Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikkinäiset vaatteet

Vierailija
17.12.2015 |

Tänään tulin töissä vaatteitten shoppailusta jutellessa puheeksi se, miten en viitsi heittää vähän rikkinäisiä vaatteita, kuten esim. kainaloista tai helmasta reikiintyneitä t-paitoja heti pois, vaan käytän niitä kotivaatteina. Hieman yllätti, kuinka työkaverit pitivät tätä aivan kauhistuttavana ja osa tuntui jopa suuttuvan minulle tästä. Ihmettelen vaan, että onko tämä nyt yleisestikin niin vakava asia, jos joku kotona ei pidä siistissä kunnossa olevia vaatteita ja ketä se muka haittaa. En kuitenkaan ole missään Stockmannin vaateosastolla töissä vaan lääkärinä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tykkään pitää rikkinäisiä vaatteita.

Vierailija
2/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset korjaa niitä? Vai tykkätkö vaan olla risaisissa kamppeissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pidän kotona usein rikkinäisiä vaatteita ja sitten kun ne ovat tarpeeksi riekaleina, käytän niitä siivousrättina ja sitten vasta heitän pois.

Vierailija
4/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kertonut omasta outoudestani kenellekään, eikä sitä kukaan musta voi arvata koska harrastan tätä ihan omissa oloissani. Mä tykkään kuluneiden ja paljon pestyjen vaatteiden tunnusta iholla. Joskus se tarkoittaa et niissä on reikiä, osan paikkaan osan jätän korjaamatta. Vain rakkaimmat vaatteeni pysyvät niin pitkään käytössä että niistä tulee näitä rakkaista rakkaimpia kotivaatteita.

Vierailija
5/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pidän kotivaatteina usein rikkinäisiä vaatteita. Sinänsä varmaan aika hassua kun asunto on kuitenkin viimeisen päälle sisustettu. Mutta ne vaatteet vaihtaakin äkkiä jos joku tulee kylään.

Vierailija
6/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Jos olet lääkäri, niin sinulla oletettavasti on niin hyvä itsetunto, ettet anna moisten mielipiteiden heilauttaa elämääsi.

Vierailija
7/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset korjaa niitä? Vai tykkätkö vaan olla risaisissa kamppeissa?

En kyllä ole kummoinenkaan ompelija, mutta yleensä tuo rikkoutuminen vaikuttaa muutenkin johtuvan siitä, että kangas on kulunut ohueksi, jolloin luullakseni ei olisi paljonkaan hyötyä parsia niitä.

Vierailija
8/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas vaatteissa olevat reiät, purkautuneet langat ym häiritsevät niin paljon, että en sellaista vaatetta pitäessäni voisi keskittyä mihinkään muuhun kuin vian pakkomielteiseen ajatteluun ja räpläämiseen. :) En tykkää heittää hyvässä kunnossa olevia vaatteita pois, joten jos vika olisi mahdollista korjata ompelmalla, niin tekisin sen ehdottomasti. 

Vierailija
9/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkasin ketjun innoittamana vaatekaapin ja minulla on yhdessä pitkähihaisessa paidassa hihan sauma revitty reilu 5cm auki. Tuo vaate on ollut pitkään käyttämättömänä. En tiedä korjaanko sitä, koska paita on myös venähtänyt ja menettänyt väriään. Sitten minulta löytyy vielä t-paita, joka on samalla tavalla kulahtanut ja jonka sivusaumaa olen repinyt huonon ompeleen takia. Luultavasti teen noista siivousrättejä seuraavaksi. Monta reikäistä tai kulahtanutta vaatetta teillä muilla on?

Vierailija
10/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roikkuvat langat leikkaan tietysti pois. Mutta jos vaatetta on pidetty niin paljon, että se on kulunut jo ohueksi enimmäkseen, niin eihän sitä oikein voi enää korjata.

Vierailija
11/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roikkuvat langat leikkaan tietysti pois. Mutta jos vaatetta on pidetty niin paljon, että se on kulunut jo ohueksi enimmäkseen, niin eihän sitä oikein voi enää korjata.

Ohueksi kulunutta kangasta ei oikein voi eikä kannatakaan korjata. Jos reiän ompelee kiinni, niin kangas repeää seuraavaksi siitä reiän vierestä. 

Vierailija
12/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsekkasin ketjun innoittamana vaatekaapin ja minulla on yhdessä pitkähihaisessa paidassa hihan sauma revitty reilu 5cm auki. Tuo vaate on ollut pitkään käyttämättömänä. En tiedä korjaanko sitä, koska paita on myös venähtänyt ja menettänyt väriään. Sitten minulta löytyy vielä t-paita, joka on samalla tavalla kulahtanut ja jonka sivusaumaa olen repinyt huonon ompeleen takia. Luultavasti teen noista siivousrättejä seuraavaksi. Monta reikäistä tai kulahtanutta vaatetta teillä muilla on?

Minulla on 8 t-paitaa, joissa on kainalossa reik(i)ä ja yksi pitkähihainen, jossa on hihan päässä reikä. Lisäksi uskoisin korin pohjalla olevan muutamia rikkinäisiä sukkia muuta niitä en pidä kuin hätätilanteessa.

ap

Vierailija
13/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko parsimisen taito kadonnut?

Vierailija
14/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 8 t-paitaa, joissa on kainalossa reik(i)ä ja yksi pitkähihainen, jossa on hihan päässä reikä. Lisäksi uskoisin korin pohjalla olevan muutamia rikkinäisiä sukkia muuta niitä en pidä kuin hätätilanteessa.

ap

Mietin just, että voinko kysyä sulta suoraan montako vaatetta on rikki... :D Yleensä 100% puuvillavaatteet voi korjata, koska kangas on kestävää, eikä kulunut ohueksi kuten sekoitekankaat. Jos reikä/reiät on hyvin isoja (3cm), niin korjaaminen voi kuitenkin olla hankalaa. Ommelta ei saa enää siistiksi ja vaate voi pienentyä liikaa. Onko nuo vaatteet/osa niistä sellaisia, jotka voisi saada korjattua suht näppärästi? 

Vierailija
15/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin, kädentaidothan on ollut muotia jo pitkään.

Vierailija
16/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mietin just, että voinko kysyä sulta suoraan montako vaatetta on rikki... :D Yleensä 100% puuvillavaatteet voi korjata, koska kangas on kestävää, eikä kulunut ohueksi kuten sekoitekankaat. Jos reikä/reiät on hyvin isoja (3cm), niin korjaaminen voi kuitenkin olla hankalaa. Ommelta ei saa enää siistiksi ja vaate voi pienentyä liikaa. Onko nuo vaatteet/osa niistä sellaisia, jotka voisi saada korjattua suht näppärästi? 

Jos kangas ei ole ohentunut paljon ja reiät on sauman lähellä ja suht pieniä, niin silloin vaatteen voi yleensä korjata helposti ja siististi. :) 

Vierailija
17/23 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään korjata vanhoja vaatteita (ja ommella myös uusia). Ap voisi antaa paitansa mulle korjattavaksi. :)

Vierailija
18/23 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä värisiä ja mitä materiaalia vaatteet on? Voin katsoa onko mulla sopivia lankoja niihin. 

En tiedä kannattaako sukkia korjata, varsinkin jos kumpikin pari on rei'illä. Vanhoilla, kuluneilla sukilla voi kiillottaa kengät ja heittää ne sitten menemään. 

Vierailija
19/23 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole! Osaan kyllä parsia. Mummi opetti ja hyvin opettikin! Varsinkin isovanhempien käsin kutomia villasukkia ja lapasia parsin. Olen myös parsinut tyttölasten sukkahousuja, joissa isovarpaan kohta usein kuluu syystä tai toisesta puhki, vaikka sukkikset olisivat aivan todella siistit muuten. Poikien sukkien pohjat ovat yleensä jo niin kamalassa kunnossa, ettei parsiminen auta. 

Mutta tiedän just, millaisista vaatteista ap puhuu! Mulla on niiiin rakkaat, ohuesta kankaasta tehdyt collegge-verkkarit. Just niin hyvät päällä, kuin ei olisi mitään päällä. Ovat hapertuneet lahkeensuista ja polvetkin on niin ohuet, että kohta menee puhki, mutta ihan parhaat kotihousut. Samoin trikoopaidat, jotka ovat jo niin kulahtaneet ja joissa on jopa pieniä trikookankaaseen helposti tulevia reikiä. Mutta ah niin mukavia! Ei meinaa raaskia pois. Ja siis tiukasti vain kotioloissa!

Vierailija
20/23 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et loukkantunut sukkakommentista. En tarkoittanut sanoa inhottavasti. Mulla itsellänikin on yhdet sukat jemmassa kengänkiillotusta varten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän