Joulupäivän päivälliselle hakusessa jokin lämmin kalaruoka.
Yleensä on ollut paistia ja yhdelle vieraalle kalaruoka (ei syö lihaa ja kanaa) erikseen, mutta ajattelin tänä vuonna säästää aikaa keittiössä ja tehdä jonkun kalaruoan kaikille.
Alkupalapöytään perinteisten sillien jne oheen laitan tarjolle muutamia eri leikkeleitä.
Eli hakusessa jokin hieman juhlavampi lämmi kalaruoka lisukkeineen.
Kommentit (36)
Itse savustettu lohi. Google "kalaruoat"?
Itse tykkään, että jouluna on jouluruokia. Sen vuoksi on vaikea keksiä mitään kalaruokaa, mikä olisi jouluinen. Eikö laatikot ym. jouluruoat kävisi, jos ostat vaikka lämmisavulohen siihen kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään, että jouluna on jouluruokia. Sen vuoksi on vaikea keksiä mitään kalaruokaa, mikä olisi jouluinen. Eikö laatikot ym. jouluruoat kävisi, jos ostat vaikka lämmisavulohen siihen kaveriksi.
Entä lipeäkala? Se on jouluruoka.
Ihan vaan uunissa paistettu lohi. Graavikalaa lisäksi. Siika on muuten graavikalana aivan ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalahan on jouluruokaa...
Kuha walewska, on mielettömän herkullista ja isossa vuuassa valmistuu kerralla koko päivällinen.
Sellainen uunilohi, jossa on päällä aurajuustoa. Jos siis tavallinen uunilohi on liian tylsä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan uunissa valmistettuna. Vedessä keittämällä saa vain vetistä. Sen valkokastike, itse annosteltu maustepippuri ja suola sekä herkulliset perunat ja vihreät herneet ovat homman ydin.
Osa tekee valkokastikkeen sijasta kananmunakastiketta ja perunat voivat olla edellisiltä aterioilta ylijääneitä keitettyjä perunoita, joista on tehty paistinperunoita. Kukaan ei kiellä myöskään vaihtamasta niitä keitettyjä perunoita Hasselbackan perunoihin.
Italialaisittain ja etenkin napolilaisittain kala on tärkeä joulupöydässä. Katso sivustolta Ricettedigusto.info joku herkullinen italialainen joulukalaruoka.
Miksi tämä yksi lumihiutale mene kaikkien muiden edelle? Muut joutuvat kärsimään vain koska ruoka ei kelpaa.
Yrttinen uunilohi (esim. kokonainen lohi täytettynä). Loheen sopii myös vaikka karpalo ja klementiini jos jouluisia makuja hakee.
Faith kirjoitti:
Sellainen uunilohi, jossa on päällä aurajuustoa. Jos siis tavallinen uunilohi on liian tylsä.
Kannattaa kokeilla uunilohta, jonka päälle laittaa joko valmispeston tai tekee itse peston ihan tillistä, parmesaanista tai leivänmuruista/gluteenittomista korppujauhoista, manteleista ja rypsiöljystä. Kannattaa pistää reikiä kalaan ennen peston levittämistä. Päällystää kalan sitruunaviipaleilla.
Lipeäkala on unohdettu jouluruoka eli sitä siis joulupöytään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös jouluhauki on ihan juttu.
Lipeäkalaa kunnon bechamel ja pekoni- sekä pähkinämurua, on loistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös jouluhauki on ihan juttu.
Lipeäkalaa kunnon bechamel ja pekoni- sekä pähkinämurua, on loistavaa.
Esim: https://hatala.fi/kalareseptit/hatalan-taytetty-jouluhauki/
Lohilaatikko.