Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mua ahdistaa joulupäivä jo valmiiksi aivan vietävästi. Ollaan aatto ja pari muuta joulunaluspäivää anoppilassa, missä kaikki menee hienosti: meille on oma vierashuone, jouluaattona syödään pitkän kaavan mukaan, ruokiin nähdään paljon vaivaa ja muutoinkin joulun tunnelma on mitä mukavin. No, koska meillä on lapsia, täytyy "tasapuolisuuden nimissä" käydä myös toisessa mummolassa jouluna, eli mun vanhempien luona. Huoh, siellä se joulumieli sitten karisee.. Mun äiti kun ei osaa panostaa esim ruokailuun ollenkaan. Ruoat on aina samoja: kinkkua, itse graavattua (ties mistä tienvarsikojusta hommattua) lohta, rosollia, lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Itse tehtyä kotikaljaa puolihomeisissa pulloissa. Mitään hienompia ns. juhla-astioita ei ole, tuskinpa edes tietävät mitä sellaiset ovat.. Ja sit tottakai pitää jäädä yöksi, koska toisessakin mummolassa ollaan oltu yökylässä! Ei muuta kun haetaan aitasta puolihomeisia patjoja ja kaivetaan kaapin perukoilta vanhoja ummehtuneita täkkejä. Meitä tulee olemaan kuusi vierasta+vanhemmat, en todellakaan tiedä miten me sinne muka mahdutaan! Vuodesohvat on aivan karseita nukkua! Kaikenlisäksi mukaan tulee siskoni koira, ja meillä pieni vauva, jee jee.. Eli vauvaa ei voi lattialla pitää vaan koko ajan kanneltava sylissä. Mua vaan jotenkin niin paljon kyrsii että sinne on mentävä. Jos ei mennä tai jos käydään vaan päiväseltään ei se käy, koska meidän äiti loukkaantuu ja alkaa itkemään (kyllä, luit oikein). Aaaarrggh!! Toki vanhempani ovat mulle tärkeitä, mutta ahdistaa tämä koko kuvio jo valmiiksi, minä kun tykkäisin että jouluna laitettaisiin kaikki viimeisen päälle ja mikäli vieraita tulee, laitettaisiin puitteet kunnolla kuntoon.

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Ensi vuonna otatte opikselle ja järjestätte juhlan teillä kotona. Mummot saavat tulla käymään jos mielivät mutta yöksi ei saa jäädä kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mitä vikaa vanhempiesi tarjottavissa? Vie itse sapuskat mukanasi, jos ei hienohelmalle kelpaa. Todella inhottavasti puhut vanhemmistasi. Ja arvaa, miksi äitisi itkee? Koska olet hänelle rakas ja tärkeä ja hän haluaa olla seurassasi ja toki nähdä lastenlapsiaan myös.

Vierailija

Ei meillä mahdu mitään sukujoulua viettämään, hyvä kun mahdumme oma perhe. Tykkään niin kovasti olla anoppilassa jouluna, kontrasti meidän vanhempien joulunviettoon on vaan niin vahva, valitettavasti mun vanhempien tappioksi. Mielelläni jatkossa viettäisin joulun anoppilassa kokonaan ja kävisin esim tapanina sitten meidän vanhemmilla kylässä.

Vierailija

Muakin ahdisti joulut lapsuudenkodissani, siksi lakkasin viettämästä jouluja siellä sen jälkeen kun oli omatkin lapset (no, en ihan heti mutta muutaman vuoden kuluttua). Kutsuin omat vanhemmat ja appikset meille jouluksi ja laitoin juuri sellaisen joulun kuin millaiset joulumuistot omille lapsilleni haluan antaa.

Vierailija

Ihan kuin mun anoppilassa tuo joulu vanhempiesi luona. Emme enää käy kummankaan lapsuudenkodissa jouluna, koska aikoinaan tilanne kärjistyi todella pahaksi jatkuvan tasapainoiulun ja kellosta kyttäämisen (äitini ja anoppini), että minuutilleen molemmissa paikoissa vietetään sekunnilleen sama aika. 

Ihmettelen muuten, miksi kirjoitat vanhemmistasi aika alentuvaan sävyyn tuo tienvarsikojusta ostaminen ja itkeminen, kyllä luit oikein esim. 

Vierailija

Oma äitini makaa sairaalassa keuhkokuumeessa. Ei pääse jouluksi kotiin, ei tiedä pääseekö enää ikinä. Sydän murtuu :( sitä vaan että toivottavasti arvostat vanhempiasi. Älä turhaan stressaa.

Vierailija

En ole hienohelma, mielestäni jouluna kuuluu nähdä vaivaa ruokiin ja niiden esillepanoon. En pysty itse ruokia tekemään. Eikä mun äidillä ole edes kunnollisia astioita missä tarjoilla mitään :( sanoinhan että vanhemmat on mulle kyllä tärkeitä, mutta vaan niin auttamattomasti tietyissä asioissa erilaisia kun minä. Vanhemmat eivät ole esim mietitty tuota nukkumisjärjestelyasiaa ollenkaan, mun vanhempien luona kun ei ole kuin yksi ainut makuuhuone ja sitten alkovi, jossa vieraita voi majoittaa.

Vierailija

Kuule sä oot aikuinen. Teen kuten tahdot. Mä en käy äidilläni enää muulloinkaan. En jouluna en koskaan. Hänellä ei ole edes saippuaa, hygienian taso on karmaiseva. Loukkaantuu ja itkee mutta onko mun ongelmani? Saa tulla käymään meillä joulun pyhinä, saa hoitaa meillä lapsiamme jos tahtoo, mutta hänen saastaiseen asuntoonsa en astu.

Miten ihmeessä suostut nukkumaan jossain haisevissa petivaatteissa ja huonolla sohvalla? Älä hyvä ihminen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jep, tiedän tunteen.. Voisitko jollain konstilla tai verukkeella olla tämä vuonna menemättä?

Me alettiin tästä syystä viettää aina joulut ulkomailla oman perheen kanssa. Suosittelen!

Vierailija

Välittämistäkö ei muulloin voi osoittaa kuin jouluna. En oikein usko että ahdistuneena voit vanhemmillesi sitä tunnetta osoittaa että välität heistä.

Vierailija

Pelkäänkin että joulupäivä menee sitten kireissä tunnelmissa, juuri tämän takia kun ei tule sitä oikeaa joulun tuntua. Tietysti lasten takia täytyy yrittää tsempata. En haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä kuitenkaan. Vanhempani eivät vaan ole ehkä penaalin terävimpiä kyniä tietyissä asioissa eivätkä osaa ennakoida asioita tai panostaa tiettyihin juttuihin. Jos sanon faktana "en nuku tuossa sohvassa koska se on rikki ja täkki on homeessa" loukkaantuu äitini koska ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena. En tiedä tosiaan miten kestän, mutta pakko yrittää tsempata!

Vierailija

Miten asiat pitäisi ottaa muuten kuin henkilökohtaisesti? Odotatko että äitisi ottaisi asiat yleisluonteisena vittuiluna tai pelkkänä joulustressinä, muuttaisiko se asioita?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole hienohelma, mielestäni jouluna kuuluu nähdä vaivaa ruokiin ja niiden esillepanoon. En pysty itse ruokia tekemään. Eikä mun äidillä ole edes kunnollisia astioita missä tarjoilla mitään :( sanoinhan että vanhemmat on mulle kyllä tärkeitä, mutta vaan niin auttamattomasti tietyissä asioissa erilaisia kun minä. Vanhemmat eivät ole esim mietitty tuota nukkumisjärjestelyasiaa ollenkaan, mun vanhempien luona kun ei ole kuin yksi ainut makuuhuone ja sitten alkovi, jossa vieraita voi majoittaa.

Siis häh? Valitat tarjoiluista, mutta et pysty itse tekemään ruokia. No huh, huh. Sitten sulla ei ole oikeutta valittaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat