Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut (omasta mielestäsi) ja mikä elintaso sinulla on?
Esimerkiksi koulutus, asema työelämässä (yrittäjä, määräaikaisessa tai vakituisessa työsuhteessa, ehkä 0-tuntisopimus tai vuokrafirmassa, oma työhuone, avokonttori tai kenties jotain muuta), asumistilanne (oma, vuokra, okt, kt, rt), millaisella autolla ajat ja onko se oma ja missä ja miten usein matkustat lomalle.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ylempään keskiluokkaan. Tulot 55000 vuodessa, työ erityisasiantuntija, asun pientalossa pääkaupunkiseudulla, ajan 6 vuotta vanhalla volkkarilla.
Mitä muuta? Avokonttori, velkaa on, osaomistus sukutilasta, kotona kirjoja, en katso kotimaista viihdettä, akateeminen koulutus.
En pukeudu merkkivaatteisiin, vapaa-ajalla olen joskus vähän rähjäinen. Matkustelen joskus työn puolesta, vapaa-ajalla harvoin, ja silloin pääasiassa Euroopan kaupungeissa. Raha on aina tiukalla.
Mikä nostaa sinut keskiluokasta ylempään keskiluokkaan? Miehesi vai aatelinen sukunimi?
Keskiluokka.
Tulot 50-60 t/ vuosi
Velaton rivari pk-seudulla
Auto 4 v vanha eurooppalainen farmari
Rahaa niin paljon, että on varaa matkustaa mihin haluaa, harvemmin kuitenkaan matkustan.
Ylempi keskiluokka.
Meitä on perheessä kaksi filosofian maisteria, yhteenlasketut vuositulot n. 100 000 E. Kaksi isoa autoa, velaton omakotitalo ja kesämökki. Kolme lasta.
Vierailija kirjoitti:
12, minusta olet ylempää keskiluokkaa. Siihen kuuluvat mm. hyvin pärjäävät opettajat. T: alemman keskiluokan sh
Ok. En tiedä, mikä on ylemmän ja elemman keskiluokan raja. Tiedän vain kuuluvani keskiluokkaan. -12
Yläluokkainen akateemikko. Minulla on oma työhuone, mies on yrittäjä. Mies maksoi tältä vuodelta pelkkää kirkollisveroa yli kymppitonnin, laskekaa siitä tulotasoa. Asunto, mökki, autot, vene jne. maksettu.
Ollaan alle 30-kymppisiä lapsettomia. Matkustetaan noin 5x vuodessa. Käydään museoissa ja teatterissa yms. kulttuurijutuissa. Lähes kaikki meidän suvusta on vähintään FM-tasoisia koulutukseltaan.
Kai tässä pitäisi olla tyytyväinen, kun asiat näin kirjoittaa auki :) Ihminen on vain luotu etsimään vikoja kaikkialta. Olen sellainen valittaja, vaikka kaikki on paremmin kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun vapaita polkuja lentäviin, mutta te lampaat voisitte nimittää minua syrjäytyneeksi alaluokkaiseksi tai työttömäksi pummiksi.
eli olet p
Anoreikä jolle kelpaa raha.
Mielenkiintoista että ketjuun on vastannut duunareita mutta yksikään ei samaistu työväkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulun ylempään keskiluokkaan. Tulot 55000 vuodessa, työ erityisasiantuntija, asun pientalossa pääkaupunkiseudulla, ajan 6 vuotta vanhalla volkkarilla.
Mitä muuta? Avokonttori, velkaa on, osaomistus sukutilasta, kotona kirjoja, en katso kotimaista viihdettä, akateeminen koulutus.
En pukeudu merkkivaatteisiin, vapaa-ajalla olen joskus vähän rähjäinen. Matkustelen joskus työn puolesta, vapaa-ajalla harvoin, ja silloin pääasiassa Euroopan kaupungeissa. Raha on aina tiukalla.Mikä nostaa sinut keskiluokasta ylempään keskiluokkaan? Miehesi vai aatelinen sukunimi?
Ei ole kumpaakaan:) ai, jotenkin kuvittelin mutta ei se mitään. Kuvittelin siis olevani parempitasoinen kuin olenkaan:D kiitos kun palautit, keskiluokkaa siis
Olen yksityisyrittäjä. Tämän vuoden verotettava ansiotulo noin 65 000€. Miehelläni tulot ovat huomattavasti pienemmät (noin 30 000€/v) joten pidän meitä keskiluokkaisina. Asutaan puoliksi pankin omistamassa rivarinpätkässä keskisuuressa kaupungissa. Itse ajan kaksi vuotta vanhaa autoa (velaton), mies 15 vuotta vanhaa autoa. Matkustetaan/matkustan noin 2 kertaa vuodessa Välimeren kohteisiin pääasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pukeudu merkkivaatteisiin, vapaa-ajalla olen joskus vähän rähjäinen. Matkustelen joskus työn puolesta, vapaa-ajalla harvoin, ja silloin pääasiassa Euroopan kaupungeissa. Raha on aina tiukalla.Mikä nostaa sinut keskiluokasta ylempään keskiluokkaan? Miehesi vai aatelinen sukunimi?
