Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut (omasta mielestäsi) ja mikä elintaso sinulla on?
Esimerkiksi koulutus, asema työelämässä (yrittäjä, määräaikaisessa tai vakituisessa työsuhteessa, ehkä 0-tuntisopimus tai vuokrafirmassa, oma työhuone, avokonttori tai kenties jotain muuta), asumistilanne (oma, vuokra, okt, kt, rt), millaisella autolla ajat ja onko se oma ja missä ja miten usein matkustat lomalle.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
"Luokkasi on vähäosainen
Heikon koulutuksen tai henkilökohtaisen elämäntilanteen vuoksi säännöllisestä työelämästä syrjäytyneitä ihmisiä, joiden rahat riittävät vain aivan välttämättömään. Tässä ryhmässä sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat kasautuvat. Usein yksinäisiä. Miehillä harrastuksia on vähän, mutta naiset pyöräilevät ja käyvät teatterissa. Lukevat iltapäivälehtiä.
Kulttuurinen luokkasi on asiantuntija
Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti."
Sain tämän tuloksen. Jos näin on, niin sitten on, mutta en tunne itseäni vähäosaiseksi: kone ei kysynyt varallisuutta, ainoastaan palkkaa. Minulla on velaton asunto hyvällä alueella Helsingissä, korkeakoulututkinto (alempi) ja vanhemmillani molemmilla ylempi korkeakoulututkinto (miksi sitä kysyttiin, jos se ei vaikuta lopputulokseen)? Käyttämikseni medioiksi mainitsin television ja eri medioiden verkkosivut. Ainoastaan palkkani on hyvin pieni, mutta teenkin 60% työaikaa (mitä kone ei kysynyt).
(Ammatin puolesta kone määritteli minut asiantuntijaksi, mutta en itse koe järjeväksi luokitteluksi sitä, että pitää mainita eri lokeroita - luokkajakoa ei siis enää oikeastaan ole).
Lisään tähän vielä, että matkustan nelisen kertaa vuodessa ja tililläni on kymmeniä tuhansia euroja. Kone ei ollut kiinnostunut tästä puolesta. Joo, ei ole kiva kuulla olevansa vähäosainen, varsinkaan kun ei tunnu siltä!
Vuokratyöfirmassa, toistaiseksi voimassaoleva työsopimus, säännölliset kuukausitulot 4200 €/kk.
81&82 vielä:
""Luokkasi on vähäosainen
Heikon koulutuksen tai henkilökohtaisen elämäntilanteen vuoksi säännöllisestä työelämästä syrjäytyneitä ihmisiä..."
Niin, minulla on korkeakoulututkinto ja työpaikka. Velaton asunto hyvällä paikalla Helsingissä, runsaasti käyttövaroja, matkustan useita kertoja vuodessa ulkomaille ja harrastan kulttuuria. Mutta olen siis koneen mukaan vähäosainen.
Olen ylempää keskiluokkaa. Perhetausta, koulutus, puolison perhetausta ja ammatti, oma ammatti, omistusasunto ja -auto, mökki, joka vuosi ulkomaanloma sekä useita matkoja kotimaassa, yleisesti kalliina pidetyt harrastukset ja akateeminen perhe- ja kaveripiiri määrittelevät tämän (ainakin jos Suomen kuvalehden ja HS:n luokitteluja on uskominen).
Tyttö voi lähteä työväenluokasta, mutta työväenluokka ei lähde tytöstä - tarkoittaa kohdallani sitä, että oli minun taloudellinen luokkani mikä tahansa, henkinen koti on työväenluokka - aina ja ikuisesti.
Koulutus: yliopisto + amk
Kielitaito: englanti, saksa, ranska, italia, venäjä, (kiina, japani)
Ammatti: asiantuntijatyö /avokonttori, ei omaa huonetta
Palkka: n. 70000 /v
Sivutoimi: tutkimustyö+kirjoittaminen
Kaikki ansiotulot: n. 100 000/v
Asuminen: oma kerrostalohuoneisto H:gin keskustassa
Harrastukset: tähtitiede, valokuvaus, kiinan ja japanin kielet ja kulttuuri, jousiammunta, elokuvat ja indie-rock, blogin pitäminen, sarjakuvien piirtäminen
Mikä erottaa minut muusta keskiluokasta, mikä tekee minusta nimenomaan työväenluokkaisen? Ehdottomasti se, ettei minua kiinnosta ruuanläträys pätkääkään, ei miljoonat kokkiohjelmat (ruokaa pitää arvostaa, mutta näissä ohjelmissa ruuan arvostamisesta on tullut vitsi, irvikuva, rappeutumisen oire), ei sisustusohjelmat, ei kauneimmat kesämökit, ei hulppeimmat omakotitalot, ei mageimmat autot, ei kalleimmat käsveskat, ei trendikkäät merkkituotteet. Ostan vähän, yritän satsata laatuun (todella vaikeaa nykyisin, kun kaikki tuotteet tehdään lyhytikäisiksi markkinataloudellisista syistä) ja eettisyyteen. En ole materialisti, enkä kilpaile naapurini kanssa.
Toinen, vielä suurempi ero on arvomaailma. En ole oikeistolainen, en ole uskovainen, en ole konservatiivi, en ole kireäpipo tai auktoriteettiuskoinen.
Luokkasi on asiantuntija
Akateemisen tai vastaavan koulutuksen omaavia ihmisiä, joilla on hyvät tulot ja runsaasti hyvin menestyviä ystäviä. Ammatteina esimerkiksi opettaja, lääkäri, insinööri. Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti.
Myös kulttuurinen luokkasi on asiantuntija.
En kuitenkaan pidä testiä onnistuneena, koska ei kysy mitään esim.varallisuudesta ja käyttövaroista, vain palkasta.
Älymystöön kuuluva duunari. (Postityöläinen, gradua vaille valtiotieteen yo )
Vierailija kirjoitti:
Tyttö voi lähteä työväenluokasta, mutta työväenluokka ei lähde tytöstä - tarkoittaa kohdallani sitä, että oli minun taloudellinen luokkani mikä tahansa, henkinen koti on työväenluokka - aina ja ikuisesti.
Koulutus: yliopisto + amk
Kielitaito: englanti, saksa, ranska, italia, venäjä, (kiina, japani)
Ammatti: asiantuntijatyö /avokonttori, ei omaa huonetta
Palkka: n. 70000 /v
Sivutoimi: tutkimustyö+kirjoittaminen
Kaikki ansiotulot: n. 100 000/v
Asuminen: oma kerrostalohuoneisto H:gin keskustassa
Harrastukset: tähtitiede, valokuvaus, kiinan ja japanin kielet ja kulttuuri, jousiammunta, elokuvat ja indie-rock, blogin pitäminen, sarjakuvien piirtäminen
Mikä erottaa minut muusta keskiluokasta, mikä tekee minusta nimenomaan työväenluokkaisen? Ehdottomasti se, ettei minua kiinnosta ruuanläträys pätkääkään, ei miljoonat kokkiohjelmat (ruokaa pitää arvostaa, mutta näissä ohjelmissa ruuan arvostamisesta on tullut vitsi, irvikuva, rappeutumisen oire), ei sisustusohjelmat, ei kauneimmat kesämökit, ei hulppeimmat omakotitalot, ei mageimmat autot, ei kalleimmat käsveskat, ei trendikkäät merkkituotteet. Ostan vähän, yritän satsata laatuun (todella vaikeaa nykyisin, kun kaikki tuotteet tehdään lyhytikäisiksi markkinataloudellisista syistä) ja eettisyyteen. En ole materialisti, enkä kilpaile naapurini kanssa.
Toinen, vielä suurempi ero on arvomaailma. En ole oikeistolainen, en ole uskovainen, en ole konservatiivi, en ole kireäpipo tai auktoriteettiuskoinen.
Et ole työväenluokkainen taustastasi huolimatta, vaikka kovasti sitä vakuuttetkin, vaan olet noussut luokissa. Luokkaansa ei ihminen määrittele itse, vaan kyseessä on yhteiskunnallinen luokitus.
olen kuntatyöntekijä ja viranhaltija sekä virkamies eli opettaja. Olen keskituloinen ja kuulun alempaan keskiluokkaan tuloiltani. Ajan 11 vuotta vanhalla autolla ja matkustan Euroopan sisällä 1-2 krt viodessa.
Keskiluokka vaikka varallisuus kylläkin ylempää keskiluokkaa.
Olen kotirouva mutta aika tavis kaikin puolin ja en harrasta tarveeksi kulttuuria jotta voisin sanoa olevani henkisesti ylempää keskiluokkaa. Ystävätkin on taviksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun vapaita polkuja lentäviin, mutta te lampaat voisitte nimittää minua syrjäytyneeksi alaluokkaiseksi tai työttömäksi pummiksi.
Miten polkuja lennetään?
Vierailija kirjoitti:
ai niinku Thaimaassa lomillaan kulkeva, jenkeissä shoppaileva vai reppuretkeilijä Aasiassa? Aivan ihmeellisiä kysymyksiä, mitä näistä päättelet? Ei kerro kyllä mitään, ihmisillä nykyään varsin erilaistuneet tavat elää, ja tuo ei juurikaan tekemisissä yhteiskuntaluokan kanssa. Tiedän duunareita jotka säästävät kaikki rahansa matkoihin kauas, ylempää keskiluokkaa joka elää kuin duunarit ennen vanhaan. What's your point?
Sille on niin kova pala, että joku olisi jollaintapaa häntä "parempi".
Ja tuo, että joku pitäisi itseään häntä parempana, on vain hänen omaa mielikuvitustaan ja heikkoa itsetuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Olemme molemmat akateemisia, asumme kivassa okt:ssa perintökalusteiden kanssa, tulot yli 100 000. Hyvin kasvatetut, täysimetetyt lapset ja olemme kiinnostuneita heistä. Käymme kulttuuririennoissa, kirkossa, seuraamme kotimaan ja ulkomaan politiikkaa myös ulkomaiden medioista. Emme kiroile ja osaamme käyttäytyä aina. Pukeudumme laadukkaasti ja ajattomasti. Ystävämme ovat yhtä lukuunottamatta kaikki akateemisia. Meillä on monenlaisia sijoituksia. Olemme kiinnostuneita ruoastamme ja arvostamme lähiluomuruokaa. Miltä kuulostaa? Lisään tässä vaiheessa että olen pitkäaikaistyötön ja mieheni menestyjä. En osaa luokitella meitä, mutta ei sillä taida olla merkitystä.
Täysimetetyt! :D
En tiedä. Olen tällä hetkellä työtön kun työ kävi terveyden päälle, keväällä menen yliopistoon. Käytännössä elän rauhassa kotirouvana ja ei ole hätää töiden suhteen, haen mielenkiintoisia paikkoja ja ei ole paniikkia, käytän vapaa-aikani kotia hoitamalla, maalaamalla ja tekemällä milloin mitäkin. Omistan uuden auton, elän miehen kanssa velattomassa ok-talossamme joka on rempattu lattiasta kattoon, on venettä ja muuta vehjettä ja pari lemmikkiä. Kesämökin voisi hankkia ensi kesäksi, se on nyt ehkä eniten työn alla. Lomaillaan joka toinen vuosi kauempana (Thaimaa, Hawaiji, Vietnam, Japani etc..) ja joka toinen vuosi lähempänä, Euroopassa tai vaikka kotimaassa jossain paremmassa paikassa, esim. Kakslauttasen igluhotellissa tai tehdään jotain roadtrippejä moottoripyörillä. Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia ja kenties sen takia rahaa on noin paljon käytettävissä. Mies on insinööritason töissä (ilman koulutusta tosin kun pätevyys tuli muuta kautta), itsellä on kaksoistutkinto alla. Olen reippaasti alle kolmikymppinen, jos sillä on mitään merkitystä.
Mitä kaikkia yhteiskuntaluokkia tässä edes tarkoitetaan? Olisi kiinnostava kuulla näkemyksiä siitä, millainen luokkajako täällä ylipäätään on vallalla ja kuinka tarkasti jaettu. Jos siis on enemmän kuin kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun vapaita polkuja lentäviin, mutta te lampaat voisitte nimittää minua syrjäytyneeksi alaluokkaiseksi tai työttömäksi pummiksi.
Miten polkuja lennetään?
Vähän mielikuvista kehiin. Ihmiset taisi ottaa tämän ketjun aika tosissaan. En ole tuo jolle kirjoitit.
Hesarin luokkakoneen mukaan kuulun eliittiin, itse katson kuuluvani ylempään keskiluokkaan. Ammatti asianajaja, varatuomari. Bruttotulo kuukaudessa n. 6600 €. Asun omakotitalossa (kivitalossa, jos sillä nyt on jotain merkitystä tätä arvioitaessa), ajan kuutisen vuotta vanhalla velattomalla autolla ja matkustan paljon, tänä vuonna viisi matkaa tehtynä ja yksi vielä edessä (kolme kaukomatkaa, kolme Eurooppaan suuntautunutta matkaa). Kaksi lasta, kaksi koiraa. Kokoomuksen kannattaja, kuten suurin osa ystäväpiiristänikin. Ystäviä kuitenkin kaikista tuloluokista. Ikää 38 v.
http://www.hs.fi/datajournalismi/a1305759784361
Pieni huippujoukko, joilla on perittyä varallisuutta tai niin hyvä palkka, että he voivat tehdä asioita, jotka ovat tavallisille ihmisille mahdottomia. Ammatteina esimerkiksi johtaja, tuomari, professori tai erikoislääkäri. Eliitti matkustaa paljon, seuraa maailman asioita ja harrastaa monipuolisesti kulttuuria. Eliitin jäsenet tuntevat paljon muita eliittiin kuuluvia. Varsinkin miehet harrastavat paljon. Lajeina esim. golf, hiihto, metsästys ja sisustus. Medioina kotimaiset ja ulkomaiset paperi- ja verkkolehdet.
Myös kulttuurinen luokkasi on eliitti.
Olen ilmeisesti tämän ketjun ainoa työväenluokkaan kuuluva. Duunarivanhempien duunarilapsi. Mies on myös duunari. Vuositulot yht. n.100 tonnia, velaton ok-talo ja pari vuotta vanha perhefarkku, 3 lasta ja se kultainen noutaja. Matkustellaan ulkomaille pari krt vuodessa.
"Luokkasi on vähäosainen
Heikon koulutuksen tai henkilökohtaisen elämäntilanteen vuoksi säännöllisestä työelämästä syrjäytyneitä ihmisiä, joiden rahat riittävät vain aivan välttämättömään. Tässä ryhmässä sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat kasautuvat. Usein yksinäisiä. Miehillä harrastuksia on vähän, mutta naiset pyöräilevät ja käyvät teatterissa. Lukevat iltapäivälehtiä.
Kulttuurinen luokkasi on asiantuntija
Heille tärkeitä asioita ovat usein turvallinen elämä, mukava koti ja lasten kouluttaminen. Harrastuksina esim. musiikki-instrumentin soittaminen, jooga ja salibandy, Medioina Facebook ja sanomalehti."
Sain tämän tuloksen. Jos näin on, niin sitten on, mutta en tunne itseäni vähäosaiseksi: kone ei kysynyt varallisuutta, ainoastaan palkkaa. Minulla on velaton asunto hyvällä alueella Helsingissä, korkeakoulututkinto (alempi) ja vanhemmillani molemmilla ylempi korkeakoulututkinto (miksi sitä kysyttiin, jos se ei vaikuta lopputulokseen)? Käyttämikseni medioiksi mainitsin television ja eri medioiden verkkosivut. Ainoastaan palkkani on hyvin pieni, mutta teenkin 60% työaikaa (mitä kone ei kysynyt).
(Ammatin puolesta kone määritteli minut asiantuntijaksi, mutta en itse koe järjeväksi luokitteluksi sitä, että pitää mainita eri lokeroita - luokkajakoa ei siis enää oikeastaan ole).