Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itseaiheutettujen sairauksien hoito muiden rahoilla

jepajee

Mitä mieltä olette siitä, että esimerkiksi tupakan tai liikalihavuuden takia sairastuneiden ihmisten hoitoja rahoitetaan meidän muiden rahoilla? Pitäisikö teidän mielestänne kyseisten henkilöiden joutua maksamaan itse kokonaisuudessaan hoidosta aiheutuneet kustannukset? Miksi? Miksi ei?
Teen tutkielmaa ja tarvitsisin hiukan erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä asiaan.

Sivut

Kommentit (99)

Vierailija

Pahimpia ovat urheilijat, joiden älyttömyyksistä maksamme valtavia summia. Jalat ja kädet murtuvat tai nivelet hajoavat, hampaat putoavat suusta ja yhteiskuntasponsori kustantaa heidän järjettömyytensä.

Vierailija

Tuo nyt on niin jumalattoman kulunut lätinä. Tupakoitsijat ovat maksaneet veroina tälle yhteiskunnalle enemmän kuin kukaan koskaan. Eli tutkielmasi failaa jo alkumetreillä.

Vierailija

Tupakka ja alkoholi maksavat jo veroina älyttömästi takaisin.

Urheilijoista olen samaa mieltä, ne saisivat maksaa itse enemmän.

Vierailija

Mun käsittääkseni tupakoituisjat, alkoholistit, urheilijat ja lihavat ihmiset maksavat veroja ihan siinä missä muutkin ihmiset.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Liikalihavuutta ei pitäisi hoitaa verovaroin.

Määritellään toki ensin se BMI, jonka ylitettyä ei tarvitse enää maksaa veroja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette siitä, että esimerkiksi tupakan tai liikalihavuuden takia sairastuneiden ihmisten hoitoja rahoitetaan meidän muiden rahoilla? Pitäisikö teidän mielestänne kyseisten henkilöiden joutua maksamaan itse kokonaisuudessaan hoidosta aiheutuneet kustannukset? Miksi? Miksi ei?
Teen tutkielmaa ja tarvitsisin hiukan erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä asiaan.

Ei koska maksan niiden hoidoista jo veroina, miksi pitäisi maksaa kahteen kertaan. Lisäksi olen viimeksi käynyt lääkärissäkin varmaan 8 vuotta sitten. Maksan myös aikamoisen siivun siis esim. lapsiperheiden lääkärikäynneistä itse palvelua juurikaan käyttämättä. Sitten jos sairastuisin, niin en saisi hoitoa itse maksamista veroistani?

Ei kuullosta reilulta. 

Lisäksi mihin itseaiheutettu rajataan. Laitetaanko moottoripyöräilijäkin maksamaan omat sairaalalaskunsa, jos sattuu onnettomuus. Moottoripyörällähän ei ole pakko ajaa.

Kuullosta ameriikan meiningiltä, joka ei kyllä sovi hyvinvointivaltioon, että vain rikkaat hoidetaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus EI ole itseaiheutettu?

Mee tekeen galluppia aiheesta vaikka johonkin lastensairaalaan. Syöpäosastolla voit pistää jauhot suuhun niille oikein kunnolla!

Vierailija

Niin sanokaa mitkä sairaudet eivät ole sitten itse aiheutettuja millään tasolla. Vai onko lasketaanko vain lihavuus, tupakka ja alkoholi, kun et itse niitä välttämättä käytä.

Tai jos itse olet vaikka tiukkapiponen helposti stressaantuva ja itsellesi turhan paljon kaikkea haaliva (liian kallis asuntolaina, liikaa hienoja harrastuksia, liikaa lapsia, liikaa töitä omiin kykyihin nähden) ja sen tiimoilta sairastut johonkin sisäelinten tuhoutumiseen/syöpään/suolisto tai sydän sairauteen, niin sitä ei lasketa, koska SINÄ.

Vain muiden sairaudet lasketaan eiks niin?

Vierailija

Mikä on "itse aiheutettua" ja mikä on erilaisista tilanteista johtunut lopputulos? Onko katolta ihan itse alas hypännyt, mutta henkiin jäänyt ja neliraajahalvaantuneena elävä oikeutettu avustajaan vai ei? Entä jos on tiedossa että hän oli hakenut apua masennukseen, mutta oli saanut käteen paketin nappeja ja epämääräisen kehotuksen hakea ns. jotain keskusteluapua jostain, eikä masennuksensa vuoksi kyennyt hakemaan tehokkaammin apua? Entä jos on tiedossa, että hän oli joutunut lapsena seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi ja hänet raiskannut henkilö oli juuri jätetty tuomitsematta ko. teosta? Entä jos on tiedossa, että hän oli saanut vauvan muutama viikko sitten ja oli yllättäen sairastunut lapsivuodepsykoosin, eikä hänellä ollut kotona ketään muuta aikuista, joka olisi edes auttavasti voinut havaita tilanteen kehittyvän huonoon suuntaan?

Miten vedetään raja siihen mikä on itse aiheutettua ja mikä ei? Kyllä, tupakoitsija polttaa, mutta kysymys kuuluukin miksi hän polttaa, mitä tietoa hän on saanut, miten häntä on tuettu paremman valinnan tekemisessä ja onko jokin syy siihen miksi paremman valinnan tekeminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta? Miksi yhtä voi auttaa kertomalla terveysvaikutuksista, toiseen tehoaa vasta terveyden menetys, kolmas osaa tehdä muutoksen itsenäisesti, neljäs vaatii tuekseen tiimin jne.?

Vierailija

ssss kirjoitti:
Liikalihavuutta ei pitäisi hoitaa verovaroin.

Kuten ei myöskään vakavasta alipainosta kärsiviä? Itse aiheutettua sekin, sydänviat, syöpyneet hampaat, oksentamisesta kärsinyt ruokatorvi ym sisäelinvaivat.

Ei, minä en ole sitä mieltä. Sairaus on sairaus. Kuten joku sanoi, kulunutta lätinää. Jos sille tielle mennään voidaan varmaan todeta että esimerkiksi nykyaikana käytetyt tuholaistorjunta-aineet yms nostavat syövän riskiä, kuten myös se tupakointi. Alkoholismi, liikalihavuus, masennus, urheiluvammat, autoimmuunisairaudet... Jollain tasolla kaikki varmasti voisi luokitella itseaiheutetuksi. Ei lähdetä sille linjalle. Se, ettei hoida omiaan, koituu pidemmällä tähtäimellä varmasti kalliimmaksi. Ainakin inhimillisellä tasolla.

Vierailija

Mopoilijat, polkupyöräilijät ja jos ei talvella käytä nastoja kenkien pohjissa, niin on ite aiheuttanut liukastumisensa ja kaatumisen.

Vierailija

Yhteiskunnasta tekee inhimillisen juuri se, että se auttaa myös niitä, jotka eivät osaa auttaa itse itseään. Harva syö itseään liikalihavaksi ilman, että taustalla on muita ongelmia. Tai ei ole koskaan yrittänyt lopettaa tupakanpolttoa. Joten kyllä uskon, että yhteiskunnan tulee tukea ja auttaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat