en ole ruuasta valittanut, mutta toisaalta niihin paikkoihin ei paljon enää ole vieraskutsua tullut. Jos olisin vegaanien luona kylässä niin varmasti sekin ruoka maistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kaveripiirissä yleistäkin, ettei sanota mitään rehellisesti toisille? Kyllä mun kaverit tietää, että ne saa sanoa mielipiteensä mulle. Jännä jos ne ei tykänneet, kun reseptinkin pyysi. Eikä mua haittaa, jos eivät olisi tykännyt, olisin pyrkinyt antamaan heille jotain muuta ja olisihan tuossa vieressä ollut myös pizzeria auki.
On se kuitenkin ihanaa, miten tämä av on taattu kyynisten palsta!
Määin haluaisin sen tomaatti-cashew-pastan ohjeen :)
Mikä on "yltyöstää" sinä sivistynyt, virheetön?
P.s. Muutkin syövät lihaa kuin persut.
Ohis