Mikä on työhaastattelun tarkoitus?
Mitä palkkaava työnantaja haluaa selvittää lyhyessä keskustelussa? Tuntikin on lyhyt aika. Mitä siinä ajassa todellisuudessa edes pystyy selvittämään?
Onko täällä ihmisiä, jotka toimivat palkkaavana henkilönä ja haastattelevat hakijoita? Mikä on sen yhden haastattelun tarkoitus?
Kommentit (63)
No palkkaisitko itse yrittäjänä ihmistä, jota et ole koskaan edes tavannut?
Siinä näkee asioita mitä hakemuksista ei näe. Ja kyllä, reilua tai ei, asiakaspalveluun halutaan viehättäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En. Ihmettelen lähinnä sitä, että yhden lyhyen tapaamisen aikana tehdään merkittäviä päätöksiä palkkaamisen suhteen.
Itse luultavasti sopisin ainakin kolme tapaamista / potentiaalinen hakija.
No mä voin kertoa esimerkin siitä, mitä se, ettei ole haastattelua, voi aiheuttaa: Olen kausityöntekijänä eräässä paikassa. Kesäkuun alusta siellä aloittavat kesätyöntekijät. Kausi- ja kesätyöntekijöitä ei haastatella. No, kausityöntekijöiden kohdalla se ei ole ongelma, koska sinne valittiin henkilöitä, joilla on jo monen vuoden kokemus kys. paikassa sekä minut, jonka työnjohtaja näki jo aiemmin muissa töissä. Mutta kesätyöntekijät on valittu täysin hakemusten perusteella. Nyt kävi näyttäytymässä eräs kesätyöntekijä, jonka olemuksesta heräsi kyllä sellainen kysymys, että mahtaako hän olla lainkaan kykenevä tähän työhön. Hän ei edes puhunut itse, vaan vanhempi puhui hänen puolestaan. Tämän perusteella voi miettiä, mitä hyötyä työhaastattelusta voisikaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa valitaan se jolla isoimmat tissit ja lyhin hame
Myös painoindeksi huomioidaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ihmettelen lähinnä sitä, että yhden lyhyen tapaamisen aikana tehdään merkittäviä päätöksiä palkkaamisen suhteen.
Tämän vuoksi on koeaika. Onko se 3-4 kuukautta. Silloin kumpikin osapuoli voi päättää sopimuksen ilman selittelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työtehtävästä. Itse olen ollut firman puolelta rekryprosessissa mukana, ja kyllä siinä oli 3 kierrosta ja vielä psykologinen arviointi päälle. Tietysti jonkun helposti korvattavan aspa-työntekijän haastattelut eivät ole yhtä laajoja, kuin jonkin kovapalkkaisen asiantuntijan.
Katsooko silmiin, kätteleekö, en odota tiettyä etikettiä vaan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta. Periaatteessa ei ole väliä mitä vastaat vaan MITEN vastaat. Jos se tulee reippaasti hyvää artikulointia käyttäen ja ajatukset jäsentäen niin hyvä mahdollisuus että on kohdannut normaalilla järjellä ja motivaatiolla varustetun ihmisen. Kysyykö haastateltava jotain, toivottavasti kysyy jotain, edes ns. tyhmiäkin kysymyksiä liittyen haettavaan työhön. Osoittaa nimittäin, että osaa ajatella ja on kiinnostunut. Osaamisen arvionti tulee usein vasta koeajalla, ei haastattelussa pysty sitä selvittämään.
Minkälainen ihmistuntemus on 20-35 vuotiaalla haastattelijalla, ei mitään, lisäksi valehtelevat ottavansa yhteyttä hakiessaan kaikenlisäksi yli ihmistä. Onko ne siellä työpaikalla jo olevat myös sellaisia, samanlaisia joita ilmoituksissa haetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työtehtävästä. Itse olen ollut firman puolelta rekryprosessissa mukana, ja kyllä siinä oli 3 kierrosta ja vielä psykologinen arviointi päälle. Tietysti jonkun helposti korvattavan aspa-työntekijän haastattelut eivät ole yhtä laajoja, kuin jonkin kovapalkkaisen asiantuntijan.
Joskus oli muotia tehdä psykologinen arvio jokaiselle työntekijälle. Ihan johtotasolta perusduunariin. Saa sillä jonkun käsityksen, mutta loppujen lopuksi kelpoisuuden tietää vasta kun työt alkavat. Kuinka työntekijä oikeasti työskentelee, kuinka tulee toimeen muiden kanssa jne.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihmistuntemus on 20-35 vuotiaalla haastattelijalla, ei mitään, lisäksi valehtelevat ottavansa yhteyttä hakiessaan kaikenlisäksi yli ihmistä. Onko ne siellä työpaikalla jo olevat myös sellaisia, samanlaisia joita ilmoituksissa haetaan
Ainakin meillä on haastattelijoita useita, ja kaikille hakemuksen lähettäneille kyllä vähintään automaattinen "et valitettavasti tullut valituksi" -viesti lähetetään. Nämä nyt on ihan perusasioita, joiden kaikissa firmoissa luulisi nykypäivänä olevan kunnossa
Tarkoitus on nähdä kuinka kapea uuma haastateltavalla on ja kuinka komeat tissit on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli muotia tehdä psykologinen arvio jokaiselle työntekijälle. Ihan johtotasolta perusduunariin. Saa sillä jonkun käsityksen, mutta loppujen lopuksi kelpoisuu
Juu, minulle tehtiin arvio kauan sitten, ja vaikka en saanut sitä työtä, arviosta oli erittäin paljon hyötyä itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Löytää kyseiseen työhön sopivan ihmisen, joka sopii porukkaan.
Eli heteroille hetero ja homoille homo. Blondeille blondi ja bruneteille brunette.
Riippuu siitä mitä työtä hakee, jos työtehtävässä ei ole mitään bäliä sillä osaako puhua, argikuloiko selvästi, kuinka introvertti on ja onko ulkoinen habitus kunnossa, niin eipä kai haadtsttelulla ole väliä, cv ja kirjallinen hakuteksti riittänee.
Nykyään monet, varsinkin ulkomaalaistaustaiset ja nuoret(kokemattomat) tekee hakutekstin tekoälyllä. Tällöin on parempi nähdä henkilö ja testata puhetaito ja osaaminen kasvptusten.
Jos taas tehtävä on sellainen missä tarvitsee vähänkään kommunikoida työkavereiden tai asiakkaiden kanssa, saati joutuu esiintymään, pitämään palavereita tms, niin hakija on haastateltava aina kasvotusten jotta nähdään ensinnäkin onko ulkoisesti sen mäköinen että voidaan palkata yritykseen, millaista kieltä käyttää, puhuuko sujuvasti ja miten nopeaälyinen on.
Itse olin viimeksi monipalveluyrityksen päällikkötason haastattelussa ja haastatteluun oli varattu 1.5 tuntia, joka meni miltei kokonaan. Sain paikan 52 hakijan joulosta jossa 2. kiertoksen haaststeltavista 3 oltiin ns paperilla samalla viivalla, yhtä päteviä ja kokeneita, mutta minun esiintyminen haastattelussa oli kuulema ollut vakuuttavinta. Sain paikan. Eli siihen kannattaa satsata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on haastattelijoita useita, ja kaikille hakemuksen lähettäneille kyllä vähintään automaattinen "et valitettavasti tullut valituksi" -viesti lähetetään. Nämä nyt on ihan perusasioita, joiden kaikissa firmoissa luulisi nykypäivänä olevan kunnossa
Pentin metallipaja Ky. Työntekijöitä 3 kpl joista yksi Pentti 53v. , toinen kaveri Pera 57v ja kolmas 23vee kesäpoika (oikeasti ollut töissä jo 5 vuotta).
Ei ole useita haastattelijoita eikä psykologisia testejä. Paitsi Pera kyllä näkee onko ainesta tekemään tosimiesten töitä vai ei! Ei tarvita useampaa haastattelua. Kyllä on jämpti niin!
Sama kuin ensitreffien. Kyllä siinä harjaantunut ihmistuntija pystyy aistimaan ja havainniomaan kaikenlaista.
Työnantajille tuntuu olevan tärkeintä selvittää kuinka huijattava ja alistuva alainen on. Suurin osa työnantajista ei tykkäisi noudattaa edes lakia, joten mitä enemmän ehdokas ottaa perseeseen ja mitä leveämmällä hymyllä sen tekee, sen parempi työnantajalle.