Järkyttävää! Suomessa syntymässä tänä vuonna vähiten lapsia lähes 150 vuoteen!
Katselin juuri syntyvyystilastoja Tilastokeskuksen sivulta ja Suomessa on marraskuun loppuun mennessä syntynyt noin 51 000 lasta tänä vuonna. Arvioisin, että koko vuoden osalta syntyneiden määrä on noin 55 000. Mutta se on hälyyttävän alhainen määrä. Viimeksi vähemmän on syntynyt Suomessa lapsia vuonna 1868.
Suomessa on syntyvyys nykyään aivan liian alhainen. Suomea uhkaa väestökatastrofi ja työvoimapula matalan syntyvyyden ja väestön ikääntmisen vuoksi.
Mutta kun ihmisillä on nykyään liian mukavuudenhaluinen minä-minä elämäntapa, niin siksi uusia ihmisiä syntyy nykyään aivan liian vähän.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on "oikea" määrä ihmisiä.
Faktahan on se, että väestö on räjähtänyt ihan joissain vuosikymmenissä / sadassa vuodessa. Ja ajatellaan, että ihminen on ollut olemassa kymmeniä tuhansia vuosia.
Tämä tietysti perustuu massiiviseen talouskasvuun ja siihen, että ravintoa on saatavilla tehokkaasti myös siellä missä sitä ei juuri muuten olisi. Mutta nykyisellä väestömäärällä olemme ilmiselvästi jonkinasteisten ongelmien edessä; ravintoa ja toimeentuloa ei riitä kaikille.
Ehkä siis voidaan ajatella, ettei ihmisiä edes kuulu olla näin paljoa. Meitä on luonnottoman runsaslukuisasti.
Onneksi afrikassa ja öähi-idässä lisäännytään runsaasti. Voivat muuttaa eurooppaan lisääntymään lisää. Motä valkoisilla ihmisillä edes tekee
Jos nyt rumasti sanotaan niin tuo johtaisi väestön romahtamiseen jossain vaiheessa.
Kukaan ei kuitenkaan pysty kiistämään, etteivät afrikkalaiset ja lähi-idän ihmiset kykene itseään ruokkimaan, saati saamaan aikaan nykyisenlaista aineellista hyvinvointia. Valkoisen ihmisen tekosia tämä on. Jos valkoinen ihminen häviää (plus vaikka japanilaiset, kiinalaiset yms.) ei ruokaa riitä afrikkalaisille ja lähi-idän kansoille. Ne tappavat toisiaan kunnes väestö on taas kestävällä pohjalla suhteessa heidän itsenäiseen kykyynsä hankkia toimeentuloa.
Eiköhän tällä maapallolla ole ihan tarpeeksi ihmisiä jo nyt. Ei tänne enempää edes mahdu. Enkä minä ainakaan sellaista velkaerää haluaisi tehdä itselleni enkä teekään.
No mutta nythän meillä on partalapsia niiden puuttuvien vauvojen tilalle. Kaikki hyvin!
Vierailija kirjoitti:
No, eipä ole näkynyt ketään mahdollista siittäjää vähään aikaan, että turha toivo lisääntyä. Toivottavasti joku synnytyskone pullauttaa ulos lisää tulevaisuuden toivoja Suomeen minunkin puolesta.
Minä olen pullauttanut. Terv. 7 lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on syntyvyys nykyään aivan liian alhainen. Suomea uhkaa väestökatastrofi ja työvoimapula matalan syntyvyyden ja väestön ikääntmisen vuoksi.
Mutta kun ihmisillä on nykyään liian mukavuudenhaluinen minä-minä elämäntapa, niin siksi uusia ihmisiä syntyy nykyään aivan liian vähän.
Maailmassa on syntyvyys nykyään aivan liian korkea. Maailmaa uhkaa väestökatastrofi ja ylikansoittuminen korkean syntyvyyden vuoksi.
Mutta kun ihmisillä on nykyään minä-minä elämäntapa, niin siksi uusia ihmisiä syntyy nykään aivan liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syntyy keskimäärin 1.8 lasta kahdelle vanhemmalle.
Euroopan isoilla mailla 1.3. Suomen somaleilla se on yli 8.Eurooppassa ensimmäiset maat muuttuvat muslimimaiksi 2040
Nyt tuli iso valhe. Suomen somaleille syntyy keskimäärin 3-4 lasta.
Ihmisiä on jo ihan liikaa. Lisäksi useampi lapsi on kohtuuton taloudellinen rasite jo keskituloisillekin. Ensivuonna päivähoitomaksutkin kasvavat +25%. Ei meillä ainakaan ole varaa tehdä enempää lapsia kuin tämä yksi. Tähän toki vaikuttaa myös se, ettei mitään turvaverkostoa ole, olisi ehkä helpompi jaksaakin lapsiperhe-elämää jos joskus saisi hengähtää perhearjelta. Ihan suoraan sanottuna näin.
Tuohan on vain hyvä uutinen! Maapallo kärsii muutenkin melkoisesta väestönpaljoudesta, suoranaisesta väestönräjähdyksestä, eli on ihan hyvä, jos Suomi pystyy hillitsemään lasten teossa, maapallon kantokyky kiittää. Me voidaan ottaa sitten pakolaisia tänne niistä maista, joissa väestönkavu on jo tuhoisaa ympäristölle.
Jos nyt lopetettaisiin taas se valehtelu väestöräjähdyksestä. Kokonaishedelmällisyysluku on Saharan eteläpuolista Afrikkaa ja Intiaa/Pakistania/Bangladeshia (+ paria mitätöntä poikkeusta) lukuunottamatta aika laajalti jo alle 2,2, joka luku pitää pitkällä tähtäimellä väkiluvun samalla tasolla kuin se on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan kauan ihmiset vielä jaksaa vetää esiin tuon työvoimapulakortin? Sitä paitsi ei korkea syntyvyys saa olla mikään itseisarvo. Jo olemassa olevissa ihmisissä on riittävästi huolehdittavaa.
Et sitten ole miettinyt, että kuka huolehtii olemassa olevista ihmisistä? Huoltosuhde ei ole vitsi, vaan vanhuksille ei oikeasti riitä eläkkeenmaksajia eikä hoitajia pienistä ikäluokista.
Robotit. Tämä on jo melkein todellisuutta, ja mielestäni hyvä juttu. Uskon, että hoivarobotti hoitaa hommansa paremmin kuin kaikenmaailman myrkkyhoitajat tai jaksamisen äärirajoille kiristetyt ihmiset alipalkoilla.
Oikeastaan kaikki lisääntymistä tukevat tukimuodot pitäisi lopettaa. Sittenpä ihmiset oppisivat tulemaan toimeen omillaan, eikä lapsia tehtäisi yli omien varojen. Maailmasta kun ei ihan tasan väki lopu, vaikka lisääntymistä vähän järkeistettäisiin.
Ei voida ikuisesti sukupolvi toisen jälkeen vain synnyttää suurempia ja suurempia ikäluokkia talouden ja huoltosuhteen takia. Alhainen syntyvyys on ihan helkutin hyvä juttu! Tällä pallolla on jo liikaa ihmisiä. Sais ainakin puolittua määrä. Jos tän aikakauden vanhukset jaksavat pihistellä, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa helpottuu :)
Suomessa syntyy keskimäärin 1.8 lasta kahdelle vanhemmalle.
Euroopan isoilla mailla 1.3. Suomen somaleilla se on yli 8.
Eurooppassa ensimmäiset maat muuttuvat muslimimaiksi 2040