Ehdotuksia miten kertoa raskaudesta jouluna?
Kertokaas kivoja tapoja, miten voitaisiin kertoa vanhemmilleni jouluaattona, että meille tulee vauva?
Haluaisin sen kertoa heti kun saavumme vanhempieni luo, koska lahjojen jako jne. ajoittuu vasta illalle, joten en halua liittää sitä lahjojen jakamiseen. Syödessä tulee aina tukala olo, ja tarvitsen lepoa, mitä en ikinä ennen ole tarvinnut, joten hälytyskellot varmasti alkaisivat soimaan.
Ajattelin, että annan joulukortin heti saavuttuamme, minkä sisällä olis ultrakuva. Mutta ehkä se on vähän tylsä? Kertokaa ideoitanne!
Kommentit (198)
Pisteet ap!Osaat ottaa huumorilla kaikkien aivopierut ja ilkeät kommentit.
Onnea raskaudesta!:) Ehkä voisit liittää korttiin sen ultrakuvan tai jonkun runon, tai otatte teistä kuvan ja teetätte siitä vanhemmillenne joulukortit. Pinterestissä on kivoja kuvaideoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja vauvat on mielestäni ihana juttu ja onneaan saa hehkuttaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta että juuri aattona pitää kertoa. Ehkä hullu ajatus, mutta tuntuu että siinä varastetaan huomio yhteiseltä juhlalta. Itse ainakin tykkään fiilistellä ihan vaan joulua läheisteni kanssa, ilman että täytyy alkaa päivittelemään jonkun henkilökohtaisia isoja käänteitä.
Koskeeko tämä muitakin kuulumisia vai vain vauvauutisia? Tuntuisi nimittäin oudolta, ettei jouluna voisi kertoa läheisille elämänsuurista (positiivisista) käänteistä. Ei voisi kertoa, että on vihdoin valmistumassa, tai on muuttamassa uudelle paikkakunnalle, on saanut töitä, tai mitään muutakaan. Fiilistelisi vain hiljaa joulua ja pitäisi suunsa kiinni, ettei kukaan joutuisi päivittelemään mitään.
Mutta miksi niitä isoja uutisia ei voi kertoa minä tahansa päivänä? Miksi pitää pantata tietoa johonkin tiettyyn ajankohtaan? Tulee väkisin mieleen, että siitä omasta isosta uutisesta yritetään tehdä joku joulun kohokohta.
Olen myös itse oppinut kantapään kautta, että elämä ei aina mene suunnitelmien mukaan, ja esim. jouluna ei automaattisesti ole kaikilla "valmiiksi hyvä mieli", vai miten ap sen ilmaisikaan. Meillä mieheni isä ei olisi koskaan saanut kuulla poikansa saavan jälkikasvua, mikäli me olisimme pimittäneet tietoa raskaudesta monta kuukautta odottaessamme jotain sopivaa juhlapäivää tiedon julkistamiseen.
Jos joulu sattuu olemaan se sopiva ajankohta? Jos joulu sattuu olemaan se ajankohta, kun tapaa vanhempansa ja voi kertoa raskaudesta kasvotusten?
Joulupöydässä tietysti tuot asian julki kieltäytymällä suurieleisesti viinistä ja graavilohesta, hymyillen samalla salaperäisesti ja luomalla merkitsevän katseen mieheesi pienen salaisuutenne merkiksi.
Jos eivät muut tästä vihjeestä ymmärrä, niin kaivat käsilaukustasi sen neuvolan ruoka-ainenivaskan ja alatte miehesi kanssa kohta kohdalta käydä läpi, mitä sinä saat pöydästä ottaa. Muista kysyä jokaisesta juustosta erikseen, onko se valmistettu pastöroimattomasta maidosta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä molempien vanhemmat asuivat kauempana. Joulu oli juuri sopiva hetki ilmoittaa tulevasta vauvasta. Lähetimme sopivan vauva-aiheiset kortit ja kirjoitimme kortteihin: haikaran arvioitu laskeutumisaika x.x.xxxx. Kuoreen kirjoitin:" avataan aattona". Tästä tosin aikaa jo 15v. Puhelimet pirisi ja riemu oli valtaisa.
Miksi ette haluaisi odottaa lahjojenjakoon asti?
No mielestäni se lahjojenjako on lapsille se the thing koko joulussa, enkä halua viedä huomiota siinä vaiheessa heistä. Jos kerron asiasta kun saavumme paikalle, juttu ehtii laantua iltaan mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja vauvat on mielestäni ihana juttu ja onneaan saa hehkuttaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta että juuri aattona pitää kertoa. Ehkä hullu ajatus, mutta tuntuu että siinä varastetaan huomio yhteiseltä juhlalta. Itse ainakin tykkään fiilistellä ihan vaan joulua läheisteni kanssa, ilman että täytyy alkaa päivittelemään jonkun henkilökohtaisia isoja käänteitä.
Koskeeko tämä muitakin kuulumisia vai vain vauvauutisia? Tuntuisi nimittäin oudolta, ettei jouluna voisi kertoa läheisille elämänsuurista (positiivisista) käänteistä. Ei voisi kertoa, että on vihdoin valmistumassa, tai on muuttamassa uudelle paikkakunnalle, on saanut töitä, tai mitään muutakaan. Fiilistelisi vain hiljaa joulua ja pitäisi suunsa kiinni, ettei kukaan joutuisi päivittelemään mitään.
Tarkoitan tässä tällaisia "jymypaljastuksia" jotka yleensä saavat pasmat sekaisin enemmän tai vähemmän.
En jotenkin osaa pitää raskautta minään jymypaljastuksena. Totta kai se on suuri uutinen, mutta en vain osaa kuvitella, että esimerkiksi omassa suvussani se olisi joulun ainoa puheenaihe tai veisi huomion kaikesta muusta.
Miksi sitten on niin tärkeää odottaa "oikeaa hetkeä", tai keksiä joku tavallisesta poikkeava tapa raskauden paljastamiseen?
En voi kuin ihmetellä, miten kylmäkiskoisia vanhempia ja isovanhempia täällä on! Omat lapseni ovat siinä iässä, että vauvauutiset voivat hyvinkin olla kohta ajankohtaisia. Minusta olisi aivan ihanaa saada tietää juuri jouluaattona, että minulle on tulossa lapsenlapsi. Iloitsisin niin oman lapseni kuin hänen puolisonsa puolesta. Ja itsenikin tietenkin. Jos lapsi on teidän ensimmäinen, niin minusta tuo idea kolmesta piparkakku-ukosta on aivan ihana. Tai jokin "mummola" -juttu. Ja mitä väliä sillä on, jos koko joulun jymyjuttu olisi tuleva lapsi? Sehän saisikin olla joulun jymyjuttu!
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ap, onnea! Mun siskolla on ylppärit 5.12, ja ajattelin silloin kertoa meidän suvulle tulevasta vauvastamme :) Ollaan kerrankin kaikki koolla ja on hyvä juhlamieli valmiiksi :)
Tai sitten en...
No mun mielestä joulu on vähä eri asia kuin siskon ylppärit? Sä viet siskoltasi huomion, mä vien öö joululta? :D mä luulen, että se joulu ei niin ota itteensä siitä, kun sitä niin moni muutenkin juhlii :) ja mä tiedän, että siitä ei tulla jauhamaan koko päivää, joten tuskin pilaan siinä kenenkään perheenjäseneni joulua. Ois se kamalaa, jos jonkun joulu menis siitä pilalle, kun mä kerron olevani raskaana. Meillä meno ei oo ihan niin katkeraa, kuitenkin perhettä ollaan.
Ap
Miksi joidenkin takapuolta niin kovasti kutittaa se, että joku haluaa kertoa raskaudesta vähän normaalien kuulumisten vaihtamisesta poikkeavalla tavalla, hassua :) No, samalla tavalla on lytätty henkilöt, jotka ovat halunneet kertoa uutisesta tekstiviestillä tai sähköpostilla. Onhan se sit taas niin arkista näin ison uutisen kohdalla - Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitäisi ihan kasvotusten kertoa... (Mutta varoa samalla tekemästä asiasta mitään numeroa, ei sentään liiallisuuksiin kannata mennä.)
Me vain kerrottiin uutinen, mutta ihan numero siitä silti syntyi - Ihan vain isovanhempien toimesta. Että se siitä. Yhtälailla on (yhdessä) iloittu muistakin lähipiirin iloisista uutisista, raskauksista, kihloista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan tässä tällaisia "jymypaljastuksia" jotka yleensä saavat pasmat sekaisin enemmän tai vähemmän.
En jotenkin osaa pitää raskautta minään jymypaljastuksena. Totta kai se on suuri uutinen, mutta en vain osaa kuvitella, että esimerkiksi omassa suvussani se olisi joulun ainoa puheenaihe tai veisi huomion kaikesta muusta.
Miksi sitten on niin tärkeää odottaa "oikeaa hetkeä", tai keksiä joku tavallisesta poikkeava tapa raskauden paljastamiseen?
Koska raskaus, varsinkin ensimmäinen, on valtava elämänmuutos tuleville vanhemmille. On ihan ymmärrettävää, jos he haluavat kertoa raskaudesta vähän "isommin" kuin pelkässä sivulauseessa. En vain usko, että koko muu perhe tai lähisuku jaksaisi taivastella vauvauutisia koko jouluaattoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisempi viesti ei ollut Ap:n.
Leivo kahvipöytään kakku. Semmoinen vauva-aiheinen. Voit paljastaa kakun heti tullessa tai vasta syödessä.
Juuri ennen kuin saavutte kotisi pihaan, laitat vanhemmillesi tekstarin "HUOMIO: YLILEVEÄ KULJETUS saapuu vartin päästä pihaanne. Voisitteko ystävällisesti tulla pihalle vastaan ottamaan kallisarvoisen yllätyksen":)))
Kommentoin aniharvoin mutta nyt on kyllä pakko, alko niin harmittamaan nää vastaukset tässä ketjussa.
Onnittelut vauvasta ap! Kato youtubesta videoita esim. hakusanalla pregnancy announcements, ne on ihan parhaita ja niistä saa vinkkejä. Mun mielestä kannattaa just nimenomaan tehdä siitä jonkinmoinen show, onhan se nyt herranjumala sen arvonen asia! Ite en tiedä vielä haluunko lapsia ollenkaan mutta löydän itteni joskus miettimästä miten paljastaisin raskausuutisen vanhemmilleni. :D
Meidän suvussa raskausilmotukset on tehty yleensä juurikin vähän salamyhkäsesti ja niin että sukulaiset/isovanhemmat eivät välttämättä heti tajua mistä on kyse. Sitä riemun määrää kun se vihdoin ekalle aukenee. :D Esimerkkeinä siis että laitetaan pieni lapsi kertomaan asiasta (ei kuitenkaan sisko tai veli koska asia on jo heille tuttu ja tulee liian suoraan ilmi). Tai sitten isovanhemmille piilotetaan johonkin mamma ja pappa -kahvimukit joiden sisällä on ultrakuvat. Meidän suvussa siis vauvan tulo on ihan kaikille tärkeä ja suuri asia, toisin ku tän ketjun katkeroille joiden raskauksista kukaan muu ku neuvolatäti ei ollut kiinnostunut. Äh olinpas ilkeä, mutta jessus silti mitä lyttäämistä, naiset.
Suunnittele joku kiva juttu vaikka just youtuben avulla ja sit kerrot täällä mitä aiot tehdä! :D
Vierailija kirjoitti:
Me saimme pari joulua sitten juuri tuollaiset "ukki ja mummi" -piparkakkut, jotka kaikessa rauhassa laitoin sivuun ja sanoin, että annetaan nämä sitten, kun tulevat (siis vanhempani). Miniä veti herneen nenään, kun en tajunnut, että sillä tarkoitettiin minua ja miestäni. Sanoin, että aikuiset ihmiset osaa varmaan sanoa ääneen, että hei, meille tulee vauva. Vihjailut on noloja. Tietty ristiäisissä annoimme samalla mitalla takaisin ja kannoimme paikaille ison vaunulaatikon, joka sisälsikin toisen pienen laatikon, jossa oli sisällä helistin. Hassunhauska jekku miniälle, joka todella kehtasi vaatia ristiäislahjaksi tietynlaiset vaunut. No sai edes sen laatikon.
Sairas
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä pilata toisten joulu vauvahuuruilla. Huomiohakua.
Pilata? Mä en edes viettäisi joulua sellaisten ihmisten kanssa, joiden joulun vauvauutiset pilaisivat.
116 jatkaa.
Tuli mieleen yks ihan hauska tapa jonka näin youtubessa. Pyytäkää kaikkia kokoontumaan yhteiskuvaan mutta olkaa itse molemmat kameran takana. Sanokaa vaikka että seuraavaksi joku toinen ottaa kuvan jotta pääsette siihen yhdessä. Sit just ennen kuvaa sanotte: "nyt kaikki huutaa yhteen ääneen: me odotetaan vauvaa!" ja räpsäskää kuva heti sen jälkeen. :D Tilanteesta jää kiva kuva muistoksi. Ilmeet on varmaan näkemisen arvosia.
Kun kerran noinkin pitkään olet valmis panttaamaan kertomista, niin odota nyt saman tien vielä vuosi. Voitte sitten seuraavana jouluna mennä vanhempiesi luokse se vauva mukana. Yllättyisivät ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin aniharvoin mutta nyt on kyllä pakko, alko niin harmittamaan nää vastaukset tässä ketjussa.
Onnittelut vauvasta ap! Kato youtubesta videoita esim. hakusanalla pregnancy announcements, ne on ihan parhaita ja niistä saa vinkkejä. Mun mielestä kannattaa just nimenomaan tehdä siitä jonkinmoinen show, onhan se nyt herranjumala sen arvonen asia! Ite en tiedä vielä haluunko lapsia ollenkaan mutta löydän itteni joskus miettimästä miten paljastaisin raskausuutisen vanhemmilleni. :D
Meidän suvussa raskausilmotukset on tehty yleensä juurikin vähän salamyhkäsesti ja niin että sukulaiset/isovanhemmat eivät välttämättä heti tajua mistä on kyse. Sitä riemun määrää kun se vihdoin ekalle aukenee. :D Esimerkkeinä siis että laitetaan pieni lapsi kertomaan asiasta (ei kuitenkaan sisko tai veli koska asia on jo heille tuttu ja tulee liian suoraan ilmi). Tai sitten isovanhemmille piilotetaan johonkin mamma ja pappa -kahvimukit joiden sisällä on ultrakuvat. Meidän suvussa siis vauvan tulo on ihan kaikille tärkeä ja suuri asia, toisin ku tän ketjun katkeroille joiden raskauksista kukaan muu ku neuvolatäti ei ollut kiinnostunut. Äh olinpas ilkeä, mutta jessus silti mitä lyttäämistä, naiset.
Suunnittele joku kiva juttu vaikka just youtuben avulla ja sit kerrot täällä mitä aiot tehdä! :D
Kiitos onnitteluista. :) älä sielä harmittele, nämä viestit nyt menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Luonne ei kuitenkaa anna periksi, ettenkö sanoisi vastaan. Täytyy sanoo että tuo sun toisen viestin idea oli aivan loistava! Me vaan ei olla yhtään semmonen kamerasuku, että napsittais perhekuvia oikeen koskaan. Jos oltaisiin, niin toi täytyis kyllä varmaan toteuttaa. :D
Ap
Vietät joulua läheistesi kanssa, mutta et puhu heidän kanssaan siitä, mitä kenellekin kuuluu? Tosi läheisiä varmasti olette.
En ymmärrä miksi ihmisille on niin kauheaa, että joku haluaa jakaa ILOISEN uutisen. Miksi, oi miksi ihmiset ovat katkeria? Naurakaa, syökää, nauttikaa elämästä ja olkaa positiivia!