Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kynnen kiilaekskiisiosta kokemuksia?

Vierailija
23.12.2015 |

Hei.

Vasemman isovarpaani kynsi tuntuu kasvavan aina sisäänpäin ja vuoden on jo "oikutellut". Nyt tulehdus ei kuitenkaan tunnu kunnolla paranevan ja olisihan tästä kierteestä jo aika päästä eroon, joten todennäköisesti tehdään kiilaekskiisio. Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Kyseessä on siis toimenpide, jossa varvas puudutetaan muutamalla piikillä, jotka pistetään varpaan tyveen ja sitten kavennetaan kynttä. Tämä on ensimmäinen "kunnon" toimenpide omalla kohdallani, mitään leikkauksiakaan ei ole tehty, joten pelottaa järkyttävästi, vaikka pieni juttu pitäisikin olla. Vaikka diabeetikkona olenkin piikkeihin tottunut, niin ihan eri asialta tuntuu ajatella, että pistetään varpaan tyveen. Tietenkin olen lukenut myös kauhutarinoita siitä, miten pistäminen sattui, miten varvas ei puutunut kunnolla tulehduksen johdosta ja miten toimenpide piti uusia monta kertaa...

Kiitos, jos joku osaa vastata. Niin ja hei, ei kannata suuttua. Tiedän, että jollekin monia leikkauksia läpikäyneelle tämä olisi pieni asia, mutta kysymys on kuitenkin subjektiivisesta kokemuksesta.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä puudutus ei juurikaan sattunut, piikkiä ei kylläkään laitettu tulehtuneeseen kohtaan vaan varpaan tyveen, ja sieltä puuttuessa jatkettiin kärkeä kohti. Kynnen reunat poistettiin ja kudosta reunoilta leikattiin. Kesti reilu 20 min. Kotona leikkauksen jälkeen varvas oli kipeä jokusen tunnin ja sen jälkeen kipu hävisi. Sitten haavan hoitoa noin viikon verran

Vierailija
22/23 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä leikattiin toisesta isovarpaasta toinen puoli ja toisesta molemmat samalla kertaa 2012. Olin puol vuotta kärsiny sisäänkasvaneista kynsistä, varpaat oli iha tulehtunu ja kolme antibioottikuurii ja ties mitä jouduin syömään ennen ku varpaat pystyttiin edes operoimaan. Muistan et puudutusta jouduttiin lisäämään kivun vuoksi mutta muuten meni tosi kivasti. Olin tosiaan ala-asteella vielä tuolloin ja pelasin kännykällä operaation aikana. Lopuksi ei edes tikkejä laitettu, isot tupot vaan ja heti seuraavana päivänä jo menin kouluun crocsit jalassa. Ei ollut mitää ihmeellisempiä jälkikipuja tai en semmoisia ainakaan muista. Toinen varvas oireillut ajoittain 2018 vuodesta asti uudestaan ja vihdoin uusi kiilaleikkaus tulossa maanantaina. Muistelen itse opetaation olleen helppo ja melko kivuton. Nyt kun olen lukenut muiden kokemuksia niin alkoi jännittää, kun monet kovista jälkikivuista valitelleet. Mulla on ensimmäinen työharjoittelupäivä torstaina ja kouluun pitäisi jo heti tiistaina leikkauksen jälkeen mennä. Saa nähdä miten onnistuu! Toivon että yhtä helppo operaatio kuin viimeksi, varsinkin kun nyt leikataan vain yksi sivu ja tulehdusta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tehtiin tosiaan muutama päivä sitten tämä sama homma, koska antibiootit sun muut hoidot ei millään tepsineet tulehdukseen. Itselleni puudutuspiikit eivät olleet ollenkaan paha juttu, liekö minulla niin korkea kipukynnys sitten. Itse toimenpide ei sattunut ollenkaan, tunsin vain erikoista painetta, kun lääkäri leikkasi kynnen ja osan viereisesä ihosta ja sellasen jännän kirvelyn, kun laittoi sitä fenolisaatioainetta. Toimenpiteen jälkeen ei muutamaan tuntiin tuntunut mitään, mutta kun puudutus hävisi, alkoi tuntua sellaista inhottavaa kirvelevää kipua, kuvailisin sitä hieman samankaltaiseksi, jos appelsiini- tai sitruunamehua olisi roiskahtanut haavan päälle. Otin Panadolin siihen ja se auttoi, ja myöhemmin illalla kipu hävisi itsestään. Nyt muutaman päivän jälkeen varvas ei ole enää kipeä, mutta kävellä ei pysty normaalisti ja hieman vuotaa verta siteen vaihdon yhteydessä. Onneksi kesä tulossa, niin ei tarvitse kovin paksuja kenkiä pitää jalassa.