En ymmärrä mitä siinä on niin pahaa olla "vahinko lapsi"
Loppujen lopuksi sillä ei ole merkitystä. Kukaan ei vahingossa ketään synnytä. Mitä ihmeen väliä sillä on jos nyt on saanut alkunsa niin? Toki eihän se ole kiva kuulla itse sitä
Kommentit (25)
Yllätysraskaus on kiva termi, soisi suosittavan vahinko-sanan sijaan. Yllätyksiä on monenlaisia. Minäkin tiedän olevani "vahinko", mutta kesti pitkään ennenkuin sen vanhempana päivämääristä päättelin. Äiti on aina sanonut, että olin toivottu vaikka yllättäin tulinkin. Jos nyt tulisin itse yllättäin raskaaksi, ei se mikään inhotus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kiva kuulla oman äitini sanomana, että olen pilannut hänen elämänsä.
Minulle on näin sanoneet sekä biologinen äiti että adoptioäiti. Kovin ehjä ihminen en ole, mutta sinnittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää sitten paljon muutakaan. Toki osa vahinkolapsistakin tulee rakastetuiksi, ja osa tarkoituksella tehdyistä laiminlyödyiksi, mutta kyllä keskimäärin suurempi osa vahinkolapsista on niitä jotka myös huomaavat olevansa vahinkoja. Toisinsanoen lasta kohdellaan elämän pilaajana ja taakkana, jota ei olisi haluttu.
Mihin tutkimukseen viittaat väitteinesi?
Ei siihen tutkimusta tarvita, vaan ihan maalaisjärki. Jos lapsi tehdään tarkoituksella, silloin TODENNÄKÖISEMMIN vanhemmat ovat halunneet lapsen. Jos lapsi tehdään vahingossa, silloin TODENNÄKÖISEMMIN vanhemmat eivät ole halunneet lapsia. Jos vanhempi ei ole halunnut lapsia, silloin TODENNÄKÖISEMMIN lapsi on epätoivottu myös syntymänsä jälkeen, ja silloin TODENNÄKÖISEMMIN lapsi saa osakseen huonoa kohtelua. Itsestäänselvä asia. Jos ihminen saa mitä hän on halunnut, on todennäköisempää että hän on tyytyväinen, kuin jos hän olisi saanut päinvastaisen mitä halusi.
Sama kuin jos olet tilaamassa nettikaupasta takkia, ja saatkin vahingossa eri takin kuin tilasit. Voi olla että pidät siitäkin takista, ehkä jopa enemmän kuin siitä jonka tilasit, tai voi olla että et olisi pitänytkään alkuperäisesta takista jonka yritit tilata, mutta TODENNÄKÖISEMMIN olet takkiin tyytyväinen jos saat sen jonka halusitkin. Koska keskimäärin ihmiset pyrkivät sitä kohti jonka arvioivat itselleen sopivimmaksi, ja keskimäärin ihmiset myös tietävät mikä heille sopii. Oli se sitten lasten määrä tai takki.
Ps: itsekin olen vahinkolapsi, joten puhun myös omasta kokemuksesta. Vanhempieni ei todellakaan olisi pitänyt tehdä lapsia, sillä heistä ei ollut siihen hommaan missään nimessä.
Ikävää että sinulla on ikäviä kokemuksia vanhemmistasi - toisaalta he antoivat sinulle elämän.
Juurikin näistä syistä, jotka värittävät ajatusmaailmaamme tarvitaan tutkittua tietoa: huomaatko että yleistät oman kokemuksesi (jota en todellakaan väheksy) perusteella monien kokemukset samanlaiseksi kuin omasi,vaikka tässäkin ketjussa on aika moni kokenut asian toisella tavalla.
Ps. Yllätysraskaus on parempi nimitys! Kiitos keksijän!
- Itsekin Yllärin saanut 😍
Meillä on kotitalon vessanovessa reikä muistona siitä, kun äiti sai tietää olevansa raskaana (minä tulossa) :D otti vissiin hieman hermoon, kun isoveli oli sillä hetkellä 6kk, isosisko 2v ja toinen sisko 8v :P noh, tässä kuitenki ollaan, yhtä hyvin/huonosti hoidettuna kuin kaikki muutkin, aikuisena ihmisenä, nyt itsekin perheenäitinä. eipä meitä täällä maapallolla paljoa olisi, jos jokainen olisi suunniteltu!
Ei se vahinkous ehkä suoraan lasta haittaakaan, mutta useinkin välillisesti, esim. vanhempien eron myötä. Näissä vahinkotilanteissa kun usein mies ei olekaan ihan yhtä innoissaan "yllätysraskaudesta" kuin vaimo.