Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äideiltä vaaditaan nykyään jo liikaa

Vierailija
17.12.2015 |

Provosoiva otsikko, mutta pyydän, lukekaa perustelutkin.
Juttelin tässä kahdeksankymppisen äitini kanssa. Hän on saanut meidät lapset 1950-60 -luvuilla, ja tehnyt palkkatöitä perheenhoidon ohella.
Moni arkiseen elämään liittyvä fyysinen asia on helpottunut. Enää ei tarvitse tiskata itse ja pyykkitorni vähentää paljon vaivaa.
Mutta kun koneistus lisääntyy, vaatimustasokin lisääntyy. 1950-luvulla ei pyykätty vaatteita yhden tai kahden käyttökerran päälle, alusvaatteitakin käytetiin puoli viikkoa samoja. Hienhaju oli normaali asia. Hiukset pestiin kerran viikossa tai kahdessa, ja kun ne alkoivat näyttää rasvaisilta, ne kietaistiin nutturalle tai liiskattiin brylkreemillä päätä myöten.
Ruoka oli tankkaamista, ei kulinaarista iloittelua. Vilkaiskaapa joskus 50-luvun reseptejä. Ok, aineksia oli vähän saatavilla, mutta ajattelukin oli toisenlaista: kukaan ei edes kuvitellut, että viikonloppuisin pitäisi tehdä monimutkaisia kolmen ruokalajin perheaterioita kotioloissa.
Lastenkasvatus perustui täysin toisenlaiselle ajettelulle kuin nykyään. Lapsentahtisuutta ei tunnettu, naisen tehtävä oli ennen kaikkea olla hyvä vaimo. Hyvää lastenkasvatusta oli hankkia lapsille kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ehjät vaatteet ja piiskaa, jos lintsasivat koulusta tai kiroilivat aikuisille. Virikkeistä tai lasten älyllisestä kehityksestä ei puhuttu, ja lapset temmelsivät omissa oloissaan valtosan päivästä (mikä näkyi järkyttävänä tapaturmien määränä ja lapsikuolleisuutena).
Naisten ei oletettu tekevän uraa tai edes käyvän töissä naimisiin mentyään. Toki monet alemman sosiaaliluokan naiset niin tekivät, koska miestä ei joko ollut tai miehen tulot eivät yksin riittäneet. Mutta samanlaisia paineita uran hankkimiseen ei silti ollut.

Entä nyt?

