Miksi ihmeessä makaronilaatikkoa ja lasagnea pidetään terveellisinä kotiruokina?!
Tarkoitan normaaleita versioita näistä ruoista. Molemmissa on paljon punaista lihaa, vaaleaa pastaa ja juustoa. Vihreästä ei ole tietoakaan. Ravintosisällöltään vastaa pizzaa! Ja tätä pidetään hyvänä ja ravitsevana kotiruokana? Ei mene ymmärrykseeni!
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh kuka tekee makaronilaatikon kermaan, no haloo ei kukaan. .
Ne ,jotka postaa reseptejään kotikokki.nettiin :)
Siellä vihannekset = herne-maissi-paprika ja ruokaan laitetaan pussista puolet
Jokaiseen ruokaan tulee kolmenjuustonruokakermaa, kuohukermaa, pari pussillista juustoraastetta ja 4 kananmunaa
Sisälukutaitoa lisää! Oli puhe kermasta, ei ruokakermasta.
Kermaa minäkin käytän, mutta en makaronilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, eiköhän tämä mene nyt vähän yli näillä anoreksiasyytöksillä. Miksei asiasta voi keskustella asiana, varsinkin, kun tämä nyt ei ole mikään "alipainoisuus on kaunista" keskustelu?
Aloitusviesti jo paljastaa syömishäiriön. Terve ihminen käsittää ruoan myös muuna kuin kalorien laskemisena. Hae apua, ennen kuin menehdyt.
Tämä keskustelu ja aloitusviesti eivät paljasta syömishäiriötä. Ymmärtäisin enemmän, jos keskustelunaloitus olisi paljon raflaavampi ja vaikka sitten normaalipainoisen leimaamista lihavaksi, mutta... oikeasti, te käytte ihan oikeasti henkilön kimppuun enemmän, kuin luette edes aloitusta. Jos tätä ei olisi kirjoittanut SSSS, tämä keskustelu voisi näyttää ihan toisenlaiselta... tai noh, ainakin sieltä olisi nämä anoreksiasyytökset veks, ja enemmän suomalaisista siiderivalaista, tod. näk.
1
Vierailija kirjoitti:
suomipunkeroiden lempiruokaa <3333
Ihme kun tässäkin pitää haukkua suomalaisia, omaa maataan ja kansaansa.
Mielestäni ruoasta kuuluu myös nauttia. Ei aina tarvitse ajatella, kuinka terveellistä on tai ei. Yleensä tuollaiset urputtajat on itse niitä kun syövät vaan sitä nahistunutta porkkanaa. Aika provokatiivinen oli aloitusviestikin täytyy sanoa. Kuulosti siltä kuin koskaan ei saisi syödä sellaista ruokaa.
Ps. Syön itse suht terveellisesti, en todellakaan aloitusviestin kaltaisesti mutta ärsyttää tämmöiset urputukset. Tässä maailmassa ei saa kohta syödä enää yhtään mitään!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin olen pysynyt hoikkana (BMI alipainon puolella) juurikin näillä parjatuilla kotiruoilla. Makaronilaatikkoa, lasagnea, pastaa, risottoa jne menee paljon.
Hoikkuus ei ole terveyden merkki.
Ap, kumpi on sinusta pahempi, rasva vai sokeri? fysiologisesti sokeri on myrkkyä ja rasva ainesosa, jota ilman emme elä. jos hankkisin jonkun syömishäiriön, se olisi sokerin välttely
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, eiköhän tämä mene nyt vähän yli näillä anoreksiasyytöksillä. Miksei asiasta voi keskustella asiana, varsinkin, kun tämä nyt ei ole mikään "alipainoisuus on kaunista" keskustelu?
Aloitusviesti jo paljastaa syömishäiriön. Terve ihminen käsittää ruoan myös muuna kuin kalorien laskemisena. Hae apua, ennen kuin menehdyt.
Tämä keskustelu ja aloitusviesti eivät paljasta syömishäiriötä. Ymmärtäisin enemmän, jos keskustelunaloitus olisi paljon raflaavampi ja vaikka sitten normaalipainoisen leimaamista lihavaksi, mutta... oikeasti, te käytte ihan oikeasti henkilön kimppuun enemmän, kuin luette edes aloitusta. Jos tätä ei olisi kirjoittanut SSSS, tämä keskustelu voisi näyttää ihan toisenlaiselta... tai noh, ainakin sieltä olisi nämä anoreksiasyytökset veks, ja enemmän suomalaisista siiderivalaista, tod. näk.
Syömishäiriö on kuolemanvakava sairaus, joten kukaan aikuinen ihminen ei puhu siinä yhteydessä mainitsemistasi siiderivalaista yms. Tottakai jokainen miettii mitä puhuu vakavasti sairaalle ihmiselle.
Kuka noita perusmuodossaan enää tekeekään?
Lasagneen kasviksia ja tonnikalaa tai muuta vaaleaa kalaa. Maitokastike kevyt maitoon, juustoa niukasti, mutta maukkaasti. Salaattia runsaasti sivuun.
Makaroonilaatikkoa myös teen, mutta yleensä soijarouheesta ja kasviksista. Munaa ja vettä ja runsaasti yrttejä.
Eihän noita tarvii lautastolkulla vetää, aina on runsaasti salaattia, keitettyjä kasviksia myös. Kumpaankin laitan runsaasti pinaattia, nokkostakin, kun on saatavilla.
Helppoja ja maukkaita perusruokia. Miksei jengi niistä pitäisi?
Itse laitan 400g naudan 10% jauhelihaa, täysjyvä pastaa ja porkkanaa ja kesäkurpitsaa.. :) kyllä siitä sa vitskuja ja protskuja ja kuituja et ihan jees jos syö lautasmalin mukaisesti. Niin ja se juusto, itse ainakin laitan vaan ihan vähän että tulee rapsakka pinta. Niin ja maustaa hyvin ettei tarvitse kylvettää ketsupissa :)
Tulisipa todellakin oikea nälänhätä tännekin, loppuisi ruoasta valitus. Elintasomme on liian hyvä, ja sitä on varaa laskea reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö on kuolemanvakava sairaus, joten kukaan aikuinen ihminen ei puhu siinä yhteydessä mainitsemistasi siiderivalaista yms. Tottakai jokainen miettii mitä puhuu vakavasti sairaalle ihmiselle.
En vähättele anoreksiaa (enkä toisaalta voi määräänsä enempää vaikuttaa kenenkään anonyymin henkilön terveydentilaan täältä näytön toiselta puolen)... mutta silti olisi mukava keskustella asiasta muutenkin kuin liittää jokainen sana henkilöön ja hänen väitettyyn syömishäiriöönsä. Eri asia, jos jossakin asiayhteydessä oikeasti tulisi ilmi jotakin tosi vääristynyttä, mutta minä en rehellisesti havainnut aloitusviestissä mitään sellaista. Eri asia joissakin muissa keskusteluissa, mutta ne ovatkin sitten toinen juttu.
Nyt tämä keskustelu etenee suurin piirtein näin: "Pidän kissoista" --> "Ai jaa, olet varmaan anorektikko, koska luulet voivasi olevasi samanpainoinen kissan kanssa! Kyllä me tiedetään!"
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kumpi on sinusta pahempi, rasva vai sokeri? fysiologisesti sokeri on myrkkyä ja rasva ainesosa, jota ilman emme elä. jos hankkisin jonkun syömishäiriön, se olisi sokerin välttely
Rasva on pahempi, paitsi pähkinöistä ja avokadosta saatava on ok. Sokerissa ei ole vikaa, sitähän saa hedelmistäkin. Synteettinen(?) sokeri, siis se mitä karkit ja muut on täynnä, on välteltävä.
Kyllä olet pikkasen hukassa.
Mä muuten luin avauksessa ihan väärin, puusilmänä. Eli luin että terveellinen kouluruoka... My mistake. Siksi kommentoin, että on harvoin.
No, lasagnea meillä on kotonakin aika harvoin, jotenkin koen sen suuritöiseksi ja ehkä just sellaiseksi herkkuruoaksi, joten kun vaivaudun tekemään, käytän kyllä kunnollista juustoa. Joskin liha on aina naudan vähärasvaista ja mukana on paljon kasviksia (sipulia, sieniä, porkkanaa, usein myös kesäkurpitsaa). Mutta yhtäkaikki, hyvin tukevaa ruokaa.
Makaronilaatikkoa on useammin, siinä on meillä lihan ohessa porkkanaraastetta ja sipulia + tummaa makaronia. Munamaitoa ei käytetä, mutta käytän sen "sotkun" uunissa ja päällä on pikkuisen juustoraastetta. Aika normaali kotiruoka lapsiperheessä, en koe erityisen epäterveelliseksi.
Meillä on urheilijalapsia ja muistan, kun tyttöni oli ekalla luokalla ja pääsi koulusta esim. klo 13 ja koulussa ruoka oli ollut esim. 10.30. Treenit alkoivat n. neljästi viikossa klo 15 ja kestivät sinne klo 17.30 saakka. Ajattelin, että tuohon väliin riittää välipalaksi joku leipäviipale ja hedelmä ja sen jälkeen päivällinen. Tyttö itse sanoi, että äiti, mun on pakko syödä kunnon ruokaa ennen treenejä, mä en oikeasti jaksa muuten. Yrityksen ja erehdyksen kautta tajusin, että tarvitsee tuohon just jotain hiilaripitoista - pastaa + kastiketta, makaronilaatikkoa, risottoa.
Illalla oli sitten usein esim. kana/tonnikala salaattia, hedelmäsalaattia, marjarahkaa ja noiden kanssa esim. viipale ruisleipää.
Nyt teininä joutuu poikkeuksetta menemään suoraan treeneihin ja kyllä jonain keittopäivänä saa tosiaan miettiä eväistä sellaisen setin, että jaksaa treenata. vaikka yläkoulussa lounaskin on myöhemmin. Minä ainakin seuraan koulun ruokalistoja ja mietin oman päivällisemme niiden mukaan. Jos koulussa on vaikka sitä suoraan saatanasta -lasagnea, mietin jotain kevyempää sitten päivälliseksi.
Ap on aikuinen (vai oliko hän 19 v.) ja kärsii syömishäiriöstä, eli on varmaan aika vaikea ymmärtää kasvavan lapsen ja nuoren ruokavaliota. Siinä se ihan tavallinenkin kotiruoka, joka poikkeaa rahka-raejuusto-parsakaali-broileri -linjasta vastaa ihan oikeasti tarvetta. Joku teini-ikäinen, sanotaan vaikka jääkiekkoileva poika, tarvitsee oikeasti ihan tajuttoman määrän energiaa, koska kasvupyrähdys osuu tuohon ja ihan perustreeni kuluttaa valtavasti energiaa.
Eli ei noita kai kukaan miksikään terveysruoiksi väitä, saati laihdutusruoksi. Ap:n aikaisempien juttujen perusteella hän pyrkii pudottamaan painoaan rankasti alipainoiseksi. Mutta osana tavallista sekasyöjän ruokavaliota silloin tällöin ihan ok.
Varmasti on paljon perheitä, joissa valitettavasti ne kasvikset sitten puuttuvat kokonaan ja mennään pääosin eineksillä ja silloinhan koko ruokavlio vinksahtaa. Kuten se voi vinksahtaa siihen toiseenkin suuntaan. Mutta meitä kultaisen keskitien kulkijoita on kuitenkin todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan noita erityisen terveellisenä pidäkään vaikka suosittuja ruokia ovatkin.
Itse olen viimeaikoina tehnyt todella juustoista lasagnea ja makaroonilaatikkoa viikottain lähinnä helppouden takia eikä se mun painoon ole mitenkään vaikuttanut:-)
Mikä teitä vaivaa?! Siis kai ymmärrätte, että vaikka et lihoisi epäterveellisen ruuan takia, niin ei se tarkoita et se ei tekisi pahaa kropalle.
Laihuus ei tarkoita terveellisyyttä. Toki ei ole ylipainon tuomio terveyshaittoja, mutta ei se estä sitä suonten tukkeutumista ynnä muuta.
No eihän ne nyt mitään terveellisiä olekaan vaan ihan tavallisia kotiruokia niinkuin myös vaikka nakkikeitto tai lihapullat. Kotona tehtynä varmasti eineksiä terveellisimpiä ja taatusti maukkaampia, ja lisukkeilla hyvinkin ok ruokaa. Ja tämän varmaan sanoikin jo sata ennen mua tässä ketjussa.
Oon miettiny samaa. Suomalainen kotiruoka on hiilarimömmö + joku liha. Sit ehkä jotain raastetta tai pari kurkun viipaletta.
Joo, samaa mieltä lasagnesta, mutta makaroonilaatikon teen vähärasvaiseen naudanlihaan ja tummaan makarooniin, enkä tod. laita mitään juustoa.
Nautitaan sitten salaatin kanssa. Ihan perusruoka silloin.
Vai synteettinen sokeri :)
Aina kun syöt sokeria, muodostuu AGE-yhdisteitä. Nämä yhdisteet vanhentavat ihoa ja ovat todennäköisin syy mm. altzheimerin tautiin.
"In human nutrition and biology, advanced glycation end products, known as AGEs, are substances that can be a factor in the development or worsening of many degenerative diseases, such as diabetes, atherosclerosis, chronic renal failure, and Alzheimer's disease.[1]
These harmful compounds can affect nearly every type of cell and molecule in the body and are thought to be one factor in aging and in some age-related chronic diseases. They are also believed to play a causative role in the blood-vessel complications of diabetes mellitus. AGEs are seen as speeding up oxidative damage to cells and in altering their normal behavior."
Sokerin pilkkominen tuottaa palamisreaktion, kuten kaikkien ruoka-aineiden pilkkominen. Sokerin kohdalla palamisreaktio on rajuin. Helpoin tapa tätä selittää on se, että ainut tunnettu keino elää vanhaksi on matalasokerinen ruokavalio(testattu hiirillä). Koska palamisreaktiot pidetään minimissä, niin elimistö ei "kulu" yhtä nopeasti.
Ja ainiin AGE-yhdisteet ja palamisreaktiot ylläpitää hormonaalista rasvaa ja lihomista.
Hormonaalista rasvaa ja palamisreaktioita taas vaimentaa - tadaa - hyvät rasvahapot.
Siinä se pähkinänkuoressa. Jos et ole yliopiston tai työn kautta asemassa, joissa pääset kiinni maksullisiin tieteellisiin artikkeleihin, niin lue tämä. Muuten voit hakea pubmedista lisää tietoa AGE-yhdisteistä
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/02/22/how-sugar…
Olen sitä mieltä, että "kotiruoka", siten kuin suomalaiset sen ymmärtävät, on lihavien ruokaa. Uskon myös, että kevyttuotteet ym. lightsonta on pahaksi terveydelle. Siinä vain tukitaan kaikenlaisilla vierailla lisäaineilla ja väärällä totuudella ihmisten aineenvaihdunta.
Miksi ranskalaiset ovat laihoja, vaikka mussuttavat patonkia ja homejuustoa joka päivä? Miksi ranskalaisten naisten keski-ikä on Euroopan korkein? Siksi, että kaikkea voi syödä, kunhan osaa syödä kohtuudella. Epäsäännöllisyys ja huonolaatuinen epäpuhdas ruoka lihottaa.
Eikä, en jaksa näitä terveysintoilijoita.
Terveellisintä on syödä mahdollisimman monipuolisesti. Ja kyllä, makaronilaatikko ja lasagne ovat ihan perusruokaa ja sopivat normaaliin ruokavalioon. Salaattia tai raasteita vaan mukaan lautaselle. Tekee mielellekin hyvää syödä mistä sattuu itse pitämään. Miksi ajatella/yleistää, että näitä edes syötäisiin monta kertaa viikossa, ei meillä ainakaan. Mutta jos tehdään niin ihan jauhelihasta ja lasagneen lisäksi oikein kunnon juustoinen kastike.
Ei joka ikisen aterian tarvitse olla yltiöterveysvitamiinipommi, ihme vouhotusta.