Ei ole kumpaakaan:) ai, jotenkin kuvittelin mutta ei se mitään. Kuvittelin siis olevani parempitasoinen kuin olenkaan:D kiitos kun palautit, keskiluokkaa siis
Saat vapaasti kuulua ylempään keskiluokkaan, olisin vaan halunnut tietää, mistä koet sen ylemmän syntyvän. Tuosta ettet ole kiinnostunut tv-viihteestä ja akateemisuudesta? Rahan kerrot olevan tiukalla, joten ei siitä.
Aketeemista keskiluokkaa ollaan. Mulla tohtorin tutkinto ja teen toista maisterintutkintoa (eka ei työllistä). Mies maisteri, mutta ns paskaduunissa (oman alan töitä ei ole). Okt ja 10v vanha auto. Henkistä pääomaa on vaikka muille jakaa, harmi ettei sitä saa suoraan euroiksi vaihdettua... Kulttuuri, matkustelu ja politiikka kiinnostaa, materia ja kulutus ei niinkään (eikä ole varaakaan näillä tuloilla).
Sanoisin, että ehkä ylempää keskiluokkaa. Itse olen siis lukion viimeisellä, mutta molemmat vanhempani ovat korkeakoulun käyneitä; isä amk ja äiti yliopiston sekä amk. Isän vuositulot ovat bruttona 90k ja äidillä noin 30k. 50v vanha omakotitalo maalla, joka ollaan itse remontoitu kokonaan, iso tontti. Kolme autoa, joista yksi on uusi ja kallis ja kaksi vähän vanhempaa ja halvempaa. Lomailla ei juurikaan ulkomailla, koska ei ikinä päästä kohteesta sopuun ja lomat menee täten riitelyksi. :D
Kuulun keskiluokkaan. Palkka 6500e/kk plus mieheni palkka. Yliopistotutkintoa ei kummallakaan ole. Asumme isossa, mutta vanhahkossa talossa mitä ollaan yhdessä rempattu ja missä jokaisella lapsella on oma huone. Autona mulla on audi a5, vaihtuu seiskaan piakoin. Toimistoni on kotona, matkustelemme n. kerran kuukaudessa koko perhe Suomen sisällä ja n. 2 kertaa vuodessa ulkomailla. Lisäksi käyn työni puolesta muutaman kerran vuodessa ulkomailla työmatkoilla.
Tulot ylempää keskiluokkaa ja elämäntapa/menot sekoitus alempaa keskiluokkaa ja duunaria.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun keskiluokkaan. Palkka 6500e/kk plus mieheni palkka. Yliopistotutkintoa ei kummallakaan ole. Asumme isossa, mutta vanhahkossa talossa mitä ollaan yhdessä rempattu ja missä jokaisella lapsella on oma huone. Autona mulla on audi a5, vaihtuu seiskaan piakoin. Toimistoni on kotona, matkustelemme n. kerran kuukaudessa koko perhe Suomen sisällä ja n. 2 kertaa vuodessa ulkomailla. Lisäksi käyn työni puolesta muutaman kerran vuodessa ulkomailla työmatkoilla.
Ylempään keskiluokkaan voisin tarkentaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan, professori jolla ihan tavalliset elämän raamit ja jonkin verran keskiansiota korkeampi palkka. Mutta miksi tällainen on kiinnostavaa?
Professori kuuluu eliittiin.
Koulutuksen (tutkijakoulutus) ja ammatin (järjestöjohto) puolesta kuulun ylempään keskiluokkaan, mutta tulojen puolesta keski-keskiluokkaan (järjestöissä on matalat palkat) ja kalliiksi tulleen avioeron jälkeen minun ja lasten elintaso on alemman keskiluokan (pieni velkainen omistusasunto helsinkiläisessä lähiössä, ei autoa).
Ehdottomasti eliittiin!
On sen vertan iso limiitti luottokortilla, velaksi ostettu vw passat ja asumme stadin vuokrakämpässä. Esitämme rikasta.
Olen siivooja, eli yhteiskuntaluokka varmaan alempi keskiluokka?:D ei kuitenkaan tunnu itsestä siltä kun asunto keskustasta, varaa kivoihin vaatteisiin (ei tosin mitään merkkiä) kosmetiikkaan ja ruokaan, koira sekä kerran vuodessa käyn aina ulkomailla (siis jos jotain risteilyitä ei lasketa). Ainut mitä jäisin kaipaamaan olisi ehkä joku kivempi harrastus kuin kuntosali, vaikka ratsastus tms.:)