Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa vanhemmat päästämään lapsen hampaat tähän kuntoon?!

Vierailija
14.12.2015 |

Katsoin juuri Areenasta Kandit-sarjan kolmannen tuotantokauden seitsemännen kauden, jossa esiintynyt lapsipotilas sai kyllä järkyttymään. Kyseessä siis 4-vuotias Jonne (lapsen nimi on oikeasti Jonne, en vain käytä "nimityksenä"), jolta joudutaan poistamaan pahasti reikiintynyt maitohammas esilääkityksessä. Eikä hammasta edes saada pois kokonaisuudessaan, se on niin täynnä kariesta että hapertuu toimenpiteen aikana ja hajoaa palasiksi. Jaksossa näkyy lapsen hampaita myös muutoin ja näky on ihan järkyttävä: pinnat ovat ainakin osissa hampaista ihan ruskeita ja etuhampaissakin kunnon plakkikerros. Muuta hoitoa suunnitellaan tehtäväksi nukutuksessa.

Lasta käy sääliksi, äidille ei heru yhtään sympatiaa. Mikä, siis mikä helvetissä, on mennyt niin pahasti pieleen, että nelivuotiaan hammaskalusto on tuossa kunnossa? Äiti vaikutti ihan tavalliselta ohjelmassa, mutta jossain on pakko olla isosti vikaa. Noin pieni lapsi ei itse pysty hampaitaan tuohon kuntoon saattamaan. Onko täällä hammaslääkäreitä/muita suun terveydenhuollon ammattilaisia tai asiasta tietäviä? Onko näin pahoja tapauksia paljonkin?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulen tuosta astmalääkityksestä nyt enää kertaa. T:astma 13v.

Ekaa siis.

Vierailija
42/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lukunsa on hippiäidit jotka eivät suostu käyttämään fluorillista hammastahnaa. Tiedän tapauksen jossa neli vuotiaalta on jouduttu poistamaan hampaita reikien vuoksi. En tiedä onko tuollainen lasu:n paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ton linkin jutun ja vähän järkytyin. Kuka antaa lapselle mehua tai kaakaota öisin tuttipullosta!

Mutta joo, alkoi omatunto minullakin vähän kolkuttamaan. Meillä on tähän mennessä tyydytty vain vähän pyöräyttämään hammasharjaa lapsen suussa. Onneksi hampaat on tullut myöhään ja niitä on vasta 8. Onko teillä antaa vinkkejä, miten saada 1,5v:n hampaiden pesu sujumaan? Tällä hetkellä hampaidenpesurutiineihin kuuluu meritähtiraivarit...

Vierailija
44/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lukunsa on hippiäidit jotka eivät suostu käyttämään fluorillista hammastahnaa. Tiedän tapauksen jossa neli vuotiaalta on jouduttu poistamaan hampaita reikien vuoksi. En tiedä onko tuollainen lasu:n paikka.

Meillä terveystarkastaja ehdottomasti kielsi fluorin käytön, koska sitä on jo nyt vedessä liikaa. Kuopiossahan fluorattu vesijohtovesi aiheutti aika pahoja ongelmia.

Vierailija
45/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kiillevaurioista kärsivää lasta. Toisella syynä keliakia ja toisella syntymästä kaksivuotiaaksi kestänyt päivittäinen antibioottikuuri hydronefroosin hoitoon. Ei auta jatkuva harjaus, vaan hampaat reikiintyvät.

Vierailija
46/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se maksamatta jättäny mies samassa jaksossa, miten voi olla sellaset hampaat?! Oikeesti.

Vierailija
47/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että meillä jouduttiin viisivuotiaan hampaat operoimaan anestesiassa. Viisi reikää, joista kolme suht pahoja eli jouduttiin poistamaan hampaat.

Meillä on kyllä kuopuksen kohdalla ollut se ongelma, että lapsi ei ole koskaan suostunut avaamaan suutaan hammaslääkärillä. Kolme vuotta sitten suostui sen verran että hammashygienisti pystyi havaitsemaan yhden reiän, silloin se oli ihan pieni ja olisi ollut helppo hoitaa ilman poraamisia. Valitettavasti lapsi oli asiasta eri mieltä. Kaikki yritettiin lahjonnasta lähtien mutta huonoin tuloksin. Hammashygienisti sitten vain varaili aina vain aikaa puolen vuoden päähän että yritetään uudestaan.

Loppujen lopuksi hampaat menivät sen verran huonoon kuntoon (hammassärky) että päädyttiin kipupolille jossa yritettiin rauhoittavien lääkkeiden kanssa edes katsoa hammaskalustoa. Siinä vaiheessa oli selvää että jotain täytyy tehdä ja olihan meillä vanhemmillakin silmät päässä, kyllä me näimme että isoja reikiä oli hampaissa. 

Kun ei rauhoittavat lääkkeetkään toimineet, meidät laitettiin jonoon että nukutuksessa hoidetaan purukalusto. Yllättävän nopeasti tuli se aika, jonotettiin vain kolme kuukautta.  Hampaat kuitenkin tuli hoidettua, viimein. Huomattiin myös, että hampaissa on kiillevaurioita, mikä on ilmeisesti osaltaan ollut syynä reikiintymiseen. Mutta myös kariesta löytyi. En keksi oikein muuta selitystä kuin että mies on käyttänyt omassa suussaan lapsen lusikkaa (miehellä on hammasongelmia myös). Kiillevauriot ovat hammaslääkärin mukaan saaattaneet tulla narskutuksesta.

Esikoisella ei ole koskaan ollut mitään ongelmia hampaiden kanssa. Aina tullut kehuja jne. hyvin hoidetuista hampaista ja täysin samalla tavalla on kummankin hampaita hoidettu. Vaikka aiemminkin ollaan huolehdittu lasten hampaista, nyt olemme vielä tarkempia ja otimme käyttöön esim. fluorihuuhteen.

Tietysti on nyt hyvä olla jälkiviisas mutta ehkä meidänkin olisi kannattanut suoraan varata aika yksityiselle hammaslääkärille, olisimme varmasti päässeet hoidattamaan hampaat anestesiassa nopeammin. Totta kai se olisi maksanut todella paljon mutta kun kyseessä on lapsen terveys, ei sille oikein voi laittaa hintaa.

Vierailija
48/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä äitiä puolustelematta, miksi lapsen hampaiden hoidon katsotaan olevan yleensä äidin tehtävä? Isille ei tämä homma kuulu?

Vierailija
49/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ton linkin jutun ja vähän järkytyin. Kuka antaa lapselle mehua tai kaakaota öisin tuttipullosta!

Mutta joo, alkoi omatunto minullakin vähän kolkuttamaan. Meillä on tähän mennessä tyydytty vain vähän pyöräyttämään hammasharjaa lapsen suussa. Onneksi hampaat on tullut myöhään ja niitä on vasta 8. Onko teillä antaa vinkkejä, miten saada 1,5v:n hampaiden pesu sujumaan? Tällä hetkellä hampaidenpesurutiineihin kuuluu meritähtiraivarit...

Meillä auttoi ihan pienenä, että oli 2 hammasharjaa ja lapsi harjaili ensin itse ja katseli harjan kuvia ja sitten toinen vanhempi pesi hampaat toisella harjalla. Ja jos ei muuten onnistunut, niin olen napannut lapsen kainaloon ja harjannut hampaat. Isommille ollaan puhuttu hammaspeikoista tai pöpöistä, joita napataan harjalla ja lapsista on tietenkin kivaa sylkeä niitä lavuaariin.

Lapsille on siis opetettu, että hammaspesu kuuluu rutiineihin aamulla ja illalla ja nyt 3 v ja 5 v tulevat nätisti hammaspesulle ja hampaiden peseminen on itsestäänselvyys.

Vierailija
50/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani oli vauva vuoden ajan paha korvatulehduskierre. Tästä syystä joutui syömään monen monta antibioottikuuria. Hampaat pestiin kahdesti päivässä (äiti tai isä pesi) mutta ei auttanut. Kiille oli pilalla. Hammaslääkäri sanoi että ikävä kyllä se vaurio ulottuu jo puhkeamattomiin rautahampaisiinkin.

Nykyään parikymppisellä siskollani on nätisti paikatut etuhampaat. Muut hampaat ovat aina olleet paremmassa kunnossa.

Vierailija
51/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs hammaslääkäri kertoi käsityksenään, että sellaiset vanhemmat, joilla on itsellään ollut ongelmia hampidensa kanssa, suhtautuvat lastensa hampaiden puhdistukseen huolellisesti. Sellaiset taas, joilla itsellään ei ole ongelmia esiintynyt, tuntuvat ajattelevan, että hampaat ihan itsestään pysyvät kunnossa. Hän myös kertoi, että mikäli hampaat eivät reikiinny 18:sta ikävuoteen mennessä, eivät ne yleensä reikiinny senkään jälkeen.

Suattaapi olla,mutta suattaa olla olemattakin.

Omalta kohdaltani allekirjoitan, olen ollut lähes fanaattinen lasteni hampaiden puhdistamisessa, koska omat hampaani ovat olleet  ongelmalliset. Saivat alkaa itse pestä vasta tokalla luokalla. Nyt aikuisia ja reikiä nolla.

Meillä ihan päinvastoin. Minulla, 42-vuotiaalla äidillä ei ole yhtäkään paikkaa hampaissa ja olen ollut aina lasten hampaiden hoidossa todella tarkka. Miehelläni on suu täynnä paikkoja ja hän kyllä huoltaa omia hampaitaan ihan kohtuudella, mutta lasten hampaiden hoidosta ei välitä tuon taivaallista.

Lähes täysi-ikäisillä lapsillamme ei ole vielä reikiä, onneksi ovat ilmeisesti perineet hyvät hampaansa minulta.

Vierailija
52/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs hammaslääkäri kertoi käsityksenään, että sellaiset vanhemmat, joilla on itsellään ollut ongelmia hampidensa kanssa, suhtautuvat lastensa hampaiden puhdistukseen huolellisesti. Sellaiset taas, joilla itsellään ei ole ongelmia esiintynyt, tuntuvat ajattelevan, että hampaat ihan itsestään pysyvät kunnossa. Hän myös kertoi, että mikäli hampaat eivät reikiinny 18:sta ikävuoteen mennessä, eivät ne yleensä reikiinny senkään jälkeen.

Suattaapi olla,mutta suattaa olla olemattakin.

Omalta kohdaltani allekirjoitan, olen ollut lähes fanaattinen lasteni hampaiden puhdistamisessa, koska omat hampaani ovat olleet  ongelmalliset. Saivat alkaa itse pestä vasta tokalla luokalla. Nyt aikuisia ja reikiä nolla.

Meillä ihan päinvastoin. Minulla, 42-vuotiaalla äidillä ei ole yhtäkään paikkaa hampaissa ja olen ollut aina lasten hampaiden hoidossa todella tarkka. Miehelläni on suu täynnä paikkoja ja hän kyllä huoltaa omia hampaitaan ihan kohtuudella, mutta lasten hampaiden hoidosta ei välitä tuon taivaallista.

Lähes täysi-ikäisillä lapsillamme ei ole vielä reikiä, onneksi ovat ilmeisesti perineet hyvät hampaansa minulta.

Ja btw, meillä on ihan huidellen käytetty yhteisiä lusikoita ja suukoteltu lapsia pieninä suulle.

Vierailija
53/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun sairaanhoitajamies olisi yksin vastuussa lapsiemme hampaista, olisivat ne samassa kunnossa. Hän antaa lasten syödä mitä vain, milloin vain, eikä pese hampaita juuri koskaan lapsilta.

Vierailija
54/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin ideoita:

-lapsi saa itse valita mieleisensä hammasharjan

-kokeilkaa vaikka musiikkia soittavaa hammasharjaa :D

-hyvänmakuinen hammastahna

-vähän isommalle lapselle ainakin toimii joku palkinto hammaspesusta

Vierailija
55/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa hampaat meni poistokuntoon vaikean refluxitaudin vuoksi.

Vierailija
56/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin niin surettaa ja suututtaakin vanhempien välinpitämättömyys hampaidenhoitoa kohtaan. Minun suun hoitoni laiminlyötiin lapsena, ja nyt minulla menee useita työpäiviä sekä satoja euroja vuodessa hampaiden hoidattamiseen, kun niitä pitää juurihoitaa ja laittaa uudelleen irronneita paikkoja. Minä olin mm. yhdeksänvuotiaana viikon ratsastusleirillä ilman hammasharjaa, minulle oli ihan normaalia etten viikkoon pessyt hampaitani. Eivätkä vanhemmat tietenkään huolehtineet että pakkaan harjan ja hammastahnan mukaan. Muista myös itse ajan, kun join Cokista tuttipullosta, uskokaa tai älkää.

Omien lasteni kanssa olen ollut tarkka, ettei kariesbakteeri tartu. Napostelua ei juuri harrasteta - siksi minua hirvittääkin tämä joulun aika kun viimeiset pari viikkoa on koulussa ja harrastuksissa syöty karkkia pitkin päivää pikkujoulujen ja joulujuhlien varjolla.  Meillä käytetään mehuja/limsoja vain erityistilanteissa. Ksylitolia aterioiden jälkeen. Ja huolellinen hammaspesu kahdesti päivässä. Teen kuten jossain linkissä haasteteltu hammaslääkäri: pesen myös 12-vuotiaani hampaat ainakin muutamana iltana viikossa, hänellä on nimittäin raudat ylhäällä ja alhaalla, ja haluan varmistaa että hampaat tulevat puhtaaksi. 8- ja 10-vuotiaiden hampaat pesen joka ilta, aamuisin pesevät itse. Tämä kaikki ei vie aikaa eikä ole vaivaksi, kun siitä on tullut normaalia arkirutiinia.

Tuttavani valitteli facebookissa kuinka 2,5-vuotiaan yöitkuille löytyi syy: kaksi reikää hampaissa. "Taisi tehdä kipeä, voi ressua". Seuraavalla viikolla tulivat vastaan lenkillä: lapsi rattaissa mehupullon kanssa. Että näin. Teki mieli käydä ravistelemassa tätä äitiä!

Vierailija
57/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo arvostella muita ja paistatella omassa erinomaisuudessaan, jos ei omalle kohdalle osu. Meillä kolme lasta ja yhdellä ollut useampi reikä ja muilla ei yhtään. Ateriarytmi on säännöllinen, purkka syödään aina aterian päälle, ei napostella, hampaat pestään aamuin ja illoin, ei juoda limuja/mehuja. Syytä reikiintymiseen en tiedä, kaikki muut tuntuvat sen tietävän paremmin eli naposteminen ja syödään salaa herkkuja. Huoh.

Vierailija
58/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on helppo arvostella muita ja paistatella omassa erinomaisuudessaan, jos ei omalle kohdalle osu. Meillä kolme lasta ja yhdellä ollut useampi reikä ja muilla ei yhtään. Ateriarytmi on säännöllinen, purkka syödään aina aterian päälle, ei napostella, hampaat pestään aamuin ja illoin, ei juoda limuja/mehuja. Syytä reikiintymiseen en tiedä, kaikki muut tuntuvat sen tietävän paremmin eli naposteminen ja syödään salaa herkkuja. Huoh.

Tälle yhdelle on tartutettu kariesbakteeri. Mutta aina voi syyn laittaa vaikka "huonon hammasluun" piikkiin, mikä on aivan uskomaton myytti, mutta tekosyy sille, ettei hampaiden reikiintymiselle mitään voi.

Vierailija
59/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Monelle tuntuu nämä(kin) asiat olevan niin yksiselitteisiä. Täällä on puhuttu, ettei ole olemassakaan sellaista kuin huono hammasluu. Kyllä minä ainakin tiedän ihmisiä, yksi serkkuni kuuluu mukaan, jolla hampaat välillä ihan kirjaimellisesti murenee suuhun. Jaon nimenomaan  puhuttu huonosta hammasluusta. Serkkuni on erittäin tunnollinen hampaittensa kanssa, kemuistakin kun nuorrena tultiin ja vaikka oli kuinka tuiterissa, niin hammasharja oli pian kädessä. Reikiä jatkuvasti, aina vain, vaikka yli 40v, hampaita murenee jne. Sisaruksillansa aivan hyvät hampaat.

Vierailija
60/127 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pieni lapsi ei suostu hammaspesuun ja hammashoitoon, niin silloin vanhempien täytyy hakea ammattiapua tähän käyttäytymisen ongelmaan. Apua on saatavissa, on altistusta, käyttäytymisen muokkaamisterapiaa ym. Samalla tietysti selvitettävä, mikä on ongelman taustalla, mitä apua ja ohjausta vanhemmat tarvitsevat ja toki suljettava pois harvinaisemmat syyt. Samaan aikaan on kuitenkin hoidettava ne hampaat, tarvittaessa vaikka anestesiasta.

Hampaiden hoitamista on syytä harjoitella jo vauvan kanssa, ennen kuin mitään hampaita onkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme