Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on kouluruoan tarjoamisessa ilmaiseksi?

Vierailija
02.12.2015 |

Olen lukiossa. Suurin osa ystävistäni ja tutuista jättää kouluruoan väliin. Jos joskus käymme syömässä, syömme näkkäriä ja salaattia. Tätä on jatkunu yläasteelta asti. Teijän kultamussukat skippaa kouluruoan samalla tavalla :D. Mitä järkeä sen tarjoamisessa on? Suurin osa siitä menee roskiin...

Nyt joku tulee väittää, että ollaan laardikasoja jotka menee mäkkiin :D. Ei me mennä. Me ollaan koko koulupäivän ajan syömättä tai pitkinä päivinä tuodaan omat terveelliset eväät.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin ymmärtäisit, jos niissä kouluissa olisi kunnollista ruokaa ja huomaisit, miltä olo tuntuu kun saa lounasaikaan syödä.

Tiedätkö, ihan oikeasti Suomessakin on ihmisiä, joilla olisi vaikea kustantaa lapsilleen maksullista kouluruokaa?

Yksi hyvä syy on tämä tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta, jossa ei lajitella erikseen niitä, joilla on varaa syödä hyvin ja niitä, joilla ei ole vaan joutuisivat syömään maksutonta kouluruokaa.

Nyt täytyy kysyä, että mihin persutuu käsityksesi siitä, että kouluruoka on epäterveellistä? Eihän siinä yhtä paljon tuoreita vihanneksia ja kokolihaa ja kalaa ole kuin sinun kotiruuassasi, mutta mikä siitä epäterveellistä tekee?

Mitä sinä tai vanhempasi olette tehneet asian hyväksi, siis millä tavalla olette pyrkineet saamaan kouluruokaa maistuvammaksi ja terveellisemmäksi?

Uunimakkarat, majoneesimakaroonisalaatti, pinaattiletut, kalapuikot, läskikastikkeet...... ei oo terveellistä.

Ei mitään. Me haluttais, ettei meidän tarvitse ajatella sitä koska me ei käytetä sitä. AP

Siinä on vasta muutama ruoka. Entäs ne loput, prinsessa-ap?

Mitä terveellistä ap:n äiti laittaa kotona? Onko samaa mieltä kouluruoasta?

Vierailija
22/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole syönyt lounasta yli viiteen vuoteen kun ei ole enää varaa... että silleen. Taidan lähteä tästä kalastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen teinien asennetta kouluruokaan. Ap on nimittäin aivan oikeassa, hämmentävän moni varsinkin tyttö skippaa koululounaat yli. Halutaan olla "kriittisiä" ja "laihduttaa" jnejne.

Oma teinini on yhdeksännellä luokalla ja yleensä syö lounaan - mutta kertoo, että moni kavereista ei koskaan käy syömässä.

Ihme neurooseja nykytytöillä.

Ethän sinä voi tietää, syökö tyttösi koululounaan vai ei.

T. Toinen neuroosityttö, joka ei syö kouluruokaa, mutta vanhemmat kuvittelevat toisin.

Vierailija
24/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksaisin mieluusti euron tai pari päivässä jos kouluruoka olisi edes hitusen monipuolisempaa kuin mitä se on tänään. Parempia salaatteja; tuoretta leipää ja/tai hedelmiä tarjolle. Tällä hetkellä en itsekään suostuisi syömään suurinta osaa kouluruoanmössöistä eikä varmaan suurin osa aikuisista niitä söisi vapaaehtoisesti. Ja samalla lapseni kantaa viikkorahansa lähikauppaan ja ostaa karjalanpiirakoita, valkosipulipatonkia,  vauvan hedelmäsoseita yms ja minä ostan välipalakeksejä evääksi. Rahaa menee näinkin

Vierailija
25/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa voisi ihan hyvin olla maksullinen ruoka, samalla tavalla kuin esim. yliopistoissa parin euron hintaa. Hinta olisi kuitenkin selvästi halvempi kuin mäkissä tai vastaavissa.

Ja kun nykyään ruoan kustannus on noin parin euron luokkaa, niin jos tämä yhteiskunnan tuki pidettäisiin samana ja lisättäisiin oppilaan maksama 2 euroa eli ruokaan laitettava raha kaksinkertaistuisi, niin ruoan laatuhan nousisi huimasti!

