Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies petti ja jätti. Lapsi vihainen

Vierailija
07.12.2015 |

Mies petti ja jätti minut. Itse olen kolmen vuode Aikana työstänyt ajatuksia ja päässyt tasolle, jossa välit exän kanssa ovat hyvinkin asialliset. Ei riidellä mutta ei olla juuri muutenkaan tekemisissä kuin oakolliset.

Ero oli aikoinaan tosi yllättävä ja hajotti kyllä palasiksi niin minut kuin alakouluikäiset lapset. Isä lähti ja muutti toisen perheen luo.

Nyt teini-ikäinen haluaa olla kokoajan vähemmän ja vähemmän tekemisissä isänsä kanssa. On sanonut isälleen, että vihainen siitä, mitä teki. Isä sanoo lapselle, että tämä on vain hänen ja äidin välinen asia, eikä kosketa lapsia. Lapsi on sitä mieltä, että myös häntä on loukattu. Onko mitään tehtävissä, että isän ja kapsen välit korjaantuisivat? Onko pakko korjata, jos isän asenne on tuo? Mitä ajatuksia herättää? Onko kokemusta?

Kommentit (185)

Vierailija
61/185 |
07.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puuttuisi isän ja teinin väleihin. Teini tuntee miten tuntee, ja hänellä on oikeus siihen. Isä saa itse korjata aiheuttamansa.

Vierailija
62/185 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on aivan oikeassa siinä, että hänet on myös petetty. Nimenomaan hänen isänsä ei arvostanut perhettään sen vertaa, että olisi ollut pettämättä. Lapsella on täysi oikeus olla tämän takia vihainen. En mäkään tollasta " isää " kattelisi enkä lapsia velvoittaisi sitä tapaamaan. 

Sairas asenne. Meillä isä petti äitiä ja ero tuli siksi, mutta kyse ei ollut meistä lapsista vaan siitä että heidän suhteensa ei toiminut ja isä ratkaisi tämän epäkypsästi ja itsekkäästi.

Pitäisikö lapsen olla loukkaantunut jos isä ihastuu johonkin uuteen? Kun ei jaksa enää käydä äidin kanssa treffeillä ja vaalia parisuhdetta? Entä silloin kun ei osta äidille vuosipäivälahjaa?

Kaikki nämä vaikuttavat vanhempien väleihin ja ilmeisesti ovat siksi lapsen asia.

On eri asia erota, lähteä eri teille ja löytää uusi kumppani, kuin pettää ja jättää lennosta perhe. Ensimmäinen on hyväksyttävää, jälkimmäinen ei. Tunteet ja ihmissuhteet muuttuvat ja vaikka se voi olla vaikeaa lapsen ymmärtää, on se ihan hyväksyttävää. Kuitenkaan en voi ymmärtää, että jos jompikumpi vanhemmista pettää toista ja jättää perheensä, miten tämä ei olisi myös lapsen pettämistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/185 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni heräsi sellainen kysymys että minkä takia eron oikea syy on lapsien tiedossa?

Kun erottiin lasten isän kanssa (syyt:mies petti ja oli väkivaltainen minua kohtaan, tätä lapset eivät koskaan nähneet koska olivat hoidossa kun mies joi) niin kerrottiin vain että isän ja äidin on parempi elää erillään, emme ole onnellisia toistemme kanssa.

Exäni on ollut aina hyvä isä ja on sitä edelleen. Lapset menevät isälleen mielellään. Eivät varmasti menisi jos tietäisivät totuuden mutta sitä heidän ei tarvitse koskaan tietää. Se vain rikkoisi heidän tunteensa isäänsä kohtaan eikä ainakaan auttaisi tai parantaisi mitään.

Eli minkä takia lapsille on karusti kerrottu eron syy?

Kannatat siis sitä että lapsille valehdellaan?

Fiksusti hoidetussa erossa lapsille ei kyllä yleensä jää tällaisia mielipiteitä puolesta tai vastaan.:f 

Vierailija
64/185 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin isä lähti kun olin 11v. Koko teini-iän olin katkera ja oireilin, äiti syyllisti isää: katkaisin tämän vuoksi völit isään. Nyt 23-vuotiaana sain tietää että isä lähti koska äiti petti isää lukuisia kertoja.

Vierailija
65/185 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana keskustelu! Onneksi löysin tämän vaikka vanha ketju onkin. Toivottavasti olisi uusia näkökulmia.

Olen itse siis pitkälti AP:n tilanteessa, erosta vain hieman vähemmän aikaa. Meillä exä ilmoitti itse lapselle eron syyn samaan aikaan kun minäkin sain tietää. Kaikki tapahtui päivässä ja sitten olikin jo ihan avoimesti perhettä uuden naisen ja hänen lasten kanssa.

Olen erosta saakka pyrkinyt tekemään kaiken juuri näin kun täälläkin on moni neuvonut. Olen sanoittanut murkulle omia tunteitani siltä osin kun ne ovat väistämättä olleet näkyvissä, kertonut riidoista faktapohjasesti (isäsi on tätä mieltä, minä tätä mieltä) ja koko ajan painottanut, että iskä rakastaa sinua ja haluaa pitää sinut elämässä. Isä ei kuitenkaan käyttäydy näin yhtään ja jatkuvia ongelmia ollut heillä. Isä syyllistää lasta ja rankaisee, kun hän ei suostu hyväksymään uutta naista (itse en muuten anna lapsen haukkua uutta naista, painotan että kaikkia ihmisiä on kohdeltava kunnioittavasti ja hän on ihan varmasti muutakin, kun se mitä me hänen käytöksestään ja ajatusmaailmastaan tiedämme). Nyt myös me olemme siinä tilanteessa, että lapsi ei halua enää tavata isäänsä. Muutaman kerran pakotin ja se oli kyllä aivan virheliike. Lapsi raivosi minulle, että minäkin haluan vain hänestä eroon. Ei auttanut selittelyt. Tämän jälkeen on saanut tulla kotiin isältään jos on halunnut ja näin on myös pääsääntöisesti tehnyt kesken muutenkin lyhyiden tapaamisten, jos on ollenkaan mennyt. Puoli vuotta siis jo takkuillut. Kaikki tämä exän mielestä tietty minun manipulaation tulosta.

Ero oli ja on lapselle muutenkin todella raskas ja paljon on ollut ongelmia. Masennusta ja itsetuhoisuutta. En vain kertakaikkisesti tiedä miten pitäisi toimia, vaikka kuinka yrittäisin tukea suhdetta, se ei auta ja ainoa mitä jää käteen on exän silmitön viha minun päälle. Psykologi sanoo että ei saa pakottaa, perheneuvola että lapsi ei saa tästä vastuuta kantaa.

Ja tietty niinkuin vanhempana aina, on vaikeassa tilanteessa vain toimittava jotenkin ja toivittava että tekee oikein. Mielelläni kuulisin kuitenkin lisää näkökantoja tilanteesee.

Vierailija
66/185 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni heräsi sellainen kysymys että minkä takia eron oikea syy on lapsien tiedossa?

Kun erottiin lasten isän kanssa (syyt:mies petti ja oli väkivaltainen minua kohtaan, tätä lapset eivät koskaan nähneet koska olivat hoidossa kun mies joi) niin kerrottiin vain että isän ja äidin on parempi elää erillään, emme ole onnellisia toistemme kanssa.

Exäni on ollut aina hyvä isä ja on sitä edelleen. Lapset menevät isälleen mielellään. Eivät varmasti menisi jos tietäisivät totuuden mutta sitä heidän ei tarvitse koskaan tietää. Se vain rikkoisi heidän tunteensa isäänsä kohtaan eikä ainakaan auttaisi tai parantaisi mitään.

ei lapset tyhmiä ole jos isä muuttaa suoraan uuden perhen luokse, eiköhän eron syy tiedossa ole

ei ap

Vierailija
67/185 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon ehdit lihoa ennenku mies lähti?

Kiitos hei! 😂

- Nostaja

Vierailija
68/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on ihan käsittämättömiä juntteja. Ei muuta.

Vierailija
69/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttelee ne aikuisetkin lapset, vielä pahemmin ja julmemmin.

Lähinnä ihmettelen miksi aikuiset haluavat sotkea lapsensa eroriitoihinsa. Lasten pitäisi heidän mielestää asettua jomman kumman puolelle.

Vanhempien eroriidat eivät kuulu minkään ikäisille lapsille ei edes aikuisille sellaisille. Lapset eivät ole vanhempiensa eroterapeutteja.

Vierailija
71/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatat siis sitä että lapsille valehdellaan?

Odotinkin tätä. Ei se ole valehtelua. Jätetään vaan asioita kertomatta ja sillä suojellaan lapsen mieltä.

Jos olisin sun lapsi ja minulle selviäisi tällainen valehtelu ja petos niin en usko, että haluaisin sen jälkeen enää olla tekemisissä kanssasi.

Vierailija
72/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuon ikäinen "lapsi" osaa ihan itsekin päätellä mitä tapahtunut jos isä muuttanut suoraan jonkun toisen naisen luo jossa sitten pitäisi vierailla.

Ap:n tapauksessa lapset olivat eron sattuessa alakouluikäisiä! Voin vain kuvitella kuinka siellä on äiti kerännyt säälipisteitä kertomalla lapsille kuinka paha isi on ja mitenkä kurjaa nyt on ja lapset toimineet äidin lohduttajana. Näitä on nähty niin paljon. Voi lapsi parkoja joilla ei ole vahvaa äitiä.

Lapsen on hyvä saada tietää ihan rehellisesti mikä paska se isukki on. Sillä suojellaan lasta parhaiten. Siittiönluovuttajaa tarvitaan se pari sekunttia, muuta arvoa sillä ei ole.

Vierailija
73/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiukuttelee ne aikuisetkin lapset, vielä pahemmin ja julmemmin.

Lähinnä ihmettelen miksi aikuiset haluavat sotkea lapsensa eroriitoihinsa. Lasten pitäisi heidän mielestää asettua jomman kumman puolelle.

Vanhempien eroriidat eivät kuulu minkään ikäisille lapsille ei edes aikuisille sellaisille. Lapset eivät ole vanhempiensa eroterapeutteja.

Miksi mielestäsi lapsen pitää olla se joka sopeutuu ja joustaa? Kun toinen vanhempi hylkää perheen, lapsella on täysi oikeus olla menemättä petturin luo.

Vierailija
74/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai eron syy pitää kertoa lapsille! Sairasta joutua kuulemaan asia muualta ja huomata että

kaikki muut eli ulkopuoliset on koko ajan tienneet.

Salailuhan se tuottaa mieleltään terveitä ihmisiä, not.

Vierailija
75/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero ja pettäminen pitäisi olla mielestäni asia jonka aikuiset käsittelevät keskenään. Se millaiset välit isällä ja teinillä on on taas heidän välinen asia eikä äidin pitäisi siihen puuttua. Tottakai isän tai äidin pitäisi pystyä käsittelemään niitä tuntemuksia mitä tuo lapsessa herättää. Jos lapsi on vihainen isälle siitä että tällä on uusi perhe kyllä isän on pystyttävä käsittelemään ne tunteet lapsen kanssa.

Vierailija
76/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tottakai eron syy pitää kertoa lapsille! Sairasta joutua kuulemaan asia muualta ja huomata että

Juuri näin. Kerrotaan rehellisesti, että isäsi on huo&ripukki, joka haluaa panna vieraita naisia eikä välitä sinusta tai muistakaan pätkääkään. Kun mu&lkku vie.

Vierailija
77/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä hajoitti lapsen elämän ja pilasi sen

Vierailija
78/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on väistämättä lapsen elämään rankasti vaikuttava juttu

Vierailija
79/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/pienten_laste…

Väestöliitto on yksi miesselittäjä. Joutaisi lakkauttaa koko lafka.

Vierailija
80/185 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei panoja pidä lapselle kertoa. Sen voi toki kertoa että luottamusta vanhempien välillä ei ole. Jos toisella vanhemmalla on uusi kumppani toki myös se on kerrottava jossakin vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme