Miksi Suomessa ei arvosteta koulutusta ja oppineisuutta?
Alkaa vähän kerrassaan potuttaa se, miten Suomessa vähätellään koulutusta ja osaamista. Vielä muutama vuosi sitten ajattelin, että opiskelua ja koulutusta vähättelevät vain kaikenlaiset elämänkoululaiset ja muut ihmiset, jotka eivät vain kykene hahmottamaan koulutuksen arvoa. Ei sen tietysti pitäisi yllättää, sillä jo koulussa asenteet olivat samat. Suosituimpia olivat urheilijat, koulussa hyvin menestyvät taas olivat jossain arvoasteikon häntäpäässä.
Ehdin jo luulla, että aikuiset olisivat fiksumpia, vaikka jatkuvasti onkin saanut lukea ja kuulla kommentteja turhista tohtoreista, liian suurista opiskelijapaikkamääristä, tarpeettomasta hömppätutkimuksesta. Satunnaisissa keskusteluissa törmää kommentteihin, joissa arvellaan koulutettujen olevan ylimielisiä ja vähättelevän toisten työtä, jos joku kehtaa ihmetellä sitä, miksi koulutetun ihmisen aikaa tuhlataan työpaikalla rutiinitehtäviin (vaikkapa siivoaminen, erilaiset toimistorutiinit), kun tuollaisten tehtävien ammattilaiset säästöjen nimissä ulkoistetaan tai irtisanotaan. Samaa sarjaa ovat kommentit siitä, miten "oikeat työt" eivät kelpaa korkeasti koulutetuille.
Aiemmin noita kommentteja sai kuulla vain duunareilta, osalta yrittäjistä ja jonkin verran myös diplomi-insinööreiltä ja kaupallisen koulutuksen saaneilta. Nyt tuolle linjalle ovat lähteneet jo ministeritkin, joiden luulisi ymmärtävän paremmin kokonaisuuksia ja aivan erityisesti koulutuksen, opetuksen ja tutkimuksen merkityksen yhteiskunnalle. Meillä on kaikenmaailman sipilöitä, stubbeja ja grahnlaasosia, jotka vähättelevät tutkimusta ja asiantuntijoiden työtä, vaikka luulisi, että tässä taloustilanteessa meillä ei ole varaa osaamisen ja tutkimuksen vähättelyyn.
Pitäisi olla aika selvää, että koulutettujenkin joukosta löytyy ihmisiä, joilla on omat syynsä laukoa ääliömäisiä kommentteja tai joiden osaaminen on jämähtänyt menneille vuosikymmenille. Jostain syystä noiden poikkeusyksilöiden takia suomalaiset ovat valmiita leimaamaan kaikki koulutetut tarpeettomiksi, typeriksi tai jopa vahingollisiksi.
Millä ilveellä ihmiset kuvittelevat Suomen nousevan lamasta? Ei Suomi voi kilpailla halvalla työvoimalla, vaan nimenomaan huippuosaamisella ja sitä saadaan vain laadukkaalla opetuksella ja tutkimuksella. Se ei tarkoita sitä, että yliopistoille ja tutkimuslaitoksille pitäisi syytää rahaa loputtomasti, mutta olisi suotavaa, että rahoitusta ei ainakaan leikata. Olisi myös suotavaa, että korkeasti koulutettujen annettaisiin keskittyä oikeaan työhön sen sijaan, että työajasta suuri osa menee rahoituksen hankkimiseen vain siksi, että hallitus luulee, että kilpailuttaminen kannattaa. Onko mitään järkeä käyttää esimerkiksi puolen vuoden edestä aikaa rahoitushakemuksen kirjoittamiseen, jos 10% hakemuksista hyväksytään ja hyväksytyt hankkeet saavat rahaa kahden henkilön palkkaamiseen kolmeksi vuodeksi?
Kilpailuttamista tarvitaan, mutta se ei saisi olla itseisarvo. Yliopistojen ja tutkimuslaitosten toiminnan pitäisi olla 80-90 prosenttisesti valtion rahoittamaa. Loppu voi tulla muista lähteistä. Pitäisi myös hyväksyä se, että osa tutkimuksesta on surkeaa, osa näyttää tarpeettomalta ja vain pieni osa tuottaa välittömästi hyödynnettävissä olevia tuloksia.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on näin: Suomessa palvotaan ja pokkuroidaan ylitse kaiken paperilla päteviä, ns. koulutettuja henkilöitä. Sen sijaan todellinen osaaminen ei ole kovassa huudossa, varsinkin kun se on hankittu itsenäisesti, ilman oppilaitosten avuja. Tätä halveksutaan, mollataan ja syljetään päälle. Suomi kaikessa koulutususkovaisuudessaan on sairas, keskinkertaistava sekä ennen kaikkea äärimmäisen vastenmielinen paikka. Kenenkään individuaalin ja oikeasti osaavan yksilön paikka tämä ei ole.
Katkeruus huipussaan oman epäonnistumisen seurauksena. Mille alalle et päässyt hakemisestasi huolimatta?
Lässyn lässyn. Tuollaisten autististen ylilautajonnejen kanssa en ala asiasta keskustelemaan. Edelleenkään. Suksikaa vittuun sen koulutususkovaisuutenne kanssa, te ette ole koskaan minua parempia, osaavampia ettekä itse asiassa ole paskankaan arvoisia. Nyt, fuck off.
Kukahan tässä eniten jonnelta vaikuttaa.
Itse käsitän tarkat koulutusvaatimukset tiettyihin tehtäviin. Vai pitäisikö lakeja muuttaa mm. virkamiesten osalta, että se PerusPertsan elämäm koulu -tietous riittäisi viran hoitamiseen?
Entäs miten PerusPertsan elämäm koulu -tietous riittäisi konsultointialalla, teknologiaosaamisen johtamisessa tai vaikkapa kirurgiassa?
"Öhöhö, öö, kyl MÄ hei osaan kaiken, ilman mitää vitun koului!", kuuluu PerusPertsan vakiovastaus.
Noin kirjoittaa todellinen keskinkertainen aivopesty lammas. Bää bää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on näin: Suomessa palvotaan ja pokkuroidaan ylitse kaiken paperilla päteviä, ns. koulutettuja henkilöitä. Sen sijaan todellinen osaaminen ei ole kovassa huudossa, varsinkin kun se on hankittu itsenäisesti, ilman oppilaitosten avuja. Tätä halveksutaan, mollataan ja syljetään päälle. Suomi kaikessa koulutususkovaisuudessaan on sairas, keskinkertaistava sekä ennen kaikkea äärimmäisen vastenmielinen paikka. Kenenkään individuaalin ja oikeasti osaavan yksilön paikka tämä ei ole.
Katkeruus huipussaan oman epäonnistumisen seurauksena. Mille alalle et päässyt hakemisestasi huolimatta?
Lässyn lässyn. Tuollaisten autististen ylilautajonnejen kanssa en ala asiasta keskustelemaan. Edelleenkään. Suksikaa vittuun sen koulutususkovaisuutenne kanssa, te ette ole koskaan minua parempia, osaavampia ettekä itse asiassa ole paskankaan arvoisia. Nyt, fuck off.
Itse käsitän tarkat koulutusvaatimukset tiettyihin tehtäviin. Vai pitäisikö lakeja muuttaa mm. virkamiesten osalta, että se PerusPertsan elämäm koulu -tietous riittäisi viran hoitamiseen?
Entäs miten PerusPertsan elämäm koulu -tietous riittäisi konsultointialalla, teknologiaosaamisen johtamisessa tai vaikkapa kirurgiassa?
"Öhöhö, öö, kyl MÄ hei osaan kaiken, ilman mitää vitun koului!", kuuluu PerusPertsan vakiovastaus.
Sinulle tekisi hyvää terapia. Pääsisit purkamaan tuntojasi sitä kohtaan ettet päässyt sisälle haluamallesi alalle :)
Vierailija kirjoitti:
Koska yhteiskunnan tarkoitus on tahkota voittoja, eikä tukea ihmisten hyvää elämää. Maailma on tässä pisteessä juuri siksi, että Einstein teki kaupallisia sovellutuksia eikä uppoutunut höpönlöpöön, joku Aleksis Kivi niminen syrjäytynyt ikiopiskelija potkittiin Ruotsiin pois meidän maisemaamme rumentamasta ja Sibelius meni mäkkäriin töihin ja perusti on start upin myöhemmin, ja pöhisi fitness-apista, jonkalaisia on miljoona samanlaista.
Vielä kun Ateneumiin saataisiin Nalle Walhroosin valokuvia ihasteltavaksi, kirjailijoilta otettaisiin apurahat pois ja kirjastot lakkautettaisiin, paitsi että Sarasvuo voi kirjoittaa ja kaikki ne, jotka tekee self-help oppaita menestykseen. Musiikki, kulttuuri ja elokuvat hiiteen, kaikki voi kuunnella Matti Apusen kolumneja Tuomas Enbusken lukemana musiikkitalon lavalta.
Money talks, bullshit walks.
Kuukauden paras viesti! :D
Minusta nimitystä "oppinut" ei voi käyttää tusinamaisterista vaan akateemisesta eliitistä. Jokainen joka ei tee ruumiillista työtä kuvittelee nykyään kuuluvansa sivistyneistöön.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nimitystä "oppinut" ei voi käyttää tusinamaisterista vaan akateemisesta eliitistä. Jokainen joka ei tee ruumiillista työtä kuvittelee nykyään kuuluvansa sivistyneistöön.
Juuri tuollainen provoaminen on tyypillistä kypsymättömille yksilöille :)
En tiedä yhtäkään akateemista, joka kuvittelisi olevansa "parempi" akateemisen loppututkintonsa vuoksi. Se on vain koulutus, koska halutaan päästä tiettyihin duuneihin tekemään työtehtäviä tietylle alalle. Hirveet hei.
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei Suomessa edes ole tarjolla oikeaa huippukoulutusta. Nurkkakuntaisia pieniä ja huonotasoisia yliopistoja kyllä Suomessa on, mutta ei niillä ole mitään tekemistä huippututkimuksen ja -osaamisen kanssa.
Höpöhöpö! KAIKKI Suomen yliopistot lukeutuvat maailman 500:n parhaan joukkoon. Missä muussa maassa asiat ovat näin hyvällä tolalla?
Tarvitsemme lääkäreitä, fyysikoita, kemistejä, keksijöitä, filosofeja, kielitieteilijöitä yms. yms. listaa voi jatkaa loputtomiin, JOTTA myös meillä kaikilla suomalaisilla olisi hyvinvointia.
Tarvitsemme totta kai myös duunareita. Nyt kuitenkin puhumme ammateista ja töistä, joita ei osaa tehdä ilman pitkää ja perusteellista koulutusta ja muiden tekemiä ns turhiakin tutkimuksia (niistä kun ajan saatossa koostuu runsaasti tietoa, jonka varaan rakennetaan tulevaa edistystä ja kehitystä).
Tarvitsemme sydämen sivistystä ja ravintoa, jotta elämä tuntuisi elämisen arvoiselta. Sitä tuovat mm taiteet. Niiden vaalimiseen ja kokemiseen tarvitsemme niiden alojen asiantuntijoita.
On paljon tietoa ja taitoja, joita ei opiskelematta ja ilman suuria ajallisia ja muitakin panostuksia saa. Se, että edes panostaa opiskeluun ja oppiakseen, on kaikkien etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tekisi hyvää terapia. Pääsisit purkamaan tuntojasi sitä kohtaan ettet päässyt sisälle haluamallesi alalle :)
Tuo teidän koulutettujen ja paperilla pätevien asenne on vastenmielinen. Kuvittelette että kaikki arvottavat samoja asioita kuin te. Sitten kuvittelette että ihmiset haluavat päteä teidän säännöillänne. Sinä et voi mitenkään olettaa yhtään mitään taustoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska yhteiskunnan tarkoitus on tahkota voittoja, eikä tukea ihmisten hyvää elämää. Maailma on tässä pisteessä juuri siksi, että Einstein teki kaupallisia sovellutuksia eikä uppoutunut höpönlöpöön, joku Aleksis Kivi niminen syrjäytynyt ikiopiskelija potkittiin Ruotsiin pois meidän maisemaamme rumentamasta ja Sibelius meni mäkkäriin töihin ja perusti on start upin myöhemmin, ja pöhisi fitness-apista, jonkalaisia on miljoona samanlaista.
Vielä kun Ateneumiin saataisiin Nalle Walhroosin valokuvia ihasteltavaksi, kirjailijoilta otettaisiin apurahat pois ja kirjastot lakkautettaisiin, paitsi että Sarasvuo voi kirjoittaa ja kaikki ne, jotka tekee self-help oppaita menestykseen. Musiikki, kulttuuri ja elokuvat hiiteen, kaikki voi kuunnella Matti Apusen kolumneja Tuomas Enbusken lukemana musiikkitalon lavalta.
Money talks, bullshit walks.
Kuukauden paras viesti! :D
Ei kaupallisia hyödyntämismahdollisuuksia, joten ei ole. Terveisin kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo teidän koulutettujen ja paperilla pätevien asenne on vastenmielinen. Kuvittelette että kaikki arvottavat samoja asioita kuin te. Sitten kuvittelette että ihmiset haluavat päteä teidän säännöillänne. Sinä et voi mitenkään olettaa yhtään mitään taustoistani.
Älä jaksa negaa. Pistä hyvä musa soimaan ja vähän kukkaa. Peace, bro.
Suomessa on tehty vuosikymmeniä ellei -satoja hyvää laadukasta tieteellistä tutkimusta. Tutkimusmatkailijoita on kulkenut ympäri masilmaa, geenitutkimus on korkeatasoista, samoin kielitiede ja tähtitiede. Monta muutakin alaa, kuten ekologia ja ilmastontutkimus ovat kovassa kurssissa. Tällä palstalla on mutuhuuhailijoita, jotka eivät tunnista omaa tietämättämyyttään ja valittavat Suomen muka huonosta tutkimuksesta:). Aliarvioiminen kumpuaa silkasta tietämättömyydestä.
Meillä on aivan historiallisen kulttuuri-, tiede- ja taidevihamielinen hallitus. Maata johdetaan kuin yritystä ja kaikki hallituksen toimet tuntuvat tähtäävän siihen että palaisimme luokkayhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ei Suomessa edes ole tarjolla oikeaa huippukoulutusta. Nurkkakuntaisia pieniä ja huonotasoisia yliopistoja kyllä Suomessa on, mutta ei niillä ole mitään tekemistä huippututkimuksen ja -osaamisen kanssa.
Et ole tainnut tutustua esim. Helsingin yliopiston sijoihin kansainvälisissä vertailuissa? Se, että maailman jostain 10 000 yliopistosta pääsee sijalle 45, on jo todella kova saavutus. Mutta olet kyllä oman tietämättömyytesi yhtään minkään asian suhteen jo paljastanut.
http://www.usnews.com/education/best-global-universities/rankings?int=a…
Taman erittain kunnioitetun rankinglistan sijoitus Helsingin Yliopistolle on 101. Turku 389.
Nykypäivän ihannetyöntekijä: 21-vuotias nuori mies, tuplatohtori, jolla on yli 30 vuotta alan työkokemusta. Täytyy osata ohjelmointikielet html:stä pythoniin, kauppatieteen tutkintokin on oltava, pitää osata puhua ja kirjoittaa 5-7 eri kieltä sujuvasti, suosittelijoita cv:ssä pitää olla monta sivua...
Näistäkin vaatimuksista huolimatta huolimatta työnantajat eivät todellisuudessa arvosta laajaa koulutustaustaa. Tiedän tämän itse omasta kokemuksesta, olen kuullut työnantajilta/rekrytoijilta työnhakijoita halveksuvia kommentteja. Nepotismilla ne työntekijät oikeasti valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläri että joku elämässään "onnistunut" ylilaudan dippainssi tulee mainostamaan kannabista.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Ja töihin ei haluta ketään opintomenestyjää vaan "hyvä tyyppi". Suomi nousuun hyvillä tyypeillä... eiku!
Itse toivoisin, että työnantajat osaisivat arvostaa hyviä korkeakoulupapereita ja sitä teoreettista pohjaa mikä sieltä on saatu. Nyt arvostetaan näitä häntäheikkejä, jotka pyörii käyntikortteineen tekemässä itseään tykö joka kissanristiäisissä. Ainejärjestöpellet jyrää todelliset osaajat. Vau, olit ainejärjestössä, joten osaat kokoustaa ja verkostoitua, tähän ei kuka tahansa pysty! Jumaloin sinua!
Ja hyvä tyyppi ei saa missään nimessä olla esimiestään koulutetumpi. Luulee varmasti itsestään liikoja ja siksi hänelle näytetään kaapin paikka ettei vaan skumppa nouse päähän. Kaikista kivointa olisi laittaa maisteri tekemään jotain kahvinkeittoa ja kattauksia. Ymmärtäisi paikkansa senkin pyrkyri. t, Mirva 49 v, ihan omilla kyvyillään edennyt merkantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläri että joku elämässään "onnistunut" ylilaudan dippainssi tulee mainostamaan kannabista.
Miksi vihaat? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi edes pyrkiä näin koulutettujen ihmisten kesken erottamaan arvostus ja rahoittaminen toisistaan.
Oppiarvoja voidaan toki arvostaa mutta ei sen täydy tarkoittaa, että veronmaksajien rahoilla ne kustannetaan.Jos haluatte sanoa, että yhteiskunnan eli toisten veronmaksajien pitää maksaa toiset ja kolmannetkin tutkinnot opintososiaalisine etuineen, niin kirjoittakaa niin.
Ei hölynpölyä "hyvän elämän arvostamisesta" tms.... Mutta palveleeko se tieteen etua, että tuotetaan vain sellaisia tutkimuksia, jotka näyttävät hyvältä iltapäivälehdissä ja joista saa heti taloudellisen hyödyn? Erittäin lyhytnäköistä.
No eihän tuosta ollutkaan kysymys vaan arvostamisesta, ei tehdyn tieteen tai perustutkimuksen laadusta.
Jos arvostaminen tarkoittaa rahoittamista, niin tämä kannattaa kirjoittaa selvästi auki.
Silloin voisi älyllistä priorisointia tehdä ja voisi jokunen tuhannen kerran jo aiemmin tuotettu diskurssianalyysi tekemättä...
Arvostus ja rahoitus ovat eri asia, mutta onhan niillä aika vahva yhteys. Voisin kuvitella kokoomusbroilerin sanomaan: "Siis mä arvostan tosi paljon tätä teidän fantastista tutkimusta, mutta kai sä itsekin ymmärrät, että me tarvitaan innovaatioita." ja sitten otetaan rahat yliopistoilta ja tutkimuslaitoksilta ja annetaan ne veronalennuksia ja yritystukina kavereiden johtamille firmoille.
Opetusta, tutkimusta ja tiedettä ylipäätään arvostetaan parhaiten pitämällä huolta siitä, että niiden rahoitus pysyy vakaana erityisesti huonoina aikoina, sillä hyvinä aikoina tutkimusrahaa on saatavilla muualtakin. Ei pidä unohtaa, että tutkimustyö vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa. Poliitikkojen äkkinäiset päätökset ovat jo karkottaneet hyviä tutkijoita ulkomaille ja tuhonneet toimivia tutkimusryhmiä. Hyvän tutkimusryhmän kasaaminen vie vuosia, mutta sen voi tuhota muutamassa päivässä lopettamalla rahoituksen.
Toki rahoitusta voidaan maltillisesti suunnata uudelleen, mutta mieluiten niin, että yliopistot ja tutkimuslaitokset itse saavat päättää, miten tavoitteeseen päästään. Poliitikkojen olisi parempi keskittyä niihin asioihin, joista he ehkä jotain ymmärtävät.
On kurja sanoa mutta monilla tohtoreilla on työelämän realiteetit hukassa. Osaaminen on valtavan syvää mutta myös valtavan kapeaa, ja nykyään hyvin harvalla organisaatiolla on varaa näin spesifiseen rekrytointiin.
Sopeutuvimpia ja joustavampia eri työtehtävien vastaanottajia ovat monikäyttöiset AMK-porukat. Heitä voi käyttää monenlaisissa tehtävissä eivätkä ole joka excel-taulukon täyttöhommissa itkemässä että eivät tätä tee kun ovat sitä tai tätä.
Päällikköpaikkoihin taas tarvitaan särmää ja pelisilmää, pelkkä koulutus ei tee kenestäkään hyvää esimiestä, myös soveltuvia luonteenominaisuuksia tarvitaan.
T. Rekrytoija