Ehdotuksia miten kertoa raskaudesta jouluna?
Kertokaas kivoja tapoja, miten voitaisiin kertoa vanhemmilleni jouluaattona, että meille tulee vauva?
Haluaisin sen kertoa heti kun saavumme vanhempieni luo, koska lahjojen jako jne. ajoittuu vasta illalle, joten en halua liittää sitä lahjojen jakamiseen. Syödessä tulee aina tukala olo, ja tarvitsen lepoa, mitä en ikinä ennen ole tarvinnut, joten hälytyskellot varmasti alkaisivat soimaan.
Ajattelin, että annan joulukortin heti saavuttuamme, minkä sisällä olis ultrakuva. Mutta ehkä se on vähän tylsä? Kertokaa ideoitanne!
Kommentit (198)
En nyt jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta jos ap olet jo kaksi kuukautta pitänyt tiedon sisälläsi ja jouluun on vielä kuukausi aikaa, niin mun matikalla voisi päätellä että viikkoja tuolloin voisi olla jo jotain 16, olettaen, että oot saanu tietää raskaudesta heti, kun menkat jääneet pois eli n. rv 4. Niin tuolloin jouluna se maha voisi kyllä jo näkyäkin, riippuen tietysti minkä kokoinen muuten olet jne. Eli, jos itse olisin vastaavassa tilanteessa niin laittaisin vaan hyvin ihonmyötäisen paidan päälle ja antaisin ihmisten huomata asian ja jos eivät huomaisi niin vaan kertoisin. Ihan samalla tavalla ne isovanhemmat siitä asiasta todennäköisesti ilahtuu, riippumatta siitä millätavalla siitä kerrot.
Ei jeesus, sinä joka jaksoit loukkaantua siitä että sait tiedon piparilla ja pidit sitä ihan tyhmänä hömppänä. Vielä lapsellisempaa oli hassunhauska vaunupahvilaatikkoleikkisi.
Itse laitoimme joulukortit, joissa ultrakuva. Taakse kirjoitimme jouluonnittelut isovanhemmille ja tulevan lapsen lasketun ajan. No, tuleva mummohan siitä loukkaantui kun hänelle vasta nyt kerrotaan, olihan jo raskaus puolessa välissä!
Eiköhän se ole sekin oma asiamme että kerromme sitten kun olemme siihen valmiita. Jos rakenneultrassa olisi ollut jotain vialla olisi raskaus keskeytetty. Joten voi anteeksi kun sinullekin kerrottiin piparin avulla.
Tee molemmille vanhemmille omat avattavat joulukortit, jotka avatessa löytyy irrallinen paperi, johon muotoilet virallishenkisen tekstin tähän tyyliin:
[ ] mummo / pappa
[ ] mummi / ukki
[ ] mamma / vaari
[ ] mumma / ukko
[ ] isoäiti / isoisä
Paikka __________ Aika ___________
Allekirjoitus _____________________
Mun oma äiti alkoi itkeä ja tuli halaamaan, anoppi ihasteli kukkaa, sitä piti heti kastella ym. mutta ei sanonut kortista mitään, anopin veli näki kukan ja kortin käydessään ja oli aivan innoissaan, tuli minuakin halaamaan, vaikkei olla läheisiä.
Nimim. Joskus ärsyttää anopin tunnekylmyys
"Isukki on innoissaan,
äiti vielä oksentaa.
Vaan asukki se masussa,
vatsaa jo kasvattaa.
Vielä on aikaa arvuutella,
odotella ja ihmetellä.
Juhannusta juhlistamme,
luultavasti laitoksella."
Lisää helmiä löydät:
https://varssyja.wordpress.com/raskaus-ja-syntyma-ilmoituksia/
Hupaisaa raskausinnostus vihaa vauva-palstan palstalla. Ironiaa parhaimmillaan. Aika vaihtaa muualle, vihaiset tädit ja sedät?
Hohhoijaa näitä vastauksia. Mielestäni nuo pipari-ideat olivat kivoja.
Me kerroimme appivanhemmilleni esikoisemme odotuksesta juuri jouluna, pari vuotta sitten. Oli heille ensimmäinen lapsenlapsi ja tiesin, että erityisesti anoppi odotti lapsenlapsia kovasti. Olin pikaisesti väkertänyt kortin, jossa ultrakuva vauvasta, jolle liimasin vielä tonttulakin päähän. Minusta se oli mukava tapa kertoa raskaudesta, eivätkä vaikuttaneet tulevat isovanhemmatkaan loukkaantuneilta. Koko joulu ei siitä huolimatta pyörinyt vauvauutisen ympärillä, vaan joulua vietettiin muuten aika tavanomaisesti. Emmekä muutenkaan odottaneet, että isovanhempien elämä pyörisi sen jälkeen lapsemme ympärillä, lastenvahdeiksikin olemme pyytäneet vain kerran. Päinvastoin, anoppi on välillä ollut vähän liiankin innokas.
Toisille tässä ketjussa sekin on kauhistus, jos isovanhempien kodista löytyy lastentarvikkeita. En itse sellaista odottanut, mutta anoppi on hommannut pinnasängyn, hoitopöydän, syöttötuolin, potan, ammeen, leluja yms. kotiinsa, vaikka asumme heistä yli 200km päässä ja käymme maksimissaan parin kuukauden välein heillä ja ikävä kyllä monesti harvemminkin.
Nyt odotamme toista lastamme. Emme ole kertoneet vielä, vaan ajattelin tällä kertaa antaa ihmisten huomata raskauden itse. No, olen jo 6. kuulla, eikä kukaan sukulaisista ole vielä kysynyt tai tajunnut asiaa. Jos eivät joulunakaan tajua, niin sitten täytyy keksiä jokin ällösöpö keino kertoa asiasta ja "pilata" muiden joulu vauvalässytyksellä. Onneksi lapsiemme isovanhemmille lapsenlapsien syntymät ovat hienoja ja onnellisia asioita, eikä niitä kuitata olankohautuksella ja "onhan se teille iso asia, mutta ketä muuta kiinnostaa" -kommenteilla. Läheisilleni hehkutan onnellisena raskaudesta, koska tiedän, että he ovat tästä yhtä onnellisia kuin minäkin. Naapureille yms. vain tokaisen sivulauseessa, jos satumme juttusille.
yksi juttu, en halua mitenkään latistaa tunnelmaa, mutta hyvä varautua että ne isovanhemmat vaan hämmentyy, sanoo ai jaa, ja jatkaa höpinää jostain esim. lanttulaatikosta...
näin teki oma äitini, olin niin pettynyt ja vihainen
"Kysyin neuvoa ja joku muu kertoi miten raskaudesta pitää kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yäk! :D Lapsia tehty iät ja ajat, mutta nykyään pitää ihme vauvanukketeatteri pistää pystyyn. Onko blogipohjat jo valmiina? Joko suunnittelet ristiäisiä? Vietäthän sellaiset, koska olet harras kristitty ja vakituinen kirkossa kävijä?
Yäk? Ajatukseni oli, että annan vanhemmille joulukortin, minkä sisässä ultrakuva. Älä vaan sinä anna vanhemmilles ees sitä joulukorttia, kun onhan se ihan liikaa. Osta korkeintaan semmonen pakettikortti, ettei mee liiallisuuksiin.
Oikeesti ihmiset? Mihin teidän elämässä ootte noin pettyneitä, kun pitää pilata kaikki ilo kaikesta? Haluan tietää, ettei vaan itestä tulis noin älyttömän katkeraa vanhana.
Ap
Kyllä minä annan ihan joulukortin, mutta en tyrkytä mitään ultra-kuvia kenellekään. Ja omasta raskaudesta taisin mainita jossain kauppareissun yhteydessä vanhemmilleni. En ole katkera vaan oikein iloinen teinin äiti. Ehkä ajat vaan on niin muuttuneet.. Somet ja kaikki, missä jaetaan julkisesti juurikin niitä kuvia ja voi kun meidän prinsessa on nyt näin ja näin vanha ja minne se aika oikein meni ja plaa plaa plaa ja lapset on tosiaan kun jotain asusteita.. Olen siis lähinnä vaan huvittunut, kun hirveää showta tai draamaa rakennetaan niin luonnollisen asian ympärille, kun raskaus . :) Mutta onnea siis kuitenkin! Ja vinkki: ei kannata hikeentyä kommenteista täällä noin, jos ei halua katkeroitua..
Vierailija kirjoitti:
Hupaisaa raskausinnostus vihaa vauva-palstan palstalla. Ironiaa parhaimmillaan. Aika vaihtaa muualle, vihaiset tädit ja sedät?
Öh, no meilläpäin on kyllä oltu raskauksista innoissaan vaikka kukaan ei vedäkään mitään jekutijekuti runopätkiä tai pullanpaisteluita.
Ymmärrän hyvin, että haluaisit kertoa uutisen vähän eri tavalla kuin vain ilmoittamalla suullisesti asiasta. En ole itse edes raskaana, mutta silti joskus mietin kuinka kertoisin! Koska tiedän, että se olisi todella odotettu uutinen sekä vanhemmilleni että appivanhemmilleni. Jos vanhempasi tulevat ensi kertaa isovanhemmiksi niin sitten joku siihen aiheeseen liittyvä (kuten ne piparit) olisi hyvä. Minusta myös se ultrakuva on hyvä idea. Korttiinhan voi liittää hyvän joulun toivotukset maha-asukilta. Ihanaa odotusta sinulle!
Siis ensin ap kysyy, olisiko ehdotuksia, miten kertoa raskaudesta jouluna, koska oma idea ultrakuvasta joulukortin välissä tuntuu tylsältä. Keskustelijat ihmettelevät, miksi raskaudesta kertomisesta pitää tehdä joku spektaakkeli, johon ap vastaa, että onko joulukortin antaminen joku spektaakkeli. Oletko siis kertomassa raskaudestasi siinä joulukortin yhteydessä, vai et?
No AP, miten kerroit ja miten meni?!
Olen itse raskaana lapsettomuushoitojen tuloksena ja olen alla olevan kanssa ihan samaa mieltä. En halua tehdä raskaudestani mitään showta. Lisäksi, jos paikalla on muitakin sukulaisia, kannattaa miettiä, onko sellaisia, jotka kenties toivovat myös lasta, mutta eivät ole sitä saaneet. Sellaisille raskausuutisen kuuleminen on todennäköisesti joka tapauksessa vaikeaa, eikä asiaa helpota jos se tehdään kovin suurieleisesti.
Toisaalta täytyy myöntää, että ihan hauskoja ideoita on tässä ketjussa ollut, esim. ne piparit. Jos ei siis ole riskiä, että kukaan loukkaantuu, eikä itsestä tunnu huonolta kertoa vähän pidemmän kaavan mukaan, niin mikäs siinä.