Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyään sekoitetaan puheeseen niin paljon englannin kieltä?

Vierailija
18.04.2024 |

Myös muissa pohjoismaisissa ohjelmissa tätä on paljon, että joku asia sanotaan englanniksi äidinkielen sijasta.

Tälläkin palstalla jatkuvasti kommentteihin lisätään englanninkielisiä lauseita.

Onko puhekieli köyhtymässä? Nuoret varsinkin puhuu jotain "finenglesiä" ja joka väliin jankataan "niinku". Rasittavaa kuunnella tuollaista puhetta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli oppi säännöt ignooraataan. Pikässä juoksussa epähyödyllistä.

Vierailija
2/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Whatever. Onhan meillä kokoomuskin vallassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksissakin koko ryhmän ohjaus vaihtuu heti enkuksi, kun paikalla on yksikin suomea osaamaton.

Vierailija
4/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Mistäköhän voisi johtua? Aivan täydellinen arvoitus. Hmm, ap, mietintämyssy päähän ja eikun pohtimaan! 

Vierailija
5/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

somesomesome

Vierailija
6/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieli oppi säännöt ignooraataan. Pikässä juoksussa epähyödyllistä.

Mikä on pitkä juoksu. Montako kilometriä. 😄

Vierailija
7/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä lainasanoja on ollut ties kuinka kauan. Esim sana info, infota (informoida) on ollut todella kauan käytössä, vaikka aivan hyvä suomenkielinen vastine on olemassa. Näitä on roppakaupalla lisääkin. Itse olen näitä, jotka ovat käyttäneet paljon englantia suomen kielen seassa, mutta nyt olen havahtunut asiaan ja yritän alkaa hakea suomenkielisiä sanoja asioille ennemmin. Aina se ei ole mahdollista, sillä suomalaisperäistä sanaa ei ole olemassa.

Vierailija
8/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ei vaan ole hyvää, ei kömpelöä vastinetta jollekin sanalle.

Vierailija
9/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä lainasanoja on ollut ties kuinka kauan. Esim sana info, infota (informoida) on ollut todella kauan käytössä, vaikka aivan hyvä suomenkielinen vastine on olemassa. Näitä on roppakaupalla lisääkin. Itse olen näitä, jotka ovat käyttäneet paljon englantia suomen kielen seassa, mutta nyt olen havahtunut asiaan ja yritän alkaa hakea suomenkielisiä sanoja asioille ennemmin. Aina se ei ole mahdollista, sillä suomalaisperäistä sanaa ei ole olemassa.

Olen huomannut että noi 30v on harventaneet anglismeja.

Itse vastustan kovasti.

Laitan palautettakin asiasta, nyt ollaan Suomessa!

Esim hieno uutuus, oli kaik muu englanniksi, paitsi nimi. Öööö miksi!

Vierailija
10/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä minusta niin paljon käytetä. Ehkä minun tuttavapiirini on vain toisenlainen. Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät edes osaa englantia.

Vierailija
11/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksissakin koko ryhmän ohjaus vaihtuu heti enkuksi, kun paikalla on yksikin suomea osaamaton.

En ihan ymmärrä miksi noin pitää toimia. Toki kiva huomioida se suomea osaamaton, mutta siinähän sitä suomea oppii arkisissa tilanteissa. Jos ei muita seuraamalla hoksaa mitä tehdään seuraavaksi, niin ohjaajalta tai kaverilta voi kysyä.

Suomalaiset luovuttaa tosi helposti oman kielensä, sääli.

Vierailija
12/12 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta historian alkuperäiset kielet ovat hiljalleen tukehtuneet valloittajien kieliin, elvytysyrityksiä toki on. Haitallista nationalismia, vai? XD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi