Mikä on mielestänne vähiten arvostettu ns. naisten ammatti?
Kommentit (51)
Ja kotiäiti ei todellakaan ole mikään ammatti. Jokainen normaali nainen menee töihin ja kartuttaa yhteistä veropottia työssäkäynnillään. Eikä loisi kotona Kelan rahoilla.
Jopa R-M Palander ja Minttu Virtanen jne ovat jotenkin säälittäviä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä ei sitten sanota kaupan tädeiksi, rättitädeiksi jne? Aika epäonnistunut tuo vastineesi.
No siksi kun nuo eivät ole "lapsiammatteja" niin kuin vaikka tarhan täti tai neuvolan täti.
Ei kai kukaan oikeasti opeta lapsiaan tai vielä hirveämpää käytä itse ko alojen työntekijöistä ilmaisua sen ja sen täti? En minä ainakaan. Päiväkodin työntekijöistä käytämme ihan etunimiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kotiäiti ei todellakaan ole mikään ammatti. Jokainen normaali nainen menee töihin ja kartuttaa yhteistä veropottia työssäkäynnillään. Eikä loisi kotona Kelan rahoilla.
No vaikka kahden lapsen täyspäivähoito maksaa veronmaksajille suuruusluokkaa 15.000 euroa vuodessa, mikä on kyllä aika paljon enemmän, kun mitä keskiverto työssäkäyvä äiti tuottaa valtiolle verotuloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä ei sitten sanota kaupan tädeiksi, rättitädeiksi jne? Aika epäonnistunut tuo vastineesi.
No siksi kun nuo eivät ole "lapsiammatteja" niin kuin vaikka tarhan täti tai neuvolan täti.
Ei kai kukaan oikeasti opeta lapsiaan tai vielä hirveämpää käytä itse ko alojen työntekijöistä ilmaisua sen ja sen täti? En minä ainakaan. Päiväkodin työntekijöistä käytämme ihan etunimiä.
Itse en ole kyllä kuullut vanhemmasta, joka olisi lapsille käyttänyt neuvolan työntekijöistä termiä "terveydenhoitaja". Pelkkä tätikin on ihan yleinen yleisnimitys päiväkodin työntekijöille silloin kun ei puhuta kenestäkään tietystä henkilöstä.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallisiivoojana ilman koulutusta. Helsingin kaupunki..
Mitä tulee naisten ammatteihin, niin uimahallisiivoojaksi ei käsittääkseni edes (käytännön elämässä) pääse jos on mies. Se kun tarkoittaisi sitä, että pystyisi siivoamaan vain miesten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka kahden lapsen täyspäivähoito maksaa veronmaksajille suuruusluokkaa 15.000 euroa vuodessa, mikä on kyllä aika paljon enemmän, kun mitä keskiverto työssäkäyvä äiti tuottaa valtiolle verotuloina.
Itseasiassa just toisinpäin. Äitien työssäkäynti on aina kannattavampaa, kuin maata kotona poikasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa just toisinpäin. Äitien työssäkäynti on aina kannattavampaa, kuin maata kotona poikasten kanssa.
No ainakin jo kolmella lapsella päivähoitoon kuluva rahamäärä ylittää useimmissa tapauksissa yhden ihmisen palkan, eli työnteko on kansantaloudellisesti kannattamatonta. Jos kyse on alle kolmevuotiaista niin raja on vielä alempana. Esim. jos äiti on osa-aikainen siivooja ja ansaitsee 5 tunnin työpäivän aikana 40 euroa bruttona ja yhden 2-vuotiaan lapsen 6 tunnin hoitokulut ovat 54 euroa, niin se on aika itsestään selvää, että kyseinen yhtälö on miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Tarhantäti, ja syystä.
Minä kyllä arvostan lastenhoitajia ja lastentarhanopettajia aivan mielettömästi. Ainakin meidän päiväkodissa on ihan loistotyyppejä ja osaavia ihmisiä. Minun mielestä on tärkeää, että kun minun lapseni menee ensimmäiseen paikkaan jossa joutuu ikäistensä kanssa samaan ryhmään koko aikuisen työpäiväksi, niin hänellä on siellä aikuisia hoitamassa ja havainnoimassa jotka ymmärtävät lapsen luonteen päälle, mutta osaavat myös opettaa, kehittää ja kasvattaa lasta. Ei se lapsia katoa olemasta minun työpäivän ajaksi, vaan on todellakin tärkeää kenen kanssa hän sen ajan viettää, ja miten häntä kohdellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä just on se ongelma! Naiset, joiden resurssit ja kunnianhimo eivät riitä muuhun kuin luuttuamiseen ja kakkapyllyjä pyyhkimään. Ja palkka on luultavasti jotain 1200-1700 euron väliltä? Usein osa-aikaista ja pätkäistä.
Aika moni nainen opiskelee yliopistossa lastentarhanopettajaksi ja päätyy juurikin luuttuamaan ja pyyhkimään kakkapyllyjä, ja vieläpä huonommalla palkalla kuin mitä rekkakuskimiehille maksetaan.
Luutunnut en ole tainnut kertaakaan. Kakkapyllyt kyllä pyyhin siinä missä hoitajakin. Palkassa olisi parantamisen varaa, mutta kun tämä työ on niin paljon muutakin kuin em. asioita :) Jos en kokisi voivani aidosti vaikuttaa työssäni ihmisten elämään, niin en sellaista työtä jaksaisi. On ihana havaita kun se ryhmän ujoin vihdoin rohkaistuu, tai kun pitkän työn tuloksena kielellisiä vaikuksia omaava lapsi alkaa puhumaan paremmin! Puhumattakaan siitä, kun se perus Matti Meikäläinen saa niitä ihan normaaleja istetuntoja kohottavia elämyksiä niin kaverisuhteissaan, leikeissään, ja opetustilanteissa. Ei sitä vaan tajua, jos sitä ei osaa nähdä eikä osaa huomata kuinka paljon silläkin on merkitystä mitä puhun sitä kakkapyllyä pyyhkiessä. Enkä koe oikeastaan aliarvostuksen näkyvän kuin satunnaisesti palstalla ja palkassa. Mutta mitä vanhempiin tulee, niin aika moni ihan kertookin kovasti arvostavansa työtämme. Minulla on luokaopettaja -koulutuskin, mutta en jaksanut sitä montaa vuotta, juuri sen takia että isommilla lapsilla vaikutusmahdollisuudet on niin pienet. Pienemmillä lapsilla vielä kaikki tuntuu olevan pelastettavissa, ja kaikki tukipalvelut, mm. terapiat ja opettajien konsultoinnit erityisvaikeuksia omaaville lapsille ovat lähellä. Meilläkin käy toimintaterapeutti ja VEO:a joiden kanssa yhdessä voidaan pohtia lapselle parhaita kasvatus- ja opetusmenetelmiä vanhempien kanssa. Ja ne lapset ovat vielä siinä iässä, että itsetuntoa voi kehittää ja itseluottamusta omaan toimiin lisätä ihan aikuisen toiminnalla.
Vähän päinvastainen mielipide siivoojista. Kaikki arvostavat heitä, muutenhan työpaikat ja koulut olisivat pulassa.
Mutta koulutusta työhön ei tarvita. Ehkä juuri leikkaussalisiivoojat yms. tarvitsevat tarkempaa tietoa steriloinnista ja hygieniasta ja kaikkien siivoajien esimiehille tietoa käytettävistä aineista. Esimieshän ne tavarat tilaa, eikä se alipalkattu siivooja.
Tavalliselle siivoojalle (anteeksi, siistijälle...) riittää parin minuutin perehdytys siivottavasta kohteesta. Mitä ainetta käytetään mihinkin, mitä työvälinettä milloinkin jne.
Ihan hassuksi menisi, jos eivät opiskelijat saisi enää rahoittaa koulunkäyntiään siivoushommilla. Vaadittaisiin aina siivousalanammattitutkinto. Peruspesuista tienaa parhaiten, ne kun tehdään yö-ja loma-aikoina.
Muutama vuosi tuli siivoustyötä tehtyä opintojen ohella täysin kouluttautumattomana alalle. Siivouskohteina hammaslääkäri, kaksi pankkia, yksi varasto, autokauppa ja mielenterveystoimisto ns. iltapartiossa ja peruspesuja joka viikonloppu. Sekä kesäisin rakannussiivoojana. Minulla oli asiallinen esimies ja työkaveri (opiskelija myöskin) alkuun, jotka perehdyttivät työnkuvaan ja tehtäviin uudessa kohteessa.
Yhteen isoon kauppaan tein sairauslomasijaisuuksia hetken. Kieltäydyin pian noista töistä, koska vakituiset siivoojat polttivat tupakkaa varastohuoneessa ison ajan, jättivät kalatiskin siivoamatta sekä heillä oli näppäriä niksejä varastaa ja teetättää kaikki raskaampi tuuraajilla.
Muuten ihan mainio (ja kunniallinen) tapa rahoittaa opiskelut. Fyysistä kuntoa vaatii muttei missään nimessä koulutusta. Miettikää 40-v samaa koulua siivonnut rouva, tarvitseeko hän uudelleenkouluttautua jokaisen remontin jälkeen, että varmasti osaa oikeat aineet valita uusittuihin lattioihin tai pulpetteihin.
No lähärin palkka on itseasiassa suht hyvä ilta yö ja viikonloppulisineen. Olen sekä lähäri että opiskellut yliopistossa. Tällä hetkellä teen yo tutkintoani vastaavaa työtä mut tienasin kyl lähärinä paremmin. Toisaaltaa työ olo fyysisesti kuluttavampaa. Vakityöpaikan sain myöskin lähärinä. Yo tutkinnollani teen vaan määräaikaisia töitä. Eli en ihan noin aliarvioisi lähihoitajia. Tosin itse en ehkä siihen työhön kovin mielelläni palaa jos ei ole pakko. Vaikka palkka on nyt pienempi, niin työni on nyt kivempaa.