Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itseaiheutettujen sairauksien hoito muiden rahoilla

jepajee
30.11.2015 |

Mitä mieltä olette siitä, että esimerkiksi tupakan tai liikalihavuuden takia sairastuneiden ihmisten hoitoja rahoitetaan meidän muiden rahoilla? Pitäisikö teidän mielestänne kyseisten henkilöiden joutua maksamaan itse kokonaisuudessaan hoidosta aiheutuneet kustannukset? Miksi? Miksi ei?
Teen tutkielmaa ja tarvitsisin hiukan erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä asiaan.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sanokaa mitkä sairaudet eivät ole sitten itse aiheutettuja millään tasolla. Vai onko lasketaanko vain lihavuus, tupakka ja alkoholi, kun et itse niitä välttämättä käytä.

Tai jos itse olet vaikka tiukkapiponen helposti stressaantuva ja itsellesi turhan paljon kaikkea haaliva (liian kallis asuntolaina, liikaa hienoja harrastuksia, liikaa lapsia, liikaa töitä omiin kykyihin nähden) ja sen tiimoilta sairastut johonkin sisäelinten tuhoutumiseen/syöpään/suolisto tai sydän sairauteen, niin sitä ei lasketa, koska SINÄ.

Vain muiden sairaudet lasketaan eiks niin?

Varmaan lasketaan heti, jos tutkimuksin osoitetaan liian kalliin asuntolainan aiheuttavan syöpää tai sydän-/suolistosairauksia. Tähän asti niiden yhteyttä ei ole todistettu (ja Magneettimediaa ei oteta lukuun).

Niin eli et usko että on stressiperäisiä sairauksia?

Etkä ollenkaan usko että stressiä tulee ollenkaan mm. siitä asuntolainasta, töistä, lapsista? Mistä sitä stressiä sitten mielestäsi tulee.

Missäs muuten on ne tutkimukset ja todisteen tuolle eräällekin väitteelle että lihavuus johtuu 90 prossasesti laiskuudesta vain? (vai oliko se nyt 95 tai 99)

Itse muistelen nähneeni sellaistakin tutkimustulosta että se liikunta ei laihduta, vaan syömisten pois jättäminen, tosin ne läskit tulevat sitten helposti takaisin, koska kukaan ei pysty loppuikäänsä kituuttamaan yhdellä porkkanalla.

T: lihava, joka liikkuu erittäin paljon

Paljonko on erittäin paljon? Miten paljon syöt vastineeksi? 

Vierailija
62/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein helpoin ja järkevin ratkaisu tähän ongelmaan on se kun ap. ja kaltaisensa äärimmäisen täydelliset ihmiset, muuttavat Yhdysvaltoihin.

Voidaan lopettaa tämä ketju tähän viestiin. Tämä on oikea ratkaisu tuohon trollipeikon ongelmaan.

Älkää enää kirjoittako tähän ketjuun mitään, koska lapsellista jankkaamista.

Käsittääkseni en missään vaiheessa ole sanonut olevani äärimmäisen täydellinen ihminen. Vai antoiko aloitusviestissäni oleva kysymys TEIDÄN mielipiteistä kenties ymmärtää niin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jees 😊

😯

Vierailija
64/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Tupakoitsijat ovat tainneet maksaa sairastuessaan moninkertaisesti sairaskulunsa. Kattavat sairasvakuutukset on iäkkäänäkin otettuna paljon edullisempia kuin askin päivässä tupakoivan vuosikulut. Vakuutusyhtiöt ovat silti laskeneet saavansa tulosta.

Tupakoiva lisäksi harvoin sairastuu tupakan aiheuttamiin sairauksiin ennen kuin on maksanut vuosikausia veroja. Tupakkaveron progressio on suoraan määrään sidottu, eli mitä enemmän tupakoi, sen enemmän maksaa veroja tuloista riippumatta.

Aski taisi olla nykyään jo kuuden euron luokkaa, itse tuotteeseen menee alle euro, eli askin päivässä tupakoiva maksaa vuosittain 1825 euroa valtiolle. Kattava sairaskuluvakuutus ulkomaille oli joissain sadoissa euroissa vuodelle, kotimaassa parinsadan päälle.

Ei ole mitään syytä, miksi tupakointi olis järkevää ja he maksaisivat jo tarpeeksi veroja. Hehän sairastavat keuhkoahtaumaa ja keuhkosyöpää suhteessa huomattavasti enemmän kuin tupakoimattomat. Veron tarkoitus on vain hillitä tupakointia niiden keskuudessa joilla valistus ei auta. 

2 tyypin diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli on myös usein itseaiheutettua ylipainon lisäksi. Tiedätte, että olen oikeassa

Vierailija
65/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Liikalihavuutta ei pitäisi hoitaa verovaroin.

Kuten ei myöskään vakavasta alipainosta kärsiviä? Itse aiheutettua sekin, sydänviat, syöpyneet hampaat, oksentamisesta kärsinyt ruokatorvi ym sisäelinvaivat.

Ei, minä en ole sitä mieltä. Sairaus on sairaus. Kuten joku sanoi, kulunutta lätinää. Jos sille tielle mennään voidaan varmaan todeta että esimerkiksi nykyaikana käytetyt tuholaistorjunta-aineet yms nostavat syövän riskiä, kuten myös se tupakointi. Alkoholismi, liikalihavuus, masennus, urheiluvammat, autoimmuunisairaudet... Jollain tasolla kaikki varmasti voisi luokitella itseaiheutetuksi. Ei lähdetä sille linjalle. Se, ettei hoida omiaan, koituu pidemmällä tähtäimellä varmasti kalliimmaksi. Ainakin inhimillisellä tasolla.

Anorektikoita 1-3%

Ylipainoisia 60%

Terveisin, THL

Ylipaino on 95% tapauksissa laiskuutta. Anoreksia on mielenterveyden häiriö. Näitä ei voi verrata.

Voi. Ylipaino, eli älytön syöminen voi johtua myös mielenterveysongelmista. 

Vierailija
66/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Kuten ei myöskään vakavasta alipainosta kärsiviä? Itse aiheutettua sekin, sydänviat, syöpyneet hampaat, oksentamisesta kärsinyt ruokatorvi ym sisäelinvaivat.

Ei, minä en ole sitä mieltä. Sairaus on sairaus. Kuten joku sanoi, kulunutta lätinää. Jos sille tielle mennään voidaan varmaan todeta että esimerkiksi nykyaikana käytetyt tuholaistorjunta-aineet yms nostavat syövän riskiä, kuten myös se tupakointi. Alkoholismi, liikalihavuus, masennus, urheiluvammat, autoimmuunisairaudet... Jollain tasolla kaikki varmasti voisi luokitella itseaiheutetuksi. Ei lähdetä sille linjalle. Se, ettei hoida omiaan, koituu pidemmällä tähtäimellä varmasti kalliimmaksi. Ainakin inhimillisellä tasolla.

Anorektikoita 1-3%

Ylipainoisia 60%

Terveisin, THL

Ylipaino on 95% tapauksissa laiskuutta. Anoreksia on mielenterveyden häiriö. Näitä ei voi verrata.

Liikunta auttaa mielenterveyden hoidossa.

67/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muistelen nähneeni sellaistakin tutkimustulosta että se liikunta ei laihduta, vaan syömisten pois jättäminen, tosin ne läskit tulevat sitten helposti takaisin, koska kukaan ei pysty loppuikäänsä kituuttamaan yhdellä porkkanalla.

Minä tiedän sellaisen faktan, että jos kulutat energiaa, ei se kulutettu energia jää kehoosi.

Liikunta ei laihduta, jos korvaat ne menettämäsi kalorit. Terveenä kuitenkin pysyy, kun liikkuu runsaasti ja seuraa, että syö sellaisen energiamäärän mitä päivittäin kuluttaa.

Vierailija
68/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti joka juo rahansa ei joudu itse maksumieheksi vaikka verovaroista ei maksettaisi hoitoa. Alkoholisteilla ja huumeongelmaisilla ne olisi todennäköisesti omaiset joita tämä systeemi rankaisisi.

Vierailija
69/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän sellaisen faktan, että jos kulutat energiaa, ei se kulutettu energia jää kehoosi.

Liikunta ei laihduta, jos korvaat ne menettämäsi kalorit. Terveenä kuitenkin pysyy, kun liikkuu runsaasti ja seuraa, että syö sellaisen energiamäärän mitä päivittäin kuluttaa.

Näinpä. Ja on muuten todella helppo huijata "liikun tosi paljon enkä laihdu"

Vierailija
70/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettua ja mikä ei ja miten se todistetaan. Monille tulee keuhkosyöpä vaikka ei ole koskaan

Tosiasia on, että sinä olet väärässä. Sorry, honey. :)

Miten niin olen väärässä? Kolkuttaako omalla tunnolla piilevä keuhkosyöpä

Luultavasti ei, koska en polta enkä olen tähän ikään (viiskyt vee) koskaan polttanut. Minun isäni sen sijaan kuoli keuhkosyöpään kuusi kuukautta diagnoosin saamisen jälkeen. Hän oli polttanut neljäkymmentä vuotta (aloitti jo ennen kymmenvuotispäiväänsä omien sanojensa mukaan) ja lopettamisen jälkeen eli vielä 29 vuotta, ennen kuin sairastui. Tänään on itse asiassa tasan kymmenen vuotta siitä, kun hän kuoli. Eli asiasta tiedän jotain minäkin.

Keuhkosyövästä en puhunut, vaan niistä sinun "tosiasioistasi", jotka jätit reilusti pois kommentoidessasi minun kommenttiani. Vassakuu:

Urheiluvammoja ei tietenkään kannattaisi maksattaa ihmisillä itsellään, urheilusta ja liikunnasta on niin paljon hyötyä tiettyjen sairauden ehkäisyssä. Miksi siis rankaista lääkkeettömästä ja ilmaisesta hoidosta??

Ei siis todellakaan ole kulunut aihe vaan taka alalle jäänyt tosiasia miten väärin jotkut asiat tässä maassa ovat!

Tuossa asiassa olet totaalisesti väärässä. Urheilja, kuten sanonta menee, ei tervettä päivää näe. Miksi yhteiskunnan pitäisi heitä tukea? Ei mistään syystä.

Vierailija
71/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sanokaa mitkä sairaudet eivät ole sitten itse aiheutettuja millään tasolla. Vai onko lasketaanko vain lihavuus, tupakka ja alkoholi, kun et itse niitä välttämättä käytä.

Tai jos itse olet vaikka tiukkapiponen helposti stressaantuva ja itsellesi turhan paljon kaikkea haaliva (liian kallis asuntolaina, liikaa hienoja harrastuksia, liikaa lapsia, liikaa töitä omiin kykyihin nähden) ja sen tiimoilta sairastut johonkin sisäelinten tuhoutumiseen/syöpään/suolisto tai sydän sairauteen, niin sitä ei lasketa, koska SINÄ.

Vain muiden sairaudet lasketaan eiks niin?

Varmaan lasketaan heti, jos tutkimuksin osoitetaan liian kalliin asuntolainan aiheuttavan syöpää tai sydän-/suolistosairauksia. Tähän asti niiden yhteyttä ei ole todistettu (ja Magneettimediaa ei oteta lukuun).

Niin eli et usko että on stressiperäisiä sairauksia?

Etkä ollenkaan usko että stressiä tulee ollenkaan mm. siitä asuntolainasta, töistä, lapsista? Mistä sitä stressiä sitten mielestäsi tulee.

Missäs muuten on ne tutkimukset ja todisteen tuolle eräällekin väitteelle että lihavuus johtuu 90 prossasesti laiskuudesta vain? (vai oliko se nyt 95 tai 99)

Sellaista tutkimusta ei varmaankaan ole, että syömisen jättämisellä laihtuu. Totta on kuitenkin, että liikuntaa ei tavitse laihtuakseen.  (enkä nyt tarkoita keskitysleirejä tai anorektikkoja)

Vierailija
72/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Anorektikoita 1-3%

Ylipainoisia 60%

Terveisin, THL

Liikunta auttaa mielenterveyden hoidossa.

Voi auttaa, mutta voi joillakin myös pahentaa. Sinusta tulisi hyvä poliitikko, valtiontalous kuntoon sillä kun lopetetaan mielenterveysongelmien hoito, laitetaan vaan masentuneet ja ahdistuneet pihalle lenkille. Sillä se lähtee. Mielenterveysongelmatkin ovatkin itse aiheutettuja kun eivätkä esimerkiksi vuosikausien koulukiusaamisten tms. ansiota.

73/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ovat tainneet maksaa sairastuessaan moninkertaisesti sairaskulunsa. Kattavat sairasvakuutukset on iäkkäänäkin otettuna paljon edullisempia kuin askin päivässä tupakoivan vuosikulut. Vakuutusyhtiöt ovat silti laskeneet saavansa tulosta.

Tupakoiva lisäksi harvoin sairastuu tupakan aiheuttamiin sairauksiin ennen kuin on maksanut vuosikausia veroja. Tupakkaveron progressio on suoraan määrään sidottu, eli mitä enemmän tupakoi, sen enemmän maksaa veroja tuloista riippumatta.

Aski taisi olla nykyään jo kuuden euron luokkaa, itse tuotteeseen menee alle euro, eli askin päivässä tupakoiva maksaa vuosittain 1825 euroa valtiolle. Kattava sairaskuluvakuutus ulkomaille oli joissain sadoissa euroissa vuodelle, kotimaassa parinsadan päälle.

Ei ole mitään syytä, miksi tupakointi olis järkevää ja he maksaisivat jo tarpeeksi veroja. Hehän sairastavat keuhkoahtaumaa ja keuhkosyöpää suhteessa huomattavasti enemmän kuin tupakoimattomat. Veron tarkoitus on vain hillitä tupakointia niiden keskuudessa joilla valistus ei auta. 

2 tyypin diabetes, korkea verenpaine ja korkea kolesteroli on myös usein itseaiheutettua ylipainon lisäksi. Tiedätte, että olen oikeassa

En tainnut sanallakaan ottaa kantaa tupakoinnin järkevyyteen, aloittaja pyysi näkökulmia tutkimukseensa muiden kustantamista sairauksista ja oli maininnut tuon tupakoinnin.

Ei ole mitään syytä, miksi benji-hyppy puhumattakaan extreme lajeista, kuten jalan tai varsinkaan pyörällä liikenteeseen meno olisi järkeviä. Elämässä moni asia vammauttaa tai tappaa.

Vierailija
74/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli raskaana ollessaan köyhä ja aliravittu, minkä takia minulle tuli sikiöaikana häiriöitä kehitykseen. Sen seurauksena minulla on muun muassa epilepsia. Onko se nyt sitten itse aiheutettua vai ei?

Vierailija
75/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on itseaiheutettua ja mikä ei ja miten se todistetaan. Monille tulee keuhkosyöpä vaikka ei ole koskaan

Tosiasia on, että sinä olet väärässä. Sorry, honey. :)

Miten niin olen väärässä? Kolkuttaako omalla tunnolla piilevä keuhkosyöpä

Luultavasti ei, koska en polta enkä olen tähän ikään (viiskyt vee) koskaan polttanut. Minun isäni sen sijaan kuoli keuhkosyöpään kuusi kuukautta diagnoosin saamisen jälkeen. Hän oli polttanut neljäkymmentä vuotta (aloitti jo ennen kymmenvuotispäiväänsä omien sanojensa mukaan) ja lopettamisen jälkeen eli vielä 29 vuotta, ennen kuin sairastui. Tänään on itse asiassa tasan kymmenen vuotta siitä, kun hän kuoli. Eli asiasta tiedän jotain minäkin.

Keuhkosyövästä en puhunut, vaan niistä sinun "tosiasioistasi", jotka jätit reilusti pois kommentoidessasi minun kommenttiani. Vassakuu:

Urheiluvammoja ei tietenkään kannattaisi maksattaa ihmisillä itsellään, urheilusta ja liikunnasta on niin paljon hyötyä tiettyjen sairauden ehkäisyssä. Miksi siis rankaista lääkkeettömästä ja ilmaisesta hoidosta??

Ei siis todellakaan ole kulunut aihe vaan taka alalle jäänyt tosiasia miten väärin jotkut asiat tässä maassa ovat!

Tuossa asiassa olet totaalisesti väärässä. Urheilja, kuten sanonta menee, ei tervettä päivää näe. Miksi yhteiskunnan pitäisi heitä tukea? Ei mistään syystä.

Se on sanonta ja urheilijoilla on varmasti monta kertaa enemmän terveitä päiviä kuin sinulla sohvaperunalla :) sory mut se on totuus ja saatta kirpasta..

Vierailija
76/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heidän pitäisi maksaa kustannukset itse!! Nykyisessä järjestelmässä on paljon epäreiluutta esim 2 tyypin diabeetikko saa 3 kk lääkkeensä 3 eurolla kun taas kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä saa yleensä vaan lääkkeistään peruskorvauksen. Miksi terveitä elämäntapoja noudattavien pitäisi maksaa ihmisille jotka aiheuttavat itse sairautensa esim 2. Tyypin diabetes tai korkea verenpaine? Kyllä se rupeaisi motivoimaan liikkumaan jos lääkepurkki maksaisikin enemmän!

Mä kyllä maksan Thyroxineista vaan 3e/haku...

Vierailija
77/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan pykäämään kansalaisaloitetta.

Sataprosenttisesti korvattavista sairauksista sataprosenttisesti itse maksettaviin sairauksii.

Ja porrastaen siinä välissä.

Esimerkiksi lasten terveyskulut voisivat olla, vaikka 70%:sesti itse maksettavia. Onhan ne itse aiheutettuja kuluja. Tai voi tietysti yrittää todistaa, että tuli vahinko...Mutta se ei alentaisi omavastuuta paljoakaan.

Juu, on paljon terveysmenoja, joita voisi tulkita itseaiheutetuiksi, tai sitten ei. Hammassairaudet yms.

Eli aate aloittajalla on hieman... tulkinnanvarainen.

Vierailija
78/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää kuitenkin on se, mitä syö. Jos ruoka on kunnollista, sen ylensyönti on vaikeaa.

Vierailija
79/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI 25, normaali paino

Vierailija
80/99 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä heidän pitäisi maksaa kustannukset itse!! Nykyisessä järjestelmässä on paljon epäreiluutta esim 2 tyypin diabeetikko saa 3 kk lääkkeensä 3 eurolla kun taas kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä saa yleensä vaan lääkkeistään peruskorvauksen. Miksi terveitä elämäntapoja noudattavien pitäisi maksaa ihmisille jotka aiheuttavat itse sairautensa esim 2. Tyypin diabetes tai korkea verenpaine? Kyllä se rupeaisi motivoimaan liikkumaan jos lääkepurkki maksaisikin enemmän!

Entä jos hoikka/normaalipainoinen, hyväkuntoinen henkilö sairastuu tyypin 2 diabetekseen tai korkeaan verenpaineeseen?

Kyllä ihmisestä näkee päälle päin onko diabetes itseaiheutettu (valitettavasti).. Toisilla ihmisillä on korkea verenpaine luonnostaan eikä minun mielestä tällöin sitä tarvisi edes hoitaa ( on kyllä vaikea hoidettavakin).. Verenpainetta mitataan esim. työterveydenhuollossa ja näin voidaan selvittää onko verenpaine kohonnut esim liian suolan käytöstä

Niin, missä  kohtaa menee raja milloin diabetes on itseaiheutettu? Mistä tiedät, ettei sille tukevahkolle olisi puhjennut diabetes normaalipainoisenakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi