Vierailija

Hemmetti että alkaa pelottaa jo tämä hampaiden hajoaminen :/

Nyt seuraavaksi poistetaan ylhäältä toiselta puolelta kerralla kolme (!!!) hammasta. Röntgenit otettu ja juuret kuollu, tulehdusta pukkaa.
Minulta on jo otettu pois yhteensä 4 hammasta (+ viisaudenhampaat) kun ne vaan hajoilee sinne.

Äsken puraisin kovaa karkkia ja taas yksi hammas löhti lohkeilemaan per**le! Mitä tässä voi tehdä! Ei ole varaa useiden tonnien implantteihin todellakaan!!!!

Itken ja häpeän!!! En uskalla enää nauraa suu auki.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Miten ne noin huonoon kuntoon ovat päässeet? 

Minkä ikäinen olet? Onko sinulla ollut bulimia tai jokin muu sairaus, joka on vaikuttanut hampaisiisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on viime vuonna korjattu muutama lohjennut hammas. Hammaslääkäri sanoi, ettei niille lohkeamille mitään voi, kuuluu joillakin ikääntymiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten ne noin huonoon kuntoon ovat päässeet? 

Minkä ikäinen olet? Onko sinulla ollut bulimia tai jokin muu sairaus, joka on vaikuttanut hampaisiisi?

En tiedä miksi ... Ei mitään sairauksia todettu eikä bulimiaa tms.

Ekan raskauden aikana hampaat lähti ekan kerran hajoilemaan ja joka raskaudessa selkee "piikki" sen suhteen miten hampaat "huononi".

Nyt en ole raskaana mutta hampaat vaan hajoilee. Äitini sai tekarit kolmekymppisenä.

Vierailija

Julkisellakin puolella saa kyllä joitain korjauksia. Eli jos hammas lähtee eturivistöstä ja haittaa sosiaalisesti kovin elämää, niin on mahdollista saada implantti julkisin hinnoin. 

Hampaat ovat tosiaan kovin geneettinen juttu. Ystäväni hoiti hampaansa aina niin säntillisesti kuin vain voi. Itse luistin jopa hamnpaiden pesusta. Hammaslääkärin tarkistuksessa en aikuisiällä koskaan ole käynyt. Ainoastaan silloin, kun on jotain vaivaa ollut. 

Kummatkin olemme reilusti yli viisikymppisiä. Minulla kaikki hampaat ok, pari paikkaa vain. Hänellä putoilee yksi kerrallaan vuoden välein. 

Vierailija

Miten hoidat hampaitasi? Jos äidilläsikin tekohampaat 30-kymppisenä, luulen että olet saanut lapsuudenkodista tapoja, jotka vaikuttaa hampaittesi kuntoon.

Pesethän hampaat kahdesti päivässä? Happohyökkäys tulee jokaisen suupalan jälkeen, eli ruokarytmi kuntoon. 6 ateriaa päivässä, ei naposteltavaa sen lisäksi.

Limsat, mehut, tuoremehut, energiajuomat, karkit ja hedelmät haurastuttavat kiilteen. Happohyökkäyksen estämiseksi zylitolia noiden edm. Jälkeen. Ja mieluiten noista karsit ne epäterveelliset eli syöt vain hedelmät ja muistat sen zylitolin.

Jos hampaat on saatu jo huonoon kuntoon ts. Sinulla on paljon paikkoja pitää muistaa, että paikattu hammas ei ole ehjä hammas. Paikattu hammas on heikompi, paikatut hampaat lohkeaa, jos puree kovaa karkkia. Vältä siis sitä. Paikkoja pitää uusia, ne ei ole ikuisia. Jos sinulla on apsia, tee palvelus lapsillesi ja hoida heidän hampaita hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mene julkiselle niin selvittävät asian.

Tän täytyy olla vitsi!
Oletkos tietoinen kunnallisen hammashoidon tasosta tänäpäivänä?!
Kipupotilaat hoidetaan päivystyksessä, muita aikoja voi varata vasta kun 2 vuotta edellisestä käynnistä on kulunut. Jonot n. 10 kk.
Että pieni vinkki, mene yksityiselle.

Vierailija

Alkoholisoitunut isäni, joka pesee hampaat kerran kuussa ja silloinkin pelkällä vedellä, ei ole saanut elämässään yhtä ainoata reikää.

Minun suuni on täynnä reikiä ja tulehduksia, vaikka pesen hampaita aamuin illoin vähintään neljä minuuttia kerrallaan, käytän hammastikkuja ja -lankaa sekä suuvettä, vältän sokeria ja happoa sekä turhaa napostelua, ruoan jälkeen pureskelen purkkaa ja imeskelen ksylitolipastilleja... Ei ole reilua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alkoholisoitunut isäni, joka pesee hampaat kerran kuussa ja silloinkin pelkällä vedellä, ei ole saanut elämässään yhtä ainoata reikää.

Minun suuni on täynnä reikiä ja tulehduksia, vaikka pesen hampaita aamuin illoin vähintään neljä minuuttia kerrallaan, käytän hammastikkuja ja -lankaa sekä suuvettä, vältän sokeria ja happoa sekä turhaa napostelua, ruoan jälkeen pureskelen purkkaa ja imeskelen ksylitolipastilleja... Ei ole reilua.

Ehkä se lasoli on vaan tehokkaampaa.
Vaihda sinäkin hyödyttömät suuvetesi siihen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten hoidat hampaitasi? Jos äidilläsikin tekohampaat 30-kymppisenä, luulen että olet saanut lapsuudenkodista tapoja, jotka vaikuttaa hampaittesi kuntoon.

Pesethän hampaat kahdesti päivässä? Happohyökkäys tulee jokaisen suupalan jälkeen, eli ruokarytmi kuntoon. 6 ateriaa päivässä, ei naposteltavaa sen lisäksi.

Limsat, mehut, tuoremehut, energiajuomat, karkit ja hedelmät haurastuttavat kiilteen. Happohyökkäyksen estämiseksi zylitolia noiden edm. Jälkeen. Ja mieluiten noista karsit ne epäterveelliset eli syöt vain hedelmät ja muistat sen zylitolin.

Jos hampaat on saatu jo huonoon kuntoon ts. Sinulla on paljon paikkoja pitää muistaa, että paikattu hammas ei ole ehjä hammas. Paikattu hammas on heikompi, paikatut hampaat lohkeaa, jos puree kovaa karkkia. Vältä siis sitä. Paikkoja pitää uusia, ne ei ole ikuisia. Jos sinulla on apsia, tee palvelus lapsillesi ja hoida heidän hampaita hyvin.

Kiitos olen tämän saarnan kuullut 100 x
Se ei valitettavasti auta palauttamaan poistettuja hampaita.

Vierailija

Mulla vähän sama juttu. Koko ajan saa olla paikkaamassa hajonneita hampaita. Nyt yksi hammas pitäisi kiskoa pois. Kunnallisella sillan laitto maksaa TONNIN ja sekin voi hajota. Implantti maksaa tietysti useamman tonnin.
Todella turhauttavaa laittaa rahaa sellaiseen paikkaan mihin ei periaatteessa pitäisi mennä yhtään rahaa. Eikä mulla edes ole varaa niihin.
Täytän 40 vuotta eikä mulla ole varaa laittaa 4 tonnia hampaaseen vaan joudun näyttämään spurgulta! Kuinka säälittävää se on?!?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mitä juot? juo paljon vettä, sillä suusi saattaa olla kuiva ja se aiheuttaa nuo ongelmat. Esim. Raskaana ollessa suun kuivuus usein syynä hammmasongelmiin.

Usein omille tavoille liittyen myös hampaidenhoitoon on sokea. Tietämättömyyttään voi aiheuttaa tai pahentaa suun ongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Saarna ja saarna. Kuka sinun hampaisiin voi vaikuttaa, jolet sinä itse...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko ettei aikuinen ihminen tiedä tuota kaikkea? Lue esim. tämän ketjun vastaukset, niin huomaat ettei se hampaiden hoitaminen takaa hyviä ja kestäviä hampaita. Kuten hoitamatta jättäminen ei tarkoita sitä, että hampaat olisivat huonot.

Implantti 1700€ täällä päin

Olen viisikymppinen nainen; täälläkin joutuu odottamaan yli puoli vuotta tarkastukseen ja sen jälkeen vielä hoitoon pääsyä, joten ongelmien tullen on pakko yrittää saada ns. kipuaika jonkinlaisen avun saamiseksi ja taas sen jälkeen jonotetaan uutta normaalia hoitoaikaa pitkäään...

Implantin tai kaksi tarvitsisin minäkin, sylkeä kun kertyy posken sisäpuolelle normaalia enemmän puhetta haittaamaan (varsinkin puhelimessa puhuessa, jota teen paljon työssäni), ja samoin vain toisella puolella pureminen rasittaa sen puolen paikattuja hampaita.

Implantin laitatuttaminen maksa täällä n. 1700€, kuulemma saman verran yksityisellä, jonne siis implanttipotilaat siksi halutaan työntää. Lasku muuten jakautuu noin vuoden ajalle (pitäähän keinojuurenkin välillä parantua), joten ei muuta kuin tiukkaa säästämistä!

Minä olen ollut laiskahko hampaiden hoitaja, ja vaikka tiedänkin, ettei ahkera omahoito kaikkien kohdalla riitä, kehottaisin silti vanhempia valvomaan lastensa hampaidenhoitoa, todellakin, aivan aikuisuuden kynnykselle asti!

Vierailija

Moni LUULEE puhdistavansa hampaansa hyvin, siis harjaus ammuin illoin, sit välien puhdistus päivittäin.

Ikävä kyllä harjaustekniikka voi olla pielessä, plakki jää ienrajoihin-> ientulehdus joka heikentää hampaiden kiinnitystä (parodontiitti). Jos ientulehdus ikenien alla on päässyt syntymään, siinä ei enää normi pesut auta, pitää olla extra huolellinen ja käydä suuhygienistillä puhdistuttamassa nämä ientaskut säännöllisesti ammattilaisen ohjeen mukaan (käyntiväli)

Myös välien puhdistus on tarkkaa puuhaa, käykää ammattilaisella säännöllisesti ja toimikaa hänen ohjeiden mukaan, eikä "musta nyt tuntuu et mä hoidan hampaani hyvin"meiningillä.

Monesti mietin, miten monella on varaa käydä kampaajalla 1-2 kuukauden välein joka maksaa n. 150€ kerta, sitten säästetään suuhygienisti käynneistä joka maksaa n. 80-100€ suunnilleen täällä pks, ja useimmilla riittää 1-2x vuodessa niin että hampaat pysyy kunnossa. Ja hampaiden ja suun terveys vaikuttaa myös yleisterveyteen monella tavalla. Mielummin itse pitäisin ruman tukan kuin rumat hampaat joiden korjaus vasta kallista lystiä on. Ennaltaehkäisy...

T. Suuhygienisti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko ettei aikuinen ihminen tiedä tuota kaikkea? Lue esim. tämän ketjun vastaukset, niin huomaat ettei se hampaiden hoitaminen takaa hyviä ja kestäviä hampaita. Kuten hoitamatta jättäminen ei tarkoita sitä, että hampaat olisivat huonot.

Edelleen väitän, että on hyviä ja huonoja tapoja hampaiden hoidon suhteen ja syömisten ja juomisten suhteen, mikä vaikuttaa suoraan hampaiden kuntoon. Tämä, että omien hampaiden kuntoon ei voisi vaikuttaa on ihan sama asia kuin se, että paino nousee painontarkkailusta huolimatta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat