Miten kukaan voi päästä yliopistoon opiskelemaan?!
Katselin sisäänpääsytilastoja Helsinkiin ja melkein kaikkiin aineisiin valittiin vain muutama prosentti hakijoista. Millainen yli-ihminen pitää olla, että tuonne pääsee?
Kommentit (120)
Moneen AMK:hon on vaikeampaa päästä kuin yliopistoon. Nykyään myös moni menee yliopistoon koska ei pääse edes AMK:n pääsykokeeseen koska AMK:ssa pääsykokeeseen kutsutaan toisen asteen koulutuksen todistuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on myös Suomen yliopistokaupungeista eniten asukkaita, joten on varmasti myös paljon niitä jotka käy kokeissa vain kokeilemassa huvikseen kun ei tarvi mihinkään kokeita varten matkustaakaan. Eli siksikään ei kannata niin tuijotella niitä hakijaprosentteja.
Nimenomaan. Stadi on oikeastaan ainoa vetovoimainen kaupunki Suomessa, siis kaupunki johon suunnataan joka tapauksessa, eikä vain kavereiden, koulutuksen tai työpaikkojen perässä, vaan koska se on houkutteleva the metropoli joka kuhisee elämää.
Kuka ottaa kesäkuussa vapaapäivän ajaakseen satojen kilometrien päähän Rovaniemelle, Jyväskylään tai Joensuuhun tiistaiaamuksi kello kymmeneksi jos ei ole tosissaan hakemassa...
Rovaniemellä, Jyväskylässä, Joensuussa on myös asukkaita, ei sinne tarvitse tulle satojen kilometrien päästä jos jo asuu siellä.
Helsinki ei ole metropolia nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Moneen AMK:hon on vaikeampaa päästä kuin yliopistoon. Nykyään myös moni menee yliopistoon koska ei pääse edes AMK:n pääsykokeeseen koska AMK:ssa pääsykokeeseen kutsutaan toisen asteen koulutuksen todistuksen perusteella.
Onneksi tuo todistuksen perusteella valitseminen taitaa loppua ensi keväänä. Typerä systeemi, joka sulkee paljon motivoituneita ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknilliselle puolelle pääsee suht helposti sisään, mutta papereiden kanssa ulos pääseminen onkin sitten ihan eri juttu. Ei riitä pelkkä perslihastekniikka muistin kera, vaan pitää oikeasti älytä/ymmärtää mitä siellä insinöörimatematiikan prujunipussa on.
Mun mielestä insinöörimatematiikkakin vaatii vain riittävästi aikaa, asiat eivät ole mahdottoman vaikeita.
Ei se aina aikaakaan niin paljon vaadi. Jotain matemaattista ajattelukykyä vaan. T. Kerralla läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo todistuksen perusteella valitseminen taitaa loppua ensi keväänä. Typerä systeemi, joka sulkee paljon motivoituneita ulos.
Miten sinne sitten haetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne pääsekään kuin ne speciaaliyksilöt, jotka eivät tajua todellisesta arkielämästä yhtikäs mitään. Onneksi en ole niin "älykäs".
Onneksi sinulla on varaa tuolla tavalla dissata lääkäreitä jotka voivat joku päivä olla pelastamassa henkeäsi tai diplomi-insinöörejä jotka osaavat suunnitella sillan joka kestää junalla ylittämisen ettet sinä junareissullasi päädy jorpakkoon :) tai opettajia, niitä samoja jotka sinunkin lapsesi koulutuksesta vastaavat niin ala-asteella kuin lukiossakin. Tai ekonomeja jotka pitävät pankit pystyssä jotta saisit lainaa. Tai farmaseutteja ja proviisoreita jotka kehittävät uusia lääkkeitä monen muun yliopistokoulutetun kanssa juuri sinun tarpeisiisi ;)
Mä en käytä junia enkä tule koskaan sairastumaan mihinkään.
Good for you then :)
Kyllä sisään pääsee, mutta voisiko joku kertoa miten pääsee ulos?
