Mikä saa vanhemmat päästämään lapsen hampaat tähän kuntoon?!
Katsoin juuri Areenasta Kandit-sarjan kolmannen tuotantokauden seitsemännen kauden, jossa esiintynyt lapsipotilas sai kyllä järkyttymään. Kyseessä siis 4-vuotias Jonne (lapsen nimi on oikeasti Jonne, en vain käytä "nimityksenä"), jolta joudutaan poistamaan pahasti reikiintynyt maitohammas esilääkityksessä. Eikä hammasta edes saada pois kokonaisuudessaan, se on niin täynnä kariesta että hapertuu toimenpiteen aikana ja hajoaa palasiksi. Jaksossa näkyy lapsen hampaita myös muutoin ja näky on ihan järkyttävä: pinnat ovat ainakin osissa hampaista ihan ruskeita ja etuhampaissakin kunnon plakkikerros. Muuta hoitoa suunnitellaan tehtäväksi nukutuksessa.
Lasta käy sääliksi, äidille ei heru yhtään sympatiaa. Mikä, siis mikä helvetissä, on mennyt niin pahasti pieleen, että nelivuotiaan hammaskalusto on tuossa kunnossa? Äiti vaikutti ihan tavalliselta ohjelmassa, mutta jossain on pakko olla isosti vikaa. Noin pieni lapsi ei itse pysty hampaitaan tuohon kuntoon saattamaan. Onko täällä hammaslääkäreitä/muita suun terveydenhuollon ammattilaisia tai asiasta tietäviä? Onko näin pahoja tapauksia paljonkin?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
En tunne tapausta, mutta: HAMMASLAATU PERIYTYY.
On ihmisiä, jotka saavat tekohampaat jo alle 30-vuotiaina, eikä se johdu siitä että heillä olisi poikkeavat elämäntavat. Heidän hampaansa eivät kestä "normaalia elämää".
Teoriassa hampaat voi aina pitää aterioiden välissä puhtaina, käytännössä puhtaus on kuitenkin vaillinaista... ientaskuissa on aina ruokaa kariesbakteereille.
On ihmisiä, joiden hampaat reikiintyvät jo ennen, kuin heillä on yhtäkään poskihammasta..! Pysyvien hampaiden laatu saattaa kuitenkin olla hyvä.
Ja ensimmäisiä hampaita, ns. maitohampaita, ei ensimmäisten vuosien aikana paikata! (Ei niissä ole helposti kipua hajonneina, koska hampailla ei juuri ole juurta.)
Hampaattomuus haittaa syömistä ja puhumista, mutta liian varhainen poistaminen voi vääristää leukaluun kasvua. Paikkaaminen ei auttaisi, bakteeri lisääntyy koko suussa - veden purskuttaminen ja muu puhdistus on olennaista, ei paikkaaminen tai poistaminen. Poistaminen vasta ääritapauksessa.
Imetys etenkin öisin reikiinnyttää hampaita, joiden kiilteen laatu on heikko. Osalle ihmisistä imetys on kuitenkin tärkeäintä. Psyykkistä hyvinvointia ei voi paikata, hampaita voi.
Kirjoitelmasi oli toivottavasti vitsi? Siinä ei ollut ainuttakaan paikkansa pitävää faktaa. Tai oli, puolikas lause imetys etenkin öisin reikiinnyttää hampaita, loput siitäkin lauseesta oli sitten höpönlöpinää.
Lasten maitohampaita on ihan yhtä tärkeää paikata kuin aikuistenkin hampaita, samoin kiputuntemukset ovat samat. Juuret ovat toki hieman lyhyemmät kuin pysyvissä hampaissa, mutta niin on lapsen leuatkin huomattavasti pienemmät kuin aikuisen. Reiät paikataan myös siitäkin syystä että kariesbakteerin määrä suussa saadaan mahdollisimman matalaksi ennenkuin pysyvät hampaat puhkeavat. Jos maitohampaistossa on jäljellä ruskeita puolikkaita hampaita (korkea määrä bakteeria muhii suussa), on lapsi toki kipeä, mutta siirtyy myös kariesbakteeri suun sisällä puhkeaviin pysyviin hampaisiin erittäin herkästi, toisin kuin silloin kun maitohampaisto on korjattu kuntoon ja hygieniassa petrattu.
Yhdessäkään tutkimuksessa ei ole koskaan selvinnyt että olisi olemassa hyvä ja huono hammasluu, joka periytyisi (poislukien hypoplasia laikut mutta ne ovat asia erikseen). Edelleen; ainoastaan kariesbakteeri tarttuu ja sen aktivoitumiseen tarvitaan sille suotuisat olosuhteet (lika, ravinto, aika), jotta reikä syntyy. Linkatkaa tänne, jos löydätte tutkimuksia jotka väittävät toisin, jotka on julkaistu luotettavissa kanavissa.
Ps. Psyykkistä hyvinvointia ei voi paikata, hampaita voi. Mitäpä luulet mitä paikatulle hampaalle tapahtuu, kun paikkauksen jälkeen samat reikiintymiselle suotuisat olosuhteet suussa saavat jatkua (lika, sokeri, harjaamattomuus)? Oman hampaan ja paikan rajalle, eli paikan saumoihin alkaa kertyä samaa plakkia, mikä aiheutti ensimmäisenkin reiän, ja siitä alkaa taas seuraava reikä syntyä, kutsutaan nimellä sekundaarikaries. Kun tarpeeksi monesti paikataan jokaista hammasta, loppujen lopuksi on jäljellä enää lähes kokonaan paikkausmuovista koostuva nykäre, jossa ei enää juurikaan omaa hammasluuta ole jäljellä, sitä sitten käytät hampaanasi kunnes se poistetaan ja on vaihdettava lopulta tekohampaisiin (kokoproteesiin).
Lapset pitäisi ottaa huostaan jos hampaat täysin hoitamatta ja rikki!
Se on molempien tehtävä.
Äidit yleensä niistä huolehtivat. Minä en voi koskaan antaa anteeksi perheelleni, etteivät huolehtineet hammasharjoista ym. pesuista tietenkään puhumattakaan.
Vaikka se oli sitä aikaa, ettei hammaslääkäreitä kunnassa ollut kun 2-3, mutta oli kuitenkin, ja me ei oltu köyhiä, eikä hammadlääkäriin ollut kun muutama kilometri.
Muistan kun olin opiskelemassa toisella paikkakunnalla ja kun tulin lomalle minulla oli aivan hirveä hammassärky 3 viikkoa. Vanhemmat antoivat vain kärsiä.
Kaksi hammastahan siinä menetin juurihoidolle, vaikka jo silloin itse tajusin pestä hampaani ja ostaa hammasharjoja, mutta se oli jo myöhäistä.
Näkivät lapsen tuskan, mutta lähettivät niine hyvineen maailmalle, opiskelupaikkakunnalle 16v.
Minulla oli tuttu siellä, joka lainani rahaa, että saatiin juurihoidot tehtyä. Olisin kohta ollut kipushokissa.
Olen siitä puhunut myöhemmin äidilleni, niin vastaus oli, ei tässä itselläkään ole ollut hampaita. Silloin juuri olisi syytä huolehtia lastensa hampaista kun on tietoa ja varaa. Mutta välinpitämättömyys lasta kohtaan.
En pysty edes laskemaan, miten paljon olen myöhemmin laittanut rahaa hammashoitoihin vanhempien piittaamattomuuden vuoksi. Sama lienee siskollani ja veljelläni.
Vastuun otto nyt kirjoitti:
Kun vanhemmuus on hävikissä, niin miten lapset voisivat olla terveitä?
Vanhemmissa on syy lasten pahoinvointiin, koska te kasvatatte lapsenne juuri sellaisiksi mitä itse olette.
Miettikääpä isät ja äidit, että millaisia olette, niin sellaisia tulee TEIDÄN lapsistanne. Ei hyvältä näytä.
Lasten vanhemmat eivät ota mitään vastuuta omien lasten kasvatuksesta.
Päiväkodille, kouluille ja kaduille vaaditaan kasvatus vastuu, ei se niin mene. Nyt etsimään vanhemmuutta ja ottamaan vastuu omista lapsista ja jättäkää isät ja äidit tuo muu paska pois ja kyllä tiedätte tarkalleen, että mitä tuo paska tarkoittaa. Keskittykää olennaiseen jos vielä voitte. Kohta ette enää voi asioille mitään ja sitten peli on menetetty kokonaan. Katsokaa, kuunnelkaa ja lukekaa, että mitä kamalia asioita tapahtuu koko ajan, kun lapsista ei välitetä tai oteta vastuuta.
Mutta jooo...sama paska vauhdissa.. Paraskin muka neuvoja 🤮
Lapseton Vanhapiika runkulle nyt just.. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
No jotain on äidissä pahasti vialla, ei sitä muuten voi selittää.
Rahan puute on se vika, te kokoomuslaiset varastitte ne ja tuhositte ostovoiman ja lastenkin hampaat, v i t u n k u s i p ä ä t
Ihmettelen sitä, kun tosi monet vanhemmat antavat ihan pienenkin lapsen itse harjata hampaansa. Ei pieni lapsi kykene huolelliseen pesuun. Itse pesen vielä tunnollisesti 7-vuotiaan hampaat aamuin illoin, hammaslangan käyttöä harjoitellaan myös.