Vierailija

Hei.

Vasemman isovarpaani kynsi tuntuu kasvavan aina sisäänpäin ja vuoden on jo "oikutellut". Nyt tulehdus ei kuitenkaan tunnu kunnolla paranevan ja olisihan tästä kierteestä jo aika päästä eroon, joten todennäköisesti tehdään kiilaekskiisio. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Kyseessä on siis toimenpide, jossa varvas puudutetaan muutamalla piikillä, jotka pistetään varpaan tyveen ja sitten kavennetaan kynttä. Tämä on ensimmäinen "kunnon" toimenpide omalla kohdallani, mitään leikkauksiakaan ei ole tehty, joten pelottaa järkyttävästi, vaikka pieni juttu pitäisikin olla. Vaikka diabeetikkona olenkin piikkeihin tottunut, niin ihan eri asialta tuntuu ajatella, että pistetään varpaan tyveen. Tietenkin olen lukenut myös kauhutarinoita siitä, miten pistäminen sattui, miten varvas ei puutunut kunnolla tulehduksen johdosta ja miten toimenpide piti uusia monta kertaa...

Kiitos, jos joku osaa vastata. Niin ja hei, ei kannata suuttua. Tiedän, että jollekin monia leikkauksia läpikäyneelle tämä olisi pieni asia, mutta kysymys on kuitenkin subjektiivisesta kokemuksesta.

Kommentit (18)

Vierailija

On kokemusta kumpaankin isovarpaaseen tehty. Mitä siis halusit kysyä? Puudutus sattui paljon ku siihen tulehtuneeseen kohtaan työnnettiin piikki. Operaatio ei tuntunut missään. Jälkeenpäin aivan käsittämättömät kivut ja verta tuli aivan sairaasti. Ei pystyny kävelee menin kepeillä. Parani loppuen lopuksi ihan hyvin mut tuntu inhottavalta ku ne tikit kiristi kynnen läpi. En ollu erityisen ilonen ku ilmotettiin et pitää mennä toisen kerran

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En halua pelotella, mutta.. Oon ollut silmien laserleikkauksessa, loop-konisaatiossa, kaikki viisaudenhampaat on poistettu, mutta kaikista kamalinta on ollut tuo kiilaekskiisio. :D Tai ei se itse toimenpide, mutta ne puudutuspiikit, oh lord mitä kärsimystä. Laitettiin puuduttavaa voidetta ennen niitä piikkejä, mutta ei tainnut hirveästi auttaa. Jouduin tohon toimenpiteeseen kaksi kertaa, kun saman kynnen eri puolet hoidettiin eri kerroilla. Kummallakin kerralla poistokohta tulehtui parin päivän päästä. Pienenä bonuksena vielä toisen puolen juuri ei tuhoutunutkaan kunnolla, vaan nykyään kynnen vieressä, kuitenkin irti kynnestä, kasvaa sellainen kynnensuikale, jonka revin pinseteillä irti kun en jaksa tuohon toimenpiteeseen enää mennä. Muuten sujui ihan hyvin.

Vierailija

2, hups, muotoilin jännityksessä kysymyksen huonosti :D Kiitos viestistä. Sitä voisin vielä kysyä, että montako näitä puudutuspiikkiä pistettiin?

3, voi ei :( Toivotaan, että minulla sujuisi paremmin. Kiitos viestistä.

Toisena asiana kysyisin, että pitikö teidän olla ravinnotta ennen operaatiota? Näin minulle sanottiin.  Minulla ilmeisesti tehdään leikkaussalissa ja lääkärin mukaan "tarkoitus tehdä paikallispuudutuksessa". Pelotti tuo lääkärikäyntikin jo sen verran, että en ymmärtänyt kysyä, mitä tuolla tarkoitettiin. Ei kyllä tule mieleen mitään indikaatiota sille, että pitäisikin tehdä yleisanestesiassa. Todellakin toivon, että se myös tehdään paikallispuudutuksessa - jostain olen saanut pelon kesken leikkauksen heräämisestä :(

Vierailija

Ap täällä taas. Huomenna pitäisi mennä operoitavaksi ja jännittää sen verran, että tuskin saan nukuttua. Anestesiamuodon päättää kuulemma kirurgi vasta leikkaussalissa. En tiedä, onko jokin oletusarvo käyttää yleisanestesiaa kaikenikäisillä lapsilla, mutta toivottavasti ei, 15 olen. Toinen syy, minkä keksin olisi se, että tulehtunut varvas ei välttämättä puudu kunnolla ja siksi pitäisi nukuttaa. Yleisanestesia pelottaa kyllä kaikilta osin – ei voi itse mittailla verensokereita ja hoitaa diabetesta ja on siinä toisten armoilla. Pelottaa myös se kesken leikkauksen herääminen, mutta toisaalta tuskin tällaisessa operaatiossa edes käytetään lihasrelaksantteja tai jos käytetäänkin, niin hyvin vähän, koska itse leikkaus ei sitä vaadi, korkeintaan hengitysputken asettaminen. Yritän ajatella, että lihasrelaksaation puuttumisesta tai sen vähyydestä johtuen pystyisin kyllä ilmaisemaan hereilläolon ja onhan kyseessä lyhyt toimenpide, jos oikein muistan niin 15-30 min.

Mutta toisaalta paikallispuudutuksessa pelottaa ne puudutuspiikit. Keskustelupalstoilla löytyy kokemuksia laidasta laitaan: osa "ei juuri sattunut" ja osa "elämäni pahin ja kivuliain kokemus".

Siinäpä se. Tulen huomenna kertomaan (olettaen, että elossa palaan), miten meni. Kommentoida saa, pelotellakin, kunhan ei mitään perättömiä juttuja. Epätietoisuus on kyllä pahin, saa koko yön vatvoa, kumpi anestesia se sitten tulee olemaan. Jäi myöskin vähän luottamaton olo, kun kysyivät insuliinipumpun käyttöohjeita. Toki, en oletakaan heidän kaikkia osaavan käyttää, näitäkin on erilaisia, mutta jännittää, jos päästävätkin verensokerit liian alas. Tai sitten olen allerginen nukutusaineelle tai puudutteelle jne. Tekisi mieli vain paeta koko tilanteesta, mutta sitä virhettä en tee, koska jospa tämä vaiva jäisi tällä leikkauspöydälle.

Vierailija

En todellakaan usko että noin pienen operaation takia ketään nukutettaisi! :O Minulle tehtiin ko operaatio puolitoista vuotta sitten, ja no, aika on saattanut kullata muistot mutta ei se niiiin hirveää ollut. :D puudutuspiikkejä minulle laitettiin lopulta tuplamäärä, mutta varvas ei tulehduksen takia siltikään puutunut. Kyllähän se sattui todella paljon, ja itkinkin, mutta kauaa se ei kestänyt. Jälkeenpäin kipuja ei juurikaan ollut. Hyppäsin suoraan leikkauspöydältä auton rattiin. :D

Vierailija

Kokemusta on sisäänkasvuista 5v kärsin.
Kolmesti revittiin irti kokovarvas. Tulehduksia ja kuuria lukemattomia. Aina kasvoi samanlailla uudelleen. Sitten kokeiltiin kynnen kaventamista. Ei auttanut. Sitten entiä toimenpiteen nimeä. Onko tuo eli ihoon tehtiin viilto ja poistettiin kynnen aihetta eli kynsi ei kasva koskaan yhtä leveenä. Se auttoi. Vuosia ollut pois.
Kokemukseni mukaan jos on tulehtunut ei puudu. Yhdellä kynnen repimisellä ei puutunut lainakaan. Suosittelen siis tuota aihion poistamista. Pari tikkiä tulee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on sisäänkasvuista 5v kärsin.
Kolmesti revittiin irti kokovarvas. Tulehduksia ja kuuria lukemattomia. Aina kasvoi samanlailla uudelleen. Sitten kokeiltiin kynnen kaventamista. Ei auttanut. Sitten entiä toimenpiteen nimeä. Onko tuo eli ihoon tehtiin viilto ja poistettiin kynnen aihetta eli kynsi ei kasva koskaan yhtä leveenä. Se auttoi. Vuosia ollut pois.
Kokemukseni mukaan jos on tulehtunut ei puudu. Yhdellä kynnen repimisellä ei puutunut lainakaan. Suosittelen siis tuota aihion poistamista. Pari tikkiä tulee.

Apua. Ei revitty kokovarvasta vaan kynsi ;).
Kyllähän piikit aina tuntuu. Ei tosiaan mitäön nukutuksia. Pieni toimenpide. itse olin lapsi sillon.

Vierailija

Linkkaan tähän toisen keskustelun, jossa puhuttiin samasta. Linkkaan myös oman kommenttini sieltä:) Toki tuolla keskustelussa mietittiin, että minkä mittainen sairasloma on ok ja miten kipeä jalka on leikkauksen jälkeen, eli vastaus on vähän ohi ap:n aiheen. Mutta tuolta saa kyllä hyvää tietoa :)

http://www.vauva.fi/keskustelu/4221145/ketju/kiilaexcision_kokeneita#com...

--

Minulle on tehty kyseinen operaatio 8 kertaa, joten kokemusta on. Itse käytin monta viikkoa aina semmoista isoa sandaalia, johon saa jalan laitettua yläpuolelta ja sitten tarroilla kiinni. Talvella sitten villasukan kanssa. Ei olisi ollut mitään jakoa laittaa kenkää jalkaan leikkauksen jälkeen! Pahimmillaan käytin yli kuukauden sitä kenkää, kun se varvas oli vaan niin saakelin kipeä, kun yritti tunkea kenkään jalkaa. Itse olin 7 operaation aikaan opiskelija, joten sairaslomaa en pyytänyt, kun sain istua vain luentosaleissa jalka koholla sen jälkeen. Menin siis monesti suoraan vielä luennoilla operaatiosta :D Mutta kipulääkettä tarvittiin kyllä. Mutta nyt viimeisimmän jälkeen sain 10 päivää sairaslomaa. Tämä oli kyllä tosin erikoistapaus, kun operaatio tehtiin ihan kirurgin toimesta leikkaussalissa ja kaavittiin luuhun asti auki. Tämä siis siksi, kun se oli jo niin monta kertaa epäonnistunut, niin sanoin että nyt sen tekee kirurgi ja se avataan täysin eikä vain siitä pinnalta. Ja nyt vasta onnistui minulla, että on ollut joko vain harvinaisen vaikea tapaus tämä minun varvas tai sitten monta puoskaria liikenteessä :D Noiden normaalioperaatioiden jälkeen olen syönyt päivän pari särkylääkkeitä ihan normaaleja määriä, tuon viimeisimmän jälkeen taas piti syödä tramalit ja panacodit eikä auttanut mitään.

Että liekö tässä sitten eroja ihmisissä, mutta itse en olisi millään pystynyt menemään seisomatyöhön minkään noista operaatioista jälkeen. Ja kenkää ei saanut jalkaa ikinä kuin aikaisintaan 2-3 viikkoa leikkauksesta. Minä pyytäisin saikkua sinuna, koska se seisominen ja kävely hidastaa paranemista. Minulle tuon 10 päivän saikun yhteydessä lääkäri sanoi, että nyt et seiso sitten ja kävelet niin vähän kuin mahdollista, että se saa rauhassa parantua.

P.S. Harkitse vielä tarkkaan, että menetkö siihen. Itse en menisi, ne tulehdukset oli pientä tuohon leikkauskierteeseen, joka aiheutti koko kehoon virheasennot kun linkutin vuosikausia. Nyt sitten hoitelen fysioterapiassa näitä virheasentoja pois, ei ole sekään halpaa lystiä :/

Vierailija

Mulle tehtiin toi molempiin varpaisiin teini-ikäisenä. Puudutuspiikit sattui mullakin. Lisäksi toisessa operaatiossa varvas vuoti ihan saakelisto verta tikeistä, kohosta ja kylmästä huolimatta, mutta mulla on todetti ongelmia verrn hyytymistekijöiden kanssa.
Paraneminen kesti joitakin viikkoja. Toisesta varpaasta tuli hyvä, siitä paljon vuotaneesta ei oikeon, vaan sinne jäi kasvamaan pieni kynsipiikki ilmisesti silsi ettei lääkäri nähnyt verenvuodon takia poistaa kaikkea kynsiaihiota mitä piti.

Vierailija

Tottakai menet, tuollainen tulehdus ei ole pikkuasia vaan voi aiheuttaa lopulta vakavan yleisinfektion. Meidän kahdella teinillä on operoitu tuo,toisella kai 4 kertaa ja toisella 5-6. Puuduttaminen sattuu aika lailla mutta toimenpide ei. Jälkikipuun auttaa Burana. Jos nuo meidän nuoret on uskaltanut mennä sinne kerta toisensa jälkeen niin kyllä sinäkin pystyt siihen. Ota joku läheinen tueksi. 😊 tsemppiä.

Vierailija

Kiitos taas vastauksista! Toivotaan, että menee hyvin. Mobiililla en edes yritä vastatailla jokaiseen erikseen tai lainailla, mutta 8, pakko kysyä, että eikö sinulla puutunut ollenkaan? Eihän se kauan kestä, mutta puistattava ajatus, että leikellään jo valmiiksi arkaa, puutumatonts varvasta. Minulla on antibiootit sen verran tehonneet, että kynsivalli ei enää eritä, mutta punainen ja hieman turvonnut se on, kosketusarkakin hieman. Ap

Vierailija

Minulle ei ole tehty, mutta on puudutettu varvas toisenlaisen leikkauksen vuoksi. Kyllä se puuduttaminen koski, mutta kipu meni onneksi nopeasti ohitse. En hirveästi jännittäisi, vaikka joutuisin taas puudutettavaksi. Oli se helpomaa kuin synnyttäminen kipuineen. Synnytyksessä oli vaikeaa myös olla liikkkumatta kun supisti ja laitettiin epiduraalipuudutetta. Varvas sentään on helpompi pitää liikkumatta!

Vierailija

Aamulla menin ja omasta toiveestani tehtiin paikallispuudutuksessa. Olihan ne puudutuspiikit kipeitä ja sai jo pelätä, ettei puudu ollenkaan, kun oli tulehtunut, mutta puutuihan se noin neljällä piikillä. Ei ne piikit nyt kuitenkaan niin pahat olleet, mitä on joillakin keskustelupalstoilla peloteltu. Nyt odottelen puudutuksen vaikutuksen loppumista, ihmeen kauan kestää, mutta johtunee siitä, että piti pistää enemmän. Jos joku kyseiseen toimenpiteeseen menevä tätä lukee, niin suosittelen ehdottomasti tämän perusteella, ei se mikään erityisen paha kokemus ollut. Ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat