Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikilla köyhillä/vähävaraisilla pitäisi olla iso pakastin!!

Vierailija
25.11.2015 |

Olen sitä mieltä että kaikkiin vähävaraisiin perheisiin pitäisi hankkia pakastin. Ja iso sellainen!
Sen kun täyttäisi syksyllä marjoilla(ilmaisia), alennusmyynnistä saatavilla leivillä, lihoilla ja juureksilla, niin jopas vähenisi tälläkin palstalla esiintyvä ruikutus siitä kuinka ei ole varaa ostaa ruokaa yllättävän menon tullessa.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kyllä pakastin, mutta koska olen niin köyhä niin otin sen pois päältä säästääkseni sähkölaskussa.

Jos on v araa nettiin ym hömppiin, niin on varaa pitää pakstin päällä.

Ym hömpistä en tiedä kerro lisää mutta voi olla että hänellä ei ole erikseen laskua netistä vaan netti sisältyy vuokraan. Tällaista on kuulemma kerrostaloissa.

Vierailija
22/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kyllä pakastin, mutta koska olen niin köyhä niin otin sen pois päältä säästääkseni sähkölaskussa.

Netti ei ole kyllä nykypäivänä enää mitään hömppää, vaan aika lailla välttämättömyys. Mieluusti eläisin maailmassa, jossa nettiyhteys ei olisi välttämätön (koska netti ärsyttää minua päivä päivältä enemmän), mutta me nyt satutaan elämään nykypäivänä maailmassa, jossa jopa valtio ulkoistaa palvelujaan enemmän ja enemmän nettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Meilläkin lapset saivat välipalaksi pannaria ja pakastimesta hilloa päälle. Olisi tullut kuivat pannukakut jos ostohillon varassa oltaisiin.

Ja iltapalaksi puolukkapuuroa ruishiutaleista, eipä sekään paljoa maksa iso kattilallinen. Jää myös aamupalaksi /huomiselle.

Kyllä koen oikeasti säästäväni kun käytän pakastinta.

Vierailija
24/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä iso pakastin, joka on täynnä puolukoita ja mustikoita (mistä ihmeestä ihmiset löytävät vadelmia metsässä?), mutta ihmettelen silti aina vähän näitä keskusteluja.

Ensinnäkin, mistä tulee oletus, että köyhällä on loputtomasti aikaa? Että köyhä voi noukkia kaiket päivät marjoja ja sieniä metsässä, eikä tarvitse käydä töissä? Ja terveys on totta kai kaikilla köyhillä huipussaan? Minulla oli ainakin vielä tänä syksynä sen verran hyvä kunto, että sain vietettyä monta tuntia metsässä puolukoita poimien, mutta aika moni köyhä on köyhä juuri siksi että terveys präkää. Marjojen poiminta on sellaista touhua, että siitä ei tule oikein mitään, jos on vähänkin vikaa polvissa, lonkissa tai nilkoissa, tai huono lihaskunto. Ja vaikka jotenkuten saisikin muutaman litran kerättyä, siinä saisi sitten vetää särkylääkkeitä muutaman päivän. Olisiko muutaman marjalitran arvoinen uhraus?

Toisekseen, tuoreiden kasvisten ja marjojen yms. ostamista kesällä en oikein ymmärrä neuvona köyhille. Minulla oli hädin tuskin varaa ostaa muutaman kerran mansikoita kesällä, saatikka sitten ostaa niitä monta litraa pakastimeen. Mitä tulee vihannesten ja juuresten pakastamiseen, mitä eroa on käytännössä kaupan pakastevihanneksiin? Ne eivät paljon maksa, ja niitä voi ostaa aina silloin kun tarvitaan. Aika harvalla köyhällä on varaa sijoittaa kerralla isoa summaa vihanneksiin vain siksi, että niitä saisi pakkaseen.

Isokin pakastin tulee sitä paitsi nopeasti täyteen, jos siellä säilötään kaikki puolukoista porkkanoihin. En minä ainakaan tuolla satsilla pärjäisi koko syksyä, talvea ja kevättä. Ja alkukesää, jolloin tuoreet vihannekset ovat vielä todella kalliita.

Vierailija
25/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerron sulle että mun netti maksaa 4,90€ kuussa.... Sillä jos saan pakastimeni täyteen niin oon jeesus

Vierailija
26/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko harkinnu köyhäin avustus toimen vetäjäks? Sopis sulle. Köyhät kiittää ja kumartaa sua...

Sä voisit opetella yhdyssanat. Se ei maksa mitään.

Taas yks täydellinen ihminen täällä

Vierailija
27/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa että yhä edelleen vuonna 2015 jotkut pitävät nettiä luksuksena, johon vähävaraisen ei pitäisi rahojaan tuhlata.

Vierailija
28/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten on turha valittaa jos ei yhtään osaa ennakoida edes ruokatalouttaan " että nyt hajosi auto/pyykkikone/iskän tietokone, eikä ole varaa ruokaan" Kun tämä kaikki olisi hyvällä ennakoinnilla ja etukäteen varautumalla estettävissä ja aina jotain sapuskaa suuhunsa saisi.

Vierailija
29/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kyllä iso pakastin, joka on täynnä puolukoita ja mustikoita (mistä ihmeestä ihmiset löytävät vadelmia metsässä?), mutta ihmettelen silti aina vähän näitä keskusteluja.

Ensinnäkin, mistä tulee oletus, että köyhällä on loputtomasti aikaa? Että köyhä voi noukkia kaiket päivät marjoja ja sieniä metsässä, eikä tarvitse käydä töissä? Ja terveys on totta kai kaikilla köyhillä huipussaan? Minulla oli ainakin vielä tänä syksynä sen verran hyvä kunto, että sain vietettyä monta tuntia metsässä puolukoita poimien, mutta aika moni köyhä on köyhä juuri siksi että terveys präkää. Marjojen poiminta on sellaista touhua, että siitä ei tule oikein mitään, jos on vähänkin vikaa polvissa, lonkissa tai nilkoissa, tai huono lihaskunto. Ja vaikka jotenkuten saisikin muutaman litran kerättyä, siinä saisi sitten vetää särkylääkkeitä muutaman päivän. Olisiko muutaman marjalitran arvoinen uhraus?

Toisekseen, tuoreiden kasvisten ja marjojen yms. ostamista kesällä en oikein ymmärrä neuvona köyhille. Minulla oli hädin tuskin varaa ostaa muutaman kerran mansikoita kesällä, saatikka sitten ostaa niitä monta litraa pakastimeen. Mitä tulee vihannesten ja juuresten pakastamiseen, mitä eroa on käytännössä kaupan pakastevihanneksiin? Ne eivät paljon maksa, ja niitä voi ostaa aina silloin kun tarvitaan. Aika harvalla köyhällä on varaa sijoittaa kerralla isoa summaa vihanneksiin vain siksi, että niitä saisi pakkaseen.

Isokin pakastin tulee sitä paitsi nopeasti täyteen, jos siellä säilötään kaikki puolukoista porkkanoihin. En minä ainakaan tuolla satsilla pärjäisi koko syksyä, talvea ja kevättä. Ja alkukesää, jolloin tuoreet vihannekset ovat vielä todella kalliita.

Eihän kukaan käskenytkään ostaa marjoja, ne on kalliita. Vaan kyse oli siitä että halpaa/ilmaista ruokaa kannattaisi jemmata pahan päivän varalle pakastimeen.

Ja kyllä köyhällä luulisi olevan ihan yhtä paljon aikaa käydä muutamana päivänä vuodessa metsässä kuin rikkaammallakin. Jos ei omista autoa, aivan varmasti saa kyytiä joltain tutulta tai sukulaiselta kun vaan kehtaa kysyä. Eikä kaikki huonotuloiset mitenkään voi olla niin raihnaisia etteivät marjaan kykenisi!

Itse ostin juuri 2 kg lanttuja sekä porkkanoita (maksoivat 0,98 €/pussi) ja laitoin kuutioita, viipaleita ja raastetta pakastimeen. Saa useamman kerran keittoihin, kastikkeisiin tai vaikka sämpylöihin lisuketta. Ja ei ollut kallista.

Vierailija
30/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä myös tomaatit halpoja, laitan niitä viipaloituna (saa lämpimiin voileipiin ja suolaisiin piirakoihin) ja joskus myös soseutettuna. Ei niitä talvella ole oikein varaa ostaa.

Vierailija
31/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi aika moni koira älähtää.... 😃

Vierailija
32/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että alamme kerätä varoja vähävaraisille isojen pakastelaatikoiden ostamiseksi!

Vierailija
33/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä myös tomaatit halpoja, laitan niitä viipaloituna (saa lämpimiin voileipiin ja suolaisiin piirakoihin) ja joskus myös soseutettuna. Ei niitä talvella ole oikein varaa ostaa.

Ai on vai? Minä ostin kesällä kotimaisia tuoreita tomaatteja - olivat kyllä herkullisia, mutta hinnaltaan aika monta kertaa kalliimpia kuin nuo Lidlissä tms. myytävät tavistomaatit.

En tiedä, missä ihmiset oikein asuvat, jos kesän tuoreet kasvikset ovat jotenkin edullinen vaihtoehto - niin edullinen, että kannattaa pistää oikein pakkaseen. Minä ostan niitä kesällä koska haluan sijoittaa hyvään ruokaan, mutta jos ruuasta pitäisi jatkuvasti pihistellä niin halvemmalla pääsisin ilman noita kesäisiä sijoituksia.

Vierailija
34/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla köyhillä pitäis olla paljon rahaa ja kaikilla epäviisailla paljon viisautta.

Vierailija
35/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen hyvä laite on vakumointikone, se auttaa että tuotteet säilyy pakkasessa, hyvän saa jo 400 €:lla.

Vierailija
36/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen hyvä laite on vakumointikone, se auttaa että tuotteet säilyy pakkasessa, hyvän saa jo 400 €:lla.

Kerätäänkö niiden hankkimiseen myös varoja, täh?

Vierailija
37/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähärasvaisempaa ja kalliimpaa lihaa ostaa, sitä kauemmin se säilyy pakkasessa.

Vinkki köyhille....not

Vierailija
38/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi aika moni koira älähtää.... 😃

No en minä ainakaan omasta puolestani älähdä. Minulla on iso pakastin ja käytän tuhottomasti aikaa terveellisen ruuan valmistamiseen.

Jotenkin vain kummastuttaa monien tällaisten vinkkien mielekkyys. Esimerkiksi eilen katselin jotain tarjouslehteä, ja alennukset olivat jotain tyyliin porkkanoita eurolla, normihinta 1,20 e (fiktiivinen esimerkki). En nyt oikein tiedä, kannattaako sen 20 sentin - tai vähän isommankaan - alennuksen takia ruveta kuutioimaan porkkanoita valmiiksi pakastimeen. Pienistä puroista kasvaa iso joki, kyllä kyllä, mutta kuinka suuri merkitys tämänkaltaisilla säästötoimenpiteillä oikeasti on köyhän talouteen? Jos budjetissa on enemmänkin häikkää, niin eikö tuollaiseen senttipeliin keskittyminen vie huomion isommista asioista?

Voisiko sen lantunpaloitteluun* käytettävänkin ajan ehkä käyttää jotenkin paremminkin, jos IHAN OIKEASTI haluaa aktiivisesti parantaa tilannettaan?

Vai onko tarkoitus vain saada päänsä päälle jokin lanttumarttyyrin sädekehä, että kyllä minä sentään olen taloudellinen ihminen, kun jaksan lantutkin kuutioida ihan itse, enkä alennu ostamaan pakastevihannespusseja vaikka niitä saisi alennuksesta 10 pussia eurolla?

*) itse en keksi mitään karmeampaa ajanvietettä kuin lanttujen paloitteleminen... sen takia en tee jouluksi lanttulaatikkoakaan, pelkästään porkkanalaatikkoa

Vierailija
39/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä köyhällä on itse ostettu pieni kaappipakastin vuokrakämpän pienen kaappipakastimen lisäksi.

Mutta kun tämä köyhä on selkä- ja jalkavikainen, niin niitä marjoja ei oikein saa mistään. Mustikkaa on, mutta siitä kuuluu kiitos ex-miehelle, joka hankki ne äitinsä kautta. Kojuista niitä ei ole köyhällä varaa ostaa. 

En myöskään voi syödä vilja- ja hiivatuotteita, tulen tosi kipeäksi niistä. 

Koira ei voi syödä kuivamuonaa, joten se syö eläinkaupan kallista lihaa. Niiden lihojen takia ei hirveästi olekaan tilaa pakastimissa. Minä kun ostan kerralla aina ison määrän, koska niin harvakseltaan pystyn kuntoni takea polkemaan tuonne kauas. Autoahan  köyhällä ei ole.

Mutta mä en valita. Mä vaan yritän elää, kun rikkaammat valittaa meidän köyhien tavoista ja niiden puuttumisista.

Vierailija
40/73 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä saattaa myös elää opiskelijasolussa, mulla oli aikoinaan 8 neliön huone. Ei sinne oikein isoa arkkupakastinta saanut kun muutenkin oli vähän tilaa. Köyhä saattaa olla myös huonojalkainen ja -selkäinen, liikuntavammainen tjsp jolle ei marjanpoiminta ole vaihtoehto.