Ehdotuksia miten kertoa raskaudesta jouluna?
Kertokaas kivoja tapoja, miten voitaisiin kertoa vanhemmilleni jouluaattona, että meille tulee vauva?
Haluaisin sen kertoa heti kun saavumme vanhempieni luo, koska lahjojen jako jne. ajoittuu vasta illalle, joten en halua liittää sitä lahjojen jakamiseen. Syödessä tulee aina tukala olo, ja tarvitsen lepoa, mitä en ikinä ennen ole tarvinnut, joten hälytyskellot varmasti alkaisivat soimaan.
Ajattelin, että annan joulukortin heti saavuttuamme, minkä sisällä olis ultrakuva. Mutta ehkä se on vähän tylsä? Kertokaa ideoitanne!
Kommentit (198)
Miehen vanhemmille yllätys myös! Taas kerran nainen ajattelee vaan itseään ja omaa perhettään... "oon vähän miettiny kyllä..." Pakko kai se oli noin täällä sanoa kun kysyttiin, lyön vetoa ettet heille kertomiseen ollut tuhlannut ajatustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat viedä iloisen juhlan tunnelman muilta keskittämällä koko suvun ja juhlan oman napasi ympärille? Itsekästä, sanon minä. Huomionhakuinen ämmä olet.
Aloittajalla on todennäköisesti rakastava ja välittävä perhe, jossa ei ole kaltaisiasi katkeria narttuja.
En kestä tätä showhakuista maailmaa. Mene vaikka pinterestiin ja etsi aiheesa ne MILJOONA kuvaa ja valitse mieleisesi. Jos haluat henkisesti turpaan, tule tänne märisemään.
Tee ultrakuvasta viini/glögipullon etiketti, johon lisäät tekstin 'parasta jälkeen (laskettuaika). Annat viinipullon heti tullessa. Onnea odotukseen!
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ap, onnea! Mun siskolla on ylppärit 5.12, ja ajattelin silloin kertoa meidän suvulle tulevasta vauvastamme :) Ollaan kerrankin kaikki koolla ja on hyvä juhlamieli valmiiksi :)
Tai sitten en...
Älä pilaa siskosi juhlapäivää, se on hänen juhlapäivänsä eikä sinun tarvitse nostaa itseäsi jalustalle oman uutisesi kanssa, vaikka kuinka iloinen asia onkin. Sisarusrakkautta osoittaa se, että osaat pitää suusi kiinni kyseisissä juhlissa. Jotain käytöstapoja ihmiset! Miettikää AINA, miltä itsestänne tuntuisi vastaavissa tilanteissa jos olisitte toisen tilanteessa. Sinun päiväsi tulee aikanaan, sitten kun vauva tulee maailmaan ja voit valita raskautesi kertomiseen ihan minkä muun tahansa päivän - tai järjestät vaikka omat yllätysjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Miehen vanhemmille yllätys myös! Taas kerran nainen ajattelee vaan itseään ja omaa perhettään... "oon vähän miettiny kyllä..." Pakko kai se oli noin täällä sanoa kun kysyttiin, lyön vetoa ettet heille kertomiseen ollut tuhlannut ajatustakaan.
Paljostako lyöt? Olen kyllä miettinyt. Ja jos toteutan kortin ja kuvan, niin teen sen saman myös heille. Ei mun pakko ole täälä sanoa yhtään mitään miehen vanhemmista, jos en halua :) kertokaa mulle, että kuka ensin ajattelee ensin appivanhempia ja sitten vasta omia? Niinkuin rehellisesti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat viedä iloisen juhlan tunnelman muilta keskittämällä koko suvun ja juhlan oman napasi ympärille? Itsekästä, sanon minä. Huomionhakuinen ämmä olet.
Aloittajalla on todennäköisesti rakastava ja välittävä perhe, jossa ei ole kaltaisiasi katkeria narttuja.
Katkera, mistäköhän? Minulla on kolme ihanaa lasta, mutta osasin ilmoittaa heidän tuloistaan asianmukaisesti enkä tahdittomasti. Onneksi joillain ihmisillä on sentään käytöstavat.
Ap vaikuttaa rasittavalta tyypiltä. Jankkaa ja vääntää joka asiasta, ja kuvittelee olevansa jotain parempaa ja erityisempää kuin me, jotka kerroimme lapsensaannista perinteisellä tavalla; ihan vaan kertomalla normaalisti.
Ap vielä väheksyi muiden tapaa kirjoittamalla, että tämä ilmoitusasia on hänelle vähän isompi juttu kuin vain että makaronilaatikko on valmis. Aivan kuin se, ettei mystisesti kiertele ja kaartele ja virittele jotain ihme glögipulloultraa, tarkoittaisi sitä, että se on muille aivan pikkujuttu.
Charlotte kirjoitti:
Kiinnitä ultrakuva konvehtirasian sisäpuolelle (sisäkanteen tai päällyspaperin päälle) ja anna vanhemmille. :)
Aika monilla konvehtirasiat päätyy kiertoon tai työpaikan kahvihuoneeseen. :) Se oliskin kiva kun sellaisesta paljastuisi ultrakuva rasian sisältä.
Useamman keskenmenon kokeneena en todellakaan suosittele jakamaan suvulle mitään ultrakuvista tehtyjä kortteja, palapelejä tai mukeja, joihin tulisit törmäämään tulevaisuudessa jos vaikka huonosti käykin. Miksei riitä vain kertoa asia niin kuin se on? Ei mitään arvuuttelua "mä en ota nyt viiniä, hihhii" vaan ihan suoraan kerrot kun olette päässeet sisään vanhempiesi luokse ja saaneet päällysvaatteet pois, että "minä olen raskaana!".
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa rasittavalta tyypiltä. Jankkaa ja vääntää joka asiasta, ja kuvittelee olevansa jotain parempaa ja erityisempää kuin me, jotka kerroimme lapsensaannista perinteisellä tavalla; ihan vaan kertomalla normaalisti.
Ap vielä väheksyi muiden tapaa kirjoittamalla, että tämä ilmoitusasia on hänelle vähän isompi juttu kuin vain että makaronilaatikko on valmis. Aivan kuin se, ettei mystisesti kiertele ja kaartele ja virittele jotain ihme glögipulloultraa, tarkoittaisi sitä, että se on muille aivan pikkujuttu.
Oli pakko ihan laittaa peukku ylös sun kommentille, niin pihalla sä olet. Eikö se ole ihan jokaikisen oma asia miten haluaa kertoa ja minä päivänä? En ole missään vaiheessa sanonut, että oottepas tylsiä ku ette oo keksiny mitään erikoisempaa. Toisin kun taas minä kerron, että teen se jouluna niin herranen aika oon huomionhakunen ämmä, joka pilaa kaikkien joulun.
Ap
No on tässä viimeaikoina tultu oltuu vähä raskaana ja mietinkin onko Jessus hyvä nimi pojalle vai oisko se vähä korni tähän meidän kulttuurin nähden vai oisko jollai jotai hyviä ehdotuksia asian suhteen. Entä mitäs teille kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko ihan laittaa peukku ylös sun kommentille, niin pihalla sä olet. Eikö se ole ihan jokaikisen oma asia miten haluaa kertoa ja minä päivänä? En ole missään vaiheessa sanonut, että oottepas tylsiä ku ette oo keksiny mitään erikoisempaa. Toisin kun taas minä kerron, että teen se jouluna niin herranen aika oon huomionhakunen ämmä, joka pilaa kaikkien joulun.
Ap
Minäkö olen siis pihalla, kun kerron raskaudesta normaalisti enkä piirtele mahaani jotain joulupalloja? Nimen omaan annoit ymmärtää, että meille, jotka emme tällaista tee, on raskaudesta kertominen sama kuin että ruoka on valmis.
Missä vaiheessa olen nimitellyt sinua huomionhakuiseksi ämmäksi? Älä nyt sekoita kirjoittajia keskenään.
Siis mikä ihmisiä oikeesti vaivaa?!? :D Saa kyllä taas ihmetellä tätä jengiä täällä. Ei minkäänlaista huumorintajua. Kai nyt jokainen saa kertoa näin isosta asiasta just silloin kun itsestä tuntuu hyvältä. Tuskin Ap lähtee tuomitsemaan muita, jotka kertoo raskaudestaan vanhemmilleen vaikka soittamalla keskellä viikkoa. Kukin tavallaan. :) Isosti onnea Ap tulevasta taaperosta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljostako lyöt? Olen kyllä miettinyt. Ja jos toteutan kortin ja kuvan, niin teen sen saman myös heille. Ei mun pakko ole täälä sanoa yhtään mitään miehen vanhemmista, jos en halua :) kertokaa mulle, että kuka ensin ajattelee ensin appivanhempia ja sitten vasta omia? Niinkuin rehellisesti?
Ap
Ei kysymys ole siitä, ketä ajattelee ensiksi, vaan että ottaa toisen vanhemmat huomioon ihan yhtä lailla kuin omansa. Peruskäyttäytymistä.
Muuten, "täällä" ja "siellä" kirjoitetaan kahdella l-kirjaimella.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja vauvat on mielestäni ihana juttu ja onneaan saa hehkuttaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta että juuri aattona pitää kertoa. Ehkä hullu ajatus, mutta tuntuu että siinä varastetaan huomio yhteiseltä juhlalta. Itse ainakin tykkään fiilistellä ihan vaan joulua läheisteni kanssa, ilman että täytyy alkaa päivittelemään jonkun henkilökohtaisia isoja käänteitä.
Mulla sama fiilis. Ei ollut kiva, kun viime jouluna hössötettiin koko jouluaatto kälyn raskautta. Me kärsimme lapsettomuudesta (ja asumme niin kaukana, että näemme sukua kunnolla vaan muutamia kertoja vuodessa, siksi meilläkin on aina paljon odotuksia joulua kohtaan). Olisi ollut kiva pitää joulu ihan jouluna vaan, eikä nieleskellä itkua sohvalla. Mutta onnea Ap:lle joka tapauksessa, lapset on hieno juttu! Itse suosittelisin, että kerrotte asian vanhemmille ihan vaan sanallisesti eikä arvuutellen tai vihjaillen, kaikki eivät tajua vihjeitä (ja siitä tulee nopeasti noloa).
Onnea ap ja mies!
Jospa ap loihet lausumaan sopivalla hetkellä "mun täytyykin (niin sanotusti) syödä tänä jouluna kahden edestä!" tjsp, elleivät ole jo sitä ennen huomanneet olemuksestasi perheenlisäystä.
Minä kannatan myös sitä ultrakuvaa kortissa tai niitä pipareita, missä lukee mummo/ukki tmv.
Me kerrottiin minun vanhemmille vauvan tulosta siten, että laitettiin minun äidin syntymäpäiväkorttiin "onnea mummolle" ja ultrakuva. Täällä meidän kotikaupungissa sai ultrakuvan jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, olisikohan viikoilla 7-9 (th varmisti ultralla, että joku siellä mahassa on ja on oikeassa paikassa). Oli meillä hauskaa kahvipöydässä kun minun isäkin katsoi kuvaa ja sanoi tossa näkyy selvästi pää ja jalat :) eihän siitä nyt oikeasti mitään näkynyt. Av-mammojen mielestä varmaan pilattiin äitini syntymäpäivä tällä meidän spektaakkelilla... Ja sille, joka mietti miten miehen vanhemmille kerrotaan, niin me soitettiin heti heille kun tehtiin raskaustesti.
On kyllä ihmeen ilkeitä kommentteja täällä! Katkerat ämmät :)
Paljon onnea AP!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMinäkö olen siis pihalla, kun kerron raskaudesta normaalisti enkä piirtele mahaani jotain joulupalloja? Nimen omaan annoit ymmärtää, että meille, jotka emme tällaista tee, on raskaudesta kertominen sama kuin että ruoka on valmis.
Missä vaiheessa olen nimitellyt sinua huomionhakuiseksi ämmäksi? Älä nyt sekoita kirjoittajia keskenään.
Ei kun tuo sun luonneanalyysi meni vaan vähän metsään :) Minä itse en henkilökohtaisesti halua tehdä sitä niin, en sanonut että yhtään kukaan olisi tässä toista huonompi. Mistäs minä edes tiedän, miten te edes kerrotte ruuan olevan valmista? Musta alkaa tuntua, että moni tekee senkin dramaattisemmin kuin mitä minä aion kertoa raskaudesta.
Missä vaiheessa minä olen sanonut, että olen piirtämässä mahaani joulupalloja, älä nyt sinäkään sekoita kirjoittajia keskenään. ;)
Ap
Heh heh olipas hauska. Toisten mielestä on aivan liian aikaista kertoa, koska keskenmenohan voi tulla minä hetkenä hyvänsä. Sinä taas oot tuota mieltä. Mikähän se oikee päivä ois kertoo?
Ap