Voiko ikinä löytää parisuhdetta missä raha ei määrittäisi kaikkea
Tuntuu että meillä raha on joka ikinen puheenaihe, aina toinen sanoo että milläs maksat vuokrasi jos et töissä ole ja milläs maksat ostoksesi ja muut ja ollaan ihan pilkun. tarkkoja rahasta jos sitä joutuu antamaan muille mutta sitten itse voi laittaa tajuttomia summia vaikka kaljaan tai tarjota kavereille kierroksen usealla satasella. Puhutaanko kaikissa suhteissa noin .
Kommentit (318)
Monessa parisuhteessa molemmilla on rahaa. Mene töihin.
Sitten kun sullakin on omaa rahaa voit tarjota kavereillesi myös.
Todennäköisesti et, koska itse et mitään muuta kuin tuota kysymystä mieti.
No ei. Meillä ei käytetä alkoholia eikä sitä myöskään tarjota kellekkään. Rahaa ei mene siihen yhtään. Onhan raha tärkeää elämisen kannalta. On oltava asunto, ruokaa ym. Mutta ei se ole se tärkein asia parisuhteessa. Toisistaan välittäminen on se tärkein asia ja terveys.
Voi kuulostaa kornilta mutta näin se meillä on. Onnellisuus tulee ihan muusta kuin rahasta. Eikä niinäkään aikoina kun oli työttömyyttä (90- luvulla) oltu onnettomia vaan onnellisia. Onnellisia siitä että oltiin terveitä ja yhdessä. Perhe ja koti on meille ollut aina se voimavara ja kaikkein tärkeintä elämässä.
Meillä ei puhuta. Ei tienata saman verran. Minä olen opiskelija ja mies on vakkaritöissä. Työtön jos olisi, niin toki vähän ohjailisi työnhakuun ja saattaisi jopa vihjailla, millä voin ostaa mitään kivaa, jos en töissä ole. Ihan ymmärrettävää minusta. Opiskelijana kun olen niin ei vihjaile mitään, vaan tukee täysin eikä nurise, kun joudun häneltä usein pyytämään rahaa johonkin.
Et voi.
Määrittelet itsesi ja puolisosi rahan kautta, mietit rahaa varmaan enemmän kun joku sijoituksia hoitava ekonomi. Syytät kaikista ongelmista rahaa, olet itse rahan vanki. Vaikka sinut jätettäisiin siksi, että  olet ärsyttävä jankkaaja joka jatkuvasti puhuu vain rahasta ja siitä miten ei aio käydä töissä, on syy eroon silmissäsi se raha. Et pysty tekemään ajallasi mitään yleishyödyllistä, sillä ajatuksesi pyörii vain rahassa, rahanahneudessa ja siinä, että  onneksi olet itse puhtoinen ja epäahnas.
Tuskimpa voit. Naista ei kiinnosta mies, joka ei käy töissä ja tienaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Et voi.
Määrittelet itsesi ja puolisosi rahan kautta, mietit rahaa varmaan enemmän kun joku sijoituksia hoitava ekonomi. Syytät kaikista ongelmista rahaa, olet itse rahan vanki. Vaikka sinut jätettäisiin siksi, että olet ärsyttävä jankkaaja joka jatkuvasti puhuu vain rahasta ja siitä miten ei aio käydä töissä, on syy eroon silmissäsi se raha. Et pysty tekemään ajallasi mitään yleishyödyllistä, sillä ajatuksesi pyörii vain rahassa, rahanahneudessa ja siinä, että onneksi olet itse puhtoinen ja epäahnas.
Mistäköhän sä tiedät millaisia virtuaalihenkilöt ovat irl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi.
Määrittelet itsesi ja puolisosi rahan kautta, mietit rahaa varmaan enemmän kun joku sijoituksia hoitava ekonomi. Syytät kaikista ongelmista rahaa, olet itse rahan vanki. Vaikka sinut jätettäisiin siksi, että olet ärsyttävä jankkaaja joka jatkuvasti puhuu vain rahasta ja siitä miten ei aio käydä töissä, on syy eroon silmissäsi se raha. Et pysty tekemään ajallasi mitään yleishyödyllistä, sillä ajatuksesi pyörii vain rahassa, rahanahneudessa ja siinä, että onneksi olet itse puhtoinen ja epäahnas.Mistäköhän sä tiedät millaisia virtuaalihenkilöt ovat irl?
Tiedän, koska olen roikkunut viimeiset 6kk pätkätyön loputtua aivan luvattoman paljon aivovapaalla ja tullut tutuksi tämän henkilön ajatusmaailman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi.
Määrittelet itsesi ja puolisosi rahan kautta, mietit rahaa varmaan enemmän kun joku sijoituksia hoitava ekonomi. Syytät kaikista ongelmista rahaa, olet itse rahan vanki. Vaikka sinut jätettäisiin siksi, että olet ärsyttävä jankkaaja joka jatkuvasti puhuu vain rahasta ja siitä miten ei aio käydä töissä, on syy eroon silmissäsi se raha. Et pysty tekemään ajallasi mitään yleishyödyllistä, sillä ajatuksesi pyörii vain rahassa, rahanahneudessa ja siinä, että onneksi olet itse puhtoinen ja epäahnas.Mistäköhän sä tiedät millaisia virtuaalihenkilöt ovat irl?
Tiedän, koska olen roikkunut viimeiset 6kk pätkätyön loputtua aivan luvattoman paljon aivovapaalla ja tullut tutuksi tämän henkilön ajatusmaailman kanssa.
Jos sun pää ei kestä työttömyyttä, se ei tarkoita, etteikö muiden kestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa voit. Naista ei kiinnosta mies, joka ei käy töissä ja tienaa tarpeeksi.
Niinhän se on. Tässä on havahtunut että vaikka tienaa tuplaten sen mitä keskimääräinen mies, niin koko ajan oma talous kireällä (OK, pistän sivuun 500 e/kk sijoituksiin, niin suoraa osakekauppaa kuin rahastoja). Ongelmaksi tulee se, ettei rouvaa kiinnosta osallistua taloudellisesti isompiin hankintoihin jotka hän speksaa - "uusi sohva, nyt", "suksiboksi, nyt", "lipasto, nyt". Hän lupasi maksaa lasten joululahjoista neljänneksen etukäteen veronpalautuksistaan, eipä näy meikäläisen tilill. Tulevan talviloman matkakustannukset, lupasi maksaa neljänneksen, eipä näy vieläkään.
Jos erehdyn edes sanomaan asiasta, kauhea valitusvirsi siitä kuinka ei olisi oikein rahaa juuri nyt - paitsi että edellisellä viikolla ostettu hieno 400 euron takki tms johon ei ollut varaa.
Tässä on yksi syy miksi suorastaan ottaa päähän että lähdin koskaan tähän perhepelleilyyn. Siinä sai duunariperheen tytär sai kunnon nousun elintasolleen, sellaiseen mihin hänellä ei olisi koskaan ollut omin avuin asiaan. Veikkaan että vuoden parin kuluessa kun downshiftaan kunnolla ja palkka putoaa kolmasosaan, niin siihen loppuu ylimääräinen luksustelu...
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että vuoden parin kuluessa kun downshiftaan kunnolla ja palkka putoaa kolmasosaan, niin siihen loppuu ylimääräinen luksustelu...
Siihen loppuu suhde. Akka katoaa tuossa vaiheessa kuin sahara pieruun.
Ikävä kyllä Suomessa raha määrittää aika paljon. Asuminen on kallista, ruoka on kallista, sähkö on kallista. Paras tilanne on silloin, kun tienaa puolisonsa kanssa suurinpiirtein yhtä paljon.... olipa se sitten paljon tai vähän. Tai kun toinen tienaa niin paljon, että toisen kulutus on kärpäsen kakka valtameressä.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä Suomessa raha määrittää aika paljon. Asuminen on kallista, ruoka on kallista, sähkö on kallista. Paras tilanne on silloin, kun tienaa puolisonsa kanssa suurinpiirtein yhtä paljon.... olipa se sitten paljon tai vähän. Tai kun toinen tienaa niin paljon, että toisen kulutus on kärpäsen kakka valtameressä.
Suomessa pärjää tukitasolla aivan mainiosti. Joku"pärjääminen" on lähinnä tekosyy sille, että mieheltä vaaditaan työssäkäyntiä/työntekoa. Toki tuon taakse voi piilottaa sen, että miehen pitää mahdollistaa autot, omakotitalot, etelänmatkat, jne.
Niin, mutta tuntuu pahalle että kaikki asiat liittyvät rahaan, menen uimahalliin, se maksaa, menen bussilla, se maksaa, haluaisin ilahduttaa kukilla toista, kassalla mietin raaskinko ostaa 9 e n kimppua, lentoliput maksaa , asuminen maksaa, kaikki maksaa. Rakkauttani ei sentään voi ostaa rahalla.
Mutta niin se näköjään on että raha pyörittää maailmaa ja ihmisiä, raha saa jalat kävelemään työpaikalle vaikka ne muuten kävelisivät rannalle, raha tekee ihmisistä tyhmempiä, joitain haukutaan luusereiksi kun ei osata tehdä rahaa ,
rahalla osataan kiristää ja vääntää ihminen  täysin kieroon muotoon. Ei riitä kun sanoo että osta jos on rahaa tai sinullahan sitä rahaa on, senkus ostat .
Joskus opiskeluaikanakin on tullut hirveä riita jostain lampun ostosta kun sen maksoi niin paljon,
en ole nähnyt minkään riirauttavan ihmisiä yhtäpaljon kuin rahan.
Ei olla kyllä koskaan riidelty rahasta, eikä siitä edes keskustella. Meillä on aina ollut yhteinen tili, jonne ovat tulleet kaikki tulot. Siitä on ensin maksettu lainat, vastikkeet, laskut ja muut pakolliset menot. Lopuilla on eletty.
Silloin, kun tulot olivat pienet, olivat myös menot pienet. Nyt kun tulot ovat hyvät, säästetään enemmän, mutta myös kulutetaan enemmän. Silti ei kumpikaan pane rahoja mihinkään turhuuteen. Mieheni ei oikeastaan edes käytä rahaa mihinkään. Ei polta, ei juuri käytä alkoholia, ei harrasta kalliisti - laulaa YL:ssä. Minä teen perheen ruokaostokset ja lähes kaikki muutkin ostokset, koska työaikani on lyhyempi(ope). Kerran, pari vuodessa raahaan mieheni vaateostoksille ja silloin hankitaan kerralla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pärjää tukitasolla aivan mainiosti. Joku"pärjääminen" on lähinnä tekosyy sille, että mieheltä vaaditaan työssäkäyntiä/työntekoa. Toki tuon taakse voi piilottaa sen, että miehen pitää mahdollistaa autot, omakotitalot, etelänmatkat, jne.
Tottakai pärjää. Minähän sanoinkin, että paras tilanne on silloin, kun tienaa puolisonsa kanssa suurinpiirtein yhtä paljon...olipa se sitten paljon tai vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pärjää. Minähän sanoinkin, että paras tilanne on silloin, kun tienaa puolisonsa kanssa suurinpiirtein yhtä paljon...olipa se sitten paljon tai vähän.
No jaa, kyllä naiset yleensä patistaa miestä vain tienaamaan enemmän ja enemmän. Jos ei pyri tähän jatkuvaan taloudellisen aseman parantamiseen, joka mahdollistaa ne autot ja omakotitalot, mies menee nopeasti ennen pitkää vaihtoon.
En tiedä... pitäis varmaan alkaa homoksi :D
Lisäksi kehotan unohtamaan naiset ikäväliltä 30-40. Antaa niiden olla keskenään tuo väli.
No tää nyt tuli miesnäkökulmasta ja ap on ilmeisesti nainen.
Meillä ei puhuta, koska rahaa on molemmilla tarpeeksi.