Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jotenkin vaan kyllästynyt tähän traditioon. Se hössötys lahjojen kanssa ja ylipirteys. Haluaisin vaan olla kotona, nauttia hyvästä ruuasta ja ihmetellä luonnon kauneutta.

Kommentit (18)

Vierailija

En kyllä koe, että hössötystä välttääkseni ja kuvaamasi kaltaista joulua viettäessä pitää pitää jouluton joulu. Eihän joulu ole (tai ainakaan ei pitäisi olla) synonyymi hössötykselle. Ruuat saa valmiina kaupasta, kotoa ei ole pakko lähteä mihinkään ja lahjat voi joko jättää väliin, ostaa vain lapsille jotain tai ostaa esim. alennusmyynneistä pitkin vuotta.

Ota vaan oikeus viettää juuri sellainen joulu kuin tahdot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En. Mä oon jo vuosia juhlinut joulua kuten hyvältä tuntuu. Tykkään koristella kotia, kuunnella joululauluja. Lapsille lahjoja, samoin rakkaalleni. Joskus muistan jotain ystävää. Kortteja lähetän kaksi. Jouluruokia rakastan! Ja tunnelmaa. Ei meillä ole kukaan ylipirteä eikä hössötetä. Joulun kokoonpano vaihtelee, en ole fakkiutunut yhteen ja samaan.

Vierailija

En haluaisi, sillä joulu on lempiaikaani vuodesta. Sen sijaan haluaisin kyllä viettää lahjattoman joulun. Todella hankalaa joka vuosi yrittää keksiä lahjoja varsinkin vanhemmilleni, joilla on jo kaikkea, ja lisäksi rahanmeno ärsyttää. Muuten kyllä nautin kaikista jouluaskareista, ruuanlaitosta yms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vaan olla kotona, nauttia hyvästä ruuasta ja ihmetellä luonnon kauneutta.

Eikö joulua voi viettää noin?

Vierailija

Mä jos olisin joku hotelli- ja ravintolayrittäjä, laittaisin pystyyn jouluttoman joulunseudun. Uskoisin, että olisi täyttä. Mulla ei ole pokkaa, kun ympärillä on jouluihmisiä. En välitä joulusta, vaikka jotkut ruuat toki maistuu. 

Vierailija

Kun ei ole omaa perhettä niin ei oikein ole joulutunnelmaakaan. Paras joulu on ollut muutamat joulut, jotka olen viettänyt ulkomailla. Suomessa ihan  sukulaistenkin luona tulee jouluna vain syöpöteltyä ja lihottua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos omat vanhemmat sanoisi, että he haluavat viettää oman jouluttoman joulun kotonaan rauhassa...

Kyllä se minulle kävisi. Itse vietän "pakosta" joulua lapsuudenperheeni kanssa, kun tykkäävät hössöttää enkä kehtaa kieltäytyäkään.

Vierailija

Puhukaa ihmiset toisillenne! Eläkää elämänne niin kuin haluatte! Viettäkää joulua tai olkaa viettämättä, jättäkää lahjat ostamatta, jos ette halua, käyttäkää viimesetkin rahanne, jos haluatte! 

Todennäköisesti ne hössöttävät vanhemmatkin ajattelevat, että voi kun voisi jättää tämän kaiken väliin, mutta kun nuo lapset haluavat. Jokainen on puoliväkisin mukana, mutta kun ei ole pokkaa, ei kehtaa kieltäytyä, jne. 

Vierailija

Ainoa hössötys meillä oli tänävuonna valmistautua lähtemään kolmeksi päiväksi pois kotoa ja ostaa lahjat. Muut hössöttävät meidän puolesta joulujutut kun kyläillään vanhemmat läpi pyhinä. Kolme jouluateriaa ja joulukuusta yms ilman kamalaa vaivaa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En haluaisi, sillä joulu on lempiaikaani vuodesta. Sen sijaan haluaisin kyllä viettää lahjattoman joulun. Todella hankalaa joka vuosi yrittää keksiä lahjoja varsinkin vanhemmilleni, joilla on jo kaikkea, ja lisäksi rahanmeno ärsyttää. Muuten kyllä nautin kaikista jouluaskareista, ruuanlaitosta yms.

Eikö lahjattomuus onnistu sopimalla. Otat asian puheeksi hyvissä ajoin. Kerrot että nykyinen tilanne ei tunnu hyvältä. Sanot että stressaannut etkä toisaalta itse tarvitse mitään.
Jos nätisti sanominen ei auta, ilmoitat vähän napakammin että tänä vuonna minä en anna lahjoja ja toivon ettei minulle annettaisi mitään. Pienen liennytyksen voi antaa että jos jollain on pakottava tarve antaa lahja sinulle niin toivot että sinun lahjasi verran annettaisiin rahaa hyväntekeväisyyteen.
Jos joku tästä vetää herneen nenään niin se on hänen ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos omat vanhemmat sanoisi, että he haluavat viettää oman jouluttoman joulun kotonaan rauhassa...

No, heillähän on siihen täysin oikeus.
Kuten heillä on myös oikeus käyttää kaikki rahansa itseensä ja jättää lapset ilman perintöä. Sori mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuuksia aikuisia lapsia kohtaan.

Vierailija

Olen sinkku ja vietän joulun kotonani kaikessa rauhassa. Tai siis en joulua edes vietä mitenkään. Käyn ehkä salilla ja muuten katon telkkua, ja selailen nettiä. Mitään laatikkoja en ole hankinut, koska en syö niitä laitosruokia muutenkaan. Ihan normijutut mitä muutenkin söisin. Kokemuksesta tiedän että täälä palstailijoita ei tänään juurikaan ole.

Vierailija

Meillä on vietetty jouluttomia jouluja jo vuosien ajan. Ollaan miehen kanssa kahden, luetaan kirjoja ja nautitaan vapaista. Lapset, jotka siis haluavat perinteisen joulun hössötyksineen, lähtevät joka vuosi joululomille mummolaan, jossa sitä humua sitten riittää.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat