Keliakia-korvaus poistuu
Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti oon tehny lihapullia, ja ikinä en ole niihin korppujauhoja käyttänyt! Hyvänen aika sentään, ne on LIHApullia, se korppujauho ei todellakaan ole pakollinen ainesosa. Esim. kananmuna ja porkkanaraaste hoitaa "sitomisen" ihan yhtä hyvin ellei jopa paremmin.
Uusavuttomuus huipussaan kun yhtään osata soveltaa...
Ja mitä jos joku tykkää lihapullistaan korppujauhoilla? Pitää siis maksaa sillä makuasioista ei voi kiistellä ja se lyököön tiskiin enemmän rahaa joka tahtoo toisenlaista vaihtoehtoa?
Nimenomaan, silloin MAKSAA ITSE sen että HALUAA tehdä jotain kalliimman mukaan! Minäkin tahdon juoda valion maitoa (koska siinä on parempi korkki) sen sijaan että joisin halvempaa maitoa. MAKSAN sen ITSE, koska kyse on MINUN TAHDOSTANI, ei jostain mitä ilman kuolisin!
Miksi verovaroista pitäisi tukea sitä että joku HALUAA tehdä lihapullansa korppujauhoon?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?!?
Mikä tämän ketjun pointti oikein on? Korvaus poistuu vuoden alussa, sitä ei tarvitse enää kadehtia tai vaatia poistettavaksi. Teidän ongelma on jo ratkaistu ja elämä on taas hieman oikeudenmukaisempi. ;)
T. Keliaakikko-perhe
Ihmettelen vain sitä, että miten keliaakikot ovat selvinneet tuhansia vuosia hengissä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain sitä, että miten keliaakikot ovat selvinneet tuhansia vuosia hengissä?
No tuskin ovat kovin hyvin selvinneetkään, kuten monet muutkaan erikoisruokavaliota tarvitsevat sairaat. Aika moni keliaakikko varmaan kuoli jo lapsena, kun ei ruoka imeytynyt. Laitettiin sitten kuolema sen piikkiin, että lapsi oli vain liian heikko elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla muoti "sairauksia".
Ei kuulu pohdintaa, eikä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kyllä olekaan, moni kuollut nuorena esim. ohutsuolen syöpään.
Maksoin keliakiadiagnoosista viime vuonna 320€ poliklinikkakäyntien ja lääkärinlausuntojen muodossa. En ehdi saada Kelan keliakiakorvausta sen vertaa että kattaisi edes nuo menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin ovat kovin hyvin selvinneetkään, kuten monet muutkaan erikoisruokavaliota tarvitsevat sairaat. Aika moni keliaakikko varmaan kuoli jo lapsena, kun ei ruoka imeytynyt. Laitettiin sitten kuolema sen piikkiin, että lapsi oli vain liian heikko elääkseen.
Mutta evoluution mukaan sellainen sairaushan karsiutuisi pois?
Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti oon tehny lihapullia, ja ikinä en ole niihin korppujauhoja käyttänyt! Hyvänen aika sentään, ne on LIHApullia, se korppujauho ei todellakaan ole pakollinen ainesosa. Esim. kananmuna ja porkkanaraaste hoitaa "sitomisen" ihan yhtä hyvin ellei jopa paremmin.
Ja mitä jos joku tykkää lihapullistaan korppujauhoilla? Pitää siis maksaa sillä makuasioista ei voi kiistellä ja se lyököön tiskiin enemmän rahaa joka tahtoo toisenlaista vaihtoehtoa?
Nimenomaan, silloin MAKSAA ITSE sen että HALUAA tehdä jotain kalliimman mukaan! Minäkin tahdon juoda valion maitoa (koska siinä on parempi korkki) sen sijaan että joisin halvempaa maitoa. MAKSAN sen ITSE, koska kyse on MINUN TAHDOSTANI, ei jostain mitä ilman kuolisin!
Miksi verovaroista pitäisi tukea sitä että joku HALUAA tehdä lihapullansa korppujauhoon?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?!?
Edullisimmat lihapullat ovat valmislihapullia ja ne kaikki sisältävät korppujauhoja tai vehnää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, joka lihapullat alunperin mainitsin, teen kyllä itse lihapullani ilman korppujauhoja. Puhuin siinä kohdassa kouluruokailusta. Korppujauhottomat lihapullat olivat kouluissa ihan tuntematon käsite silloin, kun olin lapsi - ja vielä silloinkin, kun olin teini. En tiedä ovatko vieläkin.
Korppujauhoton lanttulaatikko on myös esim. Saarioisille täysin tuntematon käsite edelleen. Valmislihapullista en tiedä, kun en ole sellaisia ikinä katsellut.
Kyse onkin ruuasta eikä eineksistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tauti on sitten siirtynyt geeneissä eteenpäin, jos ovat kaikki kuolleet?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin keliakiadiagnoosista viime vuonna 320€ poliklinikkakäyntien ja lääkärinlausuntojen muodossa. En ehdi saada Kelan keliakiakorvausta sen vertaa että kattaisi edes nuo menot.
No et varmaan pelkän korvauksen takia käynyt lääkärissä, oli kai sititä muutakin hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta evoluution mukaan sellainen sairaushan karsiutuisi pois?
Eikö?
Sama tyyppi kuin joka kyseli miten maidon voi korvata sesaminsiemenillä. Ei kaikki muumit laaksossa...
Vierailija kirjoitti:
Pikkuraha. Laktoosittomiin tuotteisiin on mennyt tuhansia +pillerit. On pakko syödä jos on esim. paikassa, josta ei saa laktoositonta ruokaa. Nykyään alkaa jo saada joka paikassa.
Älkää nyt jumittako noihin korppujauhoihin. Korppujauho ei ole kenellekään välttämättömyys, mutta fakta on, että sitä tungetaan silti moniin ruokiin. Ja jos ja kun siinä Saarioisten lanttulaatikossa, joka useimpien suomalaisperheiden joulupöydästä löytyy, on kerran korppujauhoa, niin sitä ei keliaakikko voi syödä.
Ja ne Ikean kuuluisat lihapullat voi unohtaa ;) Kysykää sieltä, miksi korppujauho on mukamas välttämätöntä. Jostain syystä eivät kuitenkaan suostu gluteenittomia versioita tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et varmaan pelkän korvauksen takia käynyt lääkärissä, oli kai sititä muutakin hyötyä
Pointtina oli että suhteutettuna yksilö maksaa itse huomattavasti enemmän sairautensa hoidosta kuin yhteiskunta keliaakikkojen Kela-korvauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämän ketjun pointti oikein on? Korvaus poistuu vuoden alussa, sitä ei tarvitse enää kadehtia tai vaatia poistettavaksi. Teidän ongelma on jo ratkaistu ja elämä on taas hieman oikeudenmukaisempi. ;)
T. Keliaakikko-perhe
Luitko aloitusviestin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisimmat lihapullat ovat valmislihapullia ja ne kaikki sisältävät korppujauhoja tai vehnää
Edullisimmat lihapullat saa itse tehtyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tauti on sitten siirtynyt geeneissä eteenpäin, jos ovat kaikki kuolleet?
No eihän se nyt mikään suoraan perinnöllinen sairaus olekaan. Aika harvoin tulee vastaan perheitä, joissa KAIKKI olisivat keliaakikkoja. Geneettinen taipumus periytyy, mutta nykytutkimuksen mukaan mahdollisia keliakia-geenimutaatioita olisi useampia.
Voipi olla, että darwinistisessa maailmassa minunkin olisi pitänyt kuolla jo lapsena. So sorry not sorry.
Mistähän ihmeestä se korppujauhopakollisuus on peräisin? Kun en edes ymmärrä miksi sitä pitää käyttää. Ja niin yleinen tekosyy, ettei voi lihapullia syödä.