T. Ikuinen opiskelijako?
Noh en ole todellakaan mikään yli-ihminen, mutta kirjoitin aikoinaan pitkästä matikasta E:n lukematta (ymmärsin jo ihan kelvollisesti vain oppitunneilla käymällä), ja pääsin helsingin yliopiston matikan laitokselle suoraan papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos loppuu, sillä nykyisellä systeemillä ammattikorkeisiin pääsee ihan liikaa sellaisia ns. kympin tyttöjä jotka pakkohakee sinne samalla kun hakee yliopistoon. Sitten pääsee sen todistuksen ansiosta. Ovat siellä vuoden, hakevat uudestaan yliopistoon ja jättävät sen ammattikorkeapaikan, jonka joku olisi ihan tosissaan vuosi aiemmin halunnut. Eikä yo-kokeilla ole välttämättä mitään tekemistä joidenkin alojen kanssa. Esim. sosiaali- ja terveysaloille tarvittavaa osaamista mittaa yo-kokeissa ainoastaan joku terveystieto, ja monet ei ole kirjoittaneet sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos loppuu, sillä nykyisellä systeemillä ammattikorkeisiin pääsee ihan liikaa sellaisia ns. kympin tyttöjä jotka pakkohakee sinne samalla kun hakee yliopistoon. Sitten pääsee sen todistuksen ansiosta. Ovat siellä vuoden, hakevat uudestaan yliopistoon ja jättävät sen ammattikorkeapaikan, jonka joku olisi ihan tosissaan vuosi aiemmin halunnut. Eikä yo-kokeilla ole välttämättä mitään tekemistä joidenkin alojen kanssa. Esim. sosiaali- ja terveysaloille tarvittavaa osaamista mittaa yo-kokeissa ainoastaan joku terveystieto, ja monet ei ole kirjoittaneet sitäkään.
Samaa mieltä sote-alan pääsykokeista. Nythän sinne on päässyt juuri nuo kympin tytöt, jotka jättävät opiskelun kesken, koska huomaavat ettei ala ole todellakaan sitä mitä he kuvittelivat. Keskeyttämisprosentit ovat suuret.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mikään yli-ihminen ole, mutta olen kuitenkin DI ja naisena edustan vähemmistöä alallani.
En ollut hyvä lukiossa. Kirjoitin M:n paperit ja keskiarvo oli 7,8. Opiskelu ei kiinnostanut lukiossa. Kunnes tuli hetki , että piti miettiä mihin TYÖLLISTÄVÄÄN ammattiin hakisin. Historia olisi kiinnostanut, mutta tajusin jo silloin, että leivän syrjä ei ole taattu sillä alalla. Isäni sanoi viisaan neuvon "opiskele lääkäriksi, diplomi-insinööriksi, juristiksi tai KTM:ksi niin saat maksettu aikuisena laskusi ja vähän ekstraakin".
Lääkäriksi minusta ei ole, oksennan jos näen verta, haavoja ja neuloja. Juristiksi ei myöskään minusta ollut, meinasin kuolla kun näin kuinka paljon pääsykokeeseen olisi pitänyt lukea kirjoja. KTM- pääsykokeeseen olisi pitänyt myös lukea useampi kirja. Joten ajattelin, että diplomi-insinööriksi pääsee kun osaa laskea tarpeeksi hyvin ja hallitsee tietyt matikan, fyssan ja kemman perusjutut.
Hain opiskelemaan Tampereen teknilliseen yliopistoon tuotantotaloutta. Sinä vuonna kun pyrin opiskelemaan, vain 10% hakijoista pääsi sisään tutalle. Olin yksi heistä eli ekalla yrityksellä sisään. Kyllä mä luin tenttiin tietysti, mutta varmasti vähemmän kuin olisi pitänyt oikikseen ja lääkikseen lukea. Ja lisäksi mulla oli kova tahto. Ajattelin, että en hitto vie ole yhtään tyhmempi kuin muutkaan hakijat ja siksi ei ole mitään syytä miksi en pääsisi opiskelemaan.Mutta eihän pelkällä kovalla tahdolla pääse opiskelemaan vaan kai mä jotain osaan laskeakin :)
Onneksi en erehtynyt opiskelemaan historiaa tai muuta huuhaa-alaa, joka ei työllistä. Mulla on ollut aina töitä niin paljon kuin olen pystynyt tekemään, head hunterit soittavat jatkuvasti ja kysyvät töihin ja palkkakin on moninkertainen esimerkiksi moniin humanistisiin aloihin. Ja tietysti kun on yksityisellä töissä niin sitä saa tiettyä ekstraa firman piikkiin normaalin palkan lisäksi kuten puhelinetu kalleimmilla puhelinmalleilla, läppärit, nettiyhteys, työmatkat ympäri maapalloa ovat myös seikkailu, mahtavat juhlat firman piikkiin, firman erinäiset lahjat, liikuntasetelit jne. Työmatkat ympäri maapalloa ovat ainakin minulle luksusta vaikka siellä toki töitäkin tehdään. Saan käydä sellaisissa paikoissa, joissa en omalla ajalla ja kustannuksella välttämättä kävisi, työmatkoilla eletään firman piikkiin eli syödään päivisin ja iltaisin firman piikkiin ravintoloissa, biletetään suurkaupungin sykkeessä jne.
Vahva leuhkinta kuuluu tekstistäsi läpi. Jos haluat tietää, niin olen kuulut että oikeastaan nais-DI:t kokoeevat aika rankaa syrjintää työmarkkinoilla! Joten jos olet nainen niin en sinuna leuhkisi, jos tulee yt-neuvvottelut niin olet lähdössä ehkä ekana koska olet nainen(?). Ette saa samaa palkaakaan kuin mieskolleegat kuulemma.Ettekä tule palkatuksi samalla tavalla. ja kuka noita juhlia jaksaa kun pari nuoruusvuotta. Jokainen muukin joka haluaa osaa kyllä juhlia ja lennellä läpi maailman, vaikapa matkailualalla. Joten en tiedä miksi leuhkit iäänkuin oiisi nyt jotain ihme hienoa?? Viina virtaa firman juhlissa ihan missä työssä tahansa, ei se sinusta tee jotain erikoisat , kjäh kjäh.
Toinen asia onkin , ettei suurin osa naisista kertakaikkiaa jaksa kiinnostua noista di:n hommista , ihan sen takia että ei vaan kiinnosta jokua paperikonene massan asiat ja kemiat tai robotin tekemiset, tai sillanrakennukset. NUo alat kuuluu miehille syystä. Naisia kiinnostaa vähän syvällisemmät asia, saa aivojaan käytttää vähän monipuolisemmin.
Oikeasti valmistuneena ulos pääseminen on vaikeampaa. Tämä kuultu yliopiston seminaarissa professorilta ja tottahan tuo on. Kahdesti olen päässyt sisään, kerran valmistunut.
Sairaanhoitajaksi pääsee vaan todella Viisaat.
Kannattaa ilmoittaa se itsestään netissä ettei kukaan luule tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on myös Suomen yliopistokaupungeista eniten asukkaita, joten on varmasti myös paljon niitä jotka käy kokeissa vain kokeilemassa huvikseen kun ei tarvi mihinkään kokeita varten matkustaakaan. Eli siksikään ei kannata niin tuijotella niitä hakijaprosentteja.
Nimenomaan. Stadi on oikeastaan ainoa vetovoimainen kaupunki Suomessa, siis kaupunki johon suunnataan joka tapauksessa, eikä vain kavereiden, koulutuksen tai työpaikkojen perässä, vaan koska se on houkutteleva the metropoli joka kuhisee elämää.
Kuka ottaa kesäkuussa vapaapäivän ajaakseen satojen kilometrien päähän Rovaniemelle, Jyväskylään tai Joensuuhun tiistaiaamuksi kello kymmeneksi jos ei ole tosissaan hakemassa...
Rovaniemellä, Jyväskylässä, Joensuussa on myös asukkaita, ei sinne tarvitse tulle satojen kilometrien päästä jos jo asuu siellä.
Helsinki ei ole metropolia nähnytkään.
Paljon vähemmän kuin metropolialueella kuitenkin. Väittäisin että prosentit ovat todenmukaisemmat maalaisyliopistoissa joissa ei ole niin paljon kokeilijoita hakemassa.
Varsinkin kilpailluimmilla aloilla sisäänpääsystä kilpailee oikeasti pieni osa hakijoista, ne jotka ovat opiskelleet 4-12 h joka päivä kuukausien ajan, käyneet valmennuskurssit, yms yms. Siihen päälle ne jotka on lukeneet kirjat kerran ja ehkä käyneet valmennuskurssilla selaamassa facea - ei ne merkitse mitään, paitsi sotkevat noita prosentteja ja tekevät näin sisäänpääsyn vaikuttamaan mahdottomammalta... eivät he ole koskaan olleetkaan pääsemässä sisään. Saavat ehkä puolet niistä pisteistä jotka alin sisäänpääsijä sai.
Vierailija kirjoitti:
Helposti ja heittämällä. Olisikos kannattanut opiskella kunnolla aiemmin?
Voit tietysti myös mennä jonnekin jämäyliopistoon. Tai sinne vanhaan vitsiin, eli ammattikorkeakouluun, sitä vartenhan se on olemassa että ne jotka eivät yliopistoon pääse voivat leikkiä olevansa korkeastikoulutettuja.
Minä olen ilmeisesti mainitsemasi vitsi. Kk-ansiot olleet aina reippaasti yli suomalaisten keskutulon, nykyisin 6800 € per kk. Työ erittäin hyvällä näköalapaikalla suomalaiseen yhteiskuntaan. Täytyy sanoa, että vastaavasti ihmettelen miksi jotkut tarvitsevat yliopistoa kun heillä ei kuitenkaan alaansa syvempää kiinnostusta ole.
Kun hain opiskelemaan niin sain hyväksymispaprut Helsingin, Oulun ja Kuopion yliopistoilta. YO-todistus oli mallia "mitäänsanomaton". Kompensoin tuon sitten osaamalla pääsykoemateriaalin kunnolla.
Mut niin, ei sinne tarvikaan päästä jos ei ala oikeasti nappaa. Jos pääsykoekin tuottaa jo paljon vaikeuksia niin valmistuminen olisi sitten melkoinen mahdottomuus koska työtä ja haastetta riittää...
Mahdoton päästä, jos ei ole ensikertalainen
Ei tarvitse olla yli-ihminen. Esim. fysiikkaa pääsee lukemaan hyvin keskinkertaisella todistuksella. Ei tarvitse edes pääsykokeeseen mennä. Eri asia toki, miten sitten pärjää siellä yliopistolla.
En minäkään mikään yli-ihminen ole, mutta olen kuitenkin DI ja naisena edustan vähemmistöä alallani.
En ollut hyvä lukiossa. Kirjoitin M:n paperit ja keskiarvo oli 7,8. Opiskelu ei kiinnostanut lukiossa. Kunnes tuli hetki , että piti miettiä mihin TYÖLLISTÄVÄÄN ammattiin hakisin. Historia olisi kiinnostanut, mutta tajusin jo silloin, että leivän syrjä ei ole taattu sillä alalla. Isäni sanoi viisaan neuvon "opiskele lääkäriksi, diplomi-insinööriksi, juristiksi tai KTM:ksi niin saat maksettu aikuisena laskusi ja vähän ekstraakin".
Lääkäriksi minusta ei ole, oksennan jos näen verta, haavoja ja neuloja. Juristiksi ei myöskään minusta ollut, meinasin kuolla kun näin kuinka paljon pääsykokeeseen olisi pitänyt lukea kirjoja. KTM- pääsykokeeseen olisi pitänyt myös lukea useampi kirja. Joten ajattelin, että diplomi-insinööriksi pääsee kun osaa laskea tarpeeksi hyvin ja hallitsee tietyt matikan, fyssan ja kemman perusjutut.
Hain opiskelemaan Tampereen teknilliseen yliopistoon tuotantotaloutta. Sinä vuonna kun pyrin opiskelemaan, vain 10% hakijoista pääsi sisään tutalle. Olin yksi heistä eli ekalla yrityksellä sisään. Kyllä mä luin tenttiin tietysti, mutta varmasti vähemmän kuin olisi pitänyt oikikseen ja lääkikseen lukea. Ja lisäksi mulla oli kova tahto. Ajattelin, että en hitto vie ole yhtään tyhmempi kuin muutkaan hakijat ja siksi ei ole mitään syytä miksi en pääsisi opiskelemaan.Mutta eihän pelkällä kovalla tahdolla pääse opiskelemaan vaan kai mä jotain osaan laskeakin :)
Onneksi en erehtynyt opiskelemaan historiaa tai muuta huuhaa-alaa, joka ei työllistä. Mulla on ollut aina töitä niin paljon kuin olen pystynyt tekemään, head hunterit soittavat jatkuvasti ja kysyvät töihin ja palkkakin on moninkertainen esimerkiksi moniin humanistisiin aloihin. Ja tietysti kun on yksityisellä töissä niin sitä saa tiettyä ekstraa firman piikkiin normaalin palkan lisäksi kuten puhelinetu kalleimmilla puhelinmalleilla, läppärit, nettiyhteys, työmatkat ympäri maapalloa ovat myös seikkailu, mahtavat juhlat firman piikkiin, firman erinäiset lahjat, liikuntasetelit jne. Työmatkat ympäri maapalloa ovat ainakin minulle luksusta vaikka siellä toki töitäkin tehdään. Saan käydä sellaisissa paikoissa, joissa en omalla ajalla ja kustannuksella välttämättä kävisi, työmatkoilla eletään firman piikkiin eli syödään päivisin ja iltaisin firman piikkiin ravintoloissa, biletetään suurkaupungin sykkeessä jne.