Naisen pitää hankkia hyvä koulutus ja oma ura. Naisen pitää olla seksikäs ja innostunut sängyssä, pitää kunnostaan huolta - kaikki asioita, joille ei 1950-60-luvuilla yksikään vaimo uhrannut ajatustakaan (naisten seksuaalisuus oli melko tuntematon käsite, ja kuntoilusta kävi arkinen työnteko).
Sosiaalisia suhteita pitää huoltaa, kuten piti silloin ennenkin.
Lastenkasvatuksesta on tullut äitien päätehtävä, ja siinä suorittaminen on tärkeää. Virikkeitä, harrastuksia, lasten taitojen hiomista... Lapsille pitää tehdä itse ruokaa alusta pitäen, vaikka todellisuudessa vain viidesosa kotitalouksista tekee arkisin ruoan alusta alkaen itse! Kunnon äiti ei vie lapsiaan mummolaan yökylään, monella sitä optiota ei edes ole. Ei tule kyseeseenkään, että lapset jätettäisiin naapurin kymmenvuotiaan hoiviin, ja vanhemmat lähtisivät ravintolaan tai teatteriin, kuten 1950-luvulla vielä yleisesti tehtiin - ylipäätään lastenhoitoapua on erittäin vaikea saada mistään edes rahalla.
Päivähoito on ilman muuta nykyään paremmalla tolalla, tosin perheiden valinnanvaraa ja hoidon tasoa ollaan nyt kovaa vauhtia leikkaamassa. Kukaan ei tunnu enää muistavan aikaa ENNEN subjektiivista päivähoito-oikeutta, jolloin töissäkäyvienkin perheiden saattoi olla vaikeaa saada lapselleen päivähoitopaikkaa. Varoitan, että tuohon suuntaan ollaan palaamassa ja kovaa vauhtia, kun kunnat säästöpaineissaan leikkaavat päivähoidon määrärahoja!
Alkoholia kunnon äiti ei tietenkään juo nykyään lainkaan, tupakkaa ei polteta jne. Kännisiä naisia ei suvaittu 1950-60-luvuillakaan, mutta juhlissa pidettiin silti itsestäänselvänä, että myös perheenäidit nostivat lasillisen. Lapset olivat kotona sen lapsenlikan hoivissa - nyt moni joutuu ottamaan lapset mukaan, ja takaraivossa soivat syyllistävät "anna lapselle raitis se-ja-se" mainokset.
Tähän enää vain yksi ESIMERKKI, siis huom. yksi lukuisten samankaltaisten joukossa. Some. Nykyään moni joutuu jo ihan työnsä takia olemaan läsnä sosiaalisessa mediassa. Ennen riitti, kun piti yhteyttä sukulaisiin ja pariin ystäväperheeseen muutaman kerran vuodessa. Nyt pitää päivittää sometilejä ja vastata kavereiden, työtovereiden ja sidosryhmien viesteihin mielellän HETI, ettei saa laiskan tai epäsosiaalisen leimaa.
Mutta ei mene kauaa, kun aletaan syyllistää tuostakin. Kuulemma lapset eivät opi puhumaan ja sosiaalisia taitoja, kun ÄIDIT eivät ole henkisesti läsnä....
http://yle.fi/uutiset/puhumattomat_kolmevuotiaat_uusi_ilmio__some_varas…

(Oiskohan nyt niin, että verrattuna vaikkapa 1950-60-lukuihin nykyäiti on lapsensa kanssa ja keskustelee tämän kanssa keskimäärin huomattavasti enemmän kuin ennen. Ääripäät varmaan ovat olemassa, mutta keskivertoäidit näin).
Toisin sanoen tiivistetysti: henkiset paineet ovat kovat, ja kasvavat koko ajan lisää. Äitien odotetaan olevan hyviä ja erinomaisia todella monessa roolissa yhtä aikaa. Ennen riitti paljon vähempi erinomaisuus, eikä naisilla ollut koko ajan silmien edessä verrokkeja ja moraalista paheksuntaa (mä väitän, että tällaiset av-palstat paitsi toimivat tietolähteenä ja tukena, myös luovat paineita ja koventavat ilmapiiriä).

Kommentit (394)

Vierailija
321/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole hyvin kirjoitti:

Miten nykynaiset on näin ammattiuhriutujia?

Koskaan maailman historiassa naisilla ei ole ollut näin paljon mahdollisuuksia, kuin nyt länsimaissa ja silti valitetaan koko ajan.

Näinpä. Äideillä on yksi tehtävä, kasvattaa lapsensa. Siinäkään ei onnistuta kun kaikki ulkoistetaan päiväkotien, koulujen ja poliisin tehtäväksi.

Kanssaäidit, ottakaa vastuu omista lapsistanne älkääkä valittako jatkuvasti. Elämä on taatusti helpompaa kuin 1950-luvulla ja silti kaivataan omaa aikaa, valitetaan ja vingutaan koko ajan.

On kyllä ihan yhtälailla sen isän (tai toisen vanhemman) tehtävä kasvattaa lapsia. Turha syyllistää ainoastaan äitejä. Sanotaanko, että elämä on erilaista kuin 1950-luvulla. Vaikea verrata, kumpi on rankempaa, koska olosuhteet ovat niin erilaiset.

Vierailija
322/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakennettu häkki. Siinä syy. Woke, feminismi, epätasa-arvo, yms, yms, lista on pitkä minkälaisen muurin suomalaiset naiset on ihan itse itselleen rakentanut.

Nim: todellisen tasa-arvon ja perinteisten arvojen kunnioittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei ole hyvin kirjoitti:

Miten nykynaiset on näin ammattiuhriutujia?

Koskaan maailman historiassa naisilla ei ole ollut näin paljon mahdollisuuksia, kuin nyt länsimaissa ja silti valitetaan koko ajan.

Näinpä. Äideillä on yksi tehtävä, kasvattaa lapsensa. Siinäkään ei onnistuta kun kaikki ulkoistetaan päiväkotien, koulujen ja poliisin tehtäväksi.

Kanssaäidit, ottakaa vastuu omista lapsistanne älkääkä valittako jatkuvasti. Elämä on taatusti helpompaa kuin 1950-luvulla ja silti kaivataan omaa aikaa, valitetaan ja vingutaan koko ajan.

On kyllä ihan yhtälailla sen isän (tai toisen vanhemman) tehtävä kasvattaa lapsia. Turha syyllistää ainoastaan äitejä. Sanotaanko, että elämä on erilaista kuin 1950-luvulla. Vaikea verrata, kumpi on rankempaa, koska olosuhteet ovat niin erilaiset.

Niin se on, mutta se ei tee siitä uhriutumisesta yhtään sen hyväksyttävämpää.

Vierailija
324/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakennettu häkki. Siinä syy. Woke, feminismi, epätasa-arvo, yms, yms, lista on pitkä minkälaisen muurin suomalaiset naiset on ihan itse itselleen rakentanut.

Nim: todellisen tasa-arvon ja perinteisten arvojen kunnioittaja.

Suomessa hyvin harva mies pystyy tai haluaa maksaa koko perheen elatuksen, siis myös sen tulottoman vaimon osalta koko tämän loppuelämän. Miehet vaativat naisilta perinteisiä sukupuolirooleja, mutta itse eivät kuitenkaan tee omaa osaansa.

Vierailija
325/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä lapsiperheiden ilmaisia asuntoja saa?

Vierailija
326/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit sen isoimman eron naisten asemassa 50- ja 2010 -luvun välillä: Nykyään nainen saa jättää lapset tekemättä ja perheen perustamatta, jos haluaa.

Tämä. Anoppini (nyt jo edesmennyt) tokaisi aikanaan että hällä ei olisi yhtään lasta ollut jos nykyehkäisyt olisivat olleet käytössä. Mieheni on syntynyt 50-luvulla. No, eipä anoppi kummoinen äiti ollutkaan mieheni ja hänen veljensä mukaan. Mieheni ja hänen veljensä isä kuoli kun pojat olivat aika pieniä. Anoppia kuulemma kiinnostivat enemmän muut miehet kuin lapset sekä ravintoloissa istuskelu.

Vierailija
327/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sellaisia väitti olevan olemassa? Lue se lainaamasi viesti huolellisemmin.

Vierailija
328/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, miksi joku tekee liikaa lapsia siihen nähden kuinka paljon pystyy niitä hoitamaan? Se jos jokin on itsekästä ja AJATELEMATONTA. ”Minä, minä, minä”. 

"Minun tarpeet". 

”Minä haluan toisen vauvan ja kolmannen vauvan ja neljännen vauvan ja viidennen.”

”Tulen hulluksi jo kahden taaperon kanssa mutta haluan lisää vauvoja”

”Tarvitsen lisää, haluan lisää…” 

Ja muka se ei ole itsekästä? 

Tai ”minä en halua lasta mutta mies haluaa niin haluan miellyttää häntä” 

Oikeasti? Säälittävää. 

Ei ajatella sitä tulevaa ettei jaksetakaan oikeasti tosi monen lapsen kanssa. Ehkäisy on keksitty. 

Lapset ja sitä myötä koko yhteiskunta kärsivät, jos eivät saa huomiota tai saa huononlaista huomiota. 

Tosi hyvä niille jotka jaksavat. 

Hyvä niille jotka antavat tasapauolisesti kaikille omille lapsilleen oikeanlaista huomiota, mitä se tarvitsee tullakseen kokonaiseksi aikuiseksi ja itsenäiseksi pärjääväksi henkilöksi 

Vierailija
329/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lapsiperheet saa asua ilmaiseksi?

Vierailija
330/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, miksi joku tekee liikaa lapsia siihen nähden kuinka paljon pystyy niitä hoitamaan? Se jos jokin on itsekästä ja AJATELEMATONTA. ”Minä, minä, minä”. 

"Minun tarpeet". 

”Minä haluan toisen vauvan ja kolmannen vauvan ja neljännen vauvan ja viidennen.”

”Tulen hulluksi jo kahden taaperon kanssa mutta haluan lisää vauvoja”

”Tarvitsen lisää, haluan lisää…” 

Ja muka se ei ole itsekästä? 

Tai ”minä en halua lasta mutta mies haluaa niin haluan miellyttää häntä” 

Oikeasti? Säälittävää. 

Ei ajatella sitä tulevaa ettei jaksetakaan oikeasti tosi monen lapsen kanssa. Ehkäisy on keksitty. 

Lapset ja sitä myötä koko yhteiskunta kärsivät, jos eivät saa huomiota tai saa huononlaista huomiota. 

Tosi hyvä niille jotka jaksavat. 

Hyvä niille jotka antavat tasapauolisesti kaikille omille lapsilleen oikeanlaista huomiota, mitä se tarvitsee tullakseen kokonaiseksi aikuiseksi ja itsenäiseksi pärjääväksi henkilöksi 

Sitä se on. Lisäksi pitää tehdä vauvoja vaan sen verran kun on varaa elättää ja hoitaa YKSIN. T: Kahden teinin yh-isukki.

Vierailija
331/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole paineita eikä elämäni ole suorittamista. Teen mitä haluan ja miten haluan. Mulla on korkeakoulututkinto, käyn töissä, mies ja kolme lasta, jotka koululaisia. Elämäni on leppoisaa. Ei mulla ole tarvetta näyttää mitään. Eletään miten jaksetaan. Aina ei laiteta ruokaa, vaan syödään voileipiä ym. joskus nakataan raskalaiset ja nakit uuniin. 

Jokuhan ne hommat sitten sun puolesta tekee? Varmaankin isovanhemmat.

Vierailija
332/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäidit vie isommat lapset päiväkotiin ja on vauvan kanssa kotona. Mies hoitaa oman osansa kotihommista. Silti elämä on raskasta, niin kovin raskasta. Ei ehdi edes syödä, kun niin on kiire.

Välillä ihmettelen, sillä itse olin kotona kolmen lapsen kanssa ja ehdin silti aina syödä päivän aikana. Ikinä ei nälässä tarvinnut olla. Ja ehdin tehdä suurimman osan kotitöistäkin. Nyt kun olen työelämässä niin meillä on pyykkivuoria ja sotkua. Silloin ei ollut, kun oli aikaa siivota ja pyykätä. Ja jos jotain ei just sinä päivänä ehtinyt niin tehtiin seuraavana. Pääasia, että perushommat toimi eli lapset sai ruokaa ja puhdasta vaatetta päälle.

Just yks äitikaveri selitti, kuinka hällä on ollu silmälasit hukassa jo viikon eikä ole ehtinyt niitä etsiä. Siis ei ole ehtinyt etsiä silmälasejaan vaikka on päivät vauvan kanssa kotona?? Mitä hittoa se oikein päivät tekee? Mä ehdin etsiä tarvitsemani tavarat vaikka käyn töissä ja teen kotihommat illalla. En ymmärrä. Ja ei, hänen vauvansa ei ole erityisen vaativa, ihan tavallinen vauva. Isommat lapset on päiväkodissa päivisin. Mutta ei ehdi etsiä lasejaan vaan ajelee autolla lapset kyydissä ilman niitä. Onneks hänen kaukonäkö ei oo hirveen huono. Mut ehkä mä silti koittaisin jostain löytää sen 10minuuttia aikaa etsiä ne lasit.

Vierailija
333/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ollaan kuitenkin maailman pisimmillä äitiyslomilla ja vanhempainvapailla. Töitä ei tarvi muutenkaan tehdä, koska lapsiperheille eläminen on ilmaista. Oho, kohta tulee tuplalapsilisät, oho, lukiokirjat ovat taas ilmaiset.

Täyttä bullshittiä ap;n kirjoittelu. Lyhennettäisiinpä äitiyslomia ja asiaan liittyviä vapaita muutamaan viikkoon, niin olisi jotain jutun juurta.

o

Mistä nää tuet saa hakea? Että eläminen on ilmaista? Mä oon vuosia maksellu perheeni elämisen omista palkkatuloista, eikä kukaan oo sanonu, että jostain saa tuet ja ilmaisen elämisen. 

Vierailija
334/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minä en ymmärrä, että missä vaiheessa alettiin oikeasti ajattelemaan, että "lasten hoitaminen on perheen henkilökohtainen tehtävä". Vielä 60 vuotta sitten koko kylä osallistui kasvatustyöhön, koulut ja kirkot siinä etunenässä tunnistivat oman kasvatusvastuunsa. Nykyään kukaan ei vahingossakaan tarjoudu auttamaan jos viiden lapsen kanssa supermarkettiin tullut äiti tuskailee nälkää itkevän vauvan ja uhmailevan taaperon ja kouluikäisten "Sä oot paska mutsi josset osta mulle tätä ja tätä"-esiteinien kanssa. Korkeitaan katsotaan vierestä halveksien, pikkuisen vahingoniloisesti virnistellen ja heti kotiin päästyä avataan av-palsta, että pääsee mässäilemään asialla. Isovanhemmatkin mielummin eläkkeellään matkustelee Kreikkaan kuin auttaa lasten hoidossa.

Niin ja kaiken tämän jälkeen ihmetellään, että miksi kotiapu on niin suosittu palvelu.

Terve, taasko Marja-Leena/Pentti-Pirkka tulit kertomaan, miten hyvin asiat olivat 50-luvulla? 

Kyllä kasvatus kuuluu ensisijaisesti vanhemmille. Sori vaan mutta näin se nyt on. Myös koululla ja hoitopaikalla on tietysti ISO vastuu. Kaikkien aikuisten tulisi näyttää mallia hyvästä käyttäytymisestä lapsille. 

Mua ärsyttää nää ”silloin 60 vuotta sitten saatiin juosta vapaana pellolla eikä kukaan välittänyt.

Me neljävuotiaat otimme hoitovastuun kaksivuotiaasta pikkusisaruksesta kun äiti oli navetalla lypsämässä lehmää. Silloin äiti joutui paiskimaan kovasti töitä navetalla ja pelolla ja isä myös, ja me lapset olimme keskenämme ison osan ajasta ilman vanhemman rakkautta, huomiota ja ohjausta. Meillä oli kova kuri (väkivalta) kotona. Meitä lapsia oli kahdeksan ja vanhin sisarus joutui ottamaan hoitovastuun kun lasten vanhemmat olivat jossain ajatellen että lapset pitäisivät huolta itsestään. 

Että kyllä meillä meni kaikki hyvin ja meistä kasvoi omasta mielestämme "täyspäisiä" aikuisia. Kyllä elämä oli hyvää ja erilaista silloin 50-luvulla. Nykyään ei tiedetä mitään oikeasta elämästä.

Silloin nainen keskittyi vain kotitöihin. Kahdeksaa lasta yritti välillä katsoa siinä sivussa. Ei meillä kuule siihen aikaan ollenkaan ollut mielenterveysognelmia tai niistä ei puhuttu ääneen. Kyllä oli vaan hyvin asiat. Rikoksiakaan ei tapahtunut kylällä kuin kaksi vuodessa. Silloin kaikki rikolliset oli kilttejä, ja kyläläiset olivat ylimpiä ystäviä ja kaikki oli hyvin. Ei mistään ongelmista puhuttu ja eteenpäin vain ja lapset töihin lapsena. Kaikki nämä nykyajan kamaluudet keksittiin 80-luvulla ja siitä eteenpäin. Ne on ne 80-, 90-, luvulla syntyneet aiheuttaneet kaikki maailman ongelmat. Ennen ei ollut ongelmia. Kaikki oli vaan mainiosti. 

Terveisin Ulla & Pentti 70v.” 

Kysymys kuuluu:

Kuka on _kasvattanut_ nämä "pahamaineiset" milleniaalit  ja Z-sukupolven? Missä ympäristössä ovat kasvaneet? 

Ja, kuka on kasvattanut esimerkiksi tämän päivät narsistit (kieroon kasvanut ryhmä ihmisiä, eri ikäluokista), esim. narskuttimen joka on nyt iältään vaikka 50-vuotias? Ketkä ovat hänen vanhempansa? Mistä hän on saanut esimerkkiä huonolle käytökselle? Miksi tyyppi on täysin kasvanut kieroon? 

Entä kuka kasvattanut 50-luvun narsistit?

Narsismihan alkaa pieleen menneestä kasvatuksesta ja sosiaalistumisesta.  Tai kuka niitä narsistisia geenejä täällä maailmassa levittää? Et kai se ollut sinä? Asioilla on tapana olla yhteys, ja ongelmilla tapana eskaloitua johonkin suuntaan tai toiseen. 

Että oletko sinä Ulla-Unelma tai Pentti-Unelma kasvattanut lapsestasi persoonallisuushäiriöisen? Vai miksi niitä on nykyään “niin paljon", että tekin kauhistelette omia jälkeläisiä ja heidän jälkeläisiään? 

Persoonallisuushäiriöitä on muitakin kuin narsismi. Oletko varma että SINULLA ei ole sellaista? 

Missä on sinun vastuusi Liisa-Pentti? 

N 33.

Vierailija
335/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora lainaus siitä viestistä

"Töitä ei tarvi muutenkaan tehdä, koska lapsiperheille eläminen on ilmaista."

Vierailija
336/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yh:t saa sossusta. muut joutuu maksamaan itse

Vierailija
337/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ollaan kuitenkin maailman pisimmillä äitiyslomilla ja vanhempainvapailla. Töitä ei tarvi muutenkaan tehdä, koska lapsiperheille eläminen on ilmaista. Oho, kohta tulee tuplalapsilisät, oho, lukiokirjat ovat taas ilmaiset.

Täyttä bullshittiä ap;n kirjoittelu. Lyhennettäisiinpä äitiyslomia ja asiaan liittyviä vapaita muutamaan viikkoon, niin olisi jotain jutun juurta.

o

Mistä nää tuet saa hakea? Että eläminen on ilmaista? Mä oon vuosia maksellu perheeni elämisen omista palkkatuloista, eikä kukaan oo sanonu, että jostain saa tuet ja ilmaisen elämisen. 

et sinä mitään ole maksellut. yhteiskunta maksaa neuvolat, terveydenhuollon, hammashoidot, päiväkodin, koulut, koulukirjat, lapsilisät ym. jopa sakoista saa alennusta, jos on lapsia.

Vierailija
338/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

et sinä mitä ooän ole maksellut. yhteiskunta maksaa neuvolat, terveydenhuollon, hammashoidot, päiväkodin, koulut, koulukirjat, lapsilisät ym. jopa sakoista saa alennusta, jos on lapsia.

Näiltä omista valinnoista uhriutujilla unohtuu kaikki mitä muut tekevät, mitä he yhteiskunnalta saavat. "Ne kuuluu mulle! Miten muka täällä pitäs tulla toimeen?" Oma uniikki napa on ainoa mitä nähdään. Jos ukko on vielä maisemissa niin se on joku vastustaja joka ainakin pitää voittaa, jotta olis näytetty sillekkin että meillä muuten syödään luomua eikä tätä mitä toit kaupasta.

Vierailija
339/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut avausta, mutta sanon, että veikkan, että olet huono äiti.

Vierailija
340/394 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiys tuntuu raskaalta kannattaa lukea tämä

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/c1bbbe91-0602-47ff-afe7-082f…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi