Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikilla köyhillä/vähävaraisilla pitäisi olla iso pakastin!!

Vierailija
25.11.2015 |

Olen sitä mieltä että kaikkiin vähävaraisiin perheisiin pitäisi hankkia pakastin. Ja iso sellainen!
Sen kun täyttäisi syksyllä marjoilla(ilmaisia), alennusmyynnistä saatavilla leivillä, lihoilla ja juureksilla, niin jopas vähenisi tälläkin palstalla esiintyvä ruikutus siitä kuinka ei ole varaa ostaa ruokaa yllättävän menon tullessa.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika marginaalista tämä säästäminen.

Älyttömin ajatus pilkkoa juureksia tai tomaattia pakkaseen

Säästö?

Vierailija
42/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse omalta äidiltä sen vanhan ison pakastimen ja vaikka mulla onkin yksiö niin hyvin se kyllä tänne mahtuu.. Iso keittiö ehkä turhankin iso niitä neliöitä ois voinu jättää tähän olohuoneeseen :D Kyllähän sinne tulee välillä jotakin ostettua KUN RIITTÄÄ raha ostaa "ylimäärästä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että kaikkiin vähävaraisiin perheisiin pitäisi hankkia pakastin. Ja iso sellainen!

Sen kun täyttäisi syksyllä marjoilla(ilmaisia), alennusmyynnistä saatavilla leivillä, lihoilla ja juureksilla, niin jopas vähenisi tälläkin palstalla esiintyvä ruikutus siitä kuinka ei ole varaa ostaa ruokaa yllättävän menon tullessa.

Kaikilla pitäisi olla pala peltoa ja kylmäkellarit.

Vaan maat on varastettu ja kellarit on estetty rakentamasta.

Vierailija
44/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästö?

Niin. Kesällä kotimaista tomaattia löytää helposti 1euron kilohintaan, halvimmillaan 80 senttiä/kg, nyt tällä hetkellä taitaa hinta pyöriä 3-4 euron välillä, viime talvena jopa 5-6 euroa/kg. Ei kai se yksi ostoskerta kirpaise, mutta useammasta tulee jo selvä säästö. Sitäpaitsi kotimainen kesätomaatti nyt vaan on niin hyvän makuista.

Leipomon myymälän kakkoslaatuiset leivät ovat todella edullisia, näitäkin kun ostaa kerralla reilusti ja pakastaa, niin on mistä ottaa. Tehtaan myymälästä löysin Oltermannia 65 senttiä/250 gr, eli kilohinta vaivaiset 2,60, tätäkin voi raasteena pakastaa.

Vierailija
45/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä (olen nro 44), että sinne pakastimeen on helppo heittää myös -30%-laputetut lihat, silloin kun niitä löytää. Pakastan kaikenlaista, mm kesällä sipulinvarretkin, korvaavat purjon esim. suolaisissa piirakoissa ja wokissa. Myös esim nokkosta löytyy pakastimesta.

Vierailija
46/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeesti joku pakastaa tomaattia? Mahtaa se sulatettuna olla mahtava mönjä.

Vierailija
47/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä arkkupakastimia tai jääkaappeja löytyisi? Vai pitääkö rakentaa veden haihtumisella jäähtyvä? Ehkä tuulivoimaa tai aurinkokenno kylkeen!

Vierailija
48/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeesti joku pakastaa tomaattia? Mahtaa se sulatettuna olla mahtava mönjä.

Höh, ei kai niitä nyt kokonaisina syödä pakastamisen jälkeen. Mutta voi tehdä valmiiksi esim tomaattikeiton pohjia tai viipaleita lämpimiin voileipiin tai suolaisiin piirakoihin jne.

Vierailija
49/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itkekää sitten nälkäänne kun ei ole kotona ruokaa eikä rahaa sitä ostaa kun ei yhtään voi etukäteen pitää edullista varastoa kotona!! Omapahan on vatsanne.

T. Eräs jolla on aina pakastimessa ja kuivamuonakaapissa varattuna alennuksesta/ilmaista luonnon ruokaa ja joka tietää että joka ainoa päivä on tarjota lapsille ruokaa. Myös siinä heikommassa rahatilanteessa.

Vierailija
50/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja että sipulinvarretkin, voi jestas. Kas kun ette perunanvarsia pakasta. T:46

Vierailija
51/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästö?

Niin. Kesällä kotimaista tomaattia löytää helposti 1euron kilohintaan, halvimmillaan 80 senttiä/kg, nyt tällä hetkellä taitaa hinta pyöriä 3-4 euron välillä, viime talvena jopa 5-6 euroa/kg. Ei kai se yksi ostoskerta kirpaise, mutta useammasta tulee jo selvä säästö. Sitäpaitsi kotimainen kesätomaatti nyt vaan on niin hyvän makuista.

Leipomon myymälän kakkoslaatuiset leivät ovat todella edullisia, näitäkin kun ostaa kerralla reilusti ja pakastaa, niin on mistä ottaa. Tehtaan myymälästä löysin Oltermannia 65 senttiä/250 gr, eli kilohinta vaivaiset 2,60, tätäkin voi raasteena pakastaa.

Onko se pakastettuna enää niin hyvänmakuista...?

Vierailija
52/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaa mieltä olen. Valitettavasti meidän kolmiossa on ihan sellainen pikkupakastin, olisin kerännyt enemmän marjoja, mutta minkäs teet kun ei mahdu. Ja asunto on sen verran ahdas, ettei tänne toista pakastinta mahdu.

Vierailija
53/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pitäisikö ostaa kevätsipulia kaupasta törky hintaan, jossa myydään lähinnä sipulin varsia? 

T: Älykkäämpi pakastelija

Vierailija
54/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pitäisikö ostaa kevätsipulia kaupasta törky hintaan, jossa myydään lähinnä sipulin varsia? 

Se nyt oli vaan esimerkki. Saadaan sitäpaitsi kevätsipulia omasta pihasta:)

Vierailija
55/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatit pitää kesällä aurinkokuivattaa ja söilöä liemeen.

(taitaa vaan se liemi maksaa melkoisesti)

Vierailija
56/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt oli vaan esimerkki. Saadaan sitäpaitsi kevätsipulia omasta pihasta:)

Talvella? Onko teillä joku lämmitetty kasvihuone?

Vierailija
57/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sipulinvarsien pakastaminen onkin hyvä vinkki, kiitos siitä :) Olen aina miettinyt, mitä voisi tehdä ylimääräisille varsille! Ja ne on todella helppo pilkkoa pakasterasiaan.

Pakko tosin lisätä vielä, että en minä tässä ketjussa ole kommentoinut valittamisen ilosta tai siksi etteivät vinkit kelpaisi. Olen siis se, joka aiemmin ihmetteli monien tällaisissa ketjuissa köyhille jaettavien vinkkien mielekkyyttä. Toistan, että minun ruokataloudessani ei ole kauheasti vikaa, enkä siis puhu omasta puolestani tässä vaan ihan yleisellä tasolla. Näissä ketjuissa vain tuntuu yleensä toistuvan sellainen "köyhien pitäisi kerätä pulloja" -mentaliteetti, joka on irrallaan useimpien köyhien todellisuudesta (esim: missä niitä pulloja olisi tarjolla? ei ainakaan täällä näy teiden varsilla yhtään, ei ole vuosikausiin näkynyt tölkkiäkään, joten vähän turha vinkki tämän kuolleen kylän monille köyhille).

Suomalaisen köyhän rahankäyttö on harvemmin sen takia retuperällä, että on maksanut porkkanoista muutaman sentin liikaa. Syitä voi olla monenlaisia - hyviä ja huonoja - mutta kyse on yleensä isommista summista jotka joko tuhlataan väärään suuntaan (joko omasta syystä tai ilman omaa syytä) tai sitten tuloissa mättää pahasti. Yritän vain sanoa sitä, että jos köyhällä ihmisellä on oikeasti niin paljon viitseliäisyyttä, että muutaman sentin säästön takia viitsii paloitella porkkanoita ja lanttuja pakkaseen pahan päivän varalle, niin sen saman päättäväisyyden ja ahkeruuden voi ehkä suunnata johonkin sellaiseen urakkaan, joka tähtää isompiin muutoksiin elämässä ja sen elämänlaadun konkreettiseen parantamiseen.

Sanon tämän ihan omasta kokemuksesta, sillä minulta meni elämässäni hukkaan monta vuotta kun hakkasin päätäni seinään ja yritin pienillä epätoivoisilla keinoilla parantaa elämääni, vaikka elämäntilanteeni todelliset ongelmat olivat paljon isompia. Epätoivon värittämillä pikkuisilla parannuskeinoilla en saanut kuin turhaa stressiä aikaiseksi.

Joskus kannattaa laskea niiden säästöjen muodossa tulevaa "tuntipalkkaa". Jos lanttujen pilkkomisesta tulee "tuntipalkaksi" 40 senttiä, ja jotain muuhun sen ajan keskittymällä tulisi 20 euroa plussaa, niin kumpaan kannattaa keskittyä? Ellei sitten tosiaan nauti lanttujen pilkkomisesta niin paljon, että tekee sitä ilokseen.

Vierailija
58/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä köyhä ja 2 isoa pakastinta sekä 2 pientä pakastinta.

Olen ollut jo 4 kesää töissä torilla ja osa palkkaani on myymättömät vihannekset ja hedelmät.

Vihanneksista, tomaatteja jää aina, teen sellaista muhennosta.

Lisäksi vanhempani ovat kovia marjastamaan ja sienestämään. Saan heiltä aina hyvin paljon syötävää.

Mutta ruokien käyttäminen aloitetaan heti kun niitä on saatu. Marjat loppuvat viimeistään vappuna, syödään niitä vain arkiaamuisin.

Kun torivuorot loppuvat, on 2 pakkasta täynnä ja pienet tulevat täyteen marjoja ja sieniä.

Nyt jo, marraskuun lopussa on toinen pakkanen tyhjä, sekä toinen pienistä.

Mutta myös ruokalaskut ovat pienet.

Kun nämä kaikki on syöty, jää vain pienin pakastin arkikäyttöön.

Vierailija
59/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pakastimen omistaminen poista köyhyyttää, eikä sinne oikein voi säilöä pitkäksi ruokatarvikkeita, sillä kaikkea ei voi pakastaa. Raakoja juureksia pakastimeen? Ei! Tomaatteja pakastimeen? Ei! Juureksia voi pakastaa, kun ne ensin kiehautetaan nopeasti, jäähdytetään nopeasti, sitten annetaan niiden kuivahtaa, jonka jälkeen voidaan pakastaa.

Itse pakastan marjoja, ja itse leivottuja leipiä ja leivonnaisia, koska kerralla ei voi kaikkea syödä. Lihan ja kalan pakastamisesta en osaa sanoa mitään, koska en niitä itse pakasta. Tiedän kyllä, että jotkut ostavat kaupasta jo kerran pakastettua ja sulatetta lihaa tai kalaa, ja sitten pakastavat sen kotona uudelleen.

Vierailija
60/73 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastaminen ei toki poista köyhyyttä mutta ihmetyttää välillä ne ketjut joissa itketään kun ei ole rahaa ruokaan yllättävän menon tullessa. Kun pienellä ennakoinnilla sitä ruokaa olisi kotona aina.