Asunnoton suomalainen tyttö
Olin eilen kaupungilla joulutunnelmissa ja menin huonon sään vuoksi yhtä vähemmän tunnettua sisäreittiä Stockmannilta Kamppiin. Väkeä oli liikkeellä tosi paljon ja joulutunnelma korkealla huonosta säästä huolimatta. Sitten aivan yhtäkkiä edessäni lattialla istui nuori likainen suomalainen tyttö edessään kerjuukulhona pahvinen kahvimuki, missä luki: "olen asunnoton". Oli vähällä, etten kävellyt ohi, koska ajattelin, että siinä joku nuori istuu aikaa kuluttamassa. Annoin kuppiin pienen summan rahaa ja kiirehdin eteenpäin. Myöhemmin minua alkoi kaduttaa ja palasin etsimään tyttöä, mutta hän oli kadonnut. Olisin halunnut kysyä, mikä on tilanne, mutta ensikohtaamisessa olin niin häkeltynyt, että en tajunnut. Työni kautta tiedän, että Helsingissä on satoja asunnottomia, suurin osa asuu kavereilla, vanhempien mökeillä jne. Mutta tämä tyttö herätti minut ajattelemaan, että kuinka käy niille, joilla ei ole vanhempien mökkejä, kavereita ym.? Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ollut säännölliset tulot, niin halpaa asuntoa ei anneta. Ja koska taas ei ole asuntoa, niin sitä töissä käyntiä hyvillä tuloilla ei voi jatkaa, mutta halpaa asuntoa ei saa.
Noidankehä, joka johtuu siitä, että on hoitanut asiansa "liian hyvin" tanttojen silmiin.
Halpaa asuntoa ei anneta? Kuka ei anna? Jos ei ole asuntoa, niin ei voi jatkaa töitä? Mitä? Ne työthän on nimenomaan avain sen asunnon saamiseen.
Metsästä käsin ei voi töihin lähteä ja sidonko koiran puuhun kiinni 10 tunniksi? hmm.. anteeksi 12 tunniksi. Matkat varmaan kestäisi ainakin 2-3 tuntia suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuttavapiirissäni tapauksen, jossa kaveri joutui pakkaseen maksamattomien vuokrien takia. Heppu oli henkisesti siinä kunnossa, ettei osannut enää hoitaa raha-asioitaan eikä edes avannut mitään hänelle tulleita kirjeitä, mm sosiaalitoimi oli kyllä yrittänyt ottaa yhteyttä kirjeitse, ei puhelimitse eikä käymällä paikan päällä. Oli melkoinen operaatio hoitaa kaverin asiat siihen kuntoon, että hän sai edes työkyvyttömyyseläkkeen, katon päänsä päälle ja edunvalvojan hoitamaan raha-asioita.
Joten älkää hyvät kaikkitietävät viitsikö puhua paskaa ja väittää, ettei Suomessa voi joutua kadulle. Kyllä voi.
Tietenkin asia saatta olla toinen jos edes yrittää hoitaa asiansa, tässä tapauksessa kaverilla ei vain enää ollut siihen henkisesti panoksia, eikä muuten tässä tapauksessa minkäänlaisilla päihteillä ollut asiaan minkäänlaista osuutta.
Niin, sehän siinä oli pointtina, että jos hoitaa asiansa niin tuollaiseen tilanteeseen on lähestulkoon mahdoton päätyä. Kaverillasi oli jotain vakavia mielenterveysongelmia joiden vuoksi ei saanut asioitaan hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on paljon pumpulissa kasvaneita pullamössöjä; kivat heille :)
Niinpä. Luultavasti asunnottomia haukkuvat ovat jotain sossun ikiluuseri elättejä.
Niin olenkin. Ja juuri siksi en ymmärrä, miten joku voi joutua johonkin kadulle asumaan Suomessa, kun edes minä en ole siinä onnistunut, vaikka olen tämmöinen sossun ikiluuseri elätti.
Katsos kun sä olet päässyt luuserielätti putkeen.
Kun taas me töissä käyvät ei sinne päästä ennenkuin sössitään asiamme päin vittua. Kun on aina maksanut laskunsa ja rahaakin on tilillä, niin oletetaan, että itse hoitaa asiansa. Sitten kun järkevän hintaisia asuntoja ei ole, niin niitä ei ole ja kadulla olet kuin täi tervassa. Samaan aikaan mamuja asutetaan meidän asuntoihin, niin alkaahan se korpeamaan asua metsässä.
Mites kun jotkut työssäkäyvät jopa ostavat asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ollut säännölliset tulot, niin halpaa asuntoa ei anneta. Ja koska taas ei ole asuntoa, niin sitä töissä käyntiä hyvillä tuloilla ei voi jatkaa, mutta halpaa asuntoa ei saa.
Noidankehä, joka johtuu siitä, että on hoitanut asiansa "liian hyvin" tanttojen silmiin.
Halpaa asuntoa ei anneta? Kuka ei anna? Jos ei ole asuntoa, niin ei voi jatkaa töitä? Mitä? Ne työthän on nimenomaan avain sen asunnon saamiseen.
Mutta mamuilleppa annetaan. Kuka antaa?
Kysy kuka antaa, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Maaseutu on nuorelle naiselle ehdoton turn-off!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalainen koditon herättää sääliä mutta romanikoditon ei? Paljon köyhemmistä oloistahan se romani oikeasti on kotoisin? Miksi et auta niitä kymmeniä romaneita kaduillamme?
Mä olen huomannut, että se on toisinpäin. Suomalainen koditon on "itse sotkenut asiansa" kuten tästäkin ketjusta ilmenee. Ennen kodittomuuttani olin ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta. Hoitanut kaikki asiani. Se siitä asioiden sotkemisesta.
Kun asunto meni myyntiin, niin sitä ei vain ollut. Lopulta nostin kytkintä ja voin sanoa, että todellakaan kovin monella ei siihen olisi varaa, nimittäin muutot kun eivät ole ilmaisia, puhumattakaan, että takuuvuokrat yms. vaaditaan. Muuttoauton vuokra +bensat.
On helppoa sanoa, että senkus muutat, mutta kun se ei vain ole realistissta kovinkaan monelle jolla on 10 kädessä.
Sossu maksaa muuton.
Ei maksanut. Itse maksoin. 2500,-
Oli sitten vähän enemmän kuin 10 kädessä.
Kaikilla ei ole, joten on turha sanoa keskustelussa, jossa ei tiedä toisten elämäntilanteita, että muuta. Kun se voi olla mahdotonta.
Itsekään en kotikaupunkiani Espoota, jossa asunut koko ikäni halunnut jättää, mutta pakko se sitten oli. Sen jälkeen en ole tehnyt päivääkään töitä, enkä kyllä aio enää koskaan hakeakkaan.
Jos tuo tyyppi maksoi itse 2500 niin kyllä sillä nyt vaan näytti olevan enemmän kuin kymppi. Opiskelijat voi olla poikkeus, mutta muuten jos asunnottoman pitää muuttaa pois Helsingistä tai joutuu asumaan kadulla, sossu todellakin maksaa sen muuton.
Epäilen vahvasti, että maksaa. Miksi ne ei sitten lähetä pks seudun asunnottomia ympäryskuntiin? Minullekin tarjottiin ehkä kuukausien päästä asuntolasta jotain koppia, jos vien koiran ?jonnekin?.
Ei missään vaiheessa tarjottu asuntoa ympäryskunnasta.
Kaupungin A sosiaalitoimi ei välitä asuntoja kaupungista B tai C, kai tämän nyt sanoo jokaisen järkikin?! Ihan itse voi sen asunnon etsiä ja laittaa hakemusta toiseen kaupunkiin, sitten kun uusi asunto on tiedossa niin mennä sinne sossuun selvittämään että tarvisi muuttoavustusta.
Ja takuuvuokrat?
Luuletko että monikin vuokranantaja ottaa jonkun pummin kadulta asuntoonsa?
Voidaanhan me aina puhua sitä sun tätä, mutta koitettaisiin joskus pysyä todellisuudessa. Asuntoahan voi hakea vaikka Espanjasta. Kukapa sitä kieltää, niinpä niin.
Kaverini muutti juuri suoraa asuntolasta muuttotappiokuntaan. Asunnon sai käytännössä sormia napsauttamalla ja sossu maksaa kaiken takuuvuokria myöten. Halvemmaksi se yhteiskunnalle tulee kuin asuntolassa asuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästä käsin ei voi töihin lähteä ja sidonko koiran puuhun kiinni 10 tunniksi? hmm.. anteeksi 12 tunniksi. Matkat varmaan kestäisi ainakin 2-3 tuntia suuntaansa.
Mistä ihmeen metsästä? Nyt en ymmärrä yhtään mitä sä puhut. Miksi sä olisit metsässä? Lähdetään ihan siitä, että miten olet päätynyt asunnottomaksi? Sulla on hyväpalkkainen työ, oletko 6kk irtisanomisajan aikana käynyt ainakin 30 eri asuntonäytössä ja jättänyt hakemuksen, jossa ilmoitat nämä hyvät tulosi? Oletko jättänyt kaupungin vuokra-asuntoihin hakemuksen ja kertonut, että olet jäämässä asunnottomaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mamuilleppa annetaan. Kuka antaa?
Kysy kuka antaa, jooko?
Aa, tää onkin taas tää sama sekopää, jonka on pakko joka keskusteluun tulla huutelemaan jotain mamuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Luultavasti asunnottomia haukkuvat ovat jotain sossun ikiluuseri elättejä.
Niin olenkin. Ja juuri siksi en ymmärrä, miten joku voi joutua johonkin kadulle asumaan Suomessa, kun edes minä en ole siinä onnistunut, vaikka olen tämmöinen sossun ikiluuseri elätti.
Kun taas me töissä käyvät ei sinne päästä ennenkuin sössitään asiamme päin vittua. Kun on aina maksanut laskunsa ja rahaakin on tilillä, niin oletetaan, että itse hoitaa asiansa. Sitten kun järkevän hintaisia asuntoja ei ole, niin niitä ei ole ja kadulla olet kuin täi tervassa. Samaan aikaan mamuja asutetaan meidän asuntoihin, niin alkaahan se korpeamaan asua metsässä.
Miksi pitäisi sinne sossun elätiksi päästäkään ennen kuin on sössinyt asiansa? Mä olin itse asiassa yllättynyt siitä, miten hyvin yhteiskunta otti kopin. Tuli potkut duunista, uutta ei ollut, ei tuloja, ei omaisuutta, heti seuraavassa kuussa sain parisataa toimeentulotukea ja sitä seuraavassa sitten täydet tuet. Olin odottanut jotain paljon hankalampaa, kun niin paljon haukutaan sossua ja Suomen valtiota että suomalaiset avuntarvitsijat ei saa tukea ja jää asunnottomaksi jne jne. Hyvin sain vuokran maksettua sossurahoista ja helposti myös sain rahaa, kun toimitin kaikki tarvittavat paperit.
Sulla ei mennytkään asuntoa. On mullakin mennyt monta duunipaikkaa ja sitten olen vain mennyt seuraavaan. Todiste siitä, että asunnottomaksi ei voi jäädä?
Sitä en vain käsitä, miksi et mennyt toiseen duunipaikkaan, kun minäkin olen mennyt. Työttömänä olin ollut alle viikon koko elämässäni. Toiset vain osaa. Töihin pitää oikeasti MENNÄ, eikä sinne mennä hattu kourassa kerjäämään töitä.
Etkö tätä osannut?
Espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei anna?
Ei kukaan. Haku oli päällä lukuisiin paikkoihin. Eivät antaneet.
Tulipahan samalla ilmoittauduttua asumisoikeusjonoihin. Ehkä niihin sitten joskus vuosien päästä voisi soitella, jos sieltä voisi asunnon saada oikeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Niin että kaupunkiin voidaan sijoittaa pakolaisia? Espoossakin vilisee niitä ulkkiksia ja kantikset viskataan pellolle.
Mieluummin pakolaiset kaupunkeihin koska jossain tuppukylässä ne ei tule ikinä saamaan töitä eikä rauhaa kun kanta-asukit vihaa niitä lähtökohtaisesti.
Ymmärtänet sitten mistä muukalaisviha kumpuaa, jos ne asuttaa meidän asunnot ja itse joutuu evakkoon.
Itsekin näytät puhuvan virheellistä suomen kieltä. Ja mitä tarkoittaa meidän asunnot? Jos et sinä ole vuokralaisena tai omistajana etkä itse maksa asuntoasi lainalla tai rahalla (vaan valtion joku tukimuoto) niin ei se asunto silloin ole sinun sen enempää kuin sen pakolaisenkaan.
On se. Me ollaan tämän maan eteen tehty töitä (sinä tuskin olet)
Nämä pakolaiset ei omista tästä maasta pätkääkään, vaan tähän maahan syntyneet kansalaiset, jotka ovat toivon mukaan kantaneet kortensa kekoon tämän maan eteen.
Tällöin tunnen ylpeyttä ja omistajuutta sitä maata kohtaan. Ei tätä maata mitkään kiinalaiset omista, vaan suomalaiset.
Jaa tästäkin tuli mamukeskustelu. No, itse olen päältä viisikymppinen syntyperäinen suomalainen, ja kyllä, olen tehnyt työtä ja maksanut tunnollisesti veroni ja kai sillä tavoin rakentanut maata. (Uusia kansalaisia en kuitenkaan ole maahan pyöräyttänyt.) Olen kuitenkin saanut niin paljon enemmän, esim. käytännössä maksuton pitkä koulutus ja terveydenhoito, että en mielestäni vielä ole edes tuota kaikkea saamaani kuitannut. Sikäli en tunne omistavani tätä maata millaan lailla, velkapuolella olen vielä.
Kalliiksi se tulee yhteiskunnalle kasvattaa ihmisen taimi pienestä pitäen työkykyiseksi aikuiseksi. Jos jostakin muualta tulee valmiiksi koulutettu työhaluinen ihminen, niin senhän saa käytännössä ilmaiseksi. Minun puolestani tervetuloa vain. Tietysti sillä ehdolla, että tulija haluaa noudattaa maamme lakeja.
Minä koen olevani 10x saamapuolella. Eli enemmän olen antanut.
Ehkäpä et osaa vain laskea?
Osaan mainiosti laskea, oikeastaan olen varsinainen matikkanero, ja yhteiskunnan varoilla matematiikkaakin opiskelin.
Ehkä siksikin tiedän, että sinun kokemuksesi ovat ihan eri asia kuin puhtaat laskelmat. Suurin osa suomalaisista elämänsä aikana kuluttaa enemmän verovaroja kuin maksaa niitä. Halvemmaksi tulisi yhteiskunnalle, jos "valmiita" koulutettuja ihmisiä voisi tuoda muualta.
Mutta tämä nyt ei taas liity asunnottomuuteen mitenkään. Jos asunnottomuuden syitä etsii niin ne eivät löydy maahanmuutosta vaan etenkin isojen kaupunkien kaavoituspolitiikasta, josta ovat vastuussa ihan Suomen kansalaiset.
Ehkä olet opiskellut jossain apu-koulussa, nimittäin tätä maata ei olisi ollut mahdollista rakentaa sotien jälkeen, ellei jokainen sukupolvi olisi antanut enemmän kuin edellinen. Lisäksi kokoajan on ollut huollettavia enemmän, joten koko ajan on pitänyt antaa enemmän, kuin mitä on saatu.
En sitten tiedä mistä olet oppisi imenyt, koska tämän pitäisi tajuta kyllä vähäiselläkin älyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuserielätti ei varmaan tiedä, että eri töistä maksetaan erisuuruista palkkaa, toisista niin pientä ettei sillä ainakaan yksinasuva jossain kasvukeskuksessa saa asuntoa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuttavapiirissäni tapauksen, jossa kaveri joutui pakkaseen maksamattomien vuokrien takia. Heppu oli henkisesti siinä kunnossa, ettei osannut enää hoitaa raha-asioitaan eikä edes avannut mitään hänelle tulleita kirjeitä, mm sosiaalitoimi oli kyllä yrittänyt ottaa yhteyttä kirjeitse, ei puhelimitse eikä käymällä paikan päällä. Oli melkoinen operaatio hoitaa kaverin asiat siihen kuntoon, että hän sai edes työkyvyttömyyseläkkeen, katon päänsä päälle ja edunvalvojan hoitamaan raha-asioita.
Joten älkää hyvät kaikkitietävät viitsikö puhua paskaa ja väittää, ettei Suomessa voi joutua kadulle. Kyllä voi.
Tietenkin asia saatta olla toinen jos edes yrittää hoitaa asiansa, tässä tapauksessa kaverilla ei vain enää ollut siihen henkisesti panoksia, eikä muuten tässä tapauksessa minkäänlaisilla päihteillä ollut asiaan minkäänlaista osuutta.
Niin, sehän siinä oli pointtina, että jos hoitaa asiansa niin tuollaiseen tilanteeseen on lähestulkoon mahdoton päätyä. Kaverillasi oli jotain vakavia mielenterveysongelmia joiden vuoksi ei saanut asioitaan hoidettua.
Helvetin helppoa se on. Siihen riittää, että vuokranantaja laittaa asunnon "myyntiin". Ei siihen enempää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttusi kiertävät kehää vanhojen jankkauksiesi kanssa.
Jotkut voittaa lotossakin, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseutu on nuorelle naiselle ehdoton turn-off!
Eiköhän se ole kaiikille ennenkuin on pesämunaa siellä laadukkaaseen asumiseen. Kuka haluaa koirankoppiin maalle missä ei ole mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi sinne sossun elätiksi päästäkään ennen kuin on sössinyt asiansa? Mä olin itse asiassa yllättynyt siitä, miten hyvin yhteiskunta otti kopin. Tuli potkut duunista, uutta ei ollut, ei tuloja, ei omaisuutta, heti seuraavassa kuussa sain parisataa toimeentulotukea ja sitä seuraavassa sitten täydet tuet. Olin odottanut jotain paljon hankalampaa, kun niin paljon haukutaan sossua ja Suomen valtiota että suomalaiset avuntarvitsijat ei saa tukea ja jää asunnottomaksi jne jne. Hyvin sain vuokran maksettua sossurahoista ja helposti myös sain rahaa, kun toimitin kaikki tarvittavat paperit.
Sulla ei mennytkään asuntoa. On mullakin mennyt monta duunipaikkaa ja sitten olen vain mennyt seuraavaan. Todiste siitä, että asunnottomaksi ei voi jäädä?
Sitä en vain käsitä, miksi et mennyt toiseen duunipaikkaan, kun minäkin olen mennyt. Työttömänä olin ollut alle viikon koko elämässäni. Toiset vain osaa. Töihin pitää oikeasti MENNÄ, eikä sinne mennä hattu kourassa kerjäämään töitä.
Etkö tätä osannut?
Espoolainen
Näin olisinkin varmasti voinut mennä, minulta kun löytyy sopivasti työkokemusta (kaupan kassalta). Halusin kuitenkin saattaa ensin kesken olevat opinnot loppuun (sivutoiminen opiskelu), joten en töitä edes hakenut. :) Töiden loppuminen 2 viikon varoitusajalla ja vuokrasopparin loppuminen 6 kuukauden varoitusajalla on kuitenkin vähän eri asia. Kumpaakin on suunnilleen yhtä vaikea saada pk-seudulla, töitä ja asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuserielätti ei varmaan tiedä, että eri töistä maksetaan erisuuruista palkkaa, toisista niin pientä ettei sillä ainakaan yksinasuva jossain kasvukeskuksessa saa asuntoa ostettua.
Ja kun maksaa ylisuurta vuokraa niin siihen säästämiseen voi mennä kymmeniä vuosia, että saa edes lainaa. Omaa rahaa pitäisi olla 15-30% että saa lainaa. Jos asunto on esim. 120 000, niin rahaa pitäisi olla kymmeniä tuhansia. Säästäminen taas on hidasta, koska vuokrat ovat ylisuuria. Noidankehä on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ei anna?
Ei kukaan. Haku oli päällä lukuisiin paikkoihin. Eivät antaneet.
Tulipahan samalla ilmoittauduttua asumisoikeusjonoihin. Ehkä niihin sitten joskus vuosien päästä voisi soitella, jos sieltä voisi asunnon saada oikeastikin.
Haku oli päällä? Mikset koittanut vuokrata yksityiseltä? Yksityiseltä saa helpommin asunnon kuin jonottamalla kaupungilta tjms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvetin helppoa se on. Siihen riittää, että vuokranantaja laittaa asunnon "myyntiin". Ei siihen enempää tarvita.
Irtisanomisaika on silti sen 6kk, jos olet asunut yli vuoden. Miten et siinä ajassa uutta asuntoa löytäisi, tai ainakin jotain paikkaa mihin mennä? Mä en edelleenkään usko, että Suomessa kukaan joutuisi sillan alle muuttamaan kun kämppä lähtee alta.
Ja takuuvuokrat?
Luuletko että monikin vuokranantaja ottaa jonkun pummin kadulta asuntoonsa?
Voidaanhan me aina puhua sitä sun tätä, mutta koitettaisiin joskus pysyä todellisuudessa. Asuntoahan voi hakea vaikka Espanjasta. Kukapa sitä kieltää, niinpä niin.