Opiskelijat, nostatteko opintolainaa?

Vierailija

Itse en haluaisi, mutta pakko se on, ei muuten mitenkään vaan pärjää. Koitan elää kyllä tosi niukasti, mutta vuokra ja laskut vaan syövät niin paljon rahaa,että jää ihan naurettavan pieni summa kuussa ruokaan ynnä muuhun...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

En ole enää opiskelija, vaan valmistuin keväällä. Jatkuva kituuttelu ja penninvenytys oli puuduttavaa, mutta nyt on hyvä mieli ettei tarvitse maksaa lainaa.

Vierailija

Muistakaa se, että opintolainan saa anteeksi. Jos kaikki menee pieleen.

Itse sain korkoineen n. 17000 euroa anteeksi. Ei mennyt luottotiedot ja mitään muutakaan merkintää ei tullut.

Vierailija

En ole nostanut lainaa, ja toivottavasti ei tarvitsisikaan. Olen kuullut kauhutarinoita siitä miten kauan niidenkin maksamisessa voi kulua aikaa... Yhdetkin tutut saivat vasta nelikymppisinä koko opintolainansa viimein kuitattua, ja kumminkin opintojensa jälkeen ihan hyvätuloisessa työssä olleista tyypeistä kyse... Oon tehnyt ja teen viikonloppuduunia (siivoajana) ja sillä on selvinnyt ihan okei, ei eletä leveesti muttei myöskään tarvitse olla ihan kokoajan laskemassa senttejä.

Vierailija

Nostan. Ensimmäisessä tutkinnossa en nostanut, mikä oli iso helpotus kun valmistuttuani tajusin, että työtilanne on niin huono, että voin pyyhkiä tutkintopaperilla vaikka persettä, koska en tee sillä yhtään mitään. 

Nykyään perheellisenä ja asuntovelallisena nostan opintolainan. Käyn töissä aina kun voin, mutta työssäkäyntiä on vaikea yhdistää kolmivuorotyönä tehtäviin monen viikon harjoittelujaksoihin, joita on useita joten jonakin kuukausina laina ja opintotuki on melkeinpä ainoat tulot. Inhottaa ylipäänsä nostaa opintotukea, koska se aiheuttaa monenlaista byrokraattista säätämistä. En kuitenkaan voi jättää sitä nostamatta, koska kuun alussa en voi tietää paljonko teen töitä siinä kuussa vai onko niitä yhtään.  Olisi reilua, että perheellisellä olisi korkeammat tulorajat, se ei maksaisi yhteiskunnalle mitään. Nyt sitä on vähän kuin loukussa; sen minkä tienaat maksat sitten myöhemmin takaisin opintotuen palautuksina ja korkeampina päivähoitomaksuina, mutta niin pienillä tuloilla mitkä tulorajoihin mahtuu, ei perheellinen ihminen yksinkertaisesti vaan voi elää. Ajattelen että opintotuki on mulle ilmaista, korotonta lainaa, nyt kun sitä tarvitsee. Aikuisena ihmisenä tuntuu jotenkin naurettavalta, että valtakunnan pienintä tukea vahditaan kuin sen nostajat olisivat kaikki epäluotettavia epäkansalaisia joiden ei toki missään tarvitse asua eikä mitään syödä eikä mihinkään liikkua.

Onneksi pian valmistun, pääsen suoraan töihin ja tää jatkuva saikkaaminen kelan ja päiväkodin ja verottajan kanssa loppuu.

Vierailija

Eikä myöskään ole pakko nostaa koko lainaa. Mun on tarvinnut nostaa pari vuotta sitten 1200, jolla ostin opiskeluja varten tietokoneen ja muuta tavaraa, koska muutin omaan kämppään. Opiskelija olen tälläkin hetkellä, mutta käyn osa-aikatöissä ja olen saanut puolet lainasta maksetuakin. Ei sitä kannata koko opiskeluiden ajalta nostaa. Ellei ole ihan pakko.

Vierailija

Siis ihmisethän maksavat usein opintolainan hitaasti pois, koska se on niin halpaa lainaa ja ehdot hyvät. Usein kannattaa lyhentää asuntolainaa reippaammin. Mutta näinhän se on, 2000 euroa opintolainaa on kamala opiskeluaikana, valmistumisen jälkeen otetaan 250000 asuntolainaa silmää räpäyttämättä.

Vierailija

En. Käyn Mäkissä töissä viikonloppuisin ja asun alivuokralaisena omakotitalon yläkerrassa. Asunto ei ole häävi mutta vuokra on halpa.

Mäkeistä saa helposti töitä jos suostuu ottaa aina la ja pe iltavuorot.

Vierailija

Ollapa sinun tilanteessasi, että voisi vielä valita toisin. 

Nostin lainaa melkein tappiin, että saisin nopeasti opinnot pois, harjoittelu meni hyvin ja sain muutakin alan työkokemusta ennen valmistumista mutta nyt sitä vain lyhennetään lainaa työttömyyskorvauksista. Käytännössä käteen jää melkein yhtä vähän kuin pelkällä opintotuella. 

Eli, älä nosta, yritä vielä jotain muuta!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat