Itseaiheutettujen sairauksien hoito muiden rahoilla
Mitä mieltä olette siitä, että esimerkiksi tupakan tai liikalihavuuden takia sairastuneiden ihmisten hoitoja rahoitetaan meidän muiden rahoilla? Pitäisikö teidän mielestänne kyseisten henkilöiden joutua maksamaan itse kokonaisuudessaan hoidosta aiheutuneet kustannukset? Miksi? Miksi ei?
Teen tutkielmaa ja tarvitsisin hiukan erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä asiaan.
Kommentit (99)
Kyllä heidän pitäisi maksaa kustannukset itse!! Nykyisessä järjestelmässä on paljon epäreiluutta esim 2 tyypin diabeetikko saa 3 kk lääkkeensä 3 eurolla kun taas kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä saa yleensä vaan lääkkeistään peruskorvauksen. Miksi terveitä elämäntapoja noudattavien pitäisi maksaa ihmisille jotka aiheuttavat itse sairautensa esim 2. Tyypin diabetes tai korkea verenpaine? Kyllä se rupeaisi motivoimaan liikkumaan jos lääkepurkki maksaisikin enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuminen on pahempi kuin lihavuus tai tupakointi. Kannatan lämpimästi verojen nostamista niiltä, jotka istuvat yli tunnin päivässä!
Täytyy vissiin heittäytyä työttömäksi.
terv. istumatyötä tekevä.
Kyllä. Tutkimusten mukaan istuminen on paljon pahempi kuin tupakointi tai lihavuus. Mikäli haluaa pysyä terveenä, pitää joko seistä tai maata, mutta ei istua. Ei etenkään tietokoneella.
No, kohta köyhät maksavat itse kaikki maksunsa, ja jos ei ole rahaa, kuolevat sitten pois, minä mukaan lukien. Eli tämä ketju on täysin turha, tutkielmasta puhumattakaan.
http://yle.fi/uutiset/asiantuntijat_hallituksen_vaivihkaa_valmistelema_…
Läskit taas barrikadeilla tämän aiheen äärellä. ;) Triplaisivat nyt ne makeisverot edes.
Pitäisikö myös lopettaa tuet ihmisille jotka "itseaiheutetusti" eivät opiskele hyvin tuottavia tutkintoja?
Niin, mites esim. ruokavalio ja suositusten muuttumiset? Nykyisin suositellaan että punaista lihaa tulisi syödä alle 300 g viikossa, jos syö tai on syönyt vuosia sen yli niin saako hoitoa? Jos valitsee ammatin joka altistaa tietyntyyppisille onnettomuuksille tai vaikka kulumille, niin saako niihin hoitoa? Raja itseaiheutetun ja sattuman välillä on vaikea (oikeasti käytännössä mahdoton) vetää.
Vierailija kirjoitti:
On tosi vaikea vetää rajaa siihen, mikä on itseaiheutettua ja mikä ei. Entäs, jos normaalipainoinen ihminen sairastuu DM2:n? Saako hän lääkkeet ilmaiseksi?
Ennemmin kääntäisin katseeni niihin, jotka eivät sitoudu hoitoonsa. Jättävät lääkekuuria kesken, jolloin sairaus muodostuu resistentiksi ja pitää aloittaa toinen lääkitys, eivät noudata annettuja ohjeita esim. liikunnassa tai ruokavaliossa jne. Jos tulee sairauden takia hoitoon ja saa siihen verovaroin maksettua apua, niin silloin pitäisi sitoutua siihen, eikä valikoida mikä milloinkin sopii itselle.
Eiköhän tuon päältäpäin aika helposti näe mikä on itseaiheutettu
Vierailija kirjoitti:
Läskit taas barrikadeilla tämän aiheen äärellä. ;) Triplaisivat nyt ne makeisverot edes.
Läskit? Ekassa vastauksessa mainitaan jo urheilijat...
Entä viina? Mitä siitä tulisi jos kapakat kiellettäisiin humalaisten kompurointien ja tappelujen tuottaman hoidontarpeen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä viina? Mitä siitä tulisi jos kapakat kiellettäisiin humalaisten kompurointien ja tappelujen tuottaman hoidontarpeen vuoksi?
Voi jessus ei kapakoita tarvi sulkea mutta olis hyvä ettei humalaiset aina menis edelle terveydenhuollon jonoissa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota jo kokeiltu, kuten kaiken maailman holhousta ja aukiolojen rajoittamiseen. Viinakorttikin on ollut, ja kyllä suomalainen viinansa löytää, vaikka olisi kuinka kielletty. Kieltolain aikana alkoholin kulutus oli mitätöntä tämän päiväiseen verrattuna, mutta haitat olivat valtavia Suomessa oli puolet vähemmän ihmisiä, mutta murhia ja tappoja tapahtui moninverroin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niin sanokaa mitkä sairaudet eivät ole sitten itse aiheutettuja millään tasolla. Vai onko lasketaanko vain lihavuus, tupakka ja alkoholi, kun et itse niitä välttämättä käytä.
Tai jos itse olet vaikka tiukkapiponen helposti stressaantuva ja itsellesi turhan paljon kaikkea haaliva (liian kallis asuntolaina, liikaa hienoja harrastuksia, liikaa lapsia, liikaa töitä omiin kykyihin nähden) ja sen tiimoilta sairastut johonkin sisäelinten tuhoutumiseen/syöpään/suolisto tai sydän sairauteen, niin sitä ei lasketa, koska SINÄ.
Vain muiden sairaudet lasketaan eiks niin?
Varmaan lasketaan heti, jos tutkimuksin osoitetaan liian kalliin asuntolainan aiheuttavan syöpää tai sydän-/suolistosairauksia. Tähän asti niiden yhteyttä ei ole todistettu (ja Magneettimediaa ei oteta lukuun).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sanokaa mitkä sairaudet eivät ole sitten itse aiheutettuja millään tasolla. Vai onko lasketaanko vain lihavuus, tupakka ja alkoholi, kun et itse niitä välttämättä käytä.
Tai jos itse olet vaikka tiukkapiponen helposti stressaantuva ja itsellesi turhan paljon kaikkea haaliva (liian kallis asuntolaina, liikaa hienoja harrastuksia, liikaa lapsia, liikaa töitä omiin kykyihin nähden) ja sen tiimoilta sairastut johonkin sisäelinten tuhoutumiseen/syöpään/suolisto tai sydän sairauteen, niin sitä ei lasketa, koska SINÄ.
Vain muiden sairaudet lasketaan eiks niin?
Varmaan lasketaan heti, jos tutkimuksin osoitetaan liian kalliin asuntolainan aiheuttavan syöpää tai sydän-/suolistosairauksia. Tähän asti niiden yhteyttä ei ole todistettu (ja Magneettimediaa ei oteta lukuun).
Etkö ole koskaan kuullut esimerkiksi liian suuren työmäärän tai rahahuolien aiheuttavan stressiä? Entä stressin vaikutuksesta suolistosairauksiin? Menehän internetiin siitä, tai kirjastoon. Niissä on juttua asiasta.
Ehdottomasti kaikki itse aiheutetut vammat ja sairaudet tulisi hoitaa asianomaisen rahoilla. Näihin kuuluu esim. myös urheiluvammat ja liikenteessä aiheutuneet vammat, jos on oltu huolimattomia, tai rikottu lakia.
Yhteiskunnan kontolle kuuluu ainoastaan sellaiset sairaudet, joiden syntyyn asianomaisen toiminnalla ei ole todistettavasti voinut olla vaikutusta. Näitä ovat synnynäiset sairaudet ja osa perinnöllisistä sairauksista. Muut sairaudet ovat enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus EI ole itseaiheutettu?
Mee tekeen galluppia aiheesta vaikka johonkin lastensairaalaan. Syöpäosastolla voit pistää jauhot suuhun niille oikein kunnolla!
Okei. Syöpäsairaat lapset eivät ole aiheuttaneet omia sairauksiaan. Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kaikki itse aiheutetut vammat ja sairaudet tulisi hoitaa asianomaisen rahoilla. Näihin kuuluu esim. myös urheiluvammat ja liikenteessä aiheutuneet vammat, jos on oltu huolimattomia, tai rikottu lakia.
Yhteiskunnan kontolle kuuluu ainoastaan sellaiset sairaudet, joiden syntyyn asianomaisen toiminnalla ei ole todistettavasti voinut olla vaikutusta. Näitä ovat synnynäiset sairaudet ja osa perinnöllisistä sairauksista. Muut sairaudet ovat enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja.
Ja lääkkeitä saisi apteekista rajattomasti, koska miksi minä palkkaa sille lääkärille maksaisin, kun osaan itsekin.
ssss kirjoitti:
Liikalihavuutta ei pitäisi hoitaa verovaroin.
Mutta alkkarien, narkkarien, rosvojen ja ihan kaaaikkien muiden ongelmat pitäisi hoitaa, paitsi lihavien?...
Mulla on paljon lihavia TÖISSÄKÄYVIÄ ja veroja maksavia ystäviä, mutta JOKAINEN tuntemani/tietämäni alkoholisti ja narkki on lopulta menettänyt työpaikkansa ja elämänsä, eläen muiden veronmaksajien kustannuksella VUOSIA ja voi sanoa, että loppuelämänsä. Niin, mistäköhän alkoholistikin siis veroja maksaa? Kyllä ne rahat juomiseen sossusta tulee.
Voisit sinäkin edes joskus täräyttää pöytään jonkin järkevän kommentin, vai? viimeksi olit kehumassa jotain anorektikkoa kauniiksi :/
Mikä on itseaiheutettua ja mikä ei ja miten se todistetaan. Monille tulee keuhkosyöpä vaikka ei ole koskaan polttanut tupakkaa, joten ei voida täydellä varmuudella sanoa että tämän ihmisen keuhkosyöpä johtuu tupakoinnista - syöpä olisi voinut tulla hänelle ilman tupakkaakin.
Toki jos voitaisiin todistaa 100% varmuudella sairauden syy sekä vielä se että sekin oli 100% ihmisen oma vika, voitaisiin lähteä keskustelemaan pidemmälle. (Esim. alkoholistin maksakirroosi- mikä oli syynä alkoholismiin, esim 2: urheilijan vamma kaatuessa lenkkipolulla- oliko oma vika vai oliko lenkkipolku huonosti hoidettu ja kuka siitä oli vastuussa jne.) Mutta koska juttu kaatuu jo näin alkeelliseen seikkaan, tää on kulunut ja tylsä aihe vääntää.
Autolla ei periaatteessa ole pakko ajaa, kolariin joutuneet maksakoon itse hoitonsa.
Myös pyöräily, moottoripyöräily tms. On ihan täysin oma valinta, teloessaan itse saa myös maksaa itse.
Liiasta auringonotosta johtuva ihosyöpä maksetaan omasta pussista. Samaten jokaikinen syöpä, mitä joku epäterveellinen tapa voi osaltaan olla aiheuttamassa.
Perheväkivallan uhriksi joutunut maksakoon itse hoitonsa, vaikka miten piestään paskat pihalle. Se on oma vapaaehtoinen valinta elääkö väkivaltaisessa suhteessa.
Urheilu ei ole pakollista, ne vammat hoidettakoon omasta pussistaan.
Sukupuolitaudit saa maksaa jokainen itse, seksi on vapaaehtoista.
Synnytykseen liittyvät kaikki hoidot ja kulut omakustanteisiksi, lasten hankkiminen on vapaaehtoista.
Kaadut ja murrat jalkasi liukkaalla? Maksa itse, jos kengissä ei ollut niitä nastoja mitä nyt ovatkaan nimeltään.
Siinä nyt alkajaisiksi jotain muutakin kuin sitä loppuunjauhettua lihavuutta, tupakkaa ja alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on itseaiheutettua ja mikä ei ja miten se todistetaan. Monille tulee keuhkosyöpä vaikka ei ole koskaan polttanut tupakkaa, joten ei voida täydellä varmuudella sanoa että tämän ihmisen keuhkosyöpä johtuu tupakoinnista - syöpä olisi voinut tulla hänelle ilman tupakkaakin.
Toki jos voitaisiin todistaa 100% varmuudella sairauden syy sekä vielä se että sekin oli 100% ihmisen oma vika, voitaisiin lähteä keskustelemaan pidemmälle. (Esim. alkoholistin maksakirroosi- mikä oli syynä alkoholismiin, esim 2: urheilijan vamma kaatuessa lenkkipolulla- oliko oma vika vai oliko lenkkipolku huonosti hoidettu ja kuka siitä oli vastuussa jne.) Mutta koska juttu kaatuu jo näin alkeelliseen seikkaan, tää on kulunut ja tylsä aihe vääntää.
Koska tupakointi 20-kertaistaa keuhkosyövänriskin voitaisiin vetää yleinen raja että kaikki tupakoitsijat maksavat itse syöpäkulunsa, koska ovat tietoisesti lisääntyneen riskin ottaneet. Pitkäaikainen tupakointi on aika helppo huomata päälle päin.
Urheiluvammoja ei tietenkään kannattaisi maksattaa ihmisillä itsellään, urheilusta ja liikunnasta on niin paljon hyötyä tiettyjen sairauden ehkäisyssä. Miksi siis rankaista lääkkeettömästä ja ilmaisesta hoidosta??
Ei siis todellakaan ole kulunut aihe vaan taka alalle jäänyt tosiasia miten väärin jotkut asiat tässä maassa ovat!
Täytyy vissiin heittäytyä työttömäksi.
terv. istumatyötä tekevä.