Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Köyhien" perheiden joululahjatoiveet keräyksessä...huh

vieras
26.11.2015 |

2-vuotiaalle 55 e ryhmähau-vahtitorni, 2-vuotiaalle kosketin soitin 35 e, 6-vuotiaalle Legofriends-esiintymislava, tuotenumerokin mainittu, 5 veelle Transformers robotti 50 e, 11-vuotiaalle Monster high uusin nukke... vanhempi ei ilmeisesti kelpaa??? Joulupuu-keräyksen toivelistalta poimittuja. Jollain sentään oli vähän fiksumpiakin toiveita.

Itse en meidän ihan tavallisessä perheessä osta 7-vuotiaallekaan monen kympin Transformers-roinaa saati ikinä 2-veelle ostanut monen kympin juttuja joita se 2v vilkasee ehkä just sen pari kertaa (vai onko tarkotus tuolla äidillä myydä edelleen).

Jos seurakuntien mielestä nämä on jotain normielintasoon kuuluvia jotka köyhienkin tulee saada, niin aika hyvin on Suomessa asiat.

Kommentit (418)

Vierailija
341/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hups, mobiilisekoilua, sori. Eli:

Eikö kannattaisi olla kahdenlaisia keräyksiä? Joulupuu yms. lapsille jotka jäävät ylipäätään ilman lahjoja (lahjoittajia tarvitaan määrällisesti enemmän) ja "Toteuta mun toive" tyyppinen keräys niitä monen sadan euron lahjoja varten, joiden lahjoittajat ovat kuitenkin aika harvassa ja joissa on erityisen tärkeää, että lahja päätyy oikealle vastaanottajalle.

Olisi jotenkin surullista, jos PS4 päätyisi Joulupuu-keräyksessä vaikka pojalle, joka ei edes harrasta tietokonepelejä.

Eli huono-osaisista lapsista ne kaikista huono-osaisimmat saisivat jonkun halvemman lahjan Joulupuu -keräyksestä ja vähemmän huono-osaiset lapset voisivat toivoa jotain kalliimpaa?

En mitä sitä tarkoittanut. Tietysti ne kalliimmat toiveet menisivät yhtä lailla köyhille lapsille myös. Mutta Joulupuu-tyyppinen keräys ainakin varmistaa, ettei kukaan jää ilman lahjaa, vaikkei sitä superkallista toivetta tulisikaan.

No mutta miten mielestäsi neuvolan tai lastensuojelun pitäisi toimia, kun ehdottavat vähävaraisen perheen lapsille joululahjaa avustusten kautta? Jos perhe on niin huonossa asemassa, ettei lapsi saa lahjaa mistään, ohjataan saamaan lahja halvempien lahjojen Joulupuu-keräyksestä? Ja jos taas lapsi saa kuitenkin halpoja lahjoja esim sukulaisiltaan, ohjataan hakemaan kalliimpaa lahjaa "Joulupuu-pro" -keräyksestä?

Vierailija
342/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi olla kahdenlaisia keräyksiä? Joulupuu yms. lapsille jotka jäävät ylipäätään ilman lahjoja (lahjoittajia tarvitaan määrällisesti enemmän) ja "Toteuta mun toive" tyyppinen keräys niitä monen sadan euron lahjoja varten, joiden lahjoittajat ovat kuitenkin aika harvassa ja joissa on erityisen tärkeää, että lahja päätyy oikealle vastaanottajalle.

Olisi jotenkin surullista, jos PS4 päätyisi Joulupuu-keräyksessä vaikka pojalle, joka ei edes harrasta tietokonepelejä.

Eli huono-osaisista lapsista ne kaikista huono-osaisimmat saisivat jonkun halvemman lahjan Joulupuu -keräyksestä ja vähemmän huono-osaiset lapset voisivat toivoa jotain kalliimpaa?

En mitä sitä tarkoittanut. Tietysti ne kalliimmat toiveet menisivät yhtä lailla köyhille lapsille myös. Mutta Joulupuu-tyyppinen keräys ainakin varmistaa, ettei kukaan jää ilman lahjaa, vaikkei sitä superkallista toivetta tulisikaan.

No mutta miten mielestäsi neuvolan tai lastensuojelun pitäisi toimia, kun ehdottavat vähävaraisen perheen lapsille joululahjaa avustusten kautta? Jos perhe on niin huonossa asemassa, ettei lapsi saa lahjaa mistään, ohjataan saamaan lahja halvempien lahjojen Joulupuu-keräyksestä? Ja jos taas lapsi saa kuitenkin halpoja lahjoja esim sukulaisiltaan, ohjataan hakemaan kalliimpaa lahjaa "Joulupuu-pro" -keräyksestä?

En minä tiedä. En minä mitään tuollaista tarkoittanut, mutta antaa olla. Ilmeisesti halusit käsittää viestini väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä tiedä. En minä mitään tuollaista tarkoittanut, mutta antaa olla. Ilmeisesti halusit käsittää viestini väärin.

En mä käsittänyt viestiäsi yhtään väärin. Koitin vaan tuoda esille käytännön ongelman, joka ehdotuksestasi syntyy. 

Vierailija
344/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset itse tajua sossulta tai diakonilta pyydellä lahjoja vaan vanhemmat sen puolen hoitavat. Katsellaan yhdessä lelukuvastoa ja kysytään että mitäs sä haluat. Näin se menee. Köyhän lapsella ei ole hajuakaan uusista ja kalliista leluista ilman vanhempien valistusta. 

Tottakai on kiva tehdä lapsi iloiseksi ostamalla kiva lahja hänelle josta tulee onnelliseksi hinnasta välittämättä mutta mun mielestä tälläiset joululahjakeräykset eivät ole asianmukaisia. suomalaiset elelevät jatkuvasti muutenkin yli varojensa kun kaiken maailman tuet niihin antavat mahdollisuuden. 

Oon ollut köyhä  ja rikas. Kummatkin puolet olen nähnyt.

Vierailija
345/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne Joulupuu -keräyksen lahjat ihan randomina mene lapsille. Kyllä perheen keräykseen laittaneella taholla (neuvola, lastenkoti, lastensuojelu jne) on tiedossa, onko joku lapsi vaikkapa suklaalle allerginen (ei anneta suklaarasiaa joululahjaksi), onko joku kiinnostunut tietokonepeleistä (ei anneta tietokonetta, jos ei ole), onko joku kiinnostunut soittamisesta (ei anneta instrumenttia, jos ei ole) jne

Mutta miksi av;lläkin aina sitten valitetaan, että Joulupuu-keräyksestä tuli jotain typerää ja kaikilla on paha mieli? Meneekö jossain kunnissa sitten randomina?

Melko varmasti syy on siinä, että lapsi oli toivonut jotain muuta mitä sai. Onhan tässäkin ketjussa hyvin monet sanoneet, että lapsen toivetta ei tarvitse toteuttaa vaan lapsen pitää olla tyytyväinen siihen, mitä saa. 

Vierailija
346/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette omahyväisiä ja vastenmielisiä ihmisiä.

Onko niin, että oma elämämme alkaa maistua paremmalta, kun saatte jonkun muun elämän ja elämäntavat haukuttua, painettua ihmisiä entistä alemmas?

Ymmärrän oikein hyvin noita lasten toiveita. Ne ovat tavaroita, joita he näkevät suurella osalla kavereistaan, tavaroita, joista kollektiivinen mieli on tehnyt haluttuja, teidän, lasten vanhempien avustuksella. Onko siis väärin, että muutkin lapset toivovat niitä.

Äitini ruokki naapurin perhettä, jonka toinen vanhempi syyti rahansa eräälle uskonlahkolle. Olimme itsekin vähävaraisia. Nyt aikuisena on oma taloudellinen tilanteeni täysin toisenlainen, joten äitini esimerkin myötä minulla on mahdollisuus auttaa avuntarvitsijoita, tuomitsematta.

Näitä teidän kommentteja lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että en syntynyt teidän perheeseenne. En olisi halunnut kasvaa yhtä vastenmieliseksi ihmiseksi.

Ottamatta kantaa ihmisten vastenmielisyyteen allekirjoitan tämän viestin sanasta sanaan. Asiat eivät ole mustavalkoisia. 

Vierailija
347/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä käsittänyt viestiäsi yhtään väärin. Koitin vaan tuoda esille käytännön ongelman, joka ehdotuksestasi syntyy. 

Odotat siis, että parin lauseen ajatuksen AV-palstalla pitäisi olla kattava suunnitelma keräyksen järjestämiseksi ja tasapuoliseksi toteuttamiseksi?

Itse sinä keksit nuo "Joulupuu pro":t. Monet eri tahot järjestävät erilaisia joulukeräyksiä. Mietin vain, voisiko perustelluille kalliille toiveille olla mielekästä olla jokin oma unelmientoteutuskeräyksensä, kun sellaiset eivät kovin todennäköisesti taviskeräyksissä toteudu ja lapsi voi jäädä kokonaan ilman. Tai ehkä kannattaisi vain yksinkertaisesti kohtuullistaa toiveita. Se nyt on selvä, ettei kaikkien superkalliit toiveet tule toteutumaan ollenkaan.

Vierailija
348/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan missään tutkinut montako prosenttia näistä kalliista lahjoista on käytössä esim. 2 vuoden kuluttua ja montako prosenttia vanhemmat ovat myyneet?

Vierailija
349/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuettu siis sitä vastuuttomuutta, että perheen lapsista ei ole huolehdittu vaan rahat menee jollekin uskonlahkolle. Vastuullinen aikuinen tekee lasin, jos näkee lasten näkevän nälkää. Uskovainen aivopesty taatusti myy lasten lelutkin ja antaa rahat lahkolleen. Ympäristö tukee usein tällaista vääristynyttä käytöstä. Ja se jatkuu ja jatkuu ja lapset kärsii ja kärsii.

Vierailija
350/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette omahyväisiä ja vastenmielisiä ihmisiä.

Onko niin, että oma elämämme alkaa maistua paremmalta, kun saatte jonkun muun elämän ja elämäntavat haukuttua, painettua ihmisiä entistä alemmas?

Ymmärrän oikein hyvin noita lasten toiveita. Ne ovat tavaroita, joita he näkevät suurella osalla kavereistaan, tavaroita, joista kollektiivinen mieli on tehnyt haluttuja, teidän, lasten vanhempien avustuksella. Onko siis väärin, että muutkin lapset toivovat niitä.

Äitini ruokki naapurin perhettä, jonka toinen vanhempi syyti rahansa eräälle uskonlahkolle. Olimme itsekin vähävaraisia. Nyt aikuisena on oma taloudellinen tilanteeni täysin toisenlainen, joten äitini esimerkin myötä minulla on mahdollisuus auttaa avuntarvitsijoita, tuomitsematta.

Näitä teidän kommentteja lukiessani olen äärettömän kiitollinen, että en syntynyt teidän perheeseenne. En olisi halunnut kasvaa yhtä vastenmieliseksi ihmiseksi.

Ottamatta kantaa ihmisten vastenmielisyyteen allekirjoitan tämän viestin sanasta sanaan. Asiat eivät ole mustavalkoisia. 

Niin, onhan se nyt ihan helvetin vastenmielistä yrittää tehdä tuntemattomille lapsille hyvää joulumieltä mahdollisimman tasapuolisesti.

Vierailija
351/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotat siis, että parin lauseen ajatuksen AV-palstalla pitäisi olla kattava suunnitelma keräyksen järjestämiseksi ja tasapuoliseksi toteuttamiseksi?

Itse sinä keksit nuo "Joulupuu pro":t. Monet eri tahot järjestävät erilaisia joulukeräyksiä. Mietin vain, voisiko perustelluille kalliille toiveille olla mielekästä olla jokin oma unelmientoteutuskeräyksensä, kun sellaiset eivät kovin todennäköisesti taviskeräyksissä toteudu ja lapsi voi jäädä kokonaan ilman. Tai ehkä kannattaisi vain yksinkertaisesti kohtuullistaa toiveita. Se nyt on selvä, ettei kaikkien superkalliit toiveet tule toteutumaan ollenkaan.

Totta, keräyksiähän on useita. Ja esim Nuorkauppakamarin järjestämässä Joulupuu -keräyksessä lahjoittajalle kerrotaan vain lapsen ikä ja sukupuoli. On lahjoittajan asia, ostaako tietokoneen vai suklaarasian. Ja kuten aiemmin on jo todettu, jos Nuorkauppakamarin Joulupuu-keräyksessä jollekin lapselle olisi menossa vain suklaarasia, tämä lapsi saa useamman lahjan ko keräyksestä. Sen sijaan sen tietokoneen, nukketalon tms saava lapsi ei saa tästä keräyksestä muita lahjoja. Mutta on myös keräyksiä, joissa lapsi saa esittää toiveensa. Ja on lahjoittajan asia, haluaako toteuttaa lapsen toiveen vai ei. Kaikkien superkalliit toiveet eivät takuulla täyty, mutta joidenkin täyttyy. Tässä ketjussa on pidetty 50 € lahjaa kohtuuttoman kalliina, mutta yllättävän moni ostaa tuon hintaisia lahjoja ja kalliimpiakin näihin keäryksiin. 

Vierailija
352/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin ilman lahjaa jäävät ovat pääsääntöisesti lastenkotilapsia. Jos näille lapsille ei tule kaikille keräyksestä lahjaa, sosiaalivirasto hankkii lahjat niille lastenkotilapsille, jotka muutoin eivät olisi saaneet mitään. 

Vierailija
353/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo Hyvä Mieli -keräys käytännössä toimii? En saa sivustolla muuta auki kuin sen lahjalistan. Miten tuosta valitaan lahja ja minne se toimitetaan? Vähän sekavaa.

Toimiiko jollain muulla paremmin? http://www.hyvämieli2015.fi oli siis osoite.

Vierailija
354/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Nyt mut varmaa kivitetää muy mua närästää niiden köyhien toiveet että "perheen äidille vaatteita, koko XXXL". Jos sä oot oikeesti köyhä niin sä et ole voinut syödä itseäsi noin lihavaksi ja piste. Kun meillä meni n.vuoden ajan rahallisesti huonommin niin minä ja mies laihduttiin molemmat monta kiloa tuona aikana. Syy oli se että mm.lapsen joululahjaan kun haluttiin säästää muutama kymppi (+kaikki muut asiat tietty mihin piti säästää) niin me syötiin välillä vähän pienempiä annoksia ja lisäksi jätettiin kaikki turhat herkut pois. Ja saatiimpa säästettyä tämän myötä IHAN ITSE niistä pennosistamme rahaa sen verran että saatiin se lahja ostettua.

Kyllä on kova ja kylmä sinunkin ihmissydämesi.

Vierailija
355/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo Hyvä Mieli -keräys käytännössä toimii? En saa sivustolla muuta auki kuin sen lahjalistan. Miten tuosta valitaan lahja ja minne se toimitetaan? Vähän sekavaa.

Tarkoititko tätä?

https://www.punainenristi.fi/hyva-joulumieli

Vierailija
356/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ne omat kullannuppunne toivovat? Eikö köyhät lapset saa edes toivoa? Ei teidän ole pakko mitään niille ostaa. Uskomatonta että aikuiset ihmiset kyräilevät lasten toiveita! 

Neljävuotias tyttäreni toivoo muistipeliä, kuusivuotias poikani Aku Ankkoja ja pikkuautoja. Kaikki alle kympin lahjoja.

Vierailija
357/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoititko tätä?

Vau tätä HOPEm järjestämää?
http://www.hyvamieli2015.fi

Vierailija
358/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoititko tätä?

Tarkoitin sitä mihin linkitin, www.hyvämieli2015.fi eli Hopen järjestämä. Jostain syystä palsta katkaisee linkkini kesken.

Vierailija
359/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoititko tätä?

Tarkoitin sitä mihin linkitin, www.hyvämieli2015.fi eli Hopen järjestämä. Jostain syystä palsta katkaisee linkkini kesken.

Vaihda linkistäsi ä -kirjain a -kirjaimeksi, niin toimii.

Vierailija
360/418 |
29.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tajua tuota Hyvä mieli -keräystä. Lahja siis pitää ilmeisesti vain toimittaa Stockmannille... vai? Mutta mitä jos viisi eri ihmistä ostaa lapselle X saman lahjan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan