Tilasin joulusiivouksen. Petyin totaalisesti.
Meille syntyi kesän lopussa vauva ja sain babyshower-lahjaksi siivouslahjakortin. Tiesin heti, mihin sen käyttäisin: joulusiivoukseen. Tiesin, etten vauvan kanssa jaksa tai ehdi siivota jouluksi samalla tavalla kuin ennen. Tilasin siis siivouksen jo elokuussa.
Siivous suoritettiin eilen. Siivouslahjakortti oli 8 tuntia siivousta ja koska siivoojia oli kaksi, siivosivat yhdessä neljä tuntia. Kuvittelin, että koti kiiltää, eikä mistään löydy tahran tahraa tuollaisen rupeaman jälkeen. Olimme miehen kanssa viikonloppuna perussiivonneet niin, että kaikki tasot olivat tyhjiä, matot rullattu lattioilta pois ja viety lämpimään varastoon, kaikki tavarat olivat paikoillaan. Jääkaapin sisällön olimme vieneet äidilleni, joka asuu lähellä.
Meillä oli siis todellakin perussiistiä jo valmiiksi ja odotin, että siivoaisivat vessan, pesisivät keittiöstä uunin, mikron ja jääkaapin, imuroisivat ja pesisivät lattiat (mattojen tamppauksesta sovittiin, että puoliso tamppaa siivouksen jälkeen) ja pyyhkisivät pölyt tasoilta. Mitään ei tarvinnut siirtää, koska tasot olivat tyhjät, huonekaluja ei tarvitse imuroinnin takia siirtää ja koska meillä oli jo perussiistiä, niin siivouksen olisi pitänyt sujua tosi sutjakkaasti.
Tulivat eilen klo 8 ja lähtivät klo 12. Olin sen ajan vauvan kanssa jouluostoksilla. Lähdin, kun he tulivat ja tulin takaisin viittä vaille 12. Kiitin, toivotin hyvää joulua ja odotin kovasti pääseväni supersiistiin kotiin.
VIELÄ MITÄ!!
Keittiössä tasot pyyhitty, uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettukaan. Hana ja pesuallas on putsattu jollain kiiltoaineella, mutta hanasta pyyhitty vain toinen puoli. Kaappien päältä (sieltä yli 2 metrin korkeudesta, jonne kukaan ei näe) on pyyhitty pölyt. Lattia imuroitu ja varmaankin pyyhitty kostealla, mutta edelleen siellä on ihan keskellä lattiaa sellaisia läikkiä, jotka lähtivät ihan vedellä ja rätillä pyyhittäessä. Siis tyyliin kahvista pudonnut pisara. Mitään kaappia ei ole avattu, edes roskiskaappia. Roskiskaappi on siisti, mutta kaapin lattian pyyhkimistä olisin toivonut. Siellä on jotain leivänmurusia ja muuta "helppoa", ei todellakaan mitään pinttynyttä tai isompaa. Tällaiseen siisteystasoon pystyn helposti itsekin (vauvan kanssa!) puolessa tunnissa.
Vessoissa hanat on pyyhitty, pönttö harjattu ja lattia varmaankin pyyhitty, vaikkei lattialla mitään edes ollutkaan sellaista, mitä olisi pitänyt siivota tai putsata. Hanan takana olevia vesiroiskeita ei ole pyyhitty kaakeleista, vessan peilikaappia ei ole avattu pyyhkimistä varten. Tällaiseen siisteysjälkeen pystyn itse vauvan kanssa kotona ollessani 10 minuutissa.
Koti on imuroitu, mutta aika hutiloiden. Sohvan takana olevan patterin alta ei ole imuroitu. Sinne pääsee ihan helposti imurilla sohvan alta työntämällä putki ilman suutinta. Tätä ei varmaankaan siis ole tehty. Pystyn itse imuroimaan koko kodin joka nurkan kevyesti 20 minuutissa.
Pölyt on pyyhitty isoilta pinnoilta, mutta mitään 1,5 metriä ylempänä olevaa ei ole pyyhitty. Eli ei pölyjä kattolampuista, katon rajassa roikkuvasta televisiosta tai esimerkiksi eteisen naulakkotason päältä. Minä pyyhin pölyt itse 15 minuutissa joka ikiseltä tasolta.
Ikkunoissa on veljentytön kädenjälkiä, joita ei ole pyyhitty. Mitään jalkalistoja ei ole pyyhitty. Tuoleja ei ole pyyhitty. Yritin vielä oikein etsiä, että onko ne keskittyneet johonkin ihmepaikan hinkkaamiseen, mutta ei. Täällä on siis imuroitu, isot tasot pyyhitty, lattiat ehkä pyyhitty nihkeällä, vessassa pönttö ja hanat pesty, muuten kai pyyhitty tasoja. Keittiössä hana osittain pyyhitty, tasot pyyhitty myös sieltä katonrajasta, ei mitään muuta (lattian imuroinnin lisäksi).
En tajua, mihin nuo siivoojat ovat käyttäneet 4 tuntia! Yhdeltä siis 8 tuntia. Jos minä saisin vapaapäivän ja käyttäisin kahdeksan tuntia pelkkään siivoomiseen, meidän 80-neliöinen kotimme olisi jalkalistoista lähtien kattolamppuihin pölytön, tahraton ja todellakin siisti.
Harmittaa. Mutta tiedänpä nyt, etten ikinä aio maksaa siivoomisesta kenellekään, kun itsekin pystyn parempaan vähemmässä ajassa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Minusta ap voit ihan hyvin valittaa asiasta, sillä vaikka itsekin annoit liian epämääräisiä ohjeita, niin onhan se nyt firman, ammattilaisten, asia todeta ääneen, jos ohjeet ovat epäselvät. Eli olisivathan hekin voineet kysyä mitä erityistä ap haluaa kotonaan tehtävän, jos perussiivous on jo tehty. Kahdeksassa tunnissa pitäisi saada jo paljon aikaan, sillä vaikka koti on tietysti vieras, niin kyllä siivoojilla pitäisi muuten olla enemmän rutiinia ja vauhtia kuin taviksella. Olen itse vuosia sitten ollut siivooja (en kodeissa) ja muistan kyllä, että missään työpaikoilla ei todellakaan saa aukoa kaappeja tai edes siirtää papereita pöydällä. Eli jos he olisivat aukoneet jotain vessan kaappeja ilman erillistä sopimusta, siitä olisit voinut tehdä vielä isomman valituksen :) Jatkossa olet sitten viisaampi sopimuksia tehdessäsi, mutta eihän kaikki silti aina suju kuin Strömsössä. Tuttavaperheessä ainakin on ollut sellainen viikkosiivouksen tekijä, että kotiväki on itse saanut siivota illalla uusiksi.
Ohjehan oli selkeä: joulusiivous. Se ei kata kuin lattiat, tasot, wc:n ja pesuhuoneen (ja nekin osittain). Ei siihen sisälly jääkaapin pesua, ikkunoita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohoh. Tulipas tähän paljon kommentteja ja ehdin vasta nyt vastata!
Olin puhelimitse jo tuolloin elokuussa sopinut sen siivoojan kanssa, joka myös eilen oli täällä, että toivon keittiön perusteellista siivoamista. Sanoin, että meillä on jo valmiiksi tuolloin perussiistiä, koska joka tapauksessa 21.12. haluan, että meillä on jo "siivottu jouluksi". Eli ei todellakaan mitään perussiivousta, vaan perusteellisempaa puhdistamista. Kerroin, että meillä on vauva ja että ehdin kyllä laittaa tuohon mennessä kaikki tavarat paikoilleen, mitään ei tarvitse siirtää jne.
Ehkä sitten olin epäselvä toiveissani. Tulipahan kerrasta opittua. Jos joskus tilaan siivoojan, teen yksityiskohtaisen listan siivottavista asioista.
Jotenkin vain tuli yllätyksenä, että jos pyydän keittiön perusteellista siivoamista, niin uuniin tai jääkaappiin ei ole koskettu ollenkaan. Edes ulkopuolelta uunin nuppeihin..
Mutta kuten sanottu, opin nyt kerrasta ja tämä oli oma vika.
ap
Joo, ei näitä sovi puhelimessa sopia. Nyt reklamaatiota ja jäät odottamaan kuinka hyvittävät. Ymmärrän, jos et heidän palveluitaan halua, mutta kyllä he ovat sulle jotain velkaa kuvailemasi perusteella.
Kannattaa aina vaatia kirjallinen sopimus, mihin kirjataan yksityiskohtaisesti se, mitä sovitaan. Se on pinei vaiva siitä, mikä on sen hyöty. Kukaan ei ala jälkikäteen toteennäyttämään, mitä puhuitte puhelimessa. Työni puolesta tiedän, että on lähes mahdoton mennä toteennäyttämään, että näistä sovittiin, jos vain puhelinkeskustelu .
Ainakin itselle olisi paljon helpompaa jos on olemassa sopimus, josta selkeästi käy ilmi, mitä tehdään. Jos jotain jää tekemättä, on helppo sitten vedota siihen.
Suosittelen olemaan yhteydessä firmaan. Olet luultavasti saanut lahjakorttisi johonkin halvimpaan mahdolliseen firmaan, jossa työntekijöille maksetaan aivan naurettavaa palkkaa ja motivaatio puuttuu tekijöiltä täysin.
Olen itse kotisiivoojana firmassa, jossa meille maksetaan monta euroa tunnilta enemmän kuin tes vaatii, firma tarjoaa työntekijöilleen kattavan työterveyshuollon, ostaa työntekijöille vitamiinit ympäri vuoden, soittaa välillä kysyäkseen kuulumisia ja miten se Nico-Petterin joulujuhlaesitys sujui jne. Meillä on yksityiskohtainen lista, josta asiakkaat ruksivat ruutuun mitä halutaan siivottavan ja pomo käy aina etukäteen kohteessa mitoittamassa tarpeen. Roskiskaappi kuuluu aina keittiön siivouksen yhteyteen, uuni ja jääkaappi eivät. Nämäkin toki löytyvät listasta, joten asiakas voi ne halutessaan valita. Kylppäristä pestään ehdottomasti myös seinäkaakelit (miksei pestäisi??), peilikaapin peilit pestään molemmin puolin. Nämä ovat ainoat kaapit, jotka avataan ilman asiakkaan eri pyyntöä. Ikkunanpesu ei kuulu perussiivoukseen, mutta niistä pyyhitään sormenjäljet samoin kuin esim. peililiukuovista. Palvelumme on ensiluokkaista, mutta emme olekaan markkinoiden halvin yritys. Ja niin, me siivoojat olemme myös allekirjoittaneet salassapitosopimuksen, tätä ei esimerkiksi edellisessä firmassa kirjoitettu.
Jos tilaisin siivouksen, kirjallisesti sopisin mitä siivotaan ja mikä on hinta. Ajankäytöstä ei kandee puhua, sovitaan vaan mitä imuroidaan ja mistä pyyhitään pölyt. Jos siivousta ei ole tehty, en maksaisi laskua. Toki olisin itse paikalla vielä kyttäämässä.
Siivoustyöhän on oikeesti niin raskasta, että ei sitä jaksa tehokkaasti tehdä 37 h viikossa. -> lepäilevät siis osan ajasta työmaillaan jos siihen on mahdollisuus. Toisaalta ymmärrettävää, en minäkään jaksaisi.
Minullakin on käynyt siivoojia ja heistä kukaan ei siivonnut hyvin. Siivousringin yksi päivä oli meille ja tuon 8 h aikana he tekivät töitä noin tunnin edestä. Eivät meinaan saaneet siivottua noin 110 m2 kämppää kuin todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Siivoojien käyttö on täyttä humpuukkia. Ei siitä mitään hyötyä ole. Ehkä vanhuksille on, että joku käy niitä moikkaamassa. Niin paljon niitä on nähty ja niin paljon tutut on myös niitä käyttänyt ja aina pettyneet.
Egon pönkittäjille siitä on hyötyä kun pääsevät leveilemään ympäristölleen siitä että meillä käy siivooja tai meidän siivooja teki taas niin huonoa työtä.
Olipas tyhmä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin palkata meille siivoojan ja tekemään kaikkea muuta kuin perus viikkosiivouksen. Vaan saako sellaista edes?? Niin että siivooja omaa järkeään käyttäen itse tajuisi mitä tehdä. Aikatauluttaisi itsenäisesti vuoden eri ajankohtiin ikkunoiden, saunan, lattiakaivojen, uunin, jääkaapin jne pesun. Näkisi itse, milloin jalkalistat tai lamppujen päälliser kaipaa pyyhkimistä. Kyllä nyt kuka vaan itse imuroi ja pesee sen vessan. Mutta jos nuo muut saisi ulkoistettua, olis kyllä hyvä.
Jos jollekin vanhukselle kuuluu siivouspalvelu niin tekevätkö ne nuo kaikki?Enpä ole ikinä kuullut että siivooja nuo asiat arvioisi. Sitä tehdään kyllä, että siivooja tilataan esim. vain pesemään ikkunat tai että perussiivouksen yhteydessä sovitaan vuoroviikoin tehtäväksi esim. joko saunan pesu tai jääkaapin pesu.
Kyllä meillä on vakkarisiivooja tehnyt itsenäisesti arvioita. Sanonutkin, että tänään mä otin ton portaikon tarkasti, kun siinä oli lasten lähryjä. Tai on just putsannut lattiakaivoja. Joskus sanoo ottavansa tänään tarkemmin ikkunapintoja lasinpuhdistusaineella.
Tietenkin aikaa vievät projektit, kuten ikkunanpesu sovitaan erilliselle kerralle ja laskutetaan erikseen.
Jouluksi otan yleensä tunnin enemmän aikaa ja silloin pesee saunan ja just kaikki roska-astiat ja erikseen sovittaessa jääkaapin. Uuninkin on joskus putsannut kun ollaan sovittu, mutta silloin truuttaan pesuaineen sinne jo aamulla vaikuttamaan.
Siivousaika on 3 h ja aina siivoa sen ajan, jos jää aikaa, tekee just noita pieniä ekstroja oman harkinnan mukaan. Mutta tekeekin toiminimenä hommaa itselleen ja maineella on ratkaiseva merkitys bisnekselle.
Ap on saanut aika paljon moitteita siitä että on antanut huonot ohjeet jne. mutta ei firmakaan vaikuta toimineen kovin hyvin. Siivotulle lattialle ei todellakaan kuulu jäädä mitään kahvitahroja, eikä hanoja pyyhitä vain toiselta puolelta, tuo ei ainakaan ole ohjeistuksesta kiinni! On siis selvästi siivottu huonosti. Lisäksi kahdeksan tuntia tuollaiseen (hutiloiden tehtyyn) siivoukseen kuulostaa todella pitkältä ajalta, ellei aloittaja asu kartanossa.
Kolmanneksi, jos ap on siivousta tilatessaan kertonut, että asunnossa on jo perussiistiä ja haluaa perusteellisen siivouksen esim. keittiölle, eikä tavallista huitaisua (perussiivous tosiaan yleensä on ihan simppeli putsaus pinnoille, eikä siinä availla kaappeja tai uuneja), olisi firma voinut kysyä lisätietoa tai kertoa eri palveluista, eikä vain lähettää siivooja ilman tarkempia ohjeita. Ei voi olettaa, että ensikertalainen tietää etukäteen, mitä kaikkea pitää osata pyytää ja sanoa, johan aloittaja aikaa varatessaan antoi jonkinlaiset suuntaviivat sille, mitä haluaa. Olisi ollut asiakaspalvelijan tehtävä tarkentaa ja varmistaa, että ollaan yhteisymmärryksessä siivouksen yksityiskohdista.
Laita ihmeessä palautetta.
Mun silmiini on osunut ketjuja täällä aikaisemminkin, jotka liittyvät ammattisiivoukseen. Yhteenvetona totean, että ongelma on olemassa. Ketjujen kommentoijissa siivoajat puolustavat ja haluavat muiden ymmärtävän, että ala on huonosti palkattu ja kiireistä. Jos näillä argumenteilla puolusteltaisiin joka alaa, että työn jälki on huonosti hoidettu, ei menisi läpi, ei mene tämäkään. Miksi ihmeessä ala, jolla on aina töitä, työllistää, eikä vaadi pitkää koulutusta - ei vuosien opintolainojen velkahelvettiä, sitä pitäisi ymmärtää poikkeavana. Jostain kumman syystä, esim. tehdastyöläiset linjalla, roskakuskit, rakennusmiehet eivät täällä huutele, että heillä on töitä ja normaalit viikkotyötunnit ja töitä onneksi on. Jokaikinen yrittäjä tekee ylipitkät päivät vuositolkulla ja he pitävät julkisesti suunsa kiinni mitä tekevät, asiakkailleen.
Jos siivoojilla olisi joku muu ongelma, kuin mitä työhön kuuluu, siitä voisi keskustella ongelmana erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on saanut aika paljon moitteita siitä että on antanut huonot ohjeet jne. mutta ei firmakaan vaikuta toimineen kovin hyvin. Siivotulle lattialle ei todellakaan kuulu jäädä mitään kahvitahroja, eikä hanoja pyyhitä vain toiselta puolelta, tuo ei ainakaan ole ohjeistuksesta kiinni! On siis selvästi siivottu huonosti. Lisäksi kahdeksan tuntia tuollaiseen (hutiloiden tehtyyn) siivoukseen kuulostaa todella pitkältä ajalta, ellei aloittaja asu kartanossa.
Kolmanneksi, jos ap on siivousta tilatessaan kertonut, että asunnossa on jo perussiistiä ja haluaa perusteellisen siivouksen esim. keittiölle, eikä tavallista huitaisua (perussiivous tosiaan yleensä on ihan simppeli putsaus pinnoille, eikä siinä availla kaappeja tai uuneja), olisi firma voinut kysyä lisätietoa tai kertoa eri palveluista, eikä vain lähettää siivooja ilman tarkempia ohjeita. Ei voi olettaa, että ensikertalainen tietää etukäteen, mitä kaikkea pitää osata pyytää ja sanoa, johan aloittaja aikaa varatessaan antoi jonkinlaiset suuntaviivat sille, mitä haluaa. Olisi ollut asiakaspalvelijan tehtävä tarkentaa ja varmistaa, että ollaan yhteisymmärryksessä siivouksen yksityiskohdista.
Laita ihmeessä palautetta.
Toisaalta ap:n kertoman mukaan keittiö oli siivottu perusteellisemmin kuin muut tilat, koska sieltä oli pyyhitty yläpölyt, mikä ap:n mielestä oli väärin, koska "eihän sinne ylös kukaan näe". Sen sijaan se oli, virhe, ettei yläpölyjä ollut pyyhitty muissa tiloissa... Ensi kerralla kannattaakin ap:n antaa selkeä lista siitä, miten heillä siivotaan oikein, jos toisessa huoneessa yläpölyjen siivoaminen on itsestäänselvyys, mutta toisessa huoneessa se onkin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivoojat käyttävät 87 neliöön 2 h ja puhdasta tulee: lattiat, listat, tasot, vessat. Jos aikaa olisi nelinkertainen määrä, he ehtisivät hyvin hoitaa myös muut ap:n mainitsemat paikat ja siivoamaan kirjahyllyn jne. Vähän ihmettelen siivousfirmaakin. Eivätkö sanoneet ettei 80 neliön siivous mitenkään vie kahdeksaa tuntia? Eivätkö kysyneet, mitä perussiivouksen lisäksi tehdään? Mä valittaisin ja vaatisin uusintasiivousta. Sitä vielä, että hyvää siivousfirmaa on vaikea löytää. Kun sellaisen löytää, kannattaa pitää siitä kiinni kynsin hampain.
Toisaalta kuka uskaltaa mennä jonkun muun kaappeja hankaamaan jne. oon ennen ollut siivooja ja nuo kotikeikat oli tosi hankalia kun ei oikein tiennyt mitä tilaaja haluaa siivottavan. Tässkin tapauksessa olisi tullut huono mieli monelle jos ei oltais tehty niitä perusjuttuja mitä ap olisin itse tehnyt. Kun mä en ainakaan oo selvinnäkijä.
Ihan muiden vastauksia lukematta, älkää ottako kotisiivoojaa!
Nimenomaan firmat keskittyvät siihen että näyttää siistiltä, mutta mitään ei siivota kunnolla. Se on bisnestä.
Oksettavaa hommaa, kodin pitää olla siivoojan jälkeen hygieeninen ja siivottu kunnollisilla aineilla ja puhtailla välineillä. Ihan marketin siivousosastolta saa paremmat välineet kun kotisiivoojilla on.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset huutelevat että ei perussiivoukseen kuulu sitä taikka tätä. MENEEKÖ JOLLAKIN JUMALAUTA 8TUNTIA KOTINSA PERUSSIIVOUKSEEN? Kuinka paskaista TEILLÄ on? Sopimus oli kahdeksasta tunnista, eikä talo ole kartano. Luulisi että ylijäävä aika olisi käytetty johonkin hyödylliseen, ei noihin töihin voi kahdelta ihmiseltä kulua 8h.
Eihän ne siivoojat voi käyttää sitä ylimääräistä aikaa mihinkään "extraan" kun siitä ei ole sovittu. Eli siinä edelleen tulee se este, ei saa avata kaappeja ja uunit ym. pitäisi mainita erikseen. Tosin olen apn puolella siinä, että lattian olisi pitänyt oikeasti olla puhdas ja perussiivouksen hyvätasoinen kerta aikaakin on ollut. Asiallista viestiä firmalle niin selviää missä meni pieleen.
Vierailija kirjoitti:
No voi hitto. :/ Tuo on minuakin pelottanut, siksi en ole tohtinut siivouspalvelua tilata. Ilmeisesti tavoite oli tehdä vain näennäisen siistiä, eikä oikeasti puhdasta.
Anteeksi, vahinkoalapeukku! Ihan samaa mieltä kanssasi!
No moni muu ala on tosiaan kiireistä, mutta eipä se työn jälki sielläkään priimaa ole. Hyvin harvalla alalla pystyy antamaan parastaan kaiken aikaa ja joka alalla pitää jostain laatuvaatimuksista nipistää, koskaa aikaa ja työvoimaa on liian vähän. Ei missään työtä voida tehdä niin että joka kriteeri täyttyy ja kaikki tulee tehtyä erinomaisesti tai hyvin. Sairaalassa ei ehditä kohdata potilaita riittävästi ja rakennusalalla jos missä aikataulut eivät mahdollista kunnollisia kuivausaikoja materiaaleille yms.
Joo pitää erikseen sopia uunit ja jääkaapit. Itse olisin listan tehnyt. En ota siivousta kotiini koska en halua perussiivousta. Vähillä rahoilla on saatava kunnon siivousta ja epäilen että näitä hyviä siivoojia on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan muiden vastauksia lukematta, älkää ottako kotisiivoojaa!
Nimenomaan firmat keskittyvät siihen että näyttää siistiltä, mutta mitään ei siivota kunnolla. Se on bisnestä.
Oksettavaa hommaa, kodin pitää olla siivoojan jälkeen hygieeninen ja siivottu kunnollisilla aineilla ja puhtailla välineillä. Ihan marketin siivousosastolta saa paremmat välineet kun kotisiivoojilla on.
Miksi sinulla on kotonasi surkeat välineet? Meillä siivooja käyttää hankkimiani välineitä ja aineita (toki hankittu siivoojan kanssa keskusteltuani), ei meiltä lähdetä rätti kädessä minnekään.
muistan kans hautaani asti, kun muutimme juuri ostamaamme omakotitaloon. muka olivat edelliset asukkaat oikeen siivousfirmalla pyöräyttäneet talon puhtaaksi. en jaksa uskoa, en. vessankaappien tasot olivat aivan tahmaiset, partakoneesta irronneita partahippuja, tipahtipa ylähyllyltä vielä hammasharja niskaan. laminaatti täynnä juurikin tuollaisia helposti lähteviä tahroja. suihkunvessan kaapin alta pyörähti tuttipullo, jossa märännyttä maitoa :D eli tuskin oli minkäänlainen harja sieltä sutaissut... lista on loputon. tunnen siis aapeen tuskan!! tee reklamaatio, itse olin aikanani niin heikko että annoin olla..
Ap, oliko lahjakortti rajattu 8 h perussiivoukseen vai koskiko se todella mitä tahansa kyseisen siivousyrityksen palvelua tuntiveloituksella?
Tarkoitan nyt sitä, että jos saat esimerkiksi kauneushoitolaan lahjakortin nimenomaan kasvojen kuorintaan ja puhdistukseen, sitä ei välttämättä saa vaihdettua kulmien värjäykseen ja muotoiluun, vaikka aikaa menisi saman verran ja olisit itse juuri aamulla kasvosi puhdistanut ja kuorinut ja tehnyt vielä naamionkin.
Ihan vaan tiedoksi noista siivoojien välineistä, että siivous tehdään myös asiakkaan omilla välineillä jos niin haluaa. Ja näin ainakin meillä he käyttävät niitä. Huomaa osan kirjoittajien"tietämyksen" kotisiivouksesta olevan pelkkää luulottelua ei kokemuksia.
Meillä käy siivousfirma kaksi kertaa kuussa ja yleensä ihan vakisiivoojat. Ja aina on jälki vähintäänkin ok. Tuo ok jälki on selvästikin tietyn siivoojan työn tulos. Hän ei tosin ole käynyt meillä kuin 2 kertaa ja eron huomaa. Muut siivoavat todella hyvin ja olen niin iloinen että meillä on nykyisin näin siistiä.
Omaa egoa ei tällä pönkitetä ollenkaan. Siihen riittää oma urani ei se että olen hankkinut kotiin siivousapua. Tykkään siisteydestä mutta en halua koko ajan siivota vapaa-ajalla. Nyt joku tekee perushommat ja minä pääsen paljon vähemmällä.
Jääkaapin ja uunin pesu ei muuten kuulu yleensä normaaliin siivoukseen.
Yhden joulun tein kotisiivousta ja se riitti. Ne asiakkaat, joiden luona siivottiin säännöllisesti, olivat aina tyytyväisiä. Pahimmat valittajat löytyivät näistä, jotka olivat saaneet kertasiivouksen lahjaksi tai halvalla jonkun diilin kautta. Perussiivoukseen kuuluu lattiat, tyhjät tasot, vessa sekä keittiö. Ikkunat ja sauna pestiin ja valtavat karvamatot tampattiin jos aikaa jäi. Aikataulu on tiukka ja ekstrahommista täytyy ilmoittaa etukäteen (ja maksaa erikseen). Tuntematonta kotia ei siivoa yhtä nopeasti kuin omaansa.
Usein meitä odotti huomattavasti ilmoitettua isompi asunto, pinttynyttä likaa, tiskattavaksi jätetyt tiskit, asuntoon "vahtimaan" jäävä asukas, metrin korkuinen lumihanki matkalla mattotelineelle pihan nurkkaan jne. Vaikka kuinka siivosi huolellisesti, joku keksi aina jotain valitettavaa. Työ maksaa ja mitä enemmän töitä teettää, sitä enemmän täytyy maksaa.