Mikä saa vanhemmat päästämään lapsen hampaat tähän kuntoon?!
Katsoin juuri Areenasta Kandit-sarjan kolmannen tuotantokauden seitsemännen kauden, jossa esiintynyt lapsipotilas sai kyllä järkyttymään. Kyseessä siis 4-vuotias Jonne (lapsen nimi on oikeasti Jonne, en vain käytä "nimityksenä"), jolta joudutaan poistamaan pahasti reikiintynyt maitohammas esilääkityksessä. Eikä hammasta edes saada pois kokonaisuudessaan, se on niin täynnä kariesta että hapertuu toimenpiteen aikana ja hajoaa palasiksi. Jaksossa näkyy lapsen hampaita myös muutoin ja näky on ihan järkyttävä: pinnat ovat ainakin osissa hampaista ihan ruskeita ja etuhampaissakin kunnon plakkikerros. Muuta hoitoa suunnitellaan tehtäväksi nukutuksessa.
Lasta käy sääliksi, äidille ei heru yhtään sympatiaa. Mikä, siis mikä helvetissä, on mennyt niin pahasti pieleen, että nelivuotiaan hammaskalusto on tuossa kunnossa? Äiti vaikutti ihan tavalliselta ohjelmassa, mutta jossain on pakko olla isosti vikaa. Noin pieni lapsi ei itse pysty hampaitaan tuohon kuntoon saattamaan. Onko täällä hammaslääkäreitä/muita suun terveydenhuollon ammattilaisia tai asiasta tietäviä? Onko näin pahoja tapauksia paljonkin?
Kommentit (127)
Huonoa hammasluuta ei ole. Sen sijaan osa lapsista saa vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan kariesbakteerin alle 3-vuotiaana, useimmiten syömällä samasta lusikasta. Kun bakteerin saa pikkulapsena, hampaat reikiintyvän vaikka kuinka harjaisi hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa on hippiäidit jotka eivät suostu käyttämään fluorillista hammastahnaa. Tiedän tapauksen jossa neli vuotiaalta on jouduttu poistamaan hampaita reikien vuoksi. En tiedä onko tuollainen lasu:n paikka.
Meillä terveystarkastaja ehdottomasti kielsi fluorin käytön, koska sitä on jo nyt vedessä liikaa. Kuopiossahan fluorattu vesijohtovesi aiheutti aika pahoja ongelmia.
Kerropa, mitä ne pahat ongelmat Kuopiossa olivat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa on hippiäidit jotka eivät suostu käyttämään fluorillista hammastahnaa. Tiedän tapauksen jossa neli vuotiaalta on jouduttu poistamaan hampaita reikien vuoksi. En tiedä onko tuollainen lasu:n paikka.
Meillä terveystarkastaja ehdottomasti kielsi fluorin käytön, koska sitä on jo nyt vedessä liikaa. Kuopiossahan fluorattu vesijohtovesi aiheutti aika pahoja ongelmia.
Kerropa, mitä ne pahat ongelmat Kuopiossa olivat??
Jos lapsi saa vain ravinteetonta ruokaa, hampaatkaan eivät kehity normaalisti. Tiedän pikkulapsen, joka sai vain valkoista leipää eikä syönyt kasviksia ikinä, niin hampaatkin olivat sitten mustat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppo arvostella muita ja paistatella omassa erinomaisuudessaan, jos ei omalle kohdalle osu. Meillä kolme lasta ja yhdellä ollut useampi reikä ja muilla ei yhtään. Ateriarytmi on säännöllinen, purkka syödään aina aterian päälle, ei napostella, hampaat pestään aamuin ja illoin, ei juoda limuja/mehuja. Syytä reikiintymiseen en tiedä, kaikki muut tuntuvat sen tietävän paremmin eli naposteminen ja syödään salaa herkkuja. Huoh.
Tälle yhdelle on tartutettu kariesbakteeri. Mutta aina voi syyn laittaa vaikka "huonon hammasluun" piikkiin, mikä on aivan uskomaton myytti, mutta tekosyy sille, ettei hampaiden reikiintymiselle mitään voi.
En tietääkseni keksinyt yhtään tekosyytä. En vaan todellakaan tiedä miten voisin enää paremmin lapseni hampaita hoitaa. Itse sain ekan reiän 20-vuotiaana ja miehellä eikä muilla lapsilla ole ikinä ollut ainuttakaan.
Tummat läiskät pikkulasten hampaissa on ns. "ruostetta" joka johtuu vahvasta syljestä eikä liity mitenkään kariekseen.
T. Shg (en lukenut koko keskustelua)
Mulla oli lapsena jo hampaat ihan paskana, huolimatta siitä että äitini on oikea terveysintoilija. Esim. tavallista sokeria meillä ei saanut ennen kouluikää ikinä, ruoan päälle joskus fruktoosilla makeutettua jälkiruokaa vaan. Napostelua ei harrastettu, vain aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Läheisen kaupan tätitkin kuulemma nauroivat minua ja sisaruksiani, kun siinä missä muut lapset kerjäsivät vanhemmilta karkkia karkkihyllyn edessä, meidän porukka saattoi esim. pyytää näkkileipää tai hapankorppua.
Itsekin mietin mistä johtuu että tosiaan hampaat oli kouluun mennessä jo ihan mädät. Vanhemmillani on aina ollut tosi huonot hampaat, tyyliin tekarit rippilahjaksi. En tiedä onko mahdollista että jonkun supertehokkaan kariespöpötartunnan on heiltä lapsena saanut, kun ei siihen aikaan kielletty esim. lapselle antamasta samalla lusikalla josta on itse maistanut. Toinen juttu on että hampaiden puhdistamista ei varmaan oikein hyvin valvottu, hyvin pienenä sai itse vaan pestä ja äiti luotti että on pesty kun niin sanoi. Itse vielä kouluikäisenäkin usein pesin vain vähän etuhampaita ja olin mielestäni ovelakin, kun sain huijattua äitiä, joka muuten on joka asiassa tiukka.
Vierailija kirjoitti:
No jotain on äidissä pahasti vialla, ei sitä muuten voi selittää.
Isässä ei toki mitään vikaa. Äiti mokannut koska sen vastuulla on lapen hampaat. Ei isän.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisarellani on joku kehityshäiriö tullut hampaisiin ja hampaista käytännössä puuttuu kokonaan kiille eli se kovin päälimmäinen kerros. Siskoni hampaat on aivan reikiintyneeet ja keltaiset jo 15-vuotiaana. Lapsenakin niitä paikattiin jatkuvasti. Vanhemmat olivat todella tarkkoja hampaiden kanssa. Ne pestiin aamuin illoin huolella, käytettiin fluoritabletteja, xylitol-tuotteita, karkkipäivä oli kerran kuussa, mehuja, happamia hedelmiä ym. ei ollenkaan.
Itellä on normaalilla elämällä 24-vuotiaana reiättömät hampaat.
Mulla tuo sama ongelma kuin siskollasi, paitsi että kiille ei puutu kokonaan mutta läiskittäin. Ja kyllähän ne kiilteettömät kohdat jo lapsena reikiintyivät ja nyt nelikymppisenä on joka ainoa hammas paikattu... Eniten kuitenkin ärsyttää se miten kamalalta ne kiillepuutosläiskät näyttää etuhampaissa: ruskehtavilta viiruilta ja läikiltä. Toivon että nekin reikiintyisivät että tilalle saisi valkoiset paikat :D
Yhdellä meidän lapsista reikiintyi kaksi hammasta edessä tosi pahan näköisiksi jo 2-vuotiaana. Hammaslääkärissä todettiin synnynnäinen hypoplasia eli heikko kiille näissä hampaissa. Hammaslääkäri sanoi ettemme olisi voineet estää näitä reikiä millään ja nämä hampaat täytyy irrottaa tai paikata myöhemmin ennen rautahampaiden tuloa, ettei reikiintyminen leviä niihin. Muilla lapsilla ei reikiä kouluiässäkään.
Maitohampaissa todellakin voi olla synnynnäisiä hypoplasiaa ja purukalut menevät karmeaan kuntoon. Yleensä rautahampaiden kanssa ei kuitenkaan tule ongelmia jos reiät hoidetaan ennen niiden puhkeamista.
Mulla oli ton ikäisenä ruskeet reikiintyneet hampaat ja se johtui sairaudesta. Asiantuntemattoman AP:n on turha tehdä mitään johtopäätöksiä.
Samasta lusikasta syöminen on tehokas tapa reikiinnyttää lapsen hampaat. Kyllä ennenkin tiedettiin karieksesta, kaikki eivät vain välittäneet. Meillä ei kotona koskaan käytetty aikuisen lusikkaa lapsen suussa eikä reikiäkään tullut.
Meillä on pesty lapsen hampaita siitä saakka kun niitä on tullut esiin. Eihän tuo hirveästi välittäisi pesusta, mutta on tottunut siihen. Lapsi (1,5 v) on miehen sylissä ja minä pesen. Hammashoitajan ohjeiden mukaan laitan peukalon lapsen suuhun, jotta se pysyy auki ja siten surruttelen lasten sähköhammasharjalla ja nostelen ylähuulta edestä pois. Kyllä ne lapsen hampaat saa pestyä jos vaan haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Tutkikaa ennen kuin hutkitte. Jotkut sairaudet haurastavat luuta ja inhalaattorista saa kunnon hammasmyrkkyjä.
Jos tarkoitat astmalääkettä, niin suu huuhdellan vedellä käytön jälkeen. Tiedoksi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Jos pieni lapsi ei suostu hammaspesuun ja hammashoitoon, niin silloin vanhempien täytyy hakea ammattiapua tähän käyttäytymisen ongelmaan. Apua on saatavissa, on altistusta, käyttäytymisen muokkaamisterapiaa ym. Samalla tietysti selvitettävä, mikä on ongelman taustalla, mitä apua ja ohjausta vanhemmat tarvitsevat ja toki suljettava pois harvinaisemmat syyt. Samaan aikaan on kuitenkin hoidettava ne hampaat, tarvittaessa vaikka anestesiasta.
Hampaiden hoitamista on syytä harjoitella jo vauvan kanssa, ennen kuin mitään hampaita onkaan.
Hehehe, ai että käytäytymisterapiaa hampaiden takia...
Kuulkaas nyt mammat. Huomaa, että teillä on aika vähän elämänkokemusta, ja ns. oikeita ongelmia.
Hampaat saa hoidatettua ja reiät paikattua. Ei ole todellakaan mikään ensisijainen murhe elämässä. Vaikka mammat mielellään myöntävät itse itselleen mitaleja lastensa hampaiston reiättömänä pitämisestä, niin väitän, että asia ei ole kaikille prioriteettilistalla kärkipäässä. Kestäkää se.
Esimerkiksi meillä lapsella on autismi, johon ei edes siihen saa tehoavaa terapiaa. Puhe- ja toimintaterapiaa saatiin ennen kouluikää, nyttemmin ei enää niitäkään. Väitän, että siinä joku hammaslääkärikammo ei ole niitä kiireyslistalla tärkeimpiä juttuja.
Samaten ketjussa kirjoittaneiden astmalasten vanhemmille tärkeintä on saada lapselle toimiva astmalääkitys ja pitää lapsi hengissä. Jos lääkitys aiheuttaa kiillevaurioita, se on tietenkin ikävä sivuhaitta, mutta ei mikään syy repiä nuttuaan.
Lankoni on hammaslääkäri, ollut sitä jo kolmekymmentä vuotta. Kun omien lasteni synnyttyä kysyin hänen kantaansa lasten suukotteluun, hän katsoi minua kuin vähäjärkistä. Hänelle on itsestäänselvää, että lapsia pitää suukotella, suullekin saa. Karies leviää viimeistään päiväkodissa lasten keskuudessa kumminkin, kun muksut panevat suuhunsa toisten lusikoita ja leluja. Reiät paikataan, no big deal.
Enkä nyt siis sano, etteikö lasten hampaita pestäisi. Meillä on aina pesty.
Mutta joku roti vouhotuksellakin. Ja palstamammojen itsensä ylentämiseen tähtäävällä paheksunnalla. Ihan tosiaan kuin ette ikinä olisi kuulleetkaan mistään vakavammasta kuin hampaaseen tulleesta REIÄSTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pieni lapsi ei suostu hammaspesuun ja hammashoitoon, niin silloin vanhempien täytyy hakea ammattiapua tähän käyttäytymisen ongelmaan. Apua on saatavissa, on altistusta, käyttäytymisen muokkaamisterapiaa ym. Samalla tietysti selvitettävä, mikä on ongelman taustalla, mitä apua ja ohjausta vanhemmat tarvitsevat ja toki suljettava pois harvinaisemmat syyt. Samaan aikaan on kuitenkin hoidettava ne hampaat, tarvittaessa vaikka anestesiasta.
Hampaiden hoitamista on syytä harjoitella jo vauvan kanssa, ennen kuin mitään hampaita onkaan.
Hehehe, ai että käytäytymisterapiaa hampaiden takia...
Kuulkaas nyt mammat. Huomaa, että teillä on aika vähän elämänkokemusta, ja ns. oikeita ongelmia.
Hampaat saa hoidatettua ja reiät paikattua. Ei ole todellakaan mikään ensisijainen murhe elämässä. Vaikka mammat mielellään myöntävät itse itselleen mitaleja lastensa hampaiston reiättömänä pitämisestä, niin väitän, että asia ei ole kaikille prioriteettilistalla kärkipäässä. Kestäkää se.
Esimerkiksi meillä lapsella on autismi, johon ei edes siihen saa tehoavaa terapiaa. Puhe- ja toimintaterapiaa saatiin ennen kouluikää, nyttemmin ei enää niitäkään. Väitän, että siinä joku hammaslääkärikammo ei ole niitä kiireyslistalla tärkeimpiä juttuja.
Samaten ketjussa kirjoittaneiden astmalasten vanhemmille tärkeintä on saada lapselle toimiva astmalääkitys ja pitää lapsi hengissä. Jos lääkitys aiheuttaa kiillevaurioita, se on tietenkin ikävä sivuhaitta, mutta ei mikään syy repiä nuttuaan.Lankoni on hammaslääkäri, ollut sitä jo kolmekymmentä vuotta. Kun omien lasteni synnyttyä kysyin hänen kantaansa lasten suukotteluun, hän katsoi minua kuin vähäjärkistä. Hänelle on itsestäänselvää, että lapsia pitää suukotella, suullekin saa. Karies leviää viimeistään päiväkodissa lasten keskuudessa kumminkin, kun muksut panevat suuhunsa toisten lusikoita ja leluja. Reiät paikataan, no big deal.
Enkä nyt siis sano, etteikö lasten hampaita pestäisi. Meillä on aina pesty.
Mutta joku roti vouhotuksellakin. Ja palstamammojen itsensä ylentämiseen tähtäävällä paheksunnalla. Ihan tosiaan kuin ette ikinä olisi kuulleetkaan mistään vakavammasta kuin hampaaseen tulleesta REIÄSTÄ!
Ihan naurettava kommentti. Hampaiden reikiintyminen ei ole mikään "ikävä sivuhaitta", vaan saattaa johtaa todella pahoihin ongelmiin (sepsis, syvät paiseet) jos hampaissa muhivia bakteereita pääsee verenkiertoon. Mielestäni tämä keskustelu ei todellakaan ole typerää vouhotusta, on hienoa huomata että suurin osa kommentoijista on kanssani samaa mieltä.
Terveisin Ap, joka ei ole "asiantuntematon" vaan alkuvaiheen lääketieteen opiskelija. Opintoni ovat siinä vaiheessa, etten vielä ole nähnyt lapsipotilaita joiden suu olisi aloituksen kuvaamassa kunnossa. Olen kuitenkin omin silmin nähnyt, mitä hampaista lähtenyt yleisinfektio voi saada aikaan.
Ei todellakaan hammasterveys ole mikään vähäpätöinen asia. Hoitamattomat hampaat voi ajan saatossa johtaa jopa sydänsairauksiin...
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1378276983154
Vierailija kirjoitti:
Huonoa hammasluuta ei ole. Sen sijaan osa lapsista saa vanhemmiltaan tai sisaruksiltaan kariesbakteerin alle 3-vuotiaana, useimmiten syömällä samasta lusikasta. Kun bakteerin saa pikkulapsena, hampaat reikiintyvän vaikka kuinka harjaisi hampaita.
Ei kariesbakteeri tarkoita että hampaat reikintyy. Hyvällä hoidolla pysyy reiät poissa.
Itselläni on reikiä nolla, ikää 39. Lapsilla, 12 ja 10, sama homma. Olen suhtautunut lasten hammashoitoon aina hyvin vakavasti. Karkkipäivä on kerran viikossa, hampaat totta kai on pesty kaksi kertaa päivässä, xylitolia on alettu syömään jo vauvana ja purkkaa ja pastilleja on tarjolla aina ruokailun päätteeksi. Ja mitään, mikä on käynyt toisen suussa, ei ole laitettu vauvan/taaperon suuhun. Tämä on asia, mikä monelta unohtuu ja mitä osa meidänkin sukulaisista on suorastaan paheksunut. En mm. antanut taaperoiden juoda samasta pullonsuusta kuin mummi, mikä aiheutti mielipahaa. Samoin, kun mummi käytti lapsen syöttölusikkaa omassa suussaan, vaihdatin lusikan puhtaaseen. Aina toki yritin selittää asiat sievästi, mutta kovin hitaasti meni perille (jos meni ollenkaan). Tänä päivänä olen kuitenkin erittäin tyytyväinen. Lapsen serkulta, joka on ollut paljon mummilla hoidossa ja jota mummi on saanut hoitaa juuri niin kuin on halunnut (ilman että kukaan paasaa vieressä karieksesta), vedettiin ainakin kolme maitohammasta suusta jo alle viisivuotiaana, koska ne olivat niin pahasti reikiintyneet. En väitä, että vika olisi pelkästään mummissa, vaan myös mm. sokerin syönti on siinä perheessä täysin holtitonta. Mutta uskon, että osasyy on myös siinä, että löperöllä hammashygienialla on onnistuttu siirtämään jo pienen lapsen suuhun nuo hammasbakteerit.