Mihin yhteiskuntaluokkaan kuulut (omasta mielestäsi) ja mikä elintaso sinulla on?
Esimerkiksi koulutus, asema työelämässä (yrittäjä, määräaikaisessa tai vakituisessa työsuhteessa, ehkä 0-tuntisopimus tai vuokrafirmassa, oma työhuone, avokonttori tai kenties jotain muuta), asumistilanne (oma, vuokra, okt, kt, rt), millaisella autolla ajat ja onko se oma ja missä ja miten usein matkustat lomalle.
Kommentit (117)
Hmm. Tein jonkun yhteiskuntaluokkatestin, ja sen mukaan olen vähäosainen. En kyllä koe meitä sellaisiksi.
Itse olen osa-aikatyössä, ja samalla opiskelen (valmistun pian kandidaatiksi). Mieheni on duunari, esimiestehtävissä. Nettotulot meillä yhteensä n. 4000€/kk. (Koira on, mutta se rohjake ei tienaa mitään.) Sillä tulemme kaksistaan toimeen erittäin hyvin. Matkustelemme joka vuosi ulkomailla, lähinnä Euroopassa, Välimeren maissa, sekä kotimaassa.
Kotoa löytyy merkkivaatteita ja kallista huippuelektroniikkaa.
Golfia haluaisin alkaa harrastamaan, kunhan saan opiskelut päätettyä parin vuoden kuluttua, nyt harrastuksina minulla lukeminen, kuntoilu ja musiikki, miehellä tietokoneet (ja pelit).
Autoa emme tarvitse tällä hetkellä, joten sitä ei ole. Asumme kerrostalossa vuokralla, mutta katselemme ASO-asuntoja parhaillaan.
Ollaankos me niitä vähäosaisia? O.o
Vakituinen työ, oma asunto. Kannattas olla vuokralla nii sais soskusta rahaa... eli ilmeisesti köyhä wt yh mamma
Kuulun ylempään keskiluokkaan. Tulot 55000 vuodessa, työ erityisasiantuntija, asun pientalossa pääkaupunkiseudulla, ajan 6 vuotta vanhalla volkkarilla.
Mitä muuta? Avokonttori, velkaa on, osaomistus sukutilasta, kotona kirjoja, en katso kotimaista viihdettä, akateeminen koulutus.
En pukeudu merkkivaatteisiin, vapaa-ajalla olen joskus vähän rähjäinen. Matkustelen joskus työn puolesta, vapaa-ajalla harvoin, ja silloin pääasiassa Euroopan kaupungeissa. Raha on aina tiukalla.
Kuulun keskiluokkaan. Olen korkeakoulun käynyt akateemisen kodin kasvatti. Raha ja työt ovat vähissä, mutta elintaso on täysin kohtuullinen: omistusasunto, ruokaa kaapissa, mahdollisuus matkustella silloin tällöin. Aviomies on alemman keskiluokan kodista, kouluttamattoman, mutta kohtuullisesti toimeentulleen yrittäjäperheen vesa, joka on itse opiskellut pitkälle (tekee nyt väikkäriä).
Mieheni on osoitus siitä, että vaikka suvussa kukaan ei olisi koskaan edes kirjoittanut ylioppilaaksi, voi kuka tahansa hyvät perslihakset omaava perusjärjellä varustettu ahkera ihminen päästä kuinka pitkälle tahansa.
ollaan ylempää valkoista roskaväkeä, asutaan ns. paremman väen alueella, mutta asutaan muuten roskaväen tyyliin, ollaan äänekkäitä eikä ole kultturelleja harrastuksia, vaan aika menee urheillessa ja koneella, paitsi lukemista harrastetaan kaikki, pukeutuminen sekalaista h&m:n trikoopaidoista kashmirneuleisiin, tulot on mitä on, pikkuauto kymmenisen vuotta vanha, välillä syödään monipuolisesti ja hyvää ruokaa, mutta mäkkäriin turvaudutaan myös, emme ole akateemikkoja
Ylempi keskiluokka, yliopistotutkinto ja asiantuntija + DI johtavassa asemassa. Yksi lapsi. Bruttotulot ehkä 130 000 € vuodessa. Velaton asunto, purjevene ja 10-vuotias auto, jolla ajellaan Lidliin. Ostetaan laatua, mutta lähinnä tarpeeseen ja mieluiten alesta. Meillä käy siivooja. Harrastuksina kulttuuri, matkustaminen, liikunta. Kodista löytyy antiikkia, grafiikkaa, Ikeaa ja lapsen piirrustuksia sulassa sovussa. Moni varmaan luulee meitä pienempituloiseksi, mikä ei tosiaankaan haittaa. Ystäviä duunareista todella varakkaisiin ja vassareista kokkareihin.
Kaksi duunaria, joilla kolme lasta. Kuulumme tulojen puolesta alempaan keskiluokkaan, asumismuodon perusteella köyhiin, päivähoitomaksujen perusteella pirun rikkaisiin. Säästötilille saamme sen verran, ettei talous kaadu auton tai pesukoneen hajoamiseen.
Katson kuuluvani yläluokkaan, koska sukumme on valtaosin akateemista väkeä. Tosin itselle ei ole hirveästi rahaa tai matkustusmahdollisuuksia tullut, olen ollut pitkään työtön ja mies opiskelija. Asumme kaupungin vuokratalossa. Henkistä pääomaa löytyy vaikka muille jakaa.
Kuulun älymystöön.
Meillä on korkea elintaso. Matkustelemme silti vain noin kerran vuodessa, mutta lähinnä siksi että nautin kodistamme niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan, professori jolla ihan tavalliset elämän raamit ja jonkin verran keskiansiota korkeampi palkka. Mutta miksi tällainen on kiinnostavaa?
Ymmärtänet miksi kiinnostaa. Olet kuitenkin professori. Meitä varmasti kiinnostaa myös se, mitä professori tekee mammapalstalla? Tulitko pitämään seuraa psykiatrille maalta?
Minäkin kuulun älymystöön. Asun teltassa ja älymystöön kuuluvat saavat elää niin kuin lystäävät. (Kunhan jakavat muille henkisestä potentiaalistaan.)
Katson olevani ylempää keskiluokkaa koulutuksen, kulttuuripääoman ja tulojen perusteella.
Elintasomme ei ole ihan samalla tasolla, sillä olen yksinhuoltaja ja mm. asumme ahtaammin kuin mihin minulla periaatteessa olisi varaa - en uskalla sitoutua kalliimpiin elämäntapoihin, kun ei olisi mitään puskuria jos esim. jäisin työttömäksi tai joutuisin vaihtamaan merkittävästi huonommin palkattuun työhön.
Lisäksi kyllä myös muutenkin vierastan sitä ajatusta että aina ostettaisiin kalleinta mihin suinkin on varaa.
Köyhälistöön. Huono palkka, korkeakoulutus ja matkustan Euroopassa ja kauempana joka vuosi.
Kai mä oon keskiluokkanen.
Omistusasunto, rivari, josta velkaa
Auto, velaton Corolla '06
YO, amk
Vakituinen työ
Tulot n. 3300€/kk
Jaa-a. Varmaa aika keskiluokkaista elämää vietetään. Molemmat olemme töissä, mies it-alalla ja minä sote-alalla suoittavassa työssä. Omakotitalo pääkaupunkiseudulla hyvällä paikalla. Matkustelemme kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi koulutus, asema työelämässä (yrittäjä, määräaikaisessa tai vakituisessa työsuhteessa, ehkä 0-tuntisopimus tai vuokrafirmassa, oma työhuone, avokonttori tai kenties jotain muuta), asumistilanne (oma, vuokra, okt, kt, rt), millaisella autolla ajat ja onko se oma ja missä ja miten usein matkustat lomalle.
Mielestäni kuulun henkisesti ylempään keskiluokkaan. Mutta elintasoni puolesta varsinaisesti en.
Koulutus alempi korkeakoulututkinto
Asema työelämässä: vakituinen työsuhde työntekijänä, osa-aikaa omasta halusta
Asumistilanne: okt, josta omistan puolet
Auto: oma vm 2007 farmari,
perheessä myös toinen auto vm. 1997
Matkustelu: ehkä joka 4. tai 5. vuosi ulkomaille
Palkkatulon lisäksi saan pääomatuloja, varallisuutta löytyy noin 800 000e edestä, mutta ne eivät (vielä) tuota juuri mitään (hallintaoikeus ei ole minulla).
Perheellinen olen, miehen tulot ovat pienet, 2 lasta
Akateemisiin alisuoriutujiin eli 25+ vuotiaisiin, joilla "pitäisi" olla jo jokin näkemys asemasta yhteiskunnassa, mutta ei. Tuttavapiirissä aika paljon samanlaisia. Osalla syynä päihteet tai mt-ongelmat, toisilla se ettei löydy töitä vaikka hoitanut opiskelut kunnolla, kolmansilla ettei vain kiinnosta koska on alunperinkin lähtenyt väärälle alalle.
Ei tule omilla rahoilla paljon matkusteltua, mutta ei ole paljon kiinnostanutkaan. Olen käynyt joskus kaukomailla, mutta jos haluan rentoutua lomalla niin paremmin se tapahtuu rauhassa Suomen luonnossa. Ei ole myöskään autoa eikä ajokorttia, vaikka vanhemmat olisivat sellaisen maksaneet.
Itse olen Akateemikko.