Ne jotka viettävät joulun ydinperheen kesken, hoi tännepäin!
Kertokaa, miten olette päätyneet viettämään joulua omalla porukalla eli ydinperheen kesken ja kuuluuko joulunaikaan millään tavalla muu suku?
Miten kivuttomasti olette "saaneet luvan" olla omassa kodissanne keskenänne vai onko tullut sanomista esim. isovanhemmilta?
Onko teillä omia jouluperinteitä?
Kommentit (27)
Siis 700 km.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun äitini laittoi joulun ja oletusarvo oli että sinne mennään. Marttyyrina oli kun 1 joulu oltiinkin miehen kotitalossa (kaksin!), matkaa miehen sukulaisiin 70km.
Sitten äitini yhtenä vuonna kun meillä oli jo lapsikin, ilmoitti vain että hän ei enää mitään jouluja järjestä. Eikä kyllä halunnut meillekään tulla sitä viettämään.Kerran kokeiltiin joulua mun veljen perheen kanssa, mutta kertakokeiluksi jäi...ei meidän perinteet ja tavat sopineet veljen vaimokkeen kanssa yhteen.
Sen jälkeen ollaan oltu kolmin.
Vähän ihmettelen sitä reissua miehen suvun luo....eikö se älynnyt etukäteen kertoa että olemme tulossa vai kuvitteliko se että sisarukset perheineen tulee ilman muuta aatoksi "kotiin" ja joulu järjestyy vaikkei itse organisoi mitään.
Kun olin lapsi, äitini järjesti joulun ja me sisarukset olimme kotona. Kun jokainen muutti omilleen olimme vuorojouluin aaton kunkin luona niin, että järjestysvuoro oli neljän vuoden välein. Äitini kuoltua yritimme pitää perinnettä yllä, mutta se ei enää toiminut samalla tavoin. Nyt perinteeksi on muodostunut, että kukin vuorollaan kutsuu sisarukset perheineen joulupäivänä tai tapanina syömään ja tällöin jaamme lahjat toisillemme (myös aikuisille ). Jokainen saa viettää aaton omalla tavallaan ja silti on yhteinen "sukujoulu" ja tapaamme.
Ei meidän suvussa ole tarvinnut erikseen perustella jos ei jaksa lähtä minnekkään. Jos joku heittäytyisi marttyyriksi ja alkaisi vaatimaan jotain kuvioita, niin sen pillin mukaan nyt en ainakaan tanssisi. Tuollaiset vaatimukset nyt on vaan niin itsekkäitä. Joulusta voi nauttia vähemmälläkin porukalla tai vaikka yksin. Se on omasta asenteesta kiinni.
Vietettiin jouluja isovanhempien ja sisaren perheen kanssa silloin, kun lapset olivat vielä pienempiä ja heillä oli hauskaa keskenään. Ainakaan yhtä teiniä ei enää suuremmin kiinnosta serkkujensa tapaaminen (tuntuu olevan päinvastoin vastenmielistä), joten nykyisin vietämme joulua oman perheen kesken ja meillä on hauskaa. Saavat nuo muut puhua selän takana keskenään mitä haluavat, ei hetkauta :)
Mä haluaisin, että miehen ja mun vanhemmat tulis käymään, mutta mies ei halua ainakaan mun vanhempia kylään. Anoppi on sitä mieltä, että jos poikansa ei päästä mun porukoita käymään, niin ei tule sitten hänkään. Tämä on meidän lapsen ensimmäinen joulu ja olisihan se kiva, että isovanhemmatkin olisi mukana.
Olemme ulkomailla aina jouluna, joten ei tarvitse miettiä tätäkään asiaa.
Sama juttu. Serkut vietti aattona perhejoulua, vaikka asuivat melkein meidän naapurissa eikä kukaan koulussakaan kertonut, miten aattona ajeltiin ympäriinsä. Pukki tuli aina omaan kotiin ja toi sinne lahjat. Äidin vanhemmilla oli tavallaan sukujoulu, koska siellä maatilalla asui kolme sukupolvea ja he viettivät joulua yhdessä, mutta sielläkään ei nuoret (serkkuni) enää jouluksi palaa kotiin. Vasta tapanina on kyläilypäivä.