Kaveripariskunta ei tarjoa KOSKAAN MITÄÄN kyläillessämme
Minulla ja miehelläni on kaveripariskunta, joka ei koskaan tarjoa mitään syömistä/juomista kun menemme sinne kylään. Monet tuparit ja synttärit on heillä vietetty, mutta koskaan ei ole mitään ruokaa/juomaa tarjottu. Leffailtaa vietettäessäkin heidän luonaan emäntä kerrankin mussutti suklaata yksin, muttei tehnyt elettäkään tarjotakseen sitä muille. Jotenkin tuollainen käyttäytyminen tuntuu oudolta, koska aina jos meillä vietetään jotain juhlia, me tarjotaan kaikenlaista syötävää ja juotavaa. En tarkoita, että pitäisi hirveästi leipoa ja olla muita herkkuja, mutta olis ihan mukavaa jos kaverit joskus vaikka keittäisivät kahvit. Tuntuu, etteivät kaverimme kunnioita meitä yhtään.
Seuraavaksi me vietetään iltaa meidän luona ja nyt vähän mietitäänkin miehen kanssa, että pitäisikö kyseisille vieraille tarjota yhtään mitään, koska eivät hekään koskaan tarjoa. Toisaalta meille molemmille on aina ihan kotoa asti opetettu, että vieraille ruuan/juoman tarjoaminen on kohteliasta ja suotavaa. Onko muilla samanlaisia kavereita ja miten ootte toiminu samanlaisessa tilanteessa?
Kommentit (34)
Kun opiskelin ammattikoulussa ja asuin asuntolassa, niin kyllä sieläkin keitettiin kahvit kun toisesta kerroksesta tultiin kylään. Myös pojat, joista osa oli kasvanut hyvinkin epämääräisissä oloissa. Vaikea uskoa että aikuiset eivät osaisi ottaa vieraitaan yhtään huomioon.
Onhan noita, mutta itse en muuta omia tapojani muiden vuoksi. Tykkään laittaa tarjottavat juhlissa. Jos ihmiset tulevat vain kahville, niin silloin en saata tarjota mitään. Ei ole ikinä ollut oikeastaan tapana pitää varalla kaapissa, ja usein kahvittelut sovitaan lyhyellä varoitusajalla. Ne kahvit tottakai keitän :) Teidän pitää todennäköisesti vaan hyväksyä tuo, tai sitten jos kovin loukkaa niin ei olle enää niin läheisissä tekemisissä. Kylään mennessä voi kyllä ihan hyvin sanoa, että hei keitetäänkö kahvia, samoin kuin leffailtaa viettäessä ehdottaa että käydään yhdessä kaupassa ostamassa jotain herkkuja. Teille tullessa voitte pyytää leffailtaa varten tuomaan esim. sipsipussin. Se on ihan normaalia vielä leffailtatyyppisissä hommissa. Mutta mitä tulee synttäreihin ym. niin sehän nyt on heidän häpeänsä jos ei laita kakkua tms. Huvittavaakin jopa.
Mä asuin keskustassa sinkkuvuosina ja usein aloitettiin mun luota. Ihmiset pystyivät tulemaan ilman mitään ja alkoivat vaan tyhjentämään toisten juotavia.
Sille piti laittaa heti stoppi, kysyin missä sun omat ovat ja et kai kuvittele mä sponsaisin sun kännin.
Ikää tuli lisää, mutta jos tarjoilut ovat täysin 1 puolista, silloin en moisia kutsu.
Yksikin tuttu kutsuu itseään aina kylään ja on 2 yötä mutta ei mitään tuo, ei mitään tee. Kun kerran kysyi taas kerran, sanoin ei tää mikään hotelli ole.
jotkut eivät vaan tajua ja toiset ovat nuukia.
Paree olla niitten kanssa joilla on samanlainen ajatusmaailma ja arvot.
Tuli tästä mieleen opiskeluajat, jolloin järjestettiin paljon nyyttäreitä kaikkien huonon rahatilanteen takia. Minun naispuolisten kavereiden keskuudessa homma toimi tosi hyvin ja oli reilua, kun kaikki meistä eivät järkänneet koskaan pirskeitä (esim heillä oli lemmikeitä ja osa oli allergisia niin heidän kämppään ei voitu mennä) ja osa taas järkkäsi useammin. Tällöin kulut meni kuitenkin edes suunnilleen tasan :)
Kerran sitten mieheni järkkäsi omille opiskelukavereilleen nyyttäriperiaatteella tuparit. No me ostettiin pari pussia sipsiä ja dipit (mikä oli noissa opiskelijailloissa yleensä se kallein hankinta verrattuna karkkipussiin, poppareihin...), niin KAIKKI jätkät tuli ilman mitään ruokaa. Emme edes olettaneet, että mitään tuparilahjaa toisivat (mitä minun kaveriporukassa harrastettiin), mutta että siis tulivat sitten ilman mitään ruokaakaan :D Mies joutui penkomaan kaapit, että olisko edes jotain syötävää, kun iso porukka nälkäänsä valittavia miehiä istui sohvalla. Löytyi pari uunipatonkia ja keksipaketti. Olin kyllä ihan hermona jälkikäteen kun kuulin, mutta kai sitä ois pitänyt vaan peiliin katsoa ja ymmärtää, ettei voinut olettaa kaikkien ymmärtävän mitä nyyttärit tarkoittaa :D
^ Ja hotellistakin joutuu maksamaan, kaverin tarjoamasta täyshoidosta ei
Itellänikin on alkanut mitta täyttyä näiden yksipuolisten tarjoilujen kanssa. Itse tykkään kestitsemisestä, mutta kyllä se vähän satuttaa, kun vieraat kommentoi heti ovella, etteivät tuoneet mitään, että jaksaavat mun leipomuksia syödä.
Ollaan poikaystäväni kanssa opiskelijoita ja tykätään järjestää illanviettoja ja yleensä kutsun yhteydessä mainitaan, että omat pullot mukaan ja olisi kiva jos jotain tarjottavaakin tulisi nyyttärimeiningillä. Ja että talo tarjoaa jotain pientä syötävää.
Olen itse tehnyt sen virheen, että olen oikeasti panostanut tarjoiluihin. Peruskattaukseen kuuluu vähnitään kahta erilaista makeaa leivonnaista, vähintään kahta suolaista leivonnaista, salaattia ja boolia. Sipsiä ja karkkia myös. Vieraat ovat oppineet.
Joskus tekisi mieli järjestää illanistujaiset, joihin on tekisi mitään itse ja ostaisin vain yhden pussin sipsejä!
Luin tätä ketjua aivan järkyttyneenä. En ole koskaan tavannut tuollaisia ihmisiä, jotka eivät tarjoaisi jotain, kun mennään kylään! Paras oli, että joku esitti poikamiehenä oloa perustuleksi tuollaiselle moukkamaisuudelle. Ai niin, ja toinen vielä kysyy, että miksi pöytä pitäisi kattaa! Missä ihmeen tynnyrissä ja junttiuden keskellä tuollaisia ihmisiä on kasvatettu?
Ehkä ne ei vaan halua kyläilijöitä, eivätkä siksi vaivaudu tarjoamaan mitään jotta vieraat eivät tulis toista kertaa :)
^ Joskus kyllä ihan varta vasten kutsuvat käymään, mutta edes vettä ei tarjota
Olin muutama vuosi sitten 50-vuotissynttäreillä joissa minulle -siis minulle- ei tarjotti mitään. Oli siellä kyllä pöytä, jossa kaiken maailman syötävää ja juotavaa oli ja josta paremmat vieraat itselleen hakivatkin, mutta kukaan ei sanonut, että ole hyvä. Päivänsankari tai vaimonsa tuskin edes huomasi saapumistani seurustellessaan parempien kavereidensa kanssa eikä varsinkaan poistumistani vähin äänin parin tunnin kuivin suin istumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten 50-vuotissynttäreillä joissa minulle -siis minulle- ei tarjotti mitään. Oli siellä kyllä pöytä, jossa kaiken maailman syötävää ja juotavaa oli ja josta paremmat vieraat itselleen hakivatkin, mutta kukaan ei sanonut, että ole hyvä. Päivänsankari tai vaimonsa tuskin edes huomasi saapumistani seurustellessaan parempien kavereidensa kanssa eikä varsinkaan poistumistani vähin äänin parin tunnin kuivin suin istumisen jälkeen.
Olenkohan minä sitten käytöstavaton juntti, kun en juhlissa odota lupaa ottaa tarjottavia vaan menen syömään lupia kyselemättä? Olen olettanut, että jos juhlissa tarjotaan ruokaa niin sitä tarjotaan ihan kaikille, eikä erikseen luvan saaneille.
Tarjoaisin pelkät kahvit. Ottaisin eväät mukaan kaverille. Jospa hoksaisivat jotakin.
Minulla on myös yksi tuollainen kaveri. Ehkä kerran kaksi on 6 vuoden sisään tarjonnut kahvia kun "itsellä jäi yli" ennen vierailulle saapumistani. Kaiken huippu on se kun oltiin minulla istumassa iltaa niin tälle kyllä kelpasi mainiosti kaikki mitä näki minulla olevan ja seuraana aamuna keräsi omat tölkkinsäkin kauppaan vietäväksi. Heh..
en kävis ollenkaan kylässä tuollaisessa paikassa, jos olette yli 20-vuotiaita kaikki. Sen verran outoa toimintaa. Kyllä aina, siis aina, keitetään vähintään kahvit/ lapsille mehut ja jotain pientä pullaa tai voileipää. Ei maksa 10€ enempää, joten kenelläkään ei ole rahasta kiinni. Paremmille ystäville tehdään paremmat tarjoilut, vaikka kunnon illallinen. Ja normi vieraat myös tuovat jotain pientä tullessaan, esim. viinipullon, juustoja, jälkiruuan, tai nyt joulun aikaan vaikka glögiä ja kynttilöitä tms. mutta tässäkin noin 10€ tuliainen riittää, kyse on toisten huomioimisesta.
Tietty jos joku yrittäis tunkea meille joka viikko kylään vähän väkisin ,saattaisin lopettaa kaikki tarjoilut, jotta sitten tajuaisivat pysyä poissa. Haluan siis itse kutsua ihmiset meille, en pidä yllätysvieraista, varsinkaan säännöllisesti. Satunnaisesti keitän kahvit yllättäjillekin.