Vierailija
26/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä käyt edes lukiota ja syöt vielä siellä pahaa ruokaa? Eikö se ole sinun oma valinta?

Tilaa ihmeessä viiden tähden ravintolasta itsellesi murkinat ja valitse yksityiskoulu ja maksa ihan omasta pussistasi, etkä viitsisi loisia veronmaksajien piikkiin. Jo olisi aika itsenäistyä ja ottaa vastuu elämästään, eikä vain valittaa, mitä muiden pitäisi tehdä sun hyväksi.

Vierailija
27/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen osalla ei olisi tuota kahta euroa joten miten heillä tämä laatu paranisi? Haloo onko ketään kotona, miksi et itse valmistaisi monipuolisempia eväitä itsellesi jos sinulla on kerran varaa. Kaikilla ei ole!

Vierailija
28/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhemmista on sokeita; väitän että 80% lapsista syö koulussa lähinnä näkkäriä/maitoa ja jonkun lusikallisen "pääruokaa" kun on pakko. JÄrjetöntä verorahojen tuhlausta

Vierailija
29/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiltakin meni minun pääpointti ohi? En vaadi laadukkaampaa ruokaa vaan sitä, että jokaiselta kysyttäisiin, aikooko syödä vai ei. Näin syömäkelpoista ruokaa ei menis roskiin! AP

Vierailija
30/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin ammattikouluaikana eli alkaen 16-veenä 600 km päästä kotoa ja kitkutin pikkurahalla. Koulussa sai sentään ilmaista ruokaa ja se oli päivän päähetki :D Eli en nirsoillut todellakaan.

Vierailija
31/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla pikku pissis ne aina jättää ruuat syömättä ku ei kehtaa syödä.. :D ja joo ruokaa menee hukkaan riippuu ruuasta oon ollu koulun keittiöl töissä.. Ois hyvä jos ruokaa sais tulla hakemaan kotiin esim vähä varaset..

Vierailija
32/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joiltakin meni minun pääpointti ohi? En vaadi laadukkaampaa ruokaa vaan sitä, että jokaiselta kysyttäisiin, aikooko syödä vai ei. Näin syömäkelpoista ruokaa ei menis roskiin! AP

Ovatko kaikki nuoret nykyään näin yksinkertaisia? Ei syödä ruokaa? Mamma varmaan nyökyttelee kotona, että hyvä, hyvä.

Vierailija
33/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdäänkö teillä kotona jokaiselle omat ruuat?

Tervetuloa aikuisten maailmaa, siellä missä syödään edullista ruokaa (alke 15€) niin harvoin on tarjolla useampi ruokalaji, koska se lisää kustannuksia. Siis lounaita ja seisovasta pöydästä.

Vierailija
34/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kaikki nuoret nykyään näin yksinkertaisia? Ei syödä ruokaa? Mamma varmaan nyökyttelee kotona, että hyvä, hyvä.

Mammaa ei kiinnosta :D AP

Vierailija
35/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaisin mieluusti euron tai pari päivässä jos kouluruoka olisi edes hitusen monipuolisempaa kuin mitä se on tänään. Parempia salaatteja; tuoretta leipää ja/tai hedelmiä tarjolle. Tällä hetkellä en itsekään suostuisi syömään suurinta osaa kouluruoanmössöistä eikä varmaan suurin osa aikuisista niitä söisi vapaaehtoisesti. Ja samalla lapseni kantaa viikkorahansa lähikauppaan ja ostaa karjalanpiirakoita, valkosipulipatonkia,  vauvan hedelmäsoseita yms ja minä ostan välipalakeksejä evääksi. Rahaa menee näinkin

Siis meinaat, että se karjalanpiirakka ja valkosipulipatonki ja välipalakeksit ovat terveellisempää sapuskaa kuin kouluruoka n. keskimäärin? Ei ihme, että teinit ovat pihalla, kun vanhemmat ovat itsekin aivan kujalla. Hoetaan mantraa, että kouluruoka on paskaa ja epäterveellistä ja siunataan se, että kipaistaan kauppaan hakemaan pullaan verrattavaa leipää.

Lasteni koulussa on tänään listalla: jauhelihakeitto, ruisleipä ja omena. Kasvisvaihtoehtona on kasviskeitto. Mikä näissä ruoissa on epäterveellistä?

Vierailija
36/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukiossa. Suurin osa ystävistäni ja tutuista jättää kouluruoan väliin. Jos joskus käymme syömässä, syömme näkkäriä ja salaattia. Tätä on jatkunu yläasteelta asti. Teijän kultamussukat skippaa kouluruoan samalla tavalla :D. Mitä järkeä sen tarjoamisessa on? Suurin osa siitä menee roskiin...

Nyt joku tulee väittää, että ollaan laardikasoja jotka menee mäkkiin :D. Ei me mennä. Me ollaan koko koulupäivän ajan syömättä tai pitkinä päivinä tuodaan omat terveelliset eväät.

Lukiossa ei enää liene kursseissa yhteiskuntaoppia? Siis ton halveksimasi "ilmaisen" ruoan maksaa sun iskä ja äiskä. Lienet myös ihmetellyt miten lukio voi olla ilmainen. Senkin maksaa iskä ja äiskä.

Itse ihmettelen mitä noin tyhmä pissis voi saada irti lukiosta.

Vierailija
37/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin ymmärtäisit, jos niissä kouluissa olisi kunnollista ruokaa ja huomaisit, miltä olo tuntuu kun saa lounasaikaan syödä.

Tiedätkö, ihan oikeasti Suomessakin on ihmisiä, joilla olisi vaikea kustantaa lapsilleen maksullista kouluruokaa?

Yksi hyvä syy on tämä tasa-arvoinen hyvinvointiyhteiskunta, jossa ei lajitella erikseen niitä, joilla on varaa syödä hyvin ja niitä, joilla ei ole vaan joutuisivat syömään maksutonta kouluruokaa.

Nyt täytyy kysyä, että mihin persutuu käsityksesi siitä, että kouluruoka on epäterveellistä? Eihän siinä yhtä paljon tuoreita vihanneksia ja kokolihaa ja kalaa ole kuin sinun kotiruuassasi, mutta mikä siitä epäterveellistä tekee?

Mitä sinä tai vanhempasi olette tehneet asian hyväksi, siis millä tavalla olette pyrkineet saamaan kouluruokaa maistuvammaksi ja terveellisemmäksi?

Uunimakkarat, majoneesimakaroonisalaatti, pinaattiletut, kalapuikot, läskikastikkeet...... ei oo terveellistä.

Ei mitään. Me haluttais, ettei meidän tarvitse ajatella sitä koska me ei käytetä sitä. AP

Ettehän käytä myöskään karkkia, suklaata, limua, sipsejä, energiajuomiakaan jne.?

Vierailija
38/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se kouluruoka on pahaa osalle koululaisia, kun sitä samaa ruokaa syövät koulun henkilökunta ja usein se tulee keskuskeittiöstä ja samaa ruokaa jaetaan päiväkoteihin, vanhuksille ja palvelutaloihin, sairaaloihin jne

Oisko peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
39/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa ei enää liene kursseissa yhteiskuntaoppia? Siis ton halveksimasi "ilmaisen" ruoan maksaa sun iskä ja äiskä. Lienet myös ihmetellyt miten lukio voi olla ilmainen. Senkin maksaa iskä ja äiskä.

Itse ihmettelen mitä noin tyhmä pissis voi saada irti lukiosta.

Mä taas ihmettelen miten oletettavasti aikuinen ihminen menee tolle tasolle... Haukkua henkilökohtaisella tasolla ihmistä jolta on lukenut muutaman viestin...

Halveksin kouluruokakäytäntöä. En kouluruokaa.

PS. Suomessa on käytössä progresiivinen verotus, joka kattaa mm. julkisen terveydenhuollon ja koulutuksen. AP

Vierailija
40/64 |
02.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä ns. hyvinvointivaltion lieveilmiöitä. Mielestäni tosiaan kouluruoastakin voitaisiin säästää, ja optimoida resurssit. Toki ilmaista kouluruokaa voisi tarjota halukkaille, mutta ei niin että tuhlataan resursseja automaattisesti, jolloin rahaa menee roskiin. Myös monia muita prosesseja yhteiskunnassa voisi optimoida rankalla kädellä, mutta koska en ole ns. päättävässä asemassa ovat käteni sidotut.

Halukkaillehan sitä tarjotaankin, ei kenenkään ole pakko syödä. Ja ruokaa varataan syöjien mukaan, ei sitä oppilasmäärän mukaan valmisteta, vaan